Vad bör kablarna få kosta? Del II

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur mycket får kablarna kosta i procent av anläggningens totalsumma (oräknat rummet)?

Omröstningen slutade 2003-10-24 18:54

A. Upp till 2%
23
43%
B. 2-5%
14
26%
C. Mer än 5%
16
30%

Antal röster : 53

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-30 11:19

Den tar vi i ny tråd (EKK vs Transparent)! :)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-30 11:21

:D :D :D :D :D :D :D :D
Vill ha en vinylsvarv NU!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-30 17:27

Fast i den försöker vi undvika den allmänna debatten om hur mycket de får kosta i procent, föreslår jag. Det ämnet har vi ju redan avhandlat här.

Nä, vad gör jag här och skriver!? :oops: Över till den nya tråden! :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-10-30 19:53

En debatt utan personangrepp? Ja, kanske det.
En bra debatt? Nej, inte alls. Att kalla en debatt för bra när vissa säger i stort sätt att "Vi har rätt och ni som inte håller med oss har noll koll" är INTE en bra debatt enligt mig.
Pinsamt. :roll:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-10-30 20:08

Thomas_A, Spelar INGEN roll om man inte kan återupprepa experimentet. Om man är som flera här är, tekniskt lagda så undrar jag om dom är troende. Är du troende? Är Öhman det? Och om man är det så är man ju knappast trovärdig eftersom det finns inga tester eller mätningar gjorda som påvisar att det finns en gud. Ska man helt plöstligt inte bry sig om detta när man så hårt kräver tester och mätningar på allt här i livet.

Sedan så märker man ganska fort att på dessa hifi forum som finns så är det så att den mätningsklick som finns snackar nästan ALDRIG om musik på forumet. För musiken verkar helt klart stå i andra (eller tredje?) hand.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-30 20:22

Subjektivisten, du måste helst förstå innebörden av vad du skriver!

Tro är något som inte är bevisat! Bevisar man en tro med (som du säger) mätning eller experiment så är det INTE längre än tro utan tillhör en vetenskap.

Lite smålöjligt tycker jag att det är att blanda in tro i denna debatt som varit, helt irrelevant!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-10-30 23:47

Lite smålöjligt tycker jag att det är att blanda in tro i denna debatt som varit, helt irrelevant!

Verkligen inte. Eftersom alla som tycker och tror saker inom hifi har "noll koll" eftersom dom inte har mätningar eller tester som styrker detta så anser jag det är samma sak.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-31 00:28

Bra Subjektivisten!

Mycket kreativt. Vi har verkligen saknat dina takter här. Otroligt vilken bra stämning du skapar. Helt utan att beröra sakfrågorna dessutom. Skickligt.

Nej.

Kan du inte (du får sista ordet, jag tänker inte kommentera det du skriver om du håller dig till sakfrågan) säga vad du tycker om kablar istället? Det vore kanske lite intressant.

Vad tycker du? Hur mycket skall en kabel kosta (i procent)?

Eller om du ogillar frågeställningen: Berätta med dina egna ord!

Jag tror vi alla vill läsa om detta. Jag lovar att läsa det du skriver så länge du håller dig till sakfrågorna - kablarna, deras egenskaper, deras hörbarhet, olika principer, vad du tycker är rätt och fel, bra och dåligt, olika konstruktörers påståenden/inställning, vad du tycker om det, vad du tror på och inte tro på.

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-10-31 00:35

Subjektivisten,

definera troende? Religionen genomsyrar vårt samhälle med normer, lagar och traditioner. Det har jag inget problem med, iaf i vårt land. Troende på en högre gudomlig makt antar jag att du menar, när du skriver så. Svaret är: Nej jag tror inte på Gud eller den historia som står i världens mest sålda bok.

Du säger att det inte spelar någon roll att det inte går att upprepa experimentet med Skapelsen. Skulle du också anse att det inte spelar någon roll om det skulle gå att upprepa experimentet?

Musiken står alltid i första hand. Vet inte var du fått något annat ifrån. Anta att jag lyssnar på en ny pryl eller en ny kabel. Jag hör ingen skillnad, sparar pengarna och köper musik för dem istället. Vad är det för nedvärdering av musik i det tankesättet?

T

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-31 00:45

Hej!

"Det brukar var svårt att höra även relativ stora skillnader i okända anläggningar,
det är iallafall min erfarenhet. Naturligtvis kan det låta svinigt bra med
EKK inkopplat men det kan ju låta bättre med en annan kabel inkopplad.
"

- Nu är vi där igen! A* blir helt förvirrad igen och denna gång har hifikablar´s
betydelse krympt ihop till närmast mikroskopiska nivåer :wink: ! Det kan låta
bättre med annan kabel än EKK men naturligtvis är EKK svinigt bra???
En förstärkare för 500kr är svinigt värdelös men en 25,000 kr´s**-förstärkare
kan ljuda riktigt hyffsad! 50 kr´s högtalarkabel är således svinigt bra men
250,000kr´s kabeln kan låta bättre?? En h-talare för 5000kr är ofta dålig
men en 250,000 kr´s h-talare kan vara magiskt bra! Tiopotenserna´s vitt skiftande betydelse gör A*lldeles vimsig :wink: 8) !!

** Om man tror Stereophile så tillhör en integrerad stärkare à $2500***
ifrån Franska YBA det bästa av det bästA*-listad!
*** http://www.phlox-electronique.fr/gde_img/gint.jpg

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2003-10-31 01:33, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-10-31 01:01

Jäkligt kul att det kommit in statisitk även i Hifimiljön, bra jobbat Öhman. För att dra detta till sin spets så skulle man kanske göra en blindtest och räkna fram signifikansnivån med ett "paired t-test"?

På detta sätt kan man få fram ifall personer verkligen tycker att dyrare är bättre, är så inte fallet så faller allt... men... ifall det så bara blir en gnutta bättre ljudbild så är jag säker på att många skulle kunna tänka sig att betala en hel del för det...

Jag skulle själv aldrig kunna tänka mig att lägga en förmögenhet på kablar men samtidigt vet jag att det finns förstärkare för
runt 30 000kr som piskar vettet ur förstärkare som är mer än dubbelt så dyra (iaf. så går det sådana rykten 8O ) i dessa fall så kan man ju snabbt räkna ut att det är mer värt att lägga 10 000kr på en kabel och få lite bättre ljud än att köpa en förstärkare för 100 000kr mer men som låter sämre. 8)

Trött som fasiken nu men jag hoppas att jag skrev nått vettigt iaf.
:D
Ps. Tack för en grymt intressant tråd Ds.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-31 01:23

Hej!

(A* är visserligen A*fasiatisk men bör nog ändå bidra med
lite semantik)

"Alla storföretag drivs med ett mål: Att tjäna pengar, om de sedan tycker
det är kul samtidigt är bara en bonus.
"
- 1st Heeelt felaktigt påstående!! Ett ex läkemedelsföretag kan även
ha som mål att skapa verksamma substanser i läkekonsten´s tjänst som
exempelvis botemedel för vissa/alla cancersjukdomar! Ett storföretag är
heller ej fysisk, enskild person som kan tycka saker & ting! Kanske var det
dock bara ett missförstånd o det som åsyftades var då följande:
"Framgångsrika storföretag drivs med ett mål: Inkomster ska överstiga utgifter!
Alla storföretag måste tjäna pengar för att kunna drivas! osv...
"

- El ngt alt tramsigt "trams" :wink: !

Mvh A*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-31 01:31

Hej!
Absolut inte fel, just läkemedelsförtag verkar vara riktigt penning kåta. Storföretag vill tjäna pengar/överleva. Kanske ska hänvisa till topparna inom strategiforskningen i Sverige som jag har haft nöjet att ha som föreläsare inom ämnet.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-31 02:28

Hej!

"Alla storföretag drivs med ett mål"

-Felaktiga ovan är att ngn "vet" att Alla stora företag har ett mål!

Huruvida dina föreläsare och/eller dem de föreläsa om är giriga (penningkåta)
eller ej har A* ingen uppfattning om! Att styrelseledamoter/ekonomer
på läkemedels företag är giriga(vidriga) har A* ej heller det ngn uppfattning
om men det är väl inte enbart ekonomer som "är" ett företag? Måste man
inte även ha ngt som man säljer :wink: 8) !!
Med samma logik så skulle även nedanstånde, vara obestridbar sanning!

"Alla löntagare drivs av ett mål: Att tjäna pengar!"
- "Vet" du att även detta är ett faktum, R!?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-31 03:06

Hårklyveri A*, föga intressant! :?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-10-31 08:38

A*! Varför plötsligt denna smutskastning av ekonomer?

Denna tapert kämpande yrkeskår runt vilken världen snurrar. Vi (ja - jag kommer fram ur garderoben och bekänner att jag tillhör dessas skara) gör en ovärderlig insats genom att hålla koll på finanserna inom såväl privat näringsliv, som inom offentlig sektor. Utan vår insats hade chefer och verksamhetsansvariga garanterat gjort slut på mer pengar än vad som finns.

Detta skulle obönhörligen sluta i katastrof och med ett upphörande av den mänskliga civilisationen så som vi känner den.

Betänk att i alla skandaler som florerar SÅ LYSER EKONOMERNA MED SIN FRÅNVARO! Politiker - javisst, företagsledare - javisst, styrelseledamöter - javisst, men ekonomer? - neppsipeppsi!

Och dessutom är vi ekonomer blygsamma och ödmjuka!

Så det så, A*!

Hälsn. Michael

Ps. :wink:

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-31 08:41

Jag skulle behöva en privat ekonom för jag gör alltid av med mer pengar en jag har. :oops: :oops: :oops:

Mvh dole

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-10-31 09:32

dole skrev:Jag skulle behöva en privat ekonom för jag gör alltid av med mer pengar en jag har. :oops: :oops: :oops:

Mvh dole

Är du helt säker på det? Om jag vore din ekonom, skulle första frågan bli: "Hur mycket pengar lägger du ner på kablar?" :wink:

Ett problem med ekonomer är att de alltid skall vara så j...a rediga på att begränsa dyrbara nöjen... :?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-31 09:45

Hur mycket lägger jag ner på kablar? Inte mer än på kläder :oops:

Mvh dole

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-10-31 10:23

dole skrev:Hur mycket lägger jag ner på kablar? Inte mer än på kläder :oops:

Mvh dole

Se där, se där, ännu ett synnerligen kostsamt nöje! Här finns mycket att ta tag i märker jag. Snart avslöjar du väl också att du äter annat än havregrynsgröt!? :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-31 10:29

Helt förtappad: hifi,möbler,kläder,bilar och hojar :oops:
Och en och annan god middag :D

Det är så man häpnar, jag är definitvt för i fel plånbok :cry:

Mvh dole

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-10-31 10:32

Undrar varför det plötsligt börjar kännas så OT?

Tillbaks till ordningen! Mina kablar (signal- och högtalar) kostar c:a 3,5% av anläggningarnas sammanlagda pris. I enbart "fin"-anläggningen blir det kanske 1,8% eftersom apparaterna är mycket dyrare än i den enklare.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-10-31 10:36

Värst vad snabb du är då, dole! Jag hinner ju inte ens kommentera mitt eget inlägg innan du slinker emellan med en ny bekännelse. :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-10-31 10:39

dole skrev:Hur mycket lägger jag ner på kablar? Inte mer än på kläder :oops:

Mvh dole

Samma här... har lagt noll kronor på bådadera i år. :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-31 10:46

Jag har faktiskt inte köpt några kablar i år jag heller.
Det enda hifi jag köpt är en Gryphon cd 8)

mvh dole

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-31 11:09

Hej MG!

Nej, den hårt arbetande o ödmjuka varianten har A*bsolut ingenting emot!
Det är enbart andra sorten (dogbeRt) som A* finna underlig o ha o göra med :wink: !

Mvh A*

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-10-31 11:39

Audiomanikern skrev:Nej, den hårt arbetande o ödmjuka varianten har A*bsolut ingenting emot!

Känns bra! Den andra sorten är förmodligen inga äkta ekonomer, utan bara förklädda jurister/ingenjörer/medicinare (stryk det som ej önskas) eller något sådant.

Och förklädda diton skall man akta sig för ety de skola förmörka såväl jorden som våra sinnen. :twisted:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-10-31 12:01

IngOehman skrev:Bra Subjektivisten!

Mycket kreativt. Vi har verkligen saknat dina takter här. Otroligt vilken bra stämning du skapar. Helt utan att beröra sakfrågorna dessutom. Skickligt.

Nej.

Kan du inte (du får sista ordet, jag tänker inte kommentera det du skriver om du håller dig till sakfrågan) säga vad du tycker om kablar istället? Det vore kanske lite intressant.

Vad tycker du? Hur mycket skall en kabel kosta (i procent)?

Eller om du ogillar frågeställningen: Berätta med dina egna ord!

Jag tror vi alla vill läsa om detta. Jag lovar att läsa det du skriver så länge du håller dig till sakfrågorna - kablarna, deras egenskaper, deras hörbarhet, olika principer, vad du tycker är rätt och fel, bra och dåligt, olika konstruktörers påståenden/inställning, vad du tycker om det, vad du tror på och inte tro på.

Vh, Ing. Öhman

Ja, stämningen blir ju väldigt bra när vissa anser att dom sitter inne på sanningen och säger att dom som inte håller med har "noll koll".

Vad jag tycker om kablar? Ja, den erfarenheten jag har är att dom kan låta ganska olika. Kan kbalr färga ljudet? Helt klart.

Hur mkt en kabel får kosta % är ganska maningslöst. Du kan tycka 0,5 % är bra, jag kanske tycker 2-3% medans någon tycker 25%. Det är upp till var och en.

Själv kabeldebatten tycker jag äe meningslös, det är upp till var och en att testa och se vad dom föredrar. Det jag ogillar är vissa's beteende som säger att vi som inte håller med har "noll koll". Jag ogillar även folk som icke har testat men ändå "vet" eftersom dom med sina tekniska kunskaper "vet/tror" att det inte kan vara någon skillnad.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-31 14:23

Hej MG!

"Den andra sorten är förmodligen inga äkta ekonomer, utan bara förklädda jurister..."

- Jo detta stämmer faktiskt precis, när A* tänker efter! Alt så är de ekonomer
(som var ekonomer men) som nu har gått över till den mörka sidan...

Mvh A*

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-10-31 14:29

Eftersom du inte höll dig till sakfrågorna (väldigt oväntat :o ) får jag väl skriva igen då...

subjektivisten skrev:Vad jag tycker om kablar? Ja, den erfarenheten jag har är att dom kan låta ganska olika. Kan kbalr färga ljudet? Helt klart.

Då är du överens med alla andra som skrivit i den här tråden tydligen. Inget mysterium för övrigt att kablar kan färga ljudet, det går ju att göra hur dåliga kablar som helst, inklusive sådana som inte släpper fram någon signal alls.

Hur mkt en kabel får kosta % är ganska maningslöst. Du kan tycka 0,5 % är bra, jag kanske tycker 2-3% medans någon tycker 25%. Det är upp till var och en.

Själv kabeldebatten tycker jag äe meningslös, det är upp till var och en att testa och se vad dom föredrar.

Varför deltar du i den då?

Det jag ogillar är vissa's beteende som säger att vi som inte håller med har "noll koll".

Vad håller du inte med om?

Vi är helt överens om att:
Jag ogillar även folk som icke har testat men ändå "vet" eftersom dom med sina tekniska kunskaper "vet/tror" att det inte kan vara någon skillnad.

Men var finns dessa människor? Jag vet inte om det finns några sådana människor alls. Om de finns så tycker jag å andra sidan att de ändå har rätt att tro något, precis som du har.

Men vem har hävdat att det inte finns några skillnader, utan att ha provat? Jag har aldrig träffat denna person. Vänligen berätta vem det är, annars måste jag utgå ifrån att det är dig själv eller din låtsaskompis du pratar om. Honom kan jag inte hjälpa dig med.

Jag har provat, och hävdar att det finns skillnader*. Har du missat det? Du kanske borde läsa hela tråden?

Jag har i själva verket inte fått intrycket att någon av de människor som deltog i diskussionen (innan du kom in och... bidrog) har gjort något annat än att, utifrån sina erfarenheter (vetenskapligt eller ovetenskapligt insamlade) har de berättat om sina val och uppfattningar. Vissa tycker att det är vansinnigt att "försumma kablarna" genom att lägga mindre än 1/3 av budgeten på dem, jag tycker det motsatta - att det är nollkoll att försumma alla de övriga delarna genom att bränna 35% på de förhållandevis prestanda/pris-effektiva kablarna.

Men vad DU vill med dina inlägg förstår jag inte. Det verkar som om du bara är ute efter att sprida otrevliga stämningar.

Vh, iö

*Fast mycket mindre än dom som är rädda för blindtester tror...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi