Moderator: Redaktörer
Greengrass skrev:En förklaring jag fått, (men har lite svårt att tro på), är att JBL´s utvecklare medvetet gjorde så på 60/70-talet, för att de ansåg det vara bättre om elementets konutslag rörde sig INÅT istället för UTÅT vid kraftiga transienter. Vad sägs om den förklaringen?
And don't forget: The old JBL speakers had opposite absolute polarity compared to most other manufacturers. When a positive voltage is applied to the positive terminal of a JBL driver, the cone is moving in-wards. I don't know what JBL does today, but my guess is that they have changed that practice and comply with international standards.
Greengrass skrev:paa skrev:Så här skriver Troels Gravesen i en artikel om en JBL-ombyggnad:And don't forget: The old JBL speakers had opposite absolute polarity compared to most other manufacturers. When a positive voltage is applied to the positive terminal of a JBL driver, the cone is moving in-wards. I don't know what JBL does today, but my guess is that they have changed that practice and comply with international standards.
Just, precis! Det var så jag också hade fått för mig att JBL´s element var byggda.
Då återstår det bara att luska ut VARFÖR JBL byggde dem som de gjorde - och om GAMMA bara har plagierat JBL rakt av, eller om det fanns någon annan tanke bakom det hela. Eller om det bara var en stor mängd måndagsexemplar som skeppades iväg från Bulgarien...
The inital standard was set by Western Electric, which is understandable since they invented the loudspeaker. The original standard stated that a positive current would result in a displacement away from the magnetic field. This was simple and straightforward for single speakers. However, with the advent of multiway speakers, and the development of the compression driver, it led to a problem. Dynamic speakers, such as woofers, have their magnet assembly behind the diaphragm. Therefore, a positive current would result in a compression wave. However, starting with W.E.'s 594, compression drivers were designed with the magnet in front of the diaphragm. This means that a positive signal results in a rarefaction. In other words, a woofer and compressrion driver in a standard two-way configuration would be out of phase. However, a dynamic woofer with a dynamic tweeter would be in phase for the same standard.
Initially this was just accepted. Even though it resulted in confusion, the standard had been set. Given Altec's roots with WE, it is not surprising that they used the WE standard. This would also have been the convention that Jim Lansing used while head of engineering for Altec. It was not until the 1970's that an industry wide change to a new set of standards occured. Current industry standards state that a positive current will result in a compression wave and a negative current a rarefaction, no matter what magnet topology is used. My understanding is that is is now universally used in the loudspeaker industry.
Again, where JBL fits in here with their historic polarity conventions is beyond my knowledge of the subject.
Eller tänker jag inte rätt nu....
Jo, likströmstransient.
Greengrass skrev:Sedan får jag också be om ursäkt att jag blandade ihop James B. Lansing, (JBL), med Altec Lansing! Till mitt försvar får nog ändå läggas det faktum att de båda tillverkarna har nästan samma namn - vilket iofs inte är så konstigt, då det handlar om två amerikanska bröder med efternamnet Lansing. Någon gång, långt bak i historien, uppstod ett gräl dem emellan som medförde att de gick skilda vägar och startade upp var sitt företag med nästan samma namn och samma slags produkter.
Ragnwald skrev:mike34 skrev:Ragnwald skrev:Jo, likströmstransient.
Ok om en sån kommer, vad säger då att den har just den polariteten ?
Det får vi hoppas, att den inte kommer oplanerat.
Den har endast en polaritet.
Ragnwald skrev:Du tänkte lite djupare än jag.
Men om vi tänker oss då att ditt slutsteg inte är skyddat mot att förstärka en likströmsignal och att du matar in en sådan signal på ingången, hur rusar då strömmen över högtalarterminalen?
Går strömmen från minuspolen till plusspolen, eller tvärtom?
mike34 skrev:Ja det beror väl då helt på vilken polaritet insignalen har, jag antar att insignalen och steget alltid jobbar åt respektive samma håll hela tiden, ....
Ragnwald skrev:mike34 skrev:Ja det beror väl då helt på vilken polaritet insignalen har, jag antar att insignalen och steget alltid jobbar åt respektive samma håll hela tiden, ....
Hm... ström går väl alltid från minus mot plus?
Hur menar du, att polvända insignal?
mike34 skrev:ok vi ska ha en transient. Den kan befinna sig på positiva sidan av nolllinjen eller under den.
mike34 skrev:Ragnwald skrev:Hm... ström går väl alltid från minus mot plus?
Ström går alltid från minuspol till plus.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster