Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:Om du öppnar EC9'an kan du ställa in niverna på bas och toppsystem
Ragnwald skrev:Har du frekvenssvept med faktiskts testskiva?
Det du uppfattar som stark basnivå, kan mycket väl vara den sedvanliga 40Hz peaken i rummet.
Plockar du ner nivån med EC9, så blir det adjöss med all information under 40Hz.
Men det problemet löser du ju sen galant med DCX, utan att tappa nivå i lägsta oktaven.
Ragnwald skrev:Fördelen här är, att om du hoppar direkt till spår 40, så får du 40Hz.
Du kan alltså hoppa obehindrat mellan de frekvenser du är intresserad av, eller i vilket område du vill undersöka specifikt.
Ex jämföra nivån mellan 30Hz och 40Hz med ett knapptryck, eller låt det svepa 1st Hz i taget.
2-ch skrev:Varför inte använda Svantes eminenta program tone?
http://www.speech.kth.se/music/downloads/smptool/
Lätt att använda och har det man behöver. Ja, om man har en dator tillgänglig då förståss. Jag gillar det skarpt (tack Svante)
2-ch skrev:Varför inte använda Svantes eminenta program tone?
Lätt att använda och har det man behöver. Ja, om man har en dator tillgänglig då förståss. Jag gillar det skarpt (tack Svante)
Ragnwald skrev:2-ch skrev:Varför inte använda Svantes eminenta program tone?
Förutsätter inte det programmet, att du mäter med mikrofon, för att få reda på någonting i över huvud taget? Är det rena sinustoner?
Har inte testat det, så jag vet inte.
Stranne skrev:Har haft gäster ikväll som går och lägger sig nu. Då passar jag på att
spela Avratz med svamparna (som jag hörde för första gången hemma
hos AVR7000 igår på helt absurd nivå) på mina Larsen 4 i väntan på
morgondagen då jag hoppas få ljud i mitt lilla bassystem för första
gången. Det är inte riktigt samma sak på lilla L4 som i Trollhättan...
Förresten är det helt sjukt att det går att spela på de nivåerna som
hemma hos AVR såpass rent. Även om det inte är den typen av musik
jag brukar lyssna på så hoppas jag iaf nån gång kunna återge det
nånstans i närheten av hur bra det lät i Trollhättan. Mitt lilla rum på 12
m2 borde dock gå att trycksätta någorlunda bra så lite förhoppningar
har jag ändå. Jag hoppas också att jag snart glömmer hur det lät i
Trollhättan så att jag kan sitta nöjd med det jag får i nuläget...
Over and out for now.
Ragnwald skrev:Fast Avratz innehåller just inget under 40Hz.
shifts skrev:Den har bitvis information väldigt djupt i frekvens, men det ligger på en
mycket lägre nivå än energin kring 30–40 Hz vad jag kan se.
Har också undrat lite kring besattheten kring den låten. Har sett någon
skriva att där finns information ner till 7 Hz på den eller något liknande. Ja,
det gör det, men 20–30 dB under topparna kring 30–40 Hz (om man nu kan
lita på det sätt jag tittar på spektrogrammen i Audacity).
boom skrev:Audacity den mäter direkt från skivan men vad har man i lyssnings position vad förmår systemet att producera
det pratas om infra både hit och dit men vad förmår högtalarna att återge i lyssnings position,
2-ch skrev:Detta i kombination med en trevlig lyssning hemma hos Kalle dussin så tror jag mig nu veta att mitt framtida bassystem räcker (för mig) om det klarar 25-150Hz på hög nivå utan protester. Dom där sista Hz verkar inte ha så stor betydelse för musiklyssning som jag tidigare trott.
Nu ser jag fram emot vettiga argument varför jag ska jaga den sista skvätten ned mot 15.
Ragnwald skrev:Framförallt film och en del musik, blir en formidabelt omtumlande upplevelse, om systemet kan ta sig ner under 20Hz.
Men det förutsätter många element och att rummet är tätt, för att åstadkomma ett linjärt lyssningssystem.
2-ch, klart att du inte vill missa halva ljudet.
skrutten skrev:82Hz kan motsvara en rumsdimension på ca 2,1 meter
41Hz kan motsvara en rumsdimension på ca 4,1 meter
Nära nog samma som mina egna problemfrekvenser.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster