Toroidkärna-transformator

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
manger

Toroidkärna-transformator

Inläggav manger » 2010-04-22 17:02

En elektronikamatörfråga: Finns det Toroidkärne-transformatorer som bara har en sekundärsida? Det känns dumt att köpa två ringkärnor på 120VA 18-0-18V ut om man vill bygga två separata monoförstärkare. Eller kan man koppla ihop de två till en 240VA 18-0V? 8O
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-04-22 17:53

Om du paralellkopplar sekundärerna så får du 18-0 men fortfarande bara 120VA. 18-0-18, 120 VA ger 3,3333 ampere per sekundär lindning (120VA/(2*18V). Paralellkopplar du får du ut 6,6666 ampere (vilket ger 6,6666A*18V=120VA).

Blev det klarare, eller lyckades jag bara förvirra dig?
Tone Distribution

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2010-04-22 18:31

Nädå, det klarnade nu... :wink: Tack Rundberg! Jag ville minnas att det var nåt sånt men man börjar väl bli lite gammal och förvirrad.
Man får ju bara se till så att man kopplar ihop båda fasera på sekundärsidan. 8O

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-22 18:48

Det går även att seriekoppla två 9V-lindningar det blir 18V också.
Men ska du köpa nytt, så ska du naturligtvis gå på toroid med en sekundärlindning, blir lite billigare också.

Att parallellkoppla två lindningar kan vara vanskligt, de är inte 100% identiska.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2010-04-22 19:34

Ragnwald skrev:Men ska du köpa nytt, så ska du naturligtvis gå på toroid med en sekundärlindning, blir lite billigare också.

Men var kan man hitta toroider med bara en lindning? Jag har sökt på nätet men hittar inget... :(

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-04-22 20:11

enkel sekundär är ganska ovanligt, ja.

det går att parallellkoppla om inte spänningen för lindningarna avviker för mycket.
Isåfall får man koppla ett litet seriemotstånd (effekt) om ca 3-5 W mellan varje lindning och parallellkopplingspunkten.

Det jämnar ut strömfördelningen.

Bättre kvalisort på trafon innebär ofta att den är bra lindad och då har man mindre problem.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2010-04-22 20:36

Rundberg skrev:Om du paralellkopplar sekundärerna så får du 18-0 men fortfarande bara 120VA. 18-0-18, 120 VA ger 3,3333 ampere per sekundär lindning (120VA/(2*18V). Paralellkopplar du får du ut 6,6666 ampere (vilket ger 6,6666A*18V=120VA).

Jag funderar, eftersom jag köpt 2 kompletta stereoförstärkarbyggsater (LM3886 2xförstärkarkort + 1xnätdelskort/sats) och tänker sätta ihop 2 monoförstärkare:
Enligt ovanstående - kommer det att finna mer effekt att hämta om man parallellkopplar en trafo med 2 sekundärlindningar än en med 1 sekundärlindning? Eller måste man korrigera för detta i nätdelen så den inte brinner?
Känner att jag glömt nästan allt från elektroniklektionerna...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-22 20:48

manger skrev:
Ragnwald skrev:Men ska du köpa nytt, så ska du naturligtvis gå på toroid med en sekundärlindning, blir lite billigare också.

Men var kan man hitta toroider med bara en lindning? Jag har sökt på nätet men hittar inget... :(

Tja, det var inte så enkelt, ser jag nu. Jag kollade också.
Det jag hittade var på 12V och 24V.
Men varför måste det vara toroid?

Webelco i Spånga har lindat åt mig vid ett par tillfällen. De är duktiga.
http://www.webelco.se

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2010-04-22 20:53

Ragnwald skrev:
manger skrev:

...
Men varför måste det vara toroid?

Webelco i Spånga har lindat åt mig vid ett par tillfällen. De är duktiga.
http://www.webelco.se

Toroid? Jag vill minnas att det skulle vara bättre på flera sätt samt att de har en gynsammare fysisk formfaktor.

Jag ska slänga iväg ett mail till Webelco bara för att höra i vilken härad priset hamnar.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-22 20:57

manger skrev:... kommer det att finna mer effekt att hämta om man parallellkopplar en trafo med 2 sekundärlindningar än en med 1 sekundärlindning? Eller måste man korrigera för detta i nätdelen så den inte brinner?
Känner att jag glömt nästan allt från elektroniklektionerna...

Att parallelkoppla två trafolindningar, är något du ska undvika, det är som att be om problem. De skillnader som av naturliga skäl har byggts in i själva lindningstekniken och är ofrånkomliga de visar sig beroende på variationer i typ av last och belastning.
I audiosammanhang är det, enligt min mening, uteslutet.

Någon annan kanske har andra erfarenheter.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2010-04-22 20:58

Du kan ju också likrikta och glätta dem var för sig och lägga ihop likspänningen.
\\Sky

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2010-04-22 21:07

sky_eye skrev:Du kan ju också likrikta och glätta dem var för sig och lägga ihop likspänningen.

Aha! De kan jag kanske - nätdelskorten är ju gjorda för montering av en stereoförstärkare. Jag kopplar toroiden som vanligt till nätverkskortet med båda lindningarna men sen kopplar jag från nätverkskortet till en och samma monoförstärkare?! Låter för enkelt... :?

...sen kanske det är synd att bara använda två förstärkare och två nätverkskort ur två kompletta stereoförstärkarsatser - man kanske ska använda allt? Två bryggkopplade monoförstärkare... :D

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2010-04-22 21:35

Nja, om nädelskortet är gjord för symetrisk spänning blir det inge bra!
Då har du en + och en - relativt en gemensam jord.
Är förstärkaren kinkig på exakt spänning? Räcker det inte med en likriktare och glättingskondingar?
\\Sky

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2010-04-22 22:15

sky_eye skrev:Nja, om nädelskortet är gjord för symetrisk spänning blir det inge bra!
Då har du en + och en - relativt en gemensam jord.
Är förstärkaren kinkig på exakt spänning? Räcker det inte med en likriktare och glättingskondingar?

18-0-18V å inget annat om jag förstått det hela rätt.
Om nätdelskortet (har inte fått hem dem än) är för symetrisk spänning så kanske man inte ska bara använda halva nätdelskortet till en monoförstärkare?

Jag har handlat samma kort som AVR7000 köpte i den här tråden: kort till LM3886T
Bild

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2010-04-22 22:33

Ah! Nu tror jag att poletten trillat ned för mig. Läste slarvigt tidigare, sorry!
3886:an skall ju ha symetrisk spänning. Ett kort-en kanal.
Skall du bryggkoppla får du ha fler.
Då måste du ha två lindningar, eller två trafos.
Ut från nätdelskortet får du då + 0 -.
\\Sky

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2010-04-22 22:42

sky_eye skrev:Ah! Nu tror jag att poletten trillat ned för mig. Läste slarvigt tidigare, sorry!
3886:an skall ju ha symetrisk spänning. Ett kort-en kanal.
Skall du bryggkoppla får du ha fler.
Då måste du ha två lindningar, eller två trafos.
Ut från nätdelskortet får du då + 0 -.

Eftersom förstärkarna kommer husera i var sin låda så blir det en förstärkare, ett nätdelskort och en trafo i varje låda - är det tänkt i alla fall. (Jag har redan övergett bryggning etc...)
Frågan är om man kan använda det befintliga nätdelskorten i en monokonstruktion? I hope so...
Å så får man antingen slänga i en dubbellindad trafo i varje och bara använda ena lindningen eller beställa två spezial-trafos med en lindning - det som blir billigast.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2010-04-22 23:28

Du MÅSTE använda en dubbellindad i varje.
3886:an behöver symmetrisk matning.
\\Sky

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-04-22 23:57

+1 på sky_eye

3886 behöver både + och -. Men varför tar du inte och bygger en separat nätdel med en redig trafo och nätkortet du har och sen drar en tåt till varje monoblock? Eller så kan du bygga en stereoförstärkare med de delar du har, dvs allt i en låda.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2010-04-23 09:51

Rundberg skrev:+1 på sky_eye

3886 behöver både + och -. Men varför tar du inte och bygger en separat nätdel med en redig trafo och nätkortet du har och sen drar en tåt till varje monoblock? Eller så kan du bygga en stereoförstärkare med de delar du har, dvs allt i en låda.

MVH

/Mattias

Jag villa ha två separata monoförstärkare.
Med min nuvarande kunskapsnivå kan jag inte knåpa ihop någon separat nätdel. Jag minns för lite och har glömt resten... :wink:
Men jag har förhoppningen att jag ska hitta tillbörlig information på någon av alla de hemsidor gällande LM3886, eller att en vänlig Faktisk-själ snabbt knåpar ihop ett lämpligt schema... :D :D :D

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-04-23 10:20

manger skrev:

MVH

/Mattias

Med min nuvarande kunskapsnivå kan jag inte knåpa ihop någon separat nätdel. Jag minns för lite och har glömt resten... :wink:
Men jag har förhoppningen att jag ska hitta tillbörlig information på någon av alla de hemsidor gällande LM3886, eller att en vänlig Faktisk-själ snabbt knåpar ihop ett lämpligt schema... :D :D :D
Men du har ju redan ett nätkort! Då är det bara att du stoppar trafo + nätkort i en låda som du sedan koppar till dina två monoblock så de får sin matningsspänning. På så sätt kan du också göra monoblocken små och fina och gömma nätdelen bakom stereobänken.
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-04-23 11:39

Ragnwald skrev:Att parallellkoppla två lindningar kan vara vanskligt, de är inte 100% identiska.

Då ska de ha klantat sig rejält på fabriken. Spänningen är proportionell mot antalet varv, dvs ett heltal. Jag vågar sätta en peng på att antalet varv är identiskt på de två lindningarna.

...men som det har sagts i tråden, förstärkare har idag nästan alltid dubbelmatning, även om det är mono. Det är alltså inte så att trafon har två lindningar för att kanalerna ska får varsin strömförsörjning, och då faller ju frågan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-23 11:56

Svante, du menar att om bara antalet varv är lika så är båda lindningarna identiska?
Du tror inte att lindningstekniken har någon som helst betydelse?
Tex, den ena tråden blir längre och den ena kan ha merparten av sina varv närmre kärnan etc.

Vad jag förstått, är det stort omöjligt att få dem identiska.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2010-04-23 12:24

Rundberg skrev:
manger skrev:

MVH

/Mattias

Men du har ju redan ett nätkort! Då är det bara att du stoppar trafo + nätkort i en låda som du sedan koppar till dina två monoblock så de får sin matningsspänning. På så sätt kan du också göra monoblocken små och fina och gömma nätdelen bakom stereobänken.

Helt rätt! men... jag vill ha två helt separata lådor. Ju mer jag funderar så borde jag väl då kunna använda ett komplett nätdelskort med dubbellindad trafo till varje monoförstärkare i varje låda. (Jag har ju beställt kort till 2 kompletta stereoförstärkare = 2 nätdelskort och 4 förstärkarkort. 2 förstärkarkort används då inte...)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-23 12:40

manger skrev:Ju mer jag funderar så borde jag väl då kunna använda ett komplett nätdelskort med dubbellindad trafo till varje monoförstärkare i varje låda.

Du har funderat helt rätt. :wink:

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2010-04-23 13:07

Alternativen:

1, En låda. Två förstärkarkort, ett nätdelskort, en transformator (två lindningar)

2, En låda. Två förstärkarkort, två nätdelskort, två transformatorer (två lindningar på varje)

3, Två lådor. Med vardera ett förstärkarkort, ett nätdelskort, en transformator.

4, Tre lådor. Två st med varsit förstärkarkort. En med en eller två nätdelskort/transformatorer.

5, Två lådor. En med ett förstärkarkort och nätdel. En med bara förstärkare.

Har vi täckt alla alternativ?
\\Sky

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-04-23 14:59

ett varv sekundär ger ~0,3V på en större transformator.

Max skillnad är högst delar av ett varv
=> max diffspänning är några hundra mV , worst case.

Vad är inre impedansen i en trafo i dessa spänningar?
0,2-0,3 ohm?

Det betyder att snedsströmmen är max några hundra mV / 0,4-0,6 ohm , dvs < 1 A vilket är max 10%

Det bygger på att lindningarna har samma längd, men parallelllindas inte båda sekundärerna samtidigt så längderna blir nästan lika?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-04-23 16:09

Ragnwald skrev:Svante, du menar att om bara antalet varv är lika så är båda lindningarna identiska?
Du tror inte att lindningstekniken har någon som helst betydelse?
Tex, den ena tråden blir längre och den ena kan ha merparten av sina varv närmre kärnan etc.

Vad jag förstått, är det stort omöjligt att få dem identiska.

Det spelar ingen roll hur nära kärnan de ligger, det är antalet varv som avgör den inducerade spänningen (om man försummar att transformatorns läckfält inducerar spänning i varven).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-04-23 16:12

rikkitikkitavi skrev:Max skillnad är högst delar av ett varv

Om du tar en tråd som ger en sluten strömkrets, hur kan du då linda den delar av ett varv runt en järnkärna?

Det går ju bara med heltalsmultiplar.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2010-04-23 16:28

Ragnwald skrev:
manger skrev:Ju mer jag funderar så borde jag väl då kunna använda ett komplett nätdelskort med dubbellindad trafo till varje monoförstärkare i varje låda.

Du har funderat helt rätt. :wink:

Tack! :)
Nu ska vi bara reda ut om det går att parallellkoppla en trafo med två lindningar eller inte... ...jag följer diskussionen...

sky_eye skrev:Alternativen:

1, En låda. Två förstärkarkort, ett nätdelskort, en transformator (två lindningar)

2, En låda. Två förstärkarkort, två nätdelskort, två transformatorer (två lindningar på varje)

3, Två lådor. Med vardera ett förstärkarkort, ett nätdelskort, en transformator.

4, Tre lådor. Två st med varsit förstärkarkort. En med en eller två nätdelskort/transformatorer.

5, Två lådor. En med ett förstärkarkort och nätdel. En med bara förstärkare.

Har vi täckt alla alternativ?

Nix!
6, Fyra lådor. Två st med varsit förstärkarkort. Två st med varsit nätdelskort och trafo.

Jag väljer ändå alternativ:
(Sen gör jag en kopia på nätverkskortet och bygger en komplett stereoförstärkare av resterande förstärkarkort och säljer det svindyrt...) 8)

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2010-04-23 16:37

Visste att jag missat nå't...

Men till lindningen...

Nej, du måste använda båda lindningarna separat, eller egentligen seriekopplade med mittuttag.
Mittuttaget blir "0"
Ena lindningen likriktas till + (relativt 0)
Andra lindningen likriktas till - (relativt 0)

Tilläg:
Du behöver inte krångla till och kopiera kortet.
Det räcker med två likriktarbryggor och ett par kondingar.
\\Sky

Nästa

Återgå till Teknikforum