Rumsakustik, vad är bra?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
markusA

Rumsakustik, vad är bra?

Inläggav markusA » 2010-04-18 11:15

För mig som oinvigd känns rumsakustik lite som Vodoo.
Eller kanske inte? Jag vet ju att det fungerar och är jätteviktigt, jag vet bara inte hur det fungerar.

Mina kunskaper går rätt fort att sammanfatta. Jag vet att jag borde lägga ut en matta framför högtalarna för att minska reflektion/utsläckning i mellanbasen.
Rumsresonanser och reflektioner är i regel dåligt.

Så, hur ska man utforma ett lyssningestum? Vad är målet och finns det några enkla knep som hjälper en bit på vägen?

Ursäkta en något luddig frågeställning men det skulle vara kul om någon kunnig kunde dela med sig av grunderna.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Rumsakustik, vad är bra?

Inläggav Almen » 2010-04-18 11:37

markusG skrev:Jag vet att jag borde lägga ut en matta framför högtalarna för att minska reflektion/utsläckning i mellanbasen.

Nja, det tror jag inte hjälper så mycket. Ett välplacerat soffbord är nog mer effektivt för det.

Rumsresonanser är i regel dåliga, men reflektioner är ofta bra. Dåliga reflektioner är dåliga. :)

Så, hur ska man utforma ett lyssningestum? Vad är målet och finns det några enkla knep som hjälper en bit på vägen?

Jaa, vad målet är får du nog själv stå för. Bäst tycker jag är att börja med att åka runt och lyssna i lite olika typer av lyssningsrum. Det finns många olika sätt att lösa vad man tycker är problemet, så det svårt att omedelbart rekommendera enkla lösningar för dig utan att utgå från en av "skolorna".

Gör lite sökningar också, kolla in till exempel Tooles skrifter, där finns en hel del matnyttigt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2010-04-18 11:49

Dessutom har det skrivits mycket bra (och en del skräp, förstås) om rumsakustik* här på Faktiskt. Börja söka trådar med sökbegrepp som:

resonant avklingning
akustik
rumsresonans
efterklang
efterklangstid
RT60
haasfönster
tidiga reflexer
stereosystemfel
dämpskiva
absorbent
diffusorer
rumsellipsen
heltäckningsmatta
molton

Det som är värt att veta om rumsakustik finns förmodligen skrivet här på Faktiskt.

Men som Almen säger, är det viktigt att skaffa sig egen praktisk erfarenhet av olika lyssningsrum. Man kan också experimentera med enkla akustikåtgärder själv. Det finns en bildtråd från en akustikkväll där vi totalförstörde Sanny_X vardagsrum med en massa täcken, kuddar och absorbenter - så kan man leka sig fram till kunskaper!

Läs på, experimentera och skaffa lyssningserfarenhet. Det kräver studier och tid, men är egentligen inte så svårt.

Och så en liten visdom: Att veta vad man KAN göra för rumsakustiken är inte hälften så viktigt som att bilda sig en vettig uppfattning om vad man BÖR göra med rumsakustiken.

--------------------------------
*"rumsakustik" använder jag här som synonymt med "rummets akustiska egenskaper/färgningar", inte i betydelsen "läran om akustik i små rum" :)
Senast redigerad av Morgan 2010-04-18 12:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2010-04-18 12:12

Bildtråd från akustikmöte, med en hel del eftersnack:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=14071

Om man kan bortse från trist trollande och dålig stämning i denna tråd, så innehåller den en del matnyttigt om stereosystemfel och överföringsfunktioner. Inte minst är mitt eget pedagogiska inlägg i saken läsvärt... :wink:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18096

Om placering av basmoduler för undertryckande av rumsresonanser samt om det mycket vettiga begreppet "lyssningsloge":
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=5386

Det är en liten start på en orienteringskurs i alla fall! Lycka till med läsningen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Rumsakustik, vad är bra?

Inläggav Almen » 2010-04-18 12:37

markusG skrev:Jag vet att jag borde lägga ut en matta framför högtalarna för att minska reflektion/utsläckning i mellanbasen.

Tänkte också på det, angående ovanstående: det finns många florerande "sanningar" i hifi-världen om rumsakustik, så en bra början är att, om man tycker att man inte kan så mycket, glömma allt man tror man vet och börja från scratch, eller i alla fall från fundamental fysik.

Morgan hade en del bra trådar, där.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2010-04-18 13:09

Jag har börjat titta på länkarna men det verkar som det finns en del att beta av.

Bildtråden från akustikmötet verkar ha haft ett genomgående tema: Dämpa så mycket vi kan och se hur det blir.

Det stämmer väl lite överens med mina egna funderingar. Små ingrepp gör så liten skillnad att det i bästa fall är knappt märkbart.
För att det ska hända grejer få man ta i ordentligt.

Tråden visar väl också på tendenser jag sett i övrigt också.
Desto mer dämpat desto bättre?

Jag har trägolv, snedtak(trä) och stora fönster dvs rätt stora reflekterande ytor. Vid en första anblick verkar man kunna leka rätt friskt med mattor och absorbenter på väggarna.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-18 16:31

markusG skrev:Bildtråden från akustikmötet verkar ha haft ett genomgående tema: Dämpa så mycket vi kan och se hur det blir.

Japp, eller rättare sagt: dämpa på lite olika sätt (varav så mycket vi kan var ett), lyssna, mät. Tag bort dämpningen, lyssna, mät. Det var väldigt upplysande!

Tråden visar väl också på tendenser jag sett i övrigt också.
Desto mer dämpat desto bättre?

Nja. För mycket dämpat och på fel ställen är inte bra det heller.

Jag har trägolv, snedtak(trä) och stora fönster dvs rätt stora reflekterande ytor. Vid en första anblick verkar man kunna leka rätt friskt med mattor och absorbenter på väggarna.

Låter som bra förutsättningar. Jag rekommenderar att du testar tjocka mattor, dämpning bakom högtalarna, och ett soffbord att lägga fötterna på (bordet placerat så att speglar som du från sittplats kan se högtalarelementen i (utan bord) inte syns). Kanske även gardiner i fönstren.

Men som sagt, lyssna på olika typer av högtalaruppställningar.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2010-04-18 21:29

Då det är vardagsrummet så finns det naturligtvis en del begränsningar, alla mods måste ha en viss w.a.f.

Matta ja visst men det kan bli så illa att jag får komplettera med mobila akustikplattor på golvet framför högtalarna?
Lite plattor på väggarna borde vara lösbart och kanske några tunga gardiner? Det borde funka med frugan. :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-04-18 21:32

Sacko-säckar kan funka, om man tar hjälp av ett mätprogram, för strategisk möblering :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2010-04-18 23:50

denna artikel med IÖ är bra
http://www.sonicdesign.se/oeint9.html

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-19 07:19

markusG skrev:Matta ja visst men det kan bli så illa att jag får komplettera med mobila akustikplattor på golvet framför högtalarna?

Nej, läs vad jag skrev. :)

Lite plattor på väggarna borde vara lösbart och kanske några tunga gardiner? Det borde funka med frugan. :)

Låter som en bra början, förutom att jag inte tror att du behöver hitta det allra tjockaste tyget till gardinerna. Ta något som är snyggt!

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2010-04-20 09:16

Mmm, du skrev soffbord.
Det jag tänker på är att jag är rätt säker på att jag har en dip strax under 300Hz som orsakas av reflektioner från golvet. Trägolv reflekterar bra...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-20 10:20

markusG skrev:Mmm, du skrev soffbord.
Det jag tänker på är att jag är rätt säker på att jag har en dip strax under 300Hz som orsakas av reflektioner från golvet.

Vilket gör en våglängd på en dryg meter. Tror det behövs en ganska tjock absorbent då.

Trägolv reflekterar bra...

Det gör träbord också. :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-04-20 10:24

markusG skrev:Då det är vardagsrummet så finns det naturligtvis en del begränsningar, alla mods måste ha en viss w.a.f.

En schysst, tät, långhårig och mjuk heltäckningsmatta vill väl alla ha!

I alla fall jag. Att det även är akustiskt himla trevligt med matta på hela
golvet, är liksom en bonus.

(Var på ett mycket kalt kafé i fredags och det var otroligt obehagligt
för öronen. Att samtala var inte alls bekvämt! Det berodde inte på gäst-
erna – de var bara några få i en rätt stor lokal (med få, små bord).
Men de nybakade surdegsbröden och croissanterna gjorde så klart att
man stod ut. :D Fast går man tillbaka dit?)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-04-20 10:26

Almen skrev:
Det jag tänker på är att jag är rätt säker på att jag har en dip strax under 300Hz som orsakas av reflektioner från golvet.

Vilket gör en våglängd på en dryg meter. Tror det behövs en ganska tjock absorbent då.

Naqref har placerat dämpmaterial på undersidan av ett bord. Finns att
beskåda någonstans på forumet.

Men nog är även ett "omoddat" soffbord verksamt rätt långt ner i
frekvens på första golvreflexen?

Mvh E*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-04-20 10:27

Almen skrev:

Ja, och åt rätt håll dessutom, bort från öronen.
Vilket jag tror var vad Almen avsåg.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-04-20 10:46

Tack, paa! Jag läste nog litet slarvigt.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-20 11:05

Japp, ursprungliga formuleringen var sålunda:
Amen skrev:

Nja, det tror jag inte hjälper så mycket. Ett välplacerat soffbord är nog mer effektivt för det.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2010-04-20 12:00

Aha, nu tror jag pengen trillade ned.
Jag tänkte att något mjukt skulle bryta själva reflektionen.
Tänkte aldrig så långt som absorbera den.
Mmm, bordet blir en spegel eller vad man ska kalla det.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-04-20 12:39

Tanken är att den reflex som kommer från högtalarelementen och studsat en gång i golvet och nu är på väg snett upp mot lyssnarens öron skall fångas in under bordsskivan, studsa tillbaka mot golvet och soffans underkant, och på så sätt förhindras att nå öronen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-20 12:47

................__
DU........... |.| högtalare
....\........./|.|
...._\_..../..|.|
bord.\.../...|..|
_____\/___|_|__

Det är alldeles för spetsig vinkel, men typ... Du ser hur bordet bryter reflexen (jag har ritat fortsättningen som den hade gått om bordet inte varit där), vilket inte har med absorption att göra.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2010-04-20 13:13

Yupp, nu är jag med. :)

Återgå till Teknikforum