Harryup skrev:Känns som att headroom är lite beroende på högtalarnas verkningsgrad. Dvs. vill man spela 108dB så kan denna kombination spela upp till typ 115dB innan förstärkaren klipper. 7dB headroom. Finns säker nån som inte tycker så men det är iaf en förklaring som jag känner för.
Men nu är det inte (som sades) systemets headroom som jag undrar över.
Min fråga är så pass enkel (nu när en del är avklarad så...) att jag undrar hur man översätter måttet [dB] på headroom headroom för ett slutsteg till effekten [W], förstår ni? Jag har antagligen bara för dålig koll på min fysik, och vill ha lite hjälp. Tar man sin headroom*utsatteffekt [dB*W] och därmed får sin underbart fina teoretiska klippeffekt eller hur är tanken?
Jag kan ta ett exempel. NAD 208:
http://207.228.230.231/info/NAD_208THX.pdf
Här ser man att man har headroom på +4dB och ett kontinuerligt maxeffektuttag på 250W, och klippeffekt på 300W (enligt pappret, kanske inte enligt verkligheten, men skit samma). Man har dessutom Dragit in något vid nam "dynamic power", dvs effektuttag vid transienter (små tidförlopp) vilka ligger på glada 600W. Vad innebär headroom här? Vad säger den raden/specen? Hur beräknar man om headroomen tillsammans med någon av effektangivelserna till någon av de andra effektangivelserna (om vi enbart tänker rent teoretiskt).
Om min undran fortfarande är underlig, så skriv gärna det med en liten komentar om vad som är konstigt... För mig är det självklart vad jag udnrar..
Mvh Jocke