Kommentarer till lyssningarna av pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-05-16 12:15

Blir de aldrig klara, de där högtalarna? :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-16 12:16

Jo nu! :D

Tillagt

Om nu inte R1T hittar något allvarligt fel, alternativt kan förbättra det.
Senast redigerad av PerWaestberg 2010-05-16 13:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-05-16 12:38

PerWaestberg skrev:Jag har nu fått hjälp med en del uppmätningar på det nyaste filterutförandet från den 2010-05-14.

Uppmätningarna är utförda enligt följande uppställning.
I en ca 1,5m bred dörröppning med ca 2m fritt bakom högtalaren.

Mätningar
On axis 50cm med mikrofon riktad mellan högtalarelementen
On axis 50cm med mikrofon riktad mot diskantelementet
On axis 50cm med mikrofon riktad mot baselementet
Off axis horisontellt 20grader
Off axis horisontellt 30grader
Off axis vertikalt ned 5grader

Jag länkar till ett album istället för att lägga upp alla dessa bilder i denna tråd. Får se om detta fungerar bra.

http://s856.photobucket.com/albums/ab13 ... =slideshow

Ser intressant ut, vad har du för komponenter i filtret.
Kan du lägga upp en bild på komp-listan?

Mvh Åke
Denon AVR-3313, Denon DBT-3313UD, Epson EH-TW 2900, Högtalare Diy
Thorens TD 320 Mk II Pickup ZYX R50, Riaa: Tom Evans.
Förstärkare: Gato DIA-250 Amp/Dac, mediaspelare Pioneer N50, Diy högtalare.

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-16 13:34

Hej R1T.

Jag har nu lagt upp filterutförandena under bildalbumet.
Det skall bli intressant av att ta del av dina synpunkter, vilket jag hoppas att du återkommer med.
Jag skall nu som först lyssna till lite musik på dem i detta utförandet.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-05-16 13:55

PerWaestberg skrev:Hej R1T.

Det skall bli intressant av att ta del av dina synpunkter, vilket jag hoppas att du återkommer med.

Tackar :)

Vet du motståndet i spolarna? Det på verkar nivåerna och fasen. Speciellt motståndet på L2, påverkar fasen en hel del vid delningen.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-16 14:05

Nejdu, jag tog dia 0,8mm Biltema spolar för storlekens skull.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-05-16 14:06

R1T skrev:

Vet du motståndet i spolarna? Det på verkar nivåerna och fasen. Speciellt motståndet på L2, påverkar fasen en hel del vid delningen.

Mvh Åke

Jag måste få fråga om ditt lyssnande av pk
vi har lyssnat ganska kraftigt på pk och kört med allehanda dåliga inspelningar och bra inspelningar mp3 flac och kan inte hitta några direkta svagheter på dom .
och jag kör dom varje dag både till tv och musik och har inte haft dom upplevelserna som du har haft med dom kan det inte vara att mätningen har tagit överhand och att det sedan har övergått till placebo
Och det är bara en liten tanke från mig.
Själv kör jag med mundorf cap kondningar i filtret och fårull som dämpning och 1cm längre rör.

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-16 14:29

Nu var ju inte frågan ställd till mig, men…
På tal om placebo, fårull, och Mundorf kondensatorer.
Visst kan fårull ha andra egenskaper än vanligt dämpmaterial. Men en sådan förändring kräver t.ex. impedansuppmätningar så rätt mängd uppnås.

Jag tycker själv att detta med filter är skrämmande då så mycket av ljudåtergivningen kan påverkas med endast förändring av en enstaka komponents värde.
Själv har jag som mål att försöka åstadkomma en bra balans över hela frekvensregistret. Detta för att förhoppningsvis ge dem de bästa förutsättningarna för en bra ljudåtergivning. Sedan om det är det bästa för denna högtalares trovärdiga återgivning av inspelningar är ju en annan sak.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-05-16 14:50

PerWaestberg skrev:Nu var ju inte frågan ställd till mig, men…
På tal om placebo, fårull, och Mundorf kondensatorer.
Visst kan fårull ha andra egenskaper än vanligt dämpmaterial. Men en sådan förändring kräver t.ex. impedansuppmätningar så rätt mängd uppnås.

Jag tycker själv att detta med filter är skrämmande då så mycket av ljudåtergivningen kan påverkas med endast förändring av en enstaka komponents värde.
Själv har jag som mål att försöka åstadkomma en bra balans över hela frekvensregistret. Detta för att förhoppningsvis ge dem de bästa förutsättningarna för en bra ljudåtergivning. Sedan om det är det bästa för denna högtalares trovärdiga återgivning av inspelningar är ju en annan sak.

När det gäller kondningar så finns det dokumenterat i mätningar vilka som är bra och dåliga .
sen när det gäller filtret så är det inte så påtagligt stora ändringar som är gjorda utan några hundra hz hit och ditt sen lite annan delnings frekvens och kan man höra några hundra hz hit och dit så har man ganska bra öron.
jo mina är impedans mätta med fårull.

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-16 17:31

Boom, angående filtret i varje fall mitt så är det åtskilliga db i förändring, däri ligger nyckeln till förhoppningsvis bättre ljud.
Det handlar inte om att flytta delningsfrekvensen, utan den förändringen är en orsak av använda komponenter. I mitt fall fick jag delningsfrekvensen nedflyttad p.g.a. den större spolen L1.
Jämför original frekvenskurva som lutar n antal grader uppåt, och denna i stort sett rak, därigenom är det en kraftig nivåskillnad vilket är eftersträvansvärt. Sedan riktigt var nivån är bäst, är en annan femma.

Angående tolkning av impedanskurvor -basreflex.
Höjden och bredden av topparna är beroende av mängden dämpmaterial i systemet. Om topparna är låga, mjukt formade och breda (lågt Q) är lådorna antagligen överdämpade, med följden en tunn basåtergivning. Är istället topparna smala, skarpa (högt Q) har lådan sannolikt för lite dämpmaterial, och låter sannolikt bumlig. Detta har du väl tittat på antar jag.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-05-16 18:58

boom skrev:
R1T skrev:

Mvh Åke

Jag måste få fråga om ditt lyssnande av pk
vi har lyssnat ganska kraftigt på pk och kört med allehanda dåliga inspelningar och bra inspelningar mp3 flac och kan inte hitta några direkta svagheter på dom .
och jag kör dom varje dag både till tv och musik och har inte haft dom upplevelserna som du har haft med dom kan det inte vara att mätningen har tagit överhand och att det sedan har övergått till placebo
Och det är bara en liten tanke från mig.
Själv kör jag med mundorf cap kondningar i filtret och fårull som dämpning och 1cm längre rör.

Vet inte om det var mig du menade?

Men jag är glad att du är nöjd :) Själv är jag också nöjd :)

Resten tänker jag inte kommentera med mer än att jag försöker lära mig så mycket som möjlig om mätning och delningsfilter.

Tycker även att det är kul att PerWaestberg kommer med idéer och förslag.

Mvh Åke

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-05-16 19:06

PerWaestberg skrev:Boom, angående filtret i varje fall mitt så är det åtskilliga db i förändring, däri ligger nyckeln till förhoppningsvis bättre ljud.
Det handlar inte om att flytta delningsfrekvensen, utan den förändringen är en orsak av använda komponenter. I mitt fall fick jag delningsfrekvensen nedflyttad p.g.a. den större spolen L1.
Jämför original frekvenskurva som lutar n antal grader uppåt, och denna i stort sett rak, därigenom är det en kraftig nivåskillnad vilket är eftersträvansvärt. Sedan riktigt var nivån är bäst, är en annan femma.

Angående tolkning av impedanskurvor -basreflex.
Höjden och bredden av topparna är beroende av mängden dämpmaterial i systemet. Om topparna är låga, mjukt formade och breda (lågt Q) är lådorna antagligen överdämpade, med följden en tunn basåtergivning. Är istället topparna smala, skarpa (högt Q) har lådan sannolikt för lite dämpmaterial, och låter sannolikt bumlig. Detta har du väl tittat på antar jag.

Jo det har jag tittat på och laborerat ett antal bas lådor genom åren
Lutningen på kurvan uppåt det fick vi med när vi mätte i fredags men där upp så är jag sten döv så för min del så gör det inget.

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-17 14:30

Det ni nu kommer att läsa kommer att ge er en dålig smak i munnen, (egenberöm).

Jag har nu lyssnat på högtalarna med det senaste filterutförandet som finns i bildgalleriet ovan.
Jag måste säga att jag är riktigt nöjd med ljudet, som jag nu tycker tar fram detaljer över hela registret, utan att framhäva något frekvensområde.
Jag tror inte någon kan klaga på för ljust låtande högtalare, eller ha invändningar emot det låga mellanregistret/höga basen nu.
Attans vad snyggt de låter. Riktigt bra element de här, så tack Peter för möjligheten att få köpa ett par elementsatser, (i mitt fall indirekt köp).
Kan man förvänta sig andra (Pre)Pilotserier av andra element?

**************** SUPERDUPERNÖJD **************

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-05-17 17:29

PerWaestberg skrev:Det ni nu kommer att läsa kommer att ge er en dålig smak i munnen, (egenberöm).

Jag har nu lyssnat på högtalarna med det senaste filterutförandet som finns i bildgalleriet ovan.
Jag måste säga att jag är riktigt nöjd med ljudet, som jag nu tycker tar fram detaljer över hela registret, utan att framhäva något frekvensområde.
Jag tror inte någon kan klaga på för ljust låtande högtalare, eller ha invändningar emot det låga mellanregistret/höga basen nu.
Attans vad snyggt de låter. Riktigt bra element de här, så tack Peter för möjligheten att få köpa ett par elementsatser, (i mitt fall indirekt köp).
Kan man förvänta sig andra (Pre)Pilotserier av andra element?

**************** SUPERDUPERNÖJD **************

Får väl bygga ett filter och lyssna på

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-17 18:27

Kul. Men du vet inte var jag bor väl?

Komponenter finns ju redan på befintligt filter att återanvända.
-----------------------------------------------------------------------------
Kapacitanserna måste ha andra data. p.g.a fel i R1T's mätfiler
------------------------------------------------------------------------------
T.ex. kondensatorer 17,6uf(bas), 12uf(diskant)
Kondensatorer går nog att avvika någon uf
Återstår då 16,8uf (ca 100:- *2 på HIFI-kit)

Spole 1,4mH (ca 60:- *2 på HIFI-kit)
Spole dia 0,3mH kan nog användas om man vill spara 50:-

Motstånden får man inte ändra värden på mer än ett par tiondelar.
3,0ohm = 1,2+1,8ohm i serie
4,0ohm kan användas = 2,2+1,8ohm, men helst 2,2+2,2ohm i serie

Boom du handlar väl i Tyskland om jag inte minns fel, är det betydligt billigare där?

O.B.S! Att jag har SS-diskanten, som filtret gäller för.
Kan ev. simulera fram komponentvärden för Vifa-diskanten, då jag har Naqrefs impedansdata för denna, men har ingen möjlighet att kontrollmäta.
Senast redigerad av PerWaestberg 2010-05-22 08:10, redigerad totalt 1 gång.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-05-17 19:08

PerWaestberg skrev:Kul. Men du vet inte var jag bor väl?

Komponenter finns ju redan på befintligt filter att återanvända.

T.ex. kondensatorer 17,6uf(bas), 12uf(diskant)
Kondensatorer går nog att avvika någon uf
Återstår då 16,8uf (ca 100:- *2 på HIFI-kit)

Spole 1,4mH (ca 60:- *2 på HIFI-kit)
Spole dia 0,3mH kan nog användas om man vill spara 50:-

Motstånden får man inte ändra värden på mer än ett par tiondelar.
3,0ohm = 1,2+1,8ohm i serie
4,0ohm kan användas = 2,2+1,8ohm, men helst 2,2+2,2ohm i serie

Boom du handlar väl i Tyskland om jag inte minns fel, är det betydligt billigare där?

O.B.S! Att jag har SS-diskanten, som filtret gäller för.
Kan ev. simulera fram komponentvärden för Vifa-diskanten, då jag har Naqrefs impedansdata för denna, men har ingen möjlighet att kontrollmäta.

Köper det mesta från http://boxenselbstbau.de/hifi/index_en. ... ain_en.htm

Ganska snabba när man väl har köpt några gånger i från dom.

Nä jag vet inte var du bor men det skulle inte förvåna mig om du bor på ön.
jag har vifa diskanten i mina men det verkar som dom flesta som har ss diskanten har problem.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-05-17 21:31

PerWaestberg skrev:O.B.S! Att jag har SS-diskanten, som filtret gäller för.

Du kan få mina mät-filer till Vifa också om du vill?

Mvh Åke

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-17 21:59

Boom det var en bra länk, då priserna var bra mycket lägre där.
Antar att det inte tillkommer någon extra skatt e.dyl. och frakten är väl inte värre än att skicka inom Sve heller, skulle jag gissa på?

Det där med bostadsort var ett litet skämt, utifall du nu byggde filtret och inte gillade vad du hörde.

R1T, visst kan jag ta emot dina filer för Vifa-diskanten.
Vet förståss inte om det finns något intresse för filtret. Det verkar då inte så i varje fall.

Men jag är intresserad av din dom över det, så jag hoppas att du vill komma med några synpunkter.

Jag hittade en (obs 1st) kvarvarande spole lika dem jag använt med 1,4mH. Är det någon som vill ha den för att testa filtret, och kanske har övriga komponenter så hör av dig via PM med adress, så kan jag skicka den. Men nämn det då först i tråden, utifall det skulle bli flera som är intresserade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-05-18 07:12

PerWaestberg skrev:Antar att det inte tillkommer någon extra skatt e.dyl. och frakten är väl inte värre än att skicka inom Sve heller, skulle jag gissa på?

Nej, ingen extra skatt och frakten är bra mycket billigare än från någon leverantör inom Sverige.

Välj ut vad du vill köpa och det hamnar i varukorgen. Tryck på varukorgen och du ser även fraktkostnaden.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-05-18 18:05

PerWaestberg skrev:Boom det var en bra länk, då priserna var bra mycket lägre där.
Antar att det inte tillkommer någon extra skatt e.dyl. och frakten är väl inte värre än att skicka inom Sve heller, skulle jag gissa på?

Det där med bostadsort var ett litet skämt, utifall du nu byggde filtret och inte gillade vad du hörde.

R1T, visst kan jag ta emot dina filer för Vifa-diskanten.
Vet förståss inte om det finns något intresse för filtret. Det verkar då inte så i varje fall.

Men jag är intresserad av din dom över det, så jag hoppas att du vill komma med några synpunkter.

Jag hittade en (obs 1st) kvarvarande spole lika dem jag använt med 1,4mH. Är det någon som vill ha den för att testa filtret, och kanske har övriga komponenter så hör av dig via PM med adress, så kan jag skicka den. Men nämn det då först i tråden, utifall det skulle bli flera som är intresserade.

Jag är nog inte rätt man att ge några synpunkter på ditt filter, det finns de som är mycket bättre på det här än vad jag är.
Dessutom skulle jag nog behöva lyssna på högtalaren för att kunna komma med någon vettig synpunkt. Vet dessutom inte hur det ser ut hemma hos dig, hur dämpat rummet är, höjd på stativ m.m.

Jag får inte riktigt samma utseende på min simulering som du får.
Har du lagt in avståndet mellan elementen?
Det kan du göra om du klickar på elementen. om det är mina mätningar du har så räcker det med att ange avståndet på basen då mätningen är gjord i diskant höjd
Sen kan du även lägga in radien på elementen.

Ni som vet får gärna rätta mig om jag har fel.

På min simulering så skulle jag nog ändra R1 till ca: 4.7 Ohm, fast då blir fasen lite fel.

Mvh Åke

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-05-18 18:41

R1T skrev:Har du lagt in avståndet mellan elementen?
Det kan du göra om du klickar på elementen. om det är mina mätningar du har så räcker det med att ange avståndet på basen då mätningen är gjord i diskant höjd
Nu vet jag inte vilket program du använder men ska man verkligen lägga in avstånd mellan elementen då man använder uppmätta frekvenskurvor? Om de är mätta vid samma punkt så ska de funka direkt, lägger man till avstånd på det så blir det väl fel (i Speakerworkshop iaf)..

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-18 18:53

Ok tack i varje fall.

Simulerade 4,7ohm som du föreslog, men det blir då betydligt mycket lägre nivå, liknande mitt tidigare utförande.
Skicka gärna Vifa uppmätningarna så kan jag titta på dem också.
Simulerade med elementdata enligt det du påpekade, vilket då avvek ganska mycket mot uppmätningen nedan. Det blev en ökning om ett par db mellan ca 1 - 5khz. Får fundera över detta.

Annars tycker jag min simulering och uppmätning överensstämmer riktigt bra.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-05-18 19:17

LasseA skrev:
Nu vet jag inte vilket program du använder men ska man verkligen lägga in avstånd mellan elementen då man använder uppmätta frekvenskurvor? Om de är mätta vid samma punkt så ska de funka direkt, lägger man till avstånd på det så blir det väl fel (i Speakerworkshop iaf)..

Jag använder Lspcad.
Efter att jag har mät båda elementen var för sig i diskanthöjd, så mäter jag båda elementen tillsammans också i diskanthöjd.

Sen lägger jag in den sista mätningen som ref, diskant mätningen och bas mätningen lägger jag in på respektive element i Lspcad. Sen jämför jag kurvorna utan några komponenter. För att få kurvorna att se likadana ut så justerar jag Y, Z och ev. X på basen.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-18 19:25

Varför mäter du inte det separata baselementet on axis?
Blir inte kompensationsberäkning, (vilket jag antar sker) med användande av X,Y,Z parametrar fel annars?

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-05-18 19:56

PerWaestberg skrev:Varför mäter du inte det separata baselementet on axis?
Blir inte kompensationsberäkning, (vilket jag antar sker) med användande av X,Y,Z parametrar fel annars?

Har läst någonstans att man kan göra så. Men man kan ju tycka att det borde var med i mätningen, men mina simuleringar brukar stämma med mina mätningar så därför tror jag att det är rätt.
Men någon som kan det här kanske kan klargöra vad som är rätt eller fel.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-19 09:05

Jag kommer nu att fundera lite över skillnaden i resultat. Jag har en del att läsa på för att förstå helheten. T.ex. manualen för LspCAD.
Jag skall utföra en mätning med mikrofonen vinklad 90grader i förhållande till högtalaren. Efter vad jag har förstått anses min mikrofons fabrikat (Behringer) stiga en aning i diskanten över 2khz, (svag lutning uppåt i lite olika grad).
Typ såhär.
Bild

R1T du kan inte mäta basen on axis också, och skicka mig mätningen?
Jag skall när jag orkar kontrollmäta med ditt föreslagna värde på R1, så får vi se vad det resulterar i, (och lyssna till). Det kan ju bli än bättre?

några uppmätningar

Uppmätning med Tombstone.
Överst; on axis 50cm, mik vinkel är rak och 90grader
Underst on axis 50cm och avstånd 2,2m, höjd ca 95cm.

Uppmätning med Arta
On axis 50cm, mik vinkel rak
On axis 50cm mik vinkel 90grader

Bild

Bild

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-19 15:54

Kom i besittning av uppmätningar utförda tidigare.
Kul att jämföra.

Nedan original mörkblått, och PW alternativfilter ljusblått, ungefärligen likvärdiga mätningsförhållanden.
Har svårt att tro att mina mätningar jag har fått utförda skulle vara behäftade med större avvikelser?
Boom här kan du se stigningen på originalfiltret, vilken inte endast är i högsta diskanten.

Bild

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-05-19 18:00

R1T skrev:
LasseA skrev:

Jag använder Lspcad.
Efter att jag har mät båda elementen var för sig i diskanthöjd, så mäter jag båda elementen tillsammans också i diskanthöjd.

Sen lägger jag in den sista mätningen som ref, diskant mätningen och bas mätningen lägger jag in på respektive element i Lspcad. Sen jämför jag kurvorna utan några komponenter. För att få kurvorna att se likadana ut så justerar jag Y, Z och ev. X på basen.

Mvh Åke

Är det någon som kan det här med mätningar, som kan klargöra om det med fet stil är rätt eller inte :?:
Mvh Åke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-19 19:54

R1T skrev:
R1T skrev:
LasseA skrev:

Jag använder Lspcad.

Mvh Åke

Är det någon som kan det här med mätningar, som kan klargöra om det med fet stil är rätt eller inte :?:
Mvh Åke

jag använder en variant av din metod, men jag modellerar inte vidare med elementplaceringarna. anledningen är att jag tycker det är dumt att simulera något som inte kan bli rätt. simulera offaxisegenskaper blir aldrig rätt. det bästa simuleringsprogramet är det som jag importera flertalet mätningar så som offaxisresponser för en fullödig överblick av högtalaren. har man inte tillgång till detta kan man simulera system med ideala element och se hur de presterar vad gäller loober och sånt, när man hittat rätt lösning kan detta överföras till ett verkligt system, mätningar används för att kolla att det blev som tänkt
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-19 20:00

Vilken fin bild du har, Celef. :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum