Moderator: Redaktörer
markusG skrev:Jag vet att jag borde lägga ut en matta framför högtalarna för att minska reflektion/utsläckning i mellanbasen.
Rumsresonanser och reflektioner är i regel dåligt.
Så, hur ska man utforma ett lyssningestum? Vad är målet och finns det några enkla knep som hjälper en bit på vägen?
markusG skrev:Jag vet att jag borde lägga ut en matta framför högtalarna för att minska reflektion/utsläckning i mellanbasen.
Rumsresonanser och reflektioner är i regel dåligt.
markusG skrev:Bildtråden från akustikmötet verkar ha haft ett genomgående tema: Dämpa så mycket vi kan och se hur det blir.
Tråden visar väl också på tendenser jag sett i övrigt också.
Desto mer dämpat desto bättre?
Jag har trägolv, snedtak(trä) och stora fönster dvs rätt stora reflekterande ytor. Vid en första anblick verkar man kunna leka rätt friskt med mattor och absorbenter på väggarna.
markusG skrev:Matta ja visst men det kan bli så illa att jag får komplettera med mobila akustikplattor på golvet framför högtalarna?
Lite plattor på väggarna borde vara lösbart och kanske några tunga gardiner? Det borde funka med frugan.
markusG skrev:Mmm, du skrev soffbord.
Det jag tänker på är att jag är rätt säker på att jag har en dip strax under 300Hz som orsakas av reflektioner från golvet.
Trägolv reflekterar bra...
markusG skrev:Då det är vardagsrummet så finns det naturligtvis en del begränsningar, alla mods måste ha en viss w.a.f.
Almen skrev:markusG skrev:Mmm, du skrev soffbord.
Det jag tänker på är att jag är rätt säker på att jag har en dip strax under 300Hz som orsakas av reflektioner från golvet.
Vilket gör en våglängd på en dryg meter. Tror det behövs en ganska tjock absorbent då.Trägolv reflekterar bra...
Det gör träbord också.
Almen skrev:markusG skrev:Mmm, du skrev soffbord.
Vilket gör en våglängd på en dryg meter. Tror det behövs en ganska tjock absorbent då.Trägolv reflekterar bra...
Det gör träbord också.
Amen skrev:markusG skrev:Jag vet att jag borde lägga ut en matta framför högtalarna för att minska reflektion/utsläckning i mellanbasen.
Nja, det tror jag inte hjälper så mycket. Ett välplacerat soffbord är nog mer effektivt för det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster