Rum för huvudet...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Rum för huvudet...

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-04 16:43

Hur räknar man på detta med headroom på en förstärkare?

Man anger en kontinuerlig effekt i en specifik impedans. Sedan lägger man på en "headroom" för att få klippeffekten eller?

Hur som helst, man specar headroomen i dB, dvs en logaritmisk skala, och jag antar att man ska överföra denna förstärkning adderat till den effekt man har elelr liknande... men hur.

Någon får högst gärna förklara varför man lägger in headroom som en skala mätt i dB, och hur det räknas. Jag kan grundläggande fysik, så det behöver inte för min del förklaras hur långt osm helst, men hur är det bara... får inte ihop det bara. :)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-06 05:21

Men är det ingen som vet hur detta med headroom fungerar mätt i dB jämfört med effekten hos en förstärkare?

Iom att det är en logaritmisk skala borde det väl vara någon sorts pålägg, men vad? I don´t know.. help!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-06 14:37

Men liksom vad är det du undrar över?

:)

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-06 15:29

Mja, headroom, ja. Alltså i de fall där det finns en nominell signalnivå, tex 0,775 V så kan en pryl ha ett visst headroom ovanför det. En överstyrningsmarginal, liksom. Men eftersom det som är nominella nivåer definieras av standardiseringsorgan, så är siffran för headroom ingen som är inbyggt i apparaten, liksom. Det enda fysiska som finns är ju klippgränsen. Det där nominella är bara ett steg på vägen dit och därmed är headroom lite godtyckligt. :)

Översätt det med överstyrningsmarginal, så kanske det känns bättre. 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-06 17:09

Känns som att headroom är lite beroende på högtalarnas verkningsgrad. Dvs. vill man spela 108dB så kan denna kombination spela upp till typ 115dB innan förstärkaren klipper. 7dB headroom. Finns säker nån som inte tycker så men det är iaf en förklaring som jag känner för.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-06 17:17

Det är skillnad på "system headroom" och en komponents dynamiska headroom.

Klena förstärkare har ofta mycket headroom och rejäla steg (Krell LC Audio) har ofta lågt headroom.
Dvs. headroom är ingen kvalitets grej när det gäller ett stegs dynamiska arbetssätt.

Tänk att du har fett med kondingar men liten trafo, där får du ett klent resultat när du sugit musten ur kondingbanken. Bättre då att dimensionera steget så att det klarar av vad det skall i alla lägen.

Detta är mina tankar om detta, rätta mig om jag har fel! :)

/Peter

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-03-06 18:02

Headroom, då tänker jag att mycket headroom är bra. Du sätter griller i huvudet på mig Piotr :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-06 22:19

"Du sätter griller i huvudet på mig Piotr "

Det är väl bra? ;)

Det är väl svårt att definiera headroom med några enkla rader, det är ju ett uttryck som används för att beskriva saker som inte är riktigt desamma.

/Peter

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-07 19:39

Harryup skrev:Känns som att headroom är lite beroende på högtalarnas verkningsgrad. Dvs. vill man spela 108dB så kan denna kombination spela upp till typ 115dB innan förstärkaren klipper. 7dB headroom. Finns säker nån som inte tycker så men det är iaf en förklaring som jag känner för.

Men nu är det inte (som sades) systemets headroom som jag undrar över.

Min fråga är så pass enkel (nu när en del är avklarad så...) att jag undrar hur man översätter måttet [dB] på headroom headroom för ett slutsteg till effekten [W], förstår ni? Jag har antagligen bara för dålig koll på min fysik, och vill ha lite hjälp. Tar man sin headroom*utsatteffekt [dB*W] och därmed får sin underbart fina teoretiska klippeffekt eller hur är tanken?

Jag kan ta ett exempel. NAD 208: http://207.228.230.231/info/NAD_208THX.pdf

Här ser man att man har headroom på +4dB och ett kontinuerligt maxeffektuttag på 250W, och klippeffekt på 300W (enligt pappret, kanske inte enligt verkligheten, men skit samma). Man har dessutom Dragit in något vid nam "dynamic power", dvs effektuttag vid transienter (små tidförlopp) vilka ligger på glada 600W. Vad innebär headroom här? Vad säger den raden/specen? Hur beräknar man om headroomen tillsammans med någon av effektangivelserna till någon av de andra effektangivelserna (om vi enbart tänker rent teoretiskt).

Om min undran fortfarande är underlig, så skriv gärna det med en liten komentar om vad som är konstigt... För mig är det självklart vad jag udnrar.. ;)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-03-07 20:16

Min tolkning är helt enkelt att headroom är hur många dB över den angivna effekten som förstärkaren kan ge ut kortvarigt.

Headroom [dB] = 10*log(p1/p2)
där:
p1 = verklig uteffekt/kortvarig effekt
p2 = nominell/angiven/kontinuerlig uteffekt

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-07 20:32

Det är inte ovanligt att "head room" definieras som förhållandet mellan den specade effekten (med maximalt xx % THD) och den effekt man plocka ut innan steget "klipper", dvs vid den punkt där distorsionen i ett hårt återkopplat steg stiger dramatiskt(lavinartat).

Jag vill minnas att John Curl specar enl. ovanstående.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-07 21:05

Jag skulle återigen påstå (alltså jag påstår) att det inte finns någon egentlig teknisk definition för "headroom". Det är ett uttryck helt enkelt som kan användas för att beskriva vissa saker i tekniska sammanhang som dock kan vara helt olika saker... typ. :)

En förstärkare som har en viss kontinuerlig effekt och en annan (mycket högre) effekt som är för korta perioder.. är ju en förstärkare med "bra/hög" headroom. I mina ögon e det en skitförstärkare som inte klarar av sitt jobb. Det enda det säger är ju att "belasta mig tillräckligt så kroknar jag.." Hur kan förstärkaren veta hur lång eller korta mina effektkrävande transienta förlopp i musiken är?

Jag skulle vilja definiera en "bra" förstärkare som en perfekt spänningskälla. Dvs. den levererar ström utan att blinka enligt den amplitud som styrs ut på utgångarna och impedansen kopplad till den. Den skall inte bry sig om jag vill spela +/-40V rms i två tiondels sekund eller tjugo sekunder.

My take; välj ett steg med låg headroom men med en effekt som ligger med god marginal över det du behöver.

/Peter

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-07 23:35

Piotr, jag vill lära inte handla. :)

Ah, tack, det var så det såg ut. 10*log(kvoten) tack. :)

Morello ok, då är jag med lite mer... men det verkar ju vara lite som Piotr säger, ett begrepp utan definition. Eller har du sett begreppet definieras (känner inte till pojken du berättade om...)?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-07 23:39

Slartibartfast skrev:Ah, tack, det var så det såg ut. 10*log(kvoten) tack. :)

Jag tror minsann du behöver en duvning i elektroakustik! :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-09 21:28

Svante skrev:
Slartibartfast skrev:Ah, tack, det var så det såg ut. 10*log(kvoten) tack. :)

Jag tror minsann du behöver en duvning i elektroakustik! :wink:

Ja, det tillsammans med elektrokunskap skulle funka bra.. ;)

Mvh Jocke
admin

Återgå till Teknikforum