Byta ut stereo mot surround? Nu: recension av Onkyo TX-SR608

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chopha

Byta ut stereo mot surround? Nu: recension av Onkyo TX-SR608

Inläggav Chopha » 2010-03-31 18:53

Hej,

Är det någon/några som har erfarenhet av Onkyos 7.1-kanalsförstärkare TX-SR805?

Jag har nämligen börjat fundera på om jag ska sälja min Cambride 740A/740C -kombo och byta ut dem mot en Onkyo TX-SR805. Tankarna ligger på att komplettera med en BluRay-spelare som kan skicka digitalt ljud via HDMI. (Tipsa hemskt gärna!)

Hur funkar Onkyon att arbeta med? Hur väl fungerar rumskalibreringen?
Kan man använda de två surround-utgångarna märkta "Bi-Amp" för att driva exempelvis ett par Profundus X-2? Eller blir man tvungen att köra med extern förstärkning?

Med vänliga...
/Christopher
Senast redigerad av Chopha 2010-05-17 18:24, redigerad totalt 1 gång.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-03-31 19:17

Om du kan sträcka dig lite, köp en 876. Dom är verkligen bra!

Du får bla 2 HDMI ut, bättre komponenter och så kan de bi-ampas eller bryggkopplas (blir 5.1 då). I bryggkoppling ger den nästan 2x300 watt till frontarna, uppmätt (men 8 ohm rekommenderas då).

Riktigt bra reciever, och de går för ca 8.000 beggade ser jag. Fynd för de pengarna tycker jag.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-03-31 19:31

Tack för tipset!
Men jag är inte säker på att jag behöver 2st HDMI ut, för jag har bara en TV. Vad kan man använda den andra till?

Att Bi-Ampa är praktiskt, men det kan man även göra med Onkyo TX-SR805 med en något lägre ut-effekt. Men vinner jag något förutom head-room på att mata mina B&W 683 med 300W istället för 160W som är original på varje kanal?

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-04-01 17:56

74 tittar ...inga tips?

Har ni några tips på en BluRay-spelare som agera film och musik transporter till eventuell A/V Reciever. (Vill veta hur billigt jag kan komma undan)
Tanken är att den ska kunna skicka alla ljudformat oprocesserat via HDMI för att låta recievern göra jobbet.

Vad tror ni om LG BD390? För runt 2500kr verkar den kunna gör det mesta...
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-01 19:19

LGn finns det tråd om och Onkyoreceivrarna ser intressanta ut. Det har nämts att de är lite sämre på 2-kanall än srround, men jag har ingen egen erfarenhet. Kan vara värt att fundera på.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-04-01 19:45

Hej,

Tja, att gå från 150-160 watt till nästan 300 w "gratis" är ju rätt bra tycker jag. Men som sagt, bryggkopplingen är fär 8 ohm specade högtalare, ej 4 ohm (6 kan nog funka bra).

Sedan har Onkyo ett steg fråm 705, 805 till 876-906 där flera saker är bättre, mer påkostade. Det finns info på Onkyos sida och genom tester på nätet.

Har ägt en 876, den var väldigt bra ljudmässigt, både i 2 kanal och surround. Sålde den pga övergång till för- slutsteg, annars hade jag aldrig sålt den.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-04-01 23:54

Jo, skillnaden mellan 150W och 300W är ju att jag kan spela dubbelt så starkt. Jag har ju dubbla terminaler på mina B&W, kopplar jag då ena steget till det undre paret kontakter och det andra steget till det övre paret?

Du skrev:
"Sedan har Onkyo ett steg fråm 705, 805 till 876-906 där flera saker är bättre, mer påkostad."

Jag hängde inte riktigt med där, vilka modeller är de bättre?

Det verkar som att 876:an är en modell att spana på i alla fall ...ska läsa på lite om den.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-02 09:44

har inte krell några välljudande hembiostärkare?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-04-02 10:03

Jag har haft 875 och 876 .. nu 5507.
Det är fina apparater, riktigt nice. Tror inte du blir besviken på någon av dem.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-04-02 13:38

Hej,

Med 876 får du som sagt 2 HDMI ut, det kan vara praktiskt om du har teve och projektor tex. Med 875, 876, 905 och 906 får du möjligheten att BÅDE bi-ampa och bryggkoppla (de under 875 går ej att bryggkoppla). Med bryggkopplingen använder du en högtalarkabel, men får dubbla effekten till frontarna (ca 2x300w 8 ohm) i 5.1.

Och ja, skillnaden ca 150 mot ca 300 w den märks i headroom.

705, 706, 805, 806 går ej att bryggkoppla, eller får 2st HDMI ut.

Ja, 876, 876, 905, 906 är en bättre serie, deras toppmodeller, så de är bättre i allt (mer eller mindre skillnader)- ljudkvalitet, funktioner, bildskalning osv

Jag var jätteimponerad av 876, jmf med betydligt dyrare för- slutsteg prylar jag ägt. Mkt bra grej! Sedan har den ju fått lysande kritik i tester också överallt (som 875, 905, 906 också)

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-04-02 15:47

Om jag har förstått det rätt så är bryggkoppling när man via en jumper av valfritt slag kopplar ihop två förstärkare för att få ut en högre spänning och verkningsgrad. Bi-Amping är tillämpbart på högtalare med dubbla uppsättningar kontakter och man låter då en förstärkare styra diskant/mellanregister, och en annan styra basarna.

Eller är jag ute och cyklar?

Den 678 som låg ute är borta nu, vilket är synd, men jag funderade lite på om inte den nyare modellen TX-NR807 är ett bra alternativ.
I manualen står det att man kan bl.a. Bi-Ampa fronhögtalarna vid en 5.1 konfiguration.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-04-02 16:54

Ja, du har rätt. Bi-amp driver du diskant+mellanregister/bas med 2 (dvs 2 röda, 2 svarta) par kablar in i högtalaren.

Bryggkopplingen ställer du in i interfacet i 87x, 90x serien, dvs inget mekaniskt (som en del har). Men då får du 5.1 slutsteg, men de 2 slutstegen till frontarna blir dubbelt så starka då (men viktigt, begränsning till 8 ohm då).

Bryggkoppling väldigt ovanligt bland recievers, bi-amp vanlig finess då. Men jag tycker bryggkopplingen är pärlan hos Onkyo!

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-04-03 16:00

Att kunna bryggkoppla internt i mjukvaran lät smidig. Men jag kommer troligtvis bi-ampa mina högtalare i vilket fall. :)

Den nya Onkyo TX-NR807 får man från Tyskland för 7500:-
Tror jag hugger ...vettigt?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-04-17 20:27

Tjenare,
Jag dammar av min tråd en snabbis.

Det står för tillfället mellan Onkyos gamla modell TX-SR805 och den sprillans nya Onkyo TX-SR608. Prismässigt skiljer de inte varandra.

Båda är 7.1 recievers med stöd för alla ljudformat som finns.

Fördelar 608:
6 HDMI-ingångar, 1 ut (jämfört med 805:ans 3 in, 1 ut)
HDMI 1.4

Fördelar 805:
180W/6 ohm (jämfört med 608:ans 160W/6ohm)
Dubbla pre-out för sub (om man får för sig att köra dubbla aktiva basar)

Att 805:an är mer strömstark är för mig mer intressant än att 608:an har HDMI 1.4 och 3D-stöd. Men vad mer skiljer. Ni som har varit med i reciever-svängen ett tag och har koll får gärna uttala sig! :)

Mvh...
/Christopher

*EDIT
Utvecklade min fråga.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-05-11 16:36

Hej folk,

Till slut blev det en Onkyo TX-SR608 från Hembiobutiken.
Får förhoppningsvis den senast på fredag. :)

Jag märkte under mitt informationssökande på förstärkaren att det fanns dålig med info om förstärkaren och senast igår letade jag efter en vettig recension på den utan resultat. Så därför tänkte jag försöka mig på att göra en recension om hur Jag subjektiv upplever förstärkaren från första sekund till efter ett par dagars lyssnande (fina bilder ingår).

Nu är tv:n vardagsrummets enda ljudkälla och det känns fruktansvärt plågsamt att låta högtalarna stå där urkopplade och ensamma.
Tomhet:
Bild

Mvh...
/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2010-05-11 21:31

Kul att du högg en 608! Grattis! Jag tror det blir en kanon-reciever.
Att du inte hittat några recensioner på den är inte särskilt konstigt
eftersom den är helt färsk. Det dyker säkert upp så småningom dock.
Företrädaren 607 fick väldigt bra kritik överallt, och den är nog väldigt
prisvärd just nu om man fortfarande kan hitta nån för under 4000:-
608 lär också hamna i det prisläget framåt hösten, vintern 2010 men vad
gör det? Du får förhoppningsvis en jättefin maskin redan nu.

Jag skulle dock inte bli förvånad om du får vänta lite längre än vad du
egentligen tror på den dock. Har de verkligen recievern hemma på lager
än?

Lycka till iaf!

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-05-11 21:40

Jag tackar och bockar. Jag är sjukt spänd på hur det kommer kännas att hålla på med den och framför allt, hur kommer mina B&W DM683:or låta bi-ampade? Jag tänkte jämföra hur mycket starkare jag kan spela med 683:orna bi-ampade jämfört med när endast är kopplade på konventionellt sätt.

Enligt Hembiobutikens hemsida har de 19st svarta 608:or kvar i lager för omgående leverans.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-05-17 16:19

Fick min förstärkare idag.
Lite bilder och en recension om hur jag har upplevt den under den första dagen kommer ikväll/natt.

Så här såg det i alla fall ut sekund ett:
Bild

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-05-18 03:01

God hej,

Jag vill börja med att be om ursäkt i förväg för bilderna.
Men vi börjar med dem ändå:

Bild
Det förklaras noggrant vad det är man är på väg att packa upp ur lådan.

Bild
Mycket väl embalerat, pluspoäng.

Bild
Rent och enkelt. Inget lull-lull, men embaleringen gör jobbet - det fanns inte en enda skråma på förstärkaren.

Bild
Vi har: Förstärkaren, snabbstartsguide + klisterlappar, manualer på sju språk, antennsladd, mätmikrofon för EQ:n, en vit tåt, batterier och tillhörande handkontroll.

Bild
Knapparna på fronten är bra och har en solid känsla med lagom motstånd. Navigeringskorset och dess tillhörande knappar (setup, enter, return) till vänster om volympotten underlättar om man vill göra sin setup direkt på displayen som jag gjorde.

Bild
På ovansidan är det öppet för god ventilering. Strax bakom volympotten sitter det en 120mm fläkt som troligtvis går på 5V, för den är absolut knäpptyst.

Bild
En hejdundrans massa kontakter tänkte jag som är van vid 2-kanalsförstärkare. Strömkabeln sitter fast i chassit och är enligt min slutsats inte borttagbar. Surt för de som vill uppgradera till bättre strömkablar...

Bild
Jag körde direkt på bi-ampning. Front Left/Right förstärker baskonerna, och Surr. Back Left/Right förstärker mellanregister och diskant.
Jag märkte att högtalarkontakterna kändes lite plastiga när jag skulle skruva fast 1,5mm EKK. Det funkade bra och det nöp fast som berget, men hade de varit mer solida hade jag nog varit mindre nervös. Minuspoäng.

Bild
Fjärrkontrollen är i plast men är ganska tung och ligger bra i handen. Knapparna är av gummi och har bra respons vilket gör att man slipper trycka knappen halvvägs genom kontrollen för att få svar.

Bild
Redo på sin plats spelade den till slut liv i högtalarna.

Så vad tyckte nu jag om förstärkaren?
Rent konstruktionsmässigt är det enligt mig en felfri produkt. Inga kontakter sviktade eller nöp dåligt. Visst, det finns mer påkostade produkter men rent funktionsmässigt kan det nog inte bli bättre.

Låtlista:
Stina Nordenstam - "The Mornings Belongs To The Night"
Nina Kinert - "Pets & Friends"
Sophie Zelmani - "I got yours"
Chris Jones - "Thank You"
Aphex Twin - "Ageispolis" (remastrade vesionen)
Harmonic 313 - "Dirtbox"
Kongh - "Adapt The Void"
Pelican - "A Delicate Sense of Balance"

Ljudmässigt tycker jag att den låter väldigt bra. Jämfört med min tidigare Cambridge Audio 740A har Onkyon bättre separation i ljudbilden och det är mer tryck i basen. Kanske har det med bi-ampingen att göra.
Skillnaden i separation hördes inte helt oväntat tydligast i de akustiska låtarna och tydligast var det utan tvekan på Stina Nordenstams låt.
Det låter bredare och djupare än vad det gjorde tidigare vilket är väldigt kul.
Jag testade bastryck och -djup med först och främst Chris Jones låt "Thank You", men också med Aphex Twin och Harmonic 313. Basen låter snärtigare och mer kontrollerad nu än vad vad det gjorde tidigare.
Sedan testade jag att ösa och körde därför Kongh och Pelican.
Det går att spela bra starkt nu. Med t.ex. Konghs låt "Adapt The Void" med förstärkaren på -20 var det väldigt starkt, men ljudet var fortfarande så pass klart att jag inte kände något obehag mer än att det inte kändes hälsosamt.

Jag är helt klart nöjd med mitt köp. Det låter bättre än tidigare, jag har bra med headroom med mina nuvarande högtalare, det finns massor med inställnings- och inkopplingsmöjligheter samt att den har videouppskalning från alla upplösningar. Jag godkänner den.

Signalkedja:
Macbook>EM-U 0404>Tele-RCA>TX-SR608>EKK>B&W DM683

God natt...
/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-05-18 10:02

Jag ser att 608´an har ingång för "PC". Vad används den ingången till?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-05-18 10:09

Vanlig RCA-ingång? Känns som TAPE-ingång och sånt känns lite förlegat..
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-05-18 10:42

steveo1234 skrev:Jag ser att 608´an har ingång för "PC". Vad används den ingången till?

Den använder du för att koppla in din PC... :wink:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-05-18 10:54

niklas skrev:
steveo1234 skrev:Jag ser att 608´an har ingång för "PC". Vad används den ingången till?

Sherlock Holmes, I presume?
:p

Är det en bildingång? Det ser ut som en VGA-koppling? Kan förstärkaren isåfall skicka ut den signalen på HDMI-utgången?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-05-18 13:00

Ja, du kan koppla in VGA-kabeln till recievern och låta den sköta uppskalning.
Så om du har en DVD-ripp på datorn och vill få den uppskalad kopplar du datorn till recievern istället för direkt till tv:n. Alla bildsignaler du skickar in i recievern får du ut på HDMI-utgången. Det blir som en bildväxlare då du kan ha en jäkla massa bildkällor inkopplade.
/Kåffa
Kontrollrummet

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-05-18 13:54

steveo1234 skrev:
niklas skrev:

Är det en bildingång? Det ser ut som en VGA-koppling? Kan förstärkaren isåfall skicka ut den signalen på HDMI-utgången?

Det är väl främst intressant om man har en dator som saknar DVI- eller HDMI-utgång och vill kunna köra alla bildanslutningar via förstärkaren för att slippa flera kablar till TV/proj/etc. Uppskalning torde vara mindre intressant iom att det (förhoppningsvis) är ovanligt med grafikkort som inte klarar 1920x1080.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-05-18 14:14

pgmj skrev:
steveo1234 skrev:
niklas skrev:

Det är väl främst intressant om man har en dator som saknar DVI- eller HDMI-utgång och vill kunna köra alla bildanslutningar via förstärkaren för att slippa flera kablar till TV/proj/etc. Uppskalning torde vara mindre intressant iom att det (förhoppningsvis) är ovanligt med grafikkort som inte klarar 1920x1080.

Känns som en skum ingång att ha med, men, kanske är praktiskt för de som har en laptop.
Anyways, praktiskt att allt skickas ut via hdmi.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-05-18 19:26

Skitsmutt funktion!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2010-05-18 21:33

Jag har spelat musik sedan i eftermiddags, stundvis på mycket hög ljudnivå (-20 på förstärkaren) och jag är häpnad över i vilket ljudtryck mina 683:or kan leverera musik i nu. Trots ljudnivån låter det väldigt detaljerat och fullkomligt obesvärat. Jag har läst att 683:orna ska blomma ut med kraftigare förstärkning, men att skillnaden kunde vara så här stor visste jag inte.

Kan även tillägga att förstärkaren knappt är ljummen efter en dags konstant spelande.

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2010-05-19 08:17

Ska bara fylla på och meddela att min 608:a fungerar mycket bra och jag är nu riktigt nöjd med hur det spelas här hemma. Film fungerar suveränt och för mig har det blivit ett filmlyft med så många kanaler att ha till hands. Inte allas cup of tea men för mig fungerar det bra.

Känns som om Onkyo fått till det riktigt bra :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-05-19 08:38

Birger skrev:Ska bara fylla på och meddela att min 608:a fungerar mycket bra och jag är nu riktigt nöjd med hur det spelas här hemma. Film fungerar suveränt och för mig har det blivit ett filmlyft med så många kanaler att ha till hands. Inte allas cup of tea men för mig fungerar det bra.

Känns som om Onkyo fått till det riktigt bra :)

Onkyo har ju tagit täten på marknaden frånochmed gamla 605. Bra med effekt, full uppsättning HD-ljud, hdmi och relativt snygg för några fjuttiga tusenlappar.

Nästa

Återgå till Köpråd