Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Han menar att man ska kunna mäta nivåkalibrerat och att man skulle göra det med någon speciell hårdvara. Alltså inte ett ljudkort med windowsmixern, som ju gör att man måste nivåkalibrera.
Själv har jag valt att inte göra så, hårdvara lever inte så länge och det slutar alltid med att man sitter med ett föråldrat system som inte går att få tag på längre. Alternativt får man ägna allt för mycket tid åt att skriva nya drivrutiner hela tiden.
Om prisberäkningarna kan man nog bara säga följande: Det går inte att bygga högtalarsimulerings/mätningsprogram på kommersiella grunder. Marknaden är för liten. Om jag skulle ha en vanlig anställning som programmerare och om jag skulle ha arbetat heltid med att ta fram Basta! så fick man nog räkna med att det skulle ta ett halvår att få till, gissningsvis. Företaget som anställde mig skulle få punga ut med i storleksordningen 500 000:- för det. Det finns inga planer på att det skulle gå att få in de pengarna igen. Inte från amatörbyggare.
Det är antagligen därför det finns så många hobbyprogram, som är skrivna av folk som gillar att göra sånt på sin fritid.
celef skrev:med egen hårdvara typ usb-sticka så skulle programmet mer likna clio eller lms eller mlssa eller ap, det gör programmet mer användarvänligt och funktionellt tänker jag
med full vetskap om hårdvaran kan väl mycket göras bättre i mjukvaran, eller?
jag sitter här å hoppas på en clio usb istället för det dumma firewire som dom nu använder, men det verkar aldrig komma
nadifierad skrev:celef skrev:med egen hårdvara typ usb-sticka så skulle programmet mer likna clio eller lms eller mlssa eller ap, det gör programmet mer användarvänligt och funktionellt tänker jag
jag sitter här å hoppas på en clio usb istället för det dumma firewire som dom nu använder, men det verkar aldrig komma
Ja, lite som XTZ, där mikrofonens avvikelser kompenseras i mjukvaran. Fast då får man använda en och samma mic-kapsel..........
n3mmr skrev:Din Mätro-K för Speaker Workshop?
Är det verkligen rätt komponentvärden överallt och rätt kopplat?
celef skrev:med egen hårdvara typ usb-sticka så skulle programmet mer likna clio eller lms eller mlssa eller ap, det gör programmet mer användarvänligt och funktionellt tänker jag
nadifierad skrev:celef skrev:med egen hårdvara typ usb-sticka så skulle programmet mer likna clio eller lms eller mlssa eller ap, det gör programmet mer användarvänligt och funktionellt tänker jag
Ja, lite som XTZ, där mikrofonens avvikelser kompenseras i mjukvaran. Fast då får man använda en och samma mic-kapsel..........
celef skrev:nadifierad skrev:celef skrev:med egen hårdvara typ usb-sticka så skulle programmet mer likna clio eller lms eller mlssa eller ap, det gör programmet mer användarvänligt och funktionellt tänker jag
just mikens linjäritet är ganska lätt att kompensera med en enkel txt-fil, har man full koll på nivåerna och vet mikens känslighet får man ut absolut ljudnivå, det tycker jag är bra, sanna mätvärden är alltid bra om än inte nödvändigt, men underlättar vid standardiserade jämförelsemätningar som sker vid olika tidpunkter
Linnar skrev:celef skrev:med egen hårdvara typ usb-sticka så skulle programmet mer likna clio eller lms eller mlssa eller ap, det gör programmet mer användarvänligt och funktionellt tänker jag
Inte omöjligt nu när USB-3 har mångdubblat farten. Det var USB-1 som var för långsam för Clio från början.
Clio använder eget ljudkort och en mätjigg åxå.
Linnar skrev:celef skrev:nadifierad skrev:celef skrev:med egen hårdvara typ usb-sticka så skulle programmet mer likna clio eller lms eller mlssa eller ap, det gör programmet mer användarvänligt och funktionellt tänker jag
just mikens linjäritet är ganska lätt att kompensera med en enkel txt-fil, har man full koll på nivåerna och vet mikens känslighet får man ut absolut ljudnivå, det tycker jag är bra, sanna mätvärden är alltid bra om än inte nödvändigt, men underlättar vid standardiserade jämförelsemätningar som sker vid olika tidpunkter
Standardiserade mätningar är en bra grej. Det går inte till hundra procent att ordna men man kan komma nära. Jag har en idé att bygga en mätlåda som vem som helst kan bygga med ett känt element. Där kan man mäta upp kurvor och gämföra med varandra för att se hur mätutrustningen ligger till i förhållande till varandra. Med kalibrerade grejer kan man få fram en standardkurva för frekvens, fas, impedans och distorsion.
celef skrev:Linnar skrev:celef skrev:nadifierad skrev:celef skrev:med egen hårdvara typ usb-sticka så skulle programmet mer likna clio eller lms eller mlssa eller ap, det gör programmet mer användarvänligt och funktionellt tänker jag
Standardiserade mätningar är en bra grej. Det går inte till hundra procent att ordna men man kan komma nära. Jag har en idé att bygga en mätlåda som vem som helst kan bygga med ett känt element. Där kan man mäta upp kurvor och gämföra med varandra för att se hur mätutrustningen ligger till i förhållande till varandra. Med kalibrerade grejer kan man få fram en standardkurva för frekvens, fas, impedans och distorsion.
borde räcka att få en referensljudnivå, som med en sådan där liten mikkalibrator, om man ställer in systemet för 94db så borde följande mätningar bli rätt i nivå, men man vill ju mäta annat oxå, som utnivån från förstärkare och annat
rätt impedans och tonkurvor klarar nästan alla program, men inte just med absoluta nivåer
att lita på högtalarelement för att kalibrera mätsystemet känns inte riktigt rätt, dessa har väl oftast långt större tillverkningstolernaser än vilket vanligt ljudkort som helst?

att lita på högtalarelement för att kalibrera mätsystemet känns inte riktigt rätt, dessa har väl oftast långt större tillverkningstolernaser än vilket vanligt ljudkort som helst?
Linnar skrev:Jag är dock lite tveksam till funktionen, man får exvis inte med rörets påverkan eller mikrofonens diffraktion. Man gör mätningen vid 1khz.
Men än så länge är detta det bästa sättet att kalibrera nivån för mikrofonen. Min kalibreringsmikrofon (den jag kalibrerar andra mikrofoner efter) har genomlidit ett sådant test. Den gav 16,94 mV/Pa vid 1khz.
Svante skrev:Linnar skrev:Jag är dock lite tveksam till funktionen, man får exvis inte med rörets påverkan eller mikrofonens diffraktion. Man gör mätningen vid 1khz.
Men än så länge är detta det bästa sättet att kalibrera nivån för mikrofonen. Min kalibreringsmikrofon (den jag kalibrerar andra mikrofoner efter) har genomlidit ett sådant test. Den gav 16,94 mV/Pa vid 1khz.
Burken är precis bara till för just det, och det gör den förmodligen bra. Jag har inte provat just den där modellen, men för (nivå-)kalibrering av en mätmikrofon är detta standardmetod 1a.
Diffraktionens effekter är försumbara vid 1 kHz. Så här ser baffelsteget ut för en 1"-mikrofon:
Under 0,5 dB, mao. För en 1/4"-mikrofon kan man i stället läsa av nivåfelet vid 250 Hz. Allt skalas ju med en faktor 4 då.
Ragnwald skrev:Linnar skrev:Nu har jag bestämt att namnet på programmet blir samma som arbetsnamnet: SIMBA
Tur det var ett A på slutet. Simbi är en haitisk voodoo-falang.
nadifierad skrev:Kul att du är på G!![]()
Jag tycker det låter intressant med byggsats för priset du nämner,

Linnar skrev:Jag har läst igenom önskemålen en gång till.
Jag börjar med simuleringsdelen. Om det inte tar allt för mycket tid fortsätter jag med en mätdel.
Mätprogram och jig med inbyggt USB-ljudkort verkar vara något som eftersöks. Bara plugga i USB-kabeln och mät.
Jo, varför inte!
Men då får man vara beredd att det kostar. En jig, enklaste modell, kan kosta 400-500kr att bygga till det kommer omk 400-500kr för ett USB-ljudkort = 800 - 1000kr. Sedan får vi se om jag tar betalt för "mätware".
Bygga får man göra själv.
Om jag fixar till en komplett byggsats med allt som behövs kan priset hamna mellan 1300 och 1600kr. Som sagt det är utan kostnad för mätwarestuffet om jag nu tar betalt.
För dyrt?
(Det är lååångt dit dock!)
Kommer snart att lägga upp en länk så man kan ladda ner och testa det som är klart, dvs ca 0,0001% (det är sexigt med superdupersiffror).
Så länge programmet bara kan simulera kommer det att vara gratis. Det finns ingen som skulle använda det om det kostar pengar eftersom det finns så många andra gratisprogram, freeware har förstört min marknad......
OK, jag använder själv freeware.....
.
boom skrev:Linnar skrev:
/../
Då kommer det mera önske mål när du gör programet så se till att parametrar man matar in är låsta i programet och inte ändrar sig som det gör i ett annat.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 20 gäster