EKK vs Transparent

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-10-31 09:44

dole

Jag tror säkert att det bedrivs forskning inom kabelvärlden men frågan är hur den forskningen ser ut. Definitionen på forskning måste vara lite mer än "ahh, jag fick en idé, vi häller grus i en kabelskärm eftersom det borde dämpa vibrationerna, oj vad bra det blev, det säljer vi för 20000kr" :D

Att bedriva seriös forskning kostar väldigt mycket pengar. Dessa pengar finns i komponentbranschen eftersom man kan sälja miljontals enheter av varje tillverkad komponent. Att forska fram en ny elektrolytkondensator med hälften så hög serieresistans genererar massor av inkomster. Dessa pengar finns dock inte i kabelvärlden eftersom antalet kunder är ganska begränsat. Vissa tillverkare påstår att de har använt sig av Craydatorer för att räkna ut sin kabel men det måste ju innebära att de vet vad de skall stoppa in i datorn i form av ekvationer osv. Av någon anledning vet alltså dessa kabelforskare mer om kablar än vad industriella proffs gör.

Ställ er frågan, hur kommer det sig att alla som har en lång proffesionell karriär bakom sig inom analogelektronikutveckling med en akademisk utbildning till slut hamnar i det läget att de lämnar subjektivismen bakom sig? Jag känner inte en enda verkligt kompetent analogkonstruktör som köper kablar för 100000kr. Däremot kan jag tänka mig att någon av dessa säljer kablar för 100000kr, det är ju en helt annan sak.

Jag tror heller inte att det bedrivs seriös forskning på slutsteg och CD-spelare. Forskningen bedrivs i sådana fall på komponentnivå och inte av audiotillverkarna. Det man gör är att man får en idé som verkar vettig, bygger den, mäter på den, lyssnar på den och sedan säljer man den för hutlösa pengar genom att stoppa i en enorm nätdel, stora kylflänsar, tjockt chassie, dyra kondensatorer osv. Jag har sett kretsscheman på flera riktigt dyra slutsteg och jag vill påstå att de är precis som förstärkare har varit i årtionden.
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-31 09:52

Pabo

Att bedriva seriös forskning kostar väldigt mycket pengar.

Det är just därför det kostar i kabelvärlden också

Jag tror heller inte att det bedrivs seriös forskning på slutsteg och CD-spelare. Forskningen bedrivs i sådana fall på komponentnivå och inte av audiotillverkarna. Det man gör är att man får en idé som verkar vettig, bygger den, mäter på den, lyssnar på den och sedan säljer man den för hutlösa pengar genom att stoppa i en enorm nätdel, stora kylflänsar, tjockt chassie, dyra kondensatorer osv. Jag har sett kretsscheman på flera riktigt dyra slutsteg och jag vill påstå att de är precis som förstärkare har varit i årtionden.

Detta är direkt felaktigt då det absolut bedrivs forkning på området bla av Madrigal/Mark Levinson

mvh dole
Vill ha en vinylsvarv NU!

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-10-31 10:01

dole

Hade det varit seriös forskning så hade kablarna kostat mer än vad de gör vill jag påstå. När de "forskar" så borde de väl använda någon form av mätutrustning, eller litar de helt på sina öron? Eftersom de då borde ha mätresultat som visar hur bra kablarna är så kunde de ju visa upp dessa resultat. Det hade ju givit dem en enorm konkurrensfördel. Frågan är då varför de inte kan visa upp några mätresultat? Jo, därför att det inte finns några. De litar helt på sin hörsel och då vill inte jag kalla det seriös forskning.

Jag har sett kretsscheman på Mark Levinson slutsteg och vill påstå att de ser ut ungefär som de jag själv bygger. Sedan var de inne på någon form av låtsas auto klass-A för några år sedan som bara höjer olinjäriteten istället för tvärtom. Allt för att ha något nytt att presentera för marknaden.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-10-31 10:14

Ezoo skrev:Flera sidor av denna kabelhistoria som nu får ventileras lite.

Alltid blindtest säger ni, om det ska utrönas en skillnad på en kabel.

Varför det ?

Därför att man ska undvika bli påverkad av att man vet vilken kabel som det spelas på.

Alla ni som är på den sidan som kan ha en stekpanna till högtalar kabel för att guden Ö påstår att så ska det va, så upplever jag det.

EKK= stekpanna eller?

Låt Det bli ett seriöst test kablar emmelan, men först ska sidan som vill ha blindtesterna med en ögonbindel pricka in så fort det byts en cd eller förstärkare, bytena sker av en som hör tydliga skillnader på kablar.

Altså 10 Cd spelare kanske 5 förstärkare, Dole byter kanske, vad ni ska avgöra är endast om han bytt eller inte.

Namn på lyssnare och resultat presenteras sedan här på forumet.

Ser fram mot resultatet, för en Cd och förstärkare hör ni väll skillnad på i alla fall.

Gärna om du hänger med och testar samtidigt. Har tidigare haft CD spelartest hemma, och erbjudit folk att komma. Var med på ett CD spelaretest beskrivet på min hemsida. Har erbjudit tester flertalet gånger, men ingen av subjektivistsidan har velat komma. IÖ har visat flertalet gånger att det är hörbara skillnader mellan olika förstärkare och CD spelare. Han har erbjudit fackpressen på blindtest på kablar för mer än 10 år sedan. Ingen har tackat ja. Stewart Pinkerton och Tom Nuisane erbjuder ca 40,000:- för den som hör skillnad på kablar (blint, nivåmatchat). Ingen har ens provat.

Dessutom förstår jag inte varför objektivisten ska bevisa att det är skillnader på CD spelare och förstärkare först, innan subjektivisten ska bevisa skillnader på högtalarkablar. Vad är syftet? Sakerna har ju inget med varandra att göra. Det är ju inte den som påstår att man inte hör skillnader på normalbyggda kablar eller två bra CD spelare som behöver bevisa nåt. Det går ju inte att bevisa en ickeskillnad. Vad vill du säga med ditt inlägg?

Thomas

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-31 10:16

pabo

Hade det varit seriös forskning så hade kablarna kostat mer än vad de gör vill jag påstå. När de "forskar" så borde de väl använda någon form av mätutrustning, eller litar de helt på sina öron? Eftersom de då borde ha mätresultat som visar hur bra kablarna är så kunde de ju visa upp dessa resultat. Det hade ju givit dem en enorm konkurrensfördel. Frågan är då varför de inte kan visa upp några mätresultat? Jo, därför att det inte finns några. De litar helt på sin hörsel och då vill inte jag kalla det seriös forskning.

Att det inte visas några riktiga mätresultat ligger kabeltillverkarna i fatet det tycket även jag.
Men jag utgår från att åtminstone några av alla firmor faktiskt forskar på sina produkter.

Jag har sett kretsscheman på Mark Levinson slutsteg och vill påstå att de ser ut ungefär som de jag själv bygger. Sedan var de inne på någon form av låtsas auto klass-A för några år sedan som bara höjer olinjäriteten istället för tvärtom. Allt för att ha något nytt att presentera för marknaden

Om vi nu fortätter att använda just Levinson som exempel så hade de några mindre lyckade konstruktioner med anpassad/ställbar/reglerad Bias

Men de nya monoslutstegen 436 kommer du nog tyvärr inte en i närheten av om du skulle försöka att replikera dem.

Och du fortfarande ska göra det billigare en att köpa dem får jag tillägga.

Och sen är 95% av krutet lagt på nätdelen i M-L product.
Så nog forskas det utav bara den hos M-L

Mvh dole

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2003-10-31 10:56

Thomas A skriver

Stewart Pinkerton och Tom Nuisane erbjuder ca 40,000:- för den som hör skillnad på kablar (blint, nivåmatchat). Ingen har ens provat.

Detta påstående kan du väl inte tro på? I USA och ingen har ens provat, inte ens uteliggarna, de fattiga, LTS-USA, studentföreningen audiophilia? Det ligger en hund begraven.
Är anmälningsavgiften 100.000? Varför föra ovanstående vidare som fakta? Villkoren eller startavgiften måste vara helt orimliga om ingen ens har provat och det tror jag nog att du förstår Thomas.
:wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-31 11:01

___
Senast redigerad av Audiomanikern 2003-10-31 14:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-31 11:05

Var snälla nu i min och Öhmans tråd :wink: :wink:

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2003-10-31 11:13

Ja men 30 inlägg är väl inte så farligt jämfört med dina över 300 som bara upprepar krav på blindtester.

Hur många gånger ska ditt gnäll om blindtest upprepas och enda variationen på dina inlägg är en eller ett par * ?

Räkna också in alla andras gnäll om blindtest och du har samma sak i flera tusen inlägg. Skall det upprepas i fem år så når vi miljoner inlägg som säger samma sak. Det kallar jag tröttsamt, så mina 30 drunknar snart i massan av detta så hav tröst A* :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-31 11:15

_____
Senast redigerad av Audiomanikern 2003-10-31 14:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-31 11:21

Nu ska jag strax åka hem och testa.
Så nu blir jag borta från datorn i minst 2 dagar.
Tittar till er på måndag.

Så sköt er nu :wink:

Ha det bäst mvh dole

Användarvisningsbild
Ezoo

Inläggav Ezoo » 2003-10-31 11:44

Gärna om du hänger med och testar samtidigt. Har tidigare haft CD spelartest hemma, och erbjudit folk att komma. Var med på ett CD spelaretest beskrivet på min hemsida. Har erbjudit tester flertalet gånger, men ingen av subjektivistsidan har velat komma. IÖ har visat flertalet gånger att det är hörbara skillnader mellan olika förstärkare och CD spelare. Han har erbjudit fackpressen på blindtest på kablar för mer än 10 år sedan. Ingen har tackat ja. Stewart Pinkerton och Tom Nuisane erbjuder ca 40,000:- för den som hör skillnad på kablar (blint, nivåmatchat). Ingen har ens provat.

Du jag tror inte på en blindtest så varför ska jag vara med ?
Jag kan slumpvis byta åt er, lite slumpmässigt så där.
Jag kan ärligt säga att jag garanterat inte skulle pricka rätt heller var ända gång om testet körs så som jag tänker det.

Det är eran uppgift inte min, upp till bevis nu och kom inte med att jag eller han har gjort det eller hört det, att det är för enkelt osv.

Bytet sker av en på andra sidan naturligt vis och stekpanne gänget sitter med ögonbindel.

Att ö bjudit fackpressen att under en ofrånkomlig press att höra skillnader på kablar bevisar väll ingeg, det som bevisar nått är om ö själv får sätta sej i stolen.

Mvh

Användarvisningsbild
Ezoo

Inläggav Ezoo » 2003-10-31 11:45

dole skrev:Nu ska jag strax åka hem och testa.
Så nu blir jag borta från datorn i minst 2 dagar.
Tittar till er på måndag.

Lycka till, 2 dar behöver du nog inte, ge den en timme så kanske den inte blir sågad för mycket.

Mvh

Användarvisningsbild
dali

Inläggav dali » 2003-10-31 12:18

Hej Ezoo!

Varför "tror" du inte på blindtest? Ett blindtest handlar om att minimera risken för "tro" så det är en märklig formulering, att inte tro på blindtester ... :wink:

Tro gör man när man är helt säker på att det är STOR skillnad på kablar, men inte vill testa det under kontrollerade former. Då vet man inte om skillnaden är verklig (vilket den säkert kan vara) och vill inte heller veta, för man är rädd att göra bort sig. Hu så hemskt om det visade sig att man hade fel! :roll:

Om du kunde svara på dessa frågor vore jag tacksam:

- Skulle du karaktärisera skillnaden (i förmåga att förmedla musik på ett korrekt sätt) mellan en billig kabel och en dyr kabel som obefintlig, liten, märkbar, avsevärd, uppenbar, dramatisk eller som natt och dag?

- Hur lång tid behöver du för att säkert identifiera dessa skillnader mellan en dyr och en billig kabel, i ett öppet test där du får göra precis som du vill?

Jag är nämligen lite nyfiken på hur skillnaderna mellan billiga och dyra kablar kan beskrivas (av de hifitroende) med ett överflöd av superlativer, men samtidigt så ställer de aldrig upp i ett enkelt blindtest för att verifiera dessa (uppenbarligen) gigantiska kvalitetsskillnader. Även i öppna tester så kan det ta flera månader innan man hör skillnaden ...
Har ingen relation till danska högtalare.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-31 12:35

IngOehman skrev:Nej, de skulle förstås ha skickat någon mera tekniskt kompetent person än någon från deras utvecklingsavdelning. Det hade ju varit mycket professionellare...

Tvivlar personligen på att personen i fråga jobbade med utvecklingen av kabeln. På mässor brukar oftast alltid säljare och "ansvariga för produkten" stå och föreläsa för att göra god reklam. Tycker det verkar ganska tydligt i detta fallet (min åsikt).

Gå på mässa och börja snacka om ekvationer hit och dit.......är det inte lite "bror duktig" stil :wink: .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-10-31 12:45

Som jag ser det så är blindtesten annorlunda därför att man ställer andra krav på sig själv som lyssnare... för där finns risken att man inte får ett byte när man tror det och alltså förleds man att höra skillnader... alt. att man inte vågar säga att man hör skillnad.

Hör man samma stycke ett par ggr efter varandra så kommer man att höra fler saker... pga inlärning och att man börjar leta efter andra saker än de uppenbara man hörde de första gångerna.
Skall man då göra testen i en miljö därsom frågan är "att en gång för alla göra slut på denna 'eviga' debatt" så är pressen högre och man lyssnar absolut bättre i en avspänd miljö.

Vet man vilken kabel det är (om så bara numrerad - nu lyssnar vi på kabel 2 igen) så kan man fortsätta där man kommit gången innan och efter många pass sluta sig till skillnaderna.

Skillnaderna enl. mina öron är små när man ställer det mot varandra på sådant sätt, skulle vilja säga att mycket av skillnaderna inte är medvetna utan undermedvetna och att de senare är mycket svårare att pricka i ett blindtest. I så fall är 14 dagars musiklyssnande hemma per kabel rimligare för mig, för
man hinner inte ta reda på i en blindtest-session vilka kablar som i det långa loppet ger lyssningströtthet och ett minskande lyssningsintresse.

Har gjort blindtest i butik på signalkablar (Supra, Van Den Hul och Monster - modeller minns jag inte) så jag ÄR medveten om precis hur svårt det var. Dock, om vi kan låta oss tro att affärsinnehavaren var trovärdig i sin analys, så var jag ganska konsekvent i min marginella preferens och det var den billigaste av de tre - Supran.

Svaren för min del (beträffande signalkabel, inte högtalarkabel) är
"liten" samt "minst tio byten" (men ju längre destu bättre)
Högtalarkabel har jag bara testat öppet och i mkt begränsad omfattning, skulle tro att det är enklare där - men det är bara en gissning.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ezoo

Inläggav Ezoo » 2003-10-31 12:57

Varför "tror" du inte på blindtest?

Vad som gör att en kabel låter olika är helt ovesäntlig för mej och många andra, även om ämnet är itressant.

Tänk om det är dom psykologiska sakerna som spelar in, tänk om vissa behöver en snygg kabel på golvet för att det ska låta bra.
Den personen hör ju då att det låter bättre med en snyggare eller bättre kabel och då är det ju bättre eller hur ?
Pluss massor andra argument som jag inte ids skriva.

Ett blindtest handlar om att minimera risken för "tro"

Tror du att du är starkare än vad du egentligen är så är du det ochså =vetenskapligt bevisat.

tror du att du är sjuk kan du lättare bli det ochså= vetenskapligt bevisat.

Tror du på dej själv då du bygger dina högtalare blir resultatet bättre än om du inte tror på dej själv = vetenskapligt bevisat.

Tror du att det är stor skillnad på en högtalarkabel så är det det ochså

Tror du att det är liten skillnad på en högtalarkabel så är det det ochså.

Jag Tror ochså det är svårt att få en troende att byta religion.

Men TRO är fel man ska inte TRO det gör man i kyrkan, bort med allt troende här i världen så blir det mindre krig.

Tro hopp kärlek några skäl till att leva.

Vad är felet med att tro ?

1 argument och Dagens tanke fra Ezoo

Mvh

Användarvisningsbild
dali

Inläggav dali » 2003-10-31 13:32

Ezoo, det är inget fel med att tro. Så länge vi är överens om att det inte är ett bra sätt att värdera om en kabel är bättre eller sämre på att förmedla musik, eftersom det då handlar om personlig övertygelse och inte om kabelns egentliga egenskaper.

Ett blindtest ger ett bättre svar på frågan om vilken kabel som är bäst som musikförmedlare. Då behöver man inte förlita sig på tro och kan man därmed avföra personliga preferenser (färg, namn, tjocklek, pris) och i stället inrikta sig på hörbara skillnader.

Personligen skulle jag aldrig köpa något bara för att jag tror att det är bättre, men jag respekterar att det finns folk som är av annan åsikt.
Har ingen relation till danska högtalare.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-31 13:33

Apropå det här med blindtester så är det svårt. Jag gjorde ett annat experiment när jag var och lyssnade på en symfoniorkester. De brakade på ganska rejält och jag blundade och testade om jag kunde sortera ut fargotten. Under den tiden jag lyssnade efter den så spelade den och spelade den inte, jag har ingen aning om när vad och hur, bara att den spelade någongång under tidsrymden jag försökte höra den. Det var otroligt svårt att leta ut den från ljudmattan. Då testade jag att lyssna men samtidigt titta på den som spelade, nu visste jag iallafall när denne person spelade och inte samt man kunde se händerna röra sig. Nu var det klart lättare att sortera ut fargotten, med vetskapen att jag visste att den spelade, nått som jag inte lyckades med när jag blundade.

Betyder det att fargotten är onödig? Naturligtvis inte, den bidrar. Skulle vi haft samma resonemang som skeptikerna här kunde vi lika väl "försumma" fargotten, iallafall när alla i orkestern blåser på.

Tänkvärt är det iallafall.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Ezoo

Inläggav Ezoo » 2003-10-31 13:55

Personligen skulle jag aldrig köpa något bara för att jag tror att det är bättre, men jag respekterar att det finns folk som är av annan åsikt.

Nja inte riktigt så jag menar.

Välldigt få köper väll kabeln för att dom tror att den är bättre men tror du att den är bättre så låter den ju bättre ?

Varför får den då inte låta bättre ?

Har du trott att en kabel är bättre och sen blindtestar den med din tro att det är små skillnader så är ju resultatet redan skrivit ner på pappret i förväg.

Människans sinnen sammarbetar väll ?
Psykologiska fenomen är känt sen länge, om det nu är där alla dessa kabel skillnader ligger.

Ett rättvist blindtest skulle vara att en blind hifiintresserad person sen 20 år tillbacka testar förstärkare, i själva verket är det i stället kablar i anläggningen som byts ut.

eller tvärt om kanske

Hur skulle resultatet se ut då ?

Mvh

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-31 14:10

Hej E!

"Väldigt få köper väl kabeln för att dom tror att den är bättre "

- Nej nej, då har du nog missförstått allting! Ingen** köper kostsamma kablar
i tron att det kvittar. Sen förstår inte A* hur ngn´s oförmåga att i bt höra
skillnad i sin tur skulle bevisa en helt annan individ´s förmåga, att kunna
höra skillnad o då dessutom oprövad, sådan! (förmåga A*lltså)

** Bortsett ifrån A* samt ev ngn till som finna det coolt o bla har massor med
A*g"hifi"kablar á la A* :P 8) !!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-10-31 15:20

Rydberg

Hmm ... Du menar väl inte att det skulle finnas någon likhet mellan att se en musiker i en symfoniorkester och en kabel som förmedlar en signal?

Att man lättare hör riktningen på ett ljud då man får använda ögonen beror ju på att sinnena samarbetar så bra men det är ju precis detta samarbete man vill undvika i.o.m. blindtestet. Musikanläggningen skall bara göra en sak, att förmedla vad som finns på skivan. Genom att man inte vet vad som används för utrustning har man inga förutfattade meningar och förväntningar på ljudet.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-31 15:32

Hej R!

"Betyder det att fargotten är onödig? Naturligtvis inte, den bidrar.
Skulle vi haft samma resonemang som skeptikerna här kunde vi lika väl
"försumma" fargotten, iallafall när alla i orkestern blåser på.
"

- Hur menar du nu att du menaru 8O ? Att ex, en fagott hörs tydligare om
man titta på esoteriskaHifikablar o ej är ngt subjektivt utan, ngt man "vet"!?

Om?, är det isf detta: "som skiljer amatörerna från proffsen, kanske samma
sak med kablar
" - så att ett kabelProffs (som ex Rydberg ?;)) då med
sitt skarpa detaljsinne detektera Fagott samt särskilja Valthorn utur orkestrala
helthetsperspektiv med blotta blick uppå sina esoteriskaHifikablar kan,
medans A*matör medelst basala brukskablar är dömd till att i stigande panik-
Ångest utbrista: Var är Valthornet! Var är Valthornet! - Är det somså du mena
att du menaru :D 8) !?

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2003-10-31 16:09, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-31 16:06

Pabo> Det en parallell till att problemet med blindtester. Om man inte vet när det byts vilken kabel som är inkopplad kan även betydande skillnader (fargotten) inte höras. Är man medveten att det nu är kabel1 som spelar, och nu byter vi tillbaka till kabel 2,ja då vet man vilken kabel som spelar så har man tagit bort den svårigheten. Om man sedan tycker 1 är bättre än 2 är ju en helt annan historia.

Tror inte ni är dummare än förstår vad som var menat med symfoniorkester exemplet.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-31 16:13

Hej R!

Jo så dum är A*, då han i ditt "symfoniorkester-exempel" har noll koll på
vad du mena!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-10-31 16:28

Ezoo,

jag vet inte om du missförstod eller om du är ny i kabeldebatten. Testerna har redan gjorts! De som misstror resultaten eller vill veta mer, det är ju de som ska upprepa försöken. Om de nu är intresserade av det, dvs det finns inget krav från någon sida. Det har gjorts blindtester i över 20 år på CD spelare, förstärkare och kablar. Så varför ska de som kommit fram till att skillnader mellan kablar ex, är små eller obefintliga, göra om testerna? Du resonerar ju baklänges. Det är inte "vi" som förespråkar blindtester som behöver bevisa något. Bevisbördan ligger på dem som påstår något som enkelt kan testas. Och slutligen, det bevisar inget om man misslyckas att höra skillnad mellan ex två kablar. Så varför skulle IÖ sättas i stolen för något som inte går att bevisa (då menar jag två kablar av resonabel kvalitet, det är ju visat att man kan höra skillnad mellan kablar, ehuru dessa skillnader kanske icke kan höras mellan en Transparent och en EKK).

Låt mig också klargöra en punkt. Det är fullkomligt accepterat att en person får köpa vilken kabel som helst, om personen upplever en skillnad oavsett vad det beror på. Upplever man det bättre och vill uppleva det bättre för ett visst pris, visst vad är det för fel med det? Debatten är till för dem som vill veta mer, och göra bedömning av sitt "Hifi-handlande" utefter de resultat de kommer fram till.

Betänk följande:

A: Jag kan höra skillnad mellan flertalet kablar. Tydlig skillnad.
B: Har du gjort det blint?
A: Tja jo blint var det nog för frugan hörde skillnad. Jag bytte också en gång utan att veta, och min polare prickade rätt.
B: Då anordnar vi ett blindtest till, om du ställer upp på det.
A: Visst, närsomhelst.

Vad är det för fel i ovanstående, om båda personerna vill göra ett test? Varför blanda in Ingvar Öhman i detta test? Du skriver att det ska bevisa nåt? Vad?

Eller:

A: Jag tycker mitt system är ljust, vilken kabel ska jag köpa för att få det mörkare. Jag har Supra Ply nu.
---massor av svar----Köp den för 5 kkr...etc etc
B: Behåll kabeln och se över resten av systemet/rummet. Köpr skivor för pengarna. Skillnaden i kabelbyte är noll eller mycket liten.
A: Jaha, det hade jag ingen aning om? Trodde det fanns stora skillnader i kablar.
B: Undersök saken gärna, men testa blint. Då kan du göra bedömningen efter detta....etcetc

Det har i flertalet studier visat sig att man valt efter märke eller pris när man testat högtalare öppet, och att resultaten blivit annorlunda när man testat blint. Då stämde lyssnarnas testresultat med hur bra högtalaren mätte och inte längre efter pris/märke (Floyd E Tooles studier, finns att läsa på nätet). Så i öppna tester påverkas man av vad man ser eller vet. Så sinnena arbetar ihop, det har du rätt i. Men en musikupplevelse behöver inte vara sämre för att man vet att man har EKK i systemet istället för Transparent. Det beror på vad man själv kommit fram till.

Om du själv tror på att det är stora skillnader mellan kablar (hörbart) så borde du också höra det blint om du vet vilka två kablar som testas (men inte i vilken ordning). Om du tror på att det enbart är en upplevelse som kommer av att du vet vilken kabel som sitter i (placebo) så får du göra de uppgraderingar av kabel du tycker du behöver. Vill du inte veta nåt mer så är det ok. Men du kan inte hindra andra från att argumentera eller hindra andra personer att ta reda på mer. Fult är det också att racka ner på dem som vill det.

Thomas

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-31 16:40

Det är synd om dig A* i så fall. :wink:

Användarvisningsbild
Ezoo

Inläggav Ezoo » 2003-10-31 18:30

Thomas_A. mfl

Mej veterligen finns det inga sådana tester, var har du ditt bevis på att du och det gänget testat Cd spelare och förstärkare med en person från forumet som byter och tillhör den andra sidan ?

Vad vart resultatet ?
Hur gick testen till ?

Det är väll uppenbart att det är ni (vem det då är) som ska bevisa hur bra det är med blindtester, effter som många andra inte vill ha det.
Det är ni och inte vi som förespråkar dessa blindtester.

Om nån tex tycker att en Nordost spelar bättre än en ekk så säger många blindtest ?
Jag säger Bevisa först att ni själv behärskar det, annars var tyst, innan ni har klart och tydligt bevisat att ni prickade in cd spelar eller förstärkar byte i olika prisklasser minst 19 av 20.
Någon som inte tror på er kan få byta, om han el hon överhuvudtaget byter ?, det ska ni avgöra.

Det måste ju vara piss enkelt för er.

Kan inte begripa hur man ids hålla på som vi gör men ganska kul är det ju ändå.

Mvh

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-31 18:55

ojjjjjjjjjjjjj va tjatigt det börjar bli.

För mig räcker det med egna erfarenheter utav kablar. Det är iallafall man själv som ska tycka att det låter bra så varför hålla på och tjata fram och tillbaka om dessa kablar.
Det här med test som några av er ska utföra och sedan redogöra för här på forumet kommer helt uppenbart att ifrågasättas på ett eller annat sätt oavsett hur det går. De som är "förlorarna" i testen kommer alltid att hitta nya argument till varför resultaten blev som de blev osv.

Jag tror faktiskt att ända lösningen på probelemt är att varje individ själv lånar hem kablar och testar och får egen erfarehet på området, istället för att bara haspla ur sig det ena eller andra.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-10-31 19:16

Ezoo skrev:
Det är ni och inte vi som förespråkar dessa blindtester.

Ni och vi? :? :?: Vad har jag missat? Finns det olika lag här? Ungefär som GAIS och Öster (eller vad de heter)?

Vilka ska man heja på? De som har rätt, eller de som tror de har rätt? Vilka är vilka i så fall och hur vet man det?

Och om man liksom jag anser att blindtester kan fylla vissa funktioner i vissa sammanhang och i vissa andra sammanhang finns det andra utvärderingsmetoder som fungerar bättre - vilket lag tillhör man då?

Konfunderade hälsn Michael

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum