Äntligen Kattsäkra pi60s med galler!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-04-25 16:45

Hörrö pingvinlakrits, du snackar om å "lurka" lite här, men som du står på skriver du mer än mig nuförtiden... :wink:

Det är svårt att slita sig va...? :lol:

Det är nog bara att erkänna att detta är ett "trefligt ställe" att hänga på eller hur? :)
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-04-25 19:04

Screen: jo, för det mesta är det både trevligt och informativt på Faktiskt. Men jag tycker det har blivit otrevligare och även om det går i vågor så tycker jag det är lite lågt i tak nuförtiden och jag känner att jag inte har så mycket att bidra med själv och då är det ju bäst att lurka. Denna plötsliga anstormning av inlägg beror på att jag sitter hemma med halvtrasigt knä och plötsligt har (för mycket) tid över framför datorn.

De andra forumen jag hänger på är trevligare och har lett till att man fått kamrater över hela världen som man kunnat hälsa på och faktiskt gjort också. Kanske är det trevligare för att de andra forumen inte cirklar kring HiFi som verkar vara ett av de mest känsligaste ämnen man kan diskutera?

Efter helgen blir det iallafall lurker mode igen för min del, då kommer det inte finnas tid framför datorn längre, på måndagen ska det Hifi-nördas lite i vardagsrummet och en del saker ska äntligen komma på plats och efter det så blir det kvalitetstid med sambo, musik/filmanläggningen och utomhusaktiviteter som gäller.

Jag återkommer dock med variant på gallertemat när och om det blir klart. :)

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-04-28 09:23

gör så!, det var snyggt. Jag funderar själv på något sätt att fästa gallren utan att skruva igenom. Minimagneter som jag smältlimmar på baksidan av gallret kanske, får se...

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-05-04 08:50

Jag provade svarta galler, men det såg ut som nätstrumpor och lite för porrigt på mina metalliclackade burkar. Så de åkte av direkt.

Däremot så har man ju en pi60-kompis i närheten, med småbarn, snart i plural... ...så jag passade dem vidare och här kommer resultatet, svart på vitt:

Bild

Jag bockade till dem och Torbod monterade in dem med svart skruv och elfa plastdistanser. Inte helt lätt då han monterade i samtliga skruvhål. Så nu bör det sitta.

Jag snyggade till mina egna galler och finjusterade in dem och är nöjd med resultatet. De smälter in väl med högtalaren och blir sådär snyggt halvtransparenta i vissa vinklar då lacken speglar sig i meshen/nätgallret och kamouflerar det.

Jag ska prova att lacka skruvskallarna svarta som Ragnwald föreslog. Det kan bli snyggt och det är ju bara att lacka ett par skruv och byta på ena och kolla.

Dessutom ska jag passa på att nämna att de numera är katt-testade den hårda vägen: lillkatten (som inte är så liten längre...) jagade en humla och hoppade upp och hängde sig i pi60s 8O och fastnade i gallret och hängde kvar i nästan en halvminut! Efter dusch med blomsprutan så insåg jag att katten faktiskt hade fastnat och hängde i raka framtassar och tittade på mig med en min som "och vad gör jag nu?" blandat med "please don't kill me!" och hade jag haft tio sekunder till (eller reagerat lite snabbare) så hade jag hunnit plåta Kosmos eftersom kameran låg på vardagsrumsbordet. Men han klättrade upp och slet sig loss och sprang iväg.

Hur som haver så höll gallret och varken galler eller högtalare fick en skråma trots ett "worst case scenario". :lol:

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-05-04 09:36

Sanjuro skrev:Dessutom ska jag passa på att nämna att de numera är katt-testade den hårda vägen: lillkatten (som inte är så liten längre...) jagade en humla och hoppade upp och hängde sig i pi60s 8O och fastnade i gallret och hängde kvar i nästan en halvminut! Efter dusch med blomsprutan så insåg jag att katten faktiskt hade fastnat och hängde i raka framtassar och tittade på mig med en min som "och vad gör jag nu?" blandat med "please don't kill me!" och hade jag haft tio sekunder till (eller reagerat lite snabbare) så hade jag hunnit plåta Kosmos eftersom kameran låg på vardagsrumsbordet. Men han klättrade upp och slet sig loss och sprang iväg.

Hur som haver så höll gallret och varken galler eller högtalare fick en skråma trots ett "worst case scenario". :lol:

Låter som en reklamfilm för If... :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-05-04 10:31

Sanjuro skrev:
Sanjuro blir mitt nya nick, det är Japanska för "thirty-something-male" om man känner sina Samurajfilmer och jag kommer inte skriva annat än om det är något speciellt. Det här med gallren var något jag tänkte be någon annan posta men det blev för krångligt så jag gjorde ett undantag.

:D

Jag borde byta till Rokujuro...

Snart Nanajuro.. Eller skulle Shichijuro vara snyggare?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
sworks

Inläggav sworks » 2010-05-04 13:04

Sanjuro skrev:Jag bockade till dem och Torbod monterade in dem med svart skruv och elfa plastdistanser. Inte helt lätt då han monterade i samtliga skruvhål. Så nu bör det sitta.

Får jag fråga vilka plastdistanser från Elfa som du använde (artnr eller så) samt om du fixade fasningen (45 grader?) för skruvhål till diskantelementet?

/Rikard

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-05-04 14:01

Sanjuro skrev:Ragnwald; man kan skippa ringhylsan runt skruven, välja en stålskruv så de inte lyser lika mycket eller mattspraya hela alstret och köra en kullrig skalle på skruven. Ett alternativ är att köra svarta plastdistanser med en magnet limmad på och så sätter man helt sonika dit gallret och slipper passa in skruven. Fantasin sätter gränserna.

Moment-23; beror på var man bor, det finns på t.ex. Material på Östgötagatan i Stockholm, eller Fredells. De har ett rack med profiler och ämnen och ett rack med sträckgaller, se upp för att det är enorma prisskillnader på olika material. Det finns ju koppar, mässing, aluminium, obehandlat stål och rostfritt och priserna på 25*50cm varierar mellan 79kr och typ 400 spänn! 8O

Jag valde det som var enklast att bocka/klippa till och det hade samtidigt högst genomsläpplighet.

Material på Östgötagatan???

Hittar jag inte på Eniro.

Adress?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2010-05-04 14:18

Nr 26 skulle jag gissa. Väldigt nära korsningen Folkungagatan/östgötagatan. I det fula röda huset, samma kvarter som Bolaget och ICA

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-05-04 14:37

Kaha skrev:Nr 26 skulle jag gissa. Väldigt nära korsningen Folkungagatan/östgötagatan. I det fula röda huset, samma kvarter som Bolaget och ICA

Den gör faktiskt det. Man kan se affärens skylt i "Gatuvyn".

Men det finns ingenting som visar nåt telefonnummer eller nåt.

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-05-04 18:54

sworks: jag förstår inte frågan riktigt. :oops:

Gallret är bockat efter hyllan, dvs i nittiograders vinkel följt av en till nittiograders så det blir som ett trappsteg. Distanserna gör ju att den inte kommer i kontakt med högtalare/element och samtidigt kommer man ju inte åt något från sidan heller. Sedan är skruven fäst i lämpligt gallerhål och är det mellan två hål får man nagga lite på ena hålet. Enklast var för mig att montera uppifrån diskanten och nedåt och börja med ena sidan och passa in, sedan andra sidan, så den hänger rakt. Sedan är det bara följa enJohn neråt.

När man bockar till dem kan man mäta upp dem och ta närmaste "maska", fästa upp gallret mot en kant så man kan se att maskorna ligger rakt längs kanten och har man klämt fast gallret kan man vika över det och sedan knacka in det försiktigt mot kanten. Då blir det en snygg och rak bockad kant. Ligger gallret stilla/i kläm så tar det inte vägen någonstans. Antingen klämmer man det med tving mellan två mdf-skivor eller liknande. Då blir det lätt att mäta utsticket så det blir lika och lätt att bocka efter.

n3mmr:
Jepp, that's the one.

Det är nog samma nummer som till Wirströms Järn&Färg, samma ägare iallafall.

Alfer-gallren bör finnas inne: jag såg till att de skulle beställas in förra veckan så de bör ha kommit i torsdags med påfyllning. ;)

Det finns inne av den större varianten men man vill ju ha just den som är 1.2x25x50cm så behöver man bara kapa en gång då bredden passar finfint.

Passa på att köpa plastclipsen till dem på Material: de heter posterclips och kostar inte mycket. Är de slut finns de på Gallerix, två 70cm för 20kr.
Det ger ett fint avslut och döljer om man inte klipper hundra procent rakt.
Även om det är lätt att klippa efter maskorna kan man slinta en halv mm eller två halvor. ;)

Har de inte Elfadistanserna så finns de på Järnhörnan på Södermannagatan 42-46 en våning ner. Det är ju bara något kvarter bort. Det är de distanserna som är till hyllplanen, inte de till bärlisterna/skenorna som är för stora. De finns i en blisterpack/plastpackade och förpackningen är röd. De kommer med skruv, vilket man inte kan välja bort, men de är relativt billiga.

De är alltså hårdplast och vita/halvtransparenta. Bör kunna ta ett sprut med svart sprayfärg utan att släppa.
Själv hade jag ju ett par gumminabbar men dessa finns inte att köpa i handeln och jag har inte fler heller.

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2010-05-05 13:11

Jag använde inte de rätta plastdistanserna, utan borrade upp de vita Elfa-pluppar med en spik i, som man använder till lösa hyllplan på konsollerna.
Sprayade dem svarta. Färgen sitter inte så bra, men det går att få bättre om man har tålamod och tid.

Kan inte rekommendera att fästa gallret i alla skruvhål. det blev mycket bevärligt och svårt, men jag var tvungen pga inbrytningsrisken från en viss 20-månaderskille med kraftiga nypor (och det har redan visat sig vara korrekt beslut trots allt).
Har man senaste versionen av pi60 med sex skruvhål både på diskant och bas så blir det lagom och enkelt att använda två i varje som sanjuro gjort.

Tack Henrik för råmaterialet :)

Vh
T

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-05-05 13:47

Tur man inte behöver oroa sig för liknande saker i alla fall... :)
Galna katter och "bam bam" (en karaktär från "the flintstones") som anfaller högtalarna 8O
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-05-05 14:06

Även K-rauta i Bromma lagerför sådan sträckmetall, visade det sig. :)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
sworks

Inläggav sworks » 2010-05-05 16:27

Sanjuro skrev:sworks: jag förstår inte frågan riktigt.

Ok, klargör lite...
- Vilka distanser köpte du för ändamålet? (Artnr eller beskrivning)

- Originalskruvarna för att fästa diskanten på Pi60/Pi60s har en 45-gradig skruvskalle. Korrigerade du detta på distansen så att passningen mot plattan på diskanten blev ok?

PS De elementskydd i sträckmetall som jag ritar på är bockade (baselementet) men har samma fästelement med distanser. Använder också här originalhålen för högtalarelementen

/Rikard

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-05-05 18:16

Sworks:
Jaahaaaja, du menar att skruvskallen är försänkt? Då är jag med.

Skruvarna är av den försänkta typen, på min lösning så använde jag en kupolbricka som skruven trycker fast mot gallret. På insidan av gallret sitter i mitt fall en svart hårdgummidistans som inte finns i handeln och som jag turligt nog hade precis så det räckte av.

Distansen är ju ihålig, som ett rör, så det blir således inga problem med att skruven har försänkt skalle så länge skruven inte är så liten att den slinker genom maskan eller om man drar fast för hårt.

Gallret kan ju inte komma närmare än vad gummi/plastdistansen medger utan skruven drar ju fast gallret mot distansen samtidigt som skruven drar fast elementet. Att sedan skruvinfästningen är försänkt spelar ju heller ingen roll eftersom skruven täpper till och distansen täcker över infästningen. Så man ser det inte och det gör ingen skillnad för infästningen vad avser styrka. Elementet sitter lika stadigt.

Elfas art.nr på hyll-plastdistanserna har jag inte, men det finns inte flera att välja på ur deras alternativ så det är svårt att köpa fel. Jag kanske har ett paket hemma och hittar jag det postar jag art.nr.

Man kan givetvis montera gallret med kullrig skalle (plan anliggningsyta, eller "hatt") istället för försänkt (konisk) om man hittar lämplig skruv. Då slipper man ju kupolbrickan. Men jag tror Torbod körde svart skruv, försänkt skalle, med vanliga flata brickor i lagom storlek. Och det blev fint det med.

Hoppas det klarnade med hur jag och Torbod gick tillväga.
Mvh Henrik

Frisk

Inläggav Frisk » 2010-05-05 19:31

Tolkar det som lite missförstånd här, vad Sanjuro menar är alltså "hylltillverkaren" elfa, inte elektronikdistributören, altså, http://www.elfa.com/Sverige/Produkter/e ... yllsystem/ inte www.elfa.se

Användarvisningsbild
Sanjuro

Inläggav Sanjuro » 2010-05-05 20:54

Frisk:
tack, det är givetvis Elfasystemet som avses och inte elektronik ELFA.

Sorry om det blev luddigt... :oops:

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2010-05-12 21:24

Sanjuro är korrekt igen, jag använde försänkt skruvskalle och en plan bricka på varje sida, det blev smidigare för mig eftersom distansen jag använde hade för liten diameter för att passa med kupolbricka. Jag hittade skruvar med exakt samma stigning och diameter som originalet i min samling, och de hade försänkt skalle och därför behövde jag en planbricka på utsidan för att stoppa skruven. Jag behövde dessutom hårt förband eftersom skruvarna håller elementet. Sanjuros montering går att sätta lösare eftersom han har sex skruvar i elementet och kan "offra" två till elementet.

/T

Användarvisningsbild
SoleldTHX

Inläggav SoleldTHX » 2010-05-18 15:05

Vad snygga dom blev !

perfa ... skall fundera om man själv skall
göra ett par till mina pi60s ..

:)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att att lära oss någonting nytt.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino