Harryup skrev:Piotr skrev:15" till 800Hz är inget jag jublar över. Möjligtvis en 10" dit upp. 800Hz är 5"-8" territory i mina ögon/öron eftersom jag föredrar ett så ofärgat ljud som möjligt.
/Peter
Klart är att det inte är vettigt att generalisera allt så, det beror ju helt på att vilka element man pratar om.
Vänligen ge exempel på 15" som har bra prestanda vid 800Hz. Dvs. inget betydande rippel, inga plötsliga ökningar i harmonisk distorsion, ingen plötsligt ökande energilagring, inga "okontrollerade" uppbrytningar.
Att man använder stora koner till PA är ju en kompromiss för att få upp spl. Färgningar från konen är en ofrånkommligt faktum i dessa fall så långt jag förstått. Kanske jag missat nå´t..
Jämför frekvensgång och impedans på dessa element;
ScanSpeak21W/8555, SS22W/8551, SS25W/8567, 23W/4557
Seas W22, Seas CA21REX, Seas P21
Uppenbarligen så får dessa problem vid 600-800Hz i denna storlek på 8"-10". De som klarar sig bäst är... metallkonerna. Det är väl bara en slump antar jag.. Kan man tillverka papkoner med lika bra eller bättre prestanda som PP och framförallt metall/keramik?.. kanske.. har du sett några exempel så berätta gärna för mig då jag alltid vill lära mer.
Jag ska vara lite ovettig igen här och påstå att typiska mellanregister gjorda av PP/komposit eller metall/keramik låter OCH mäter bättre än pappers diton. Förmodligen är jag helt ute och cyklar men jag är övertygad att jag får hjälp att komma på rätt spår igen
/Peter