Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Men ska du köpa nytt, så ska du naturligtvis gå på toroid med en sekundärlindning, blir lite billigare också.
Rundberg skrev:Om du paralellkopplar sekundärerna så får du 18-0 men fortfarande bara 120VA. 18-0-18, 120 VA ger 3,3333 ampere per sekundär lindning (120VA/(2*18V). Paralellkopplar du får du ut 6,6666 ampere (vilket ger 6,6666A*18V=120VA).
manger skrev:Ragnwald skrev:Men ska du köpa nytt, så ska du naturligtvis gå på toroid med en sekundärlindning, blir lite billigare också.
Men var kan man hitta toroider med bara en lindning? Jag har sökt på nätet men hittar inget...
Ragnwald skrev:manger skrev:Ragnwald skrev:Men ska du köpa nytt, så ska du naturligtvis gå på toroid med en sekundärlindning, blir lite billigare också.
Men var kan man hitta toroider med bara en lindning? Jag har sökt på nätet men hittar inget...
...
Men varför måste det vara toroid?
Webelco i Spånga har lindat åt mig vid ett par tillfällen. De är duktiga.
http://www.webelco.se
manger skrev:... kommer det att finna mer effekt att hämta om man parallellkopplar en trafo med 2 sekundärlindningar än en med 1 sekundärlindning? Eller måste man korrigera för detta i nätdelen så den inte brinner?
Känner att jag glömt nästan allt från elektroniklektionerna...
sky_eye skrev:Du kan ju också likrikta och glätta dem var för sig och lägga ihop likspänningen.
sky_eye skrev:Nja, om nädelskortet är gjord för symetrisk spänning blir det inge bra!
Då har du en + och en - relativt en gemensam jord.
Är förstärkaren kinkig på exakt spänning? Räcker det inte med en likriktare och glättingskondingar?
sky_eye skrev:Ah! Nu tror jag att poletten trillat ned för mig. Läste slarvigt tidigare, sorry!
3886:an skall ju ha symetrisk spänning. Ett kort-en kanal.
Skall du bryggkoppla får du ha fler.
Då måste du ha två lindningar, eller två trafos.
Ut från nätdelskortet får du då + 0 -.
Rundberg skrev:+1 på sky_eye
3886 behöver både + och -. Men varför tar du inte och bygger en separat nätdel med en redig trafo och nätkortet du har och sen drar en tåt till varje monoblock? Eller så kan du bygga en stereoförstärkare med de delar du har, dvs allt i en låda.
MVH
/Mattias
Men du har ju redan ett nätkort! Då är det bara att du stoppar trafo + nätkort i en låda som du sedan koppar till dina två monoblock så de får sin matningsspänning. På så sätt kan du också göra monoblocken små och fina och gömma nätdelen bakom stereobänken.manger skrev:Rundberg skrev:+1 på sky_eye
3886 behöver både + och -. Men varför tar du inte och bygger en separat nätdel med en redig trafo och nätkortet du har och sen drar en tåt till varje monoblock? Eller så kan du bygga en stereoförstärkare med de delar du har, dvs allt i en låda.
MVH
/Mattias
Jag villa ha två separata monoförstärkare.
Med min nuvarande kunskapsnivå kan jag inte knåpa ihop någon separat nätdel. Jag minns för lite och har glömt resten...![]()
Men jag har förhoppningen att jag ska hitta tillbörlig information på någon av alla de hemsidor gällande LM3886, eller att en vänlig Faktisk-själ snabbt knåpar ihop ett lämpligt schema...![]()
![]()
Ragnwald skrev:Att parallellkoppla två lindningar kan vara vanskligt, de är inte 100% identiska.
Rundberg skrev:Men du har ju redan ett nätkort! Då är det bara att du stoppar trafo + nätkort i en låda som du sedan koppar till dina två monoblock så de får sin matningsspänning. På så sätt kan du också göra monoblocken små och fina och gömma nätdelen bakom stereobänken.manger skrev:Rundberg skrev:+1 på sky_eye
MVH
/Mattias
Jag villa ha två separata monoförstärkare.
Med min nuvarande kunskapsnivå kan jag inte knåpa ihop någon separat nätdel. Jag minns för lite och har glömt resten...![]()
Men jag har förhoppningen att jag ska hitta tillbörlig information på någon av alla de hemsidor gällande LM3886, eller att en vänlig Faktisk-själ snabbt knåpar ihop ett lämpligt schema...![]()
![]()
Ragnwald skrev:Svante, du menar att om bara antalet varv är lika så är båda lindningarna identiska?
Du tror inte att lindningstekniken har någon som helst betydelse?
Tex, den ena tråden blir längre och den ena kan ha merparten av sina varv närmre kärnan etc.
Vad jag förstått, är det stort omöjligt att få dem identiska.
rikkitikkitavi skrev:Max skillnad är högst delar av ett varv
Ragnwald skrev:manger skrev:Ju mer jag funderar så borde jag väl då kunna använda ett komplett nätdelskort med dubbellindad trafo till varje monoförstärkare i varje låda.
Du har funderat helt rätt.
sky_eye skrev:Alternativen:
1, En låda. Två förstärkarkort, ett nätdelskort, en transformator (två lindningar)
2, En låda. Två förstärkarkort, två nätdelskort, två transformatorer (två lindningar på varje)
3, Två lådor. Med vardera ett förstärkarkort, ett nätdelskort, en transformator.
4, Tre lådor. Två st med varsit förstärkarkort. En med en eller två nätdelskort/transformatorer.
5, Två lådor. En med ett förstärkarkort och nätdel. En med bara förstärkare.
Har vi täckt alla alternativ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster