Moderator: Redaktörer
PerWaestberg skrev:Jag har nu fått hjälp med en del uppmätningar på det nyaste filterutförandet från den 2010-05-14.
Uppmätningarna är utförda enligt följande uppställning.
I en ca 1,5m bred dörröppning med ca 2m fritt bakom högtalaren.
Mätningar
On axis 50cm med mikrofon riktad mellan högtalarelementen
On axis 50cm med mikrofon riktad mot diskantelementet
On axis 50cm med mikrofon riktad mot baselementet
Off axis horisontellt 20grader
Off axis horisontellt 30grader
Off axis vertikalt ned 5grader
Jag länkar till ett album istället för att lägga upp alla dessa bilder i denna tråd. Får se om detta fungerar bra.
http://s856.photobucket.com/albums/ab13 ... =slideshow
PerWaestberg skrev:Hej R1T.
Jag har nu lagt upp filterutförandena under bildalbumet.
Det skall bli intressant av att ta del av dina synpunkter, vilket jag hoppas att du återkommer med.
Jag skall nu som först lyssna till lite musik på dem i detta utförandet.
R1T skrev:PerWaestberg skrev:Hej R1T.
Det skall bli intressant av att ta del av dina synpunkter, vilket jag hoppas att du återkommer med.
Tackar![]()
Vet du motståndet i spolarna? Det på verkar nivåerna och fasen. Speciellt motståndet på L2, påverkar fasen en hel del vid delningen.
Mvh Åke
PerWaestberg skrev:Nu var ju inte frågan ställd till mig, men…
På tal om placebo, fårull, och Mundorf kondensatorer.
Visst kan fårull ha andra egenskaper än vanligt dämpmaterial. Men en sådan förändring kräver t.ex. impedansuppmätningar så rätt mängd uppnås.
Jag tycker själv att detta med filter är skrämmande då så mycket av ljudåtergivningen kan påverkas med endast förändring av en enstaka komponents värde.
Själv har jag som mål att försöka åstadkomma en bra balans över hela frekvensregistret. Detta för att förhoppningsvis ge dem de bästa förutsättningarna för en bra ljudåtergivning. Sedan om det är det bästa för denna högtalares trovärdiga återgivning av inspelningar är ju en annan sak.
boom skrev:R1T skrev:PerWaestberg skrev:Hej R1T.
Tackar![]()
Vet du motståndet i spolarna? Det på verkar nivåerna och fasen. Speciellt motståndet på L2, påverkar fasen en hel del vid delningen.
Mvh Åke
Jag måste få fråga om ditt lyssnande av pk
vi har lyssnat ganska kraftigt på pk och kört med allehanda dåliga inspelningar och bra inspelningar mp3 flac och kan inte hitta några direkta svagheter på dom .
och jag kör dom varje dag både till tv och musik och har inte haft dom upplevelserna som du har haft med dom kan det inte vara att mätningen har tagit överhand och att det sedan har övergått till placebo
Och det är bara en liten tanke från mig.
Själv kör jag med mundorf cap kondningar i filtret och fårull som dämpning och 1cm längre rör.
PerWaestberg skrev:Boom, angående filtret i varje fall mitt så är det åtskilliga db i förändring, däri ligger nyckeln till förhoppningsvis bättre ljud.
Det handlar inte om att flytta delningsfrekvensen, utan den förändringen är en orsak av använda komponenter. I mitt fall fick jag delningsfrekvensen nedflyttad p.g.a. den större spolen L1.
Jämför original frekvenskurva som lutar n antal grader uppåt, och denna i stort sett rak, därigenom är det en kraftig nivåskillnad vilket är eftersträvansvärt. Sedan riktigt var nivån är bäst, är en annan femma.
Angående tolkning av impedanskurvor -basreflex.
Höjden och bredden av topparna är beroende av mängden dämpmaterial i systemet. Om topparna är låga, mjukt formade och breda (lågt Q) är lådorna antagligen överdämpade, med följden en tunn basåtergivning. Är istället topparna smala, skarpa (högt Q) har lådan sannolikt för lite dämpmaterial, och låter sannolikt bumlig. Detta har du väl tittat på antar jag.
PerWaestberg skrev:Det ni nu kommer att läsa kommer att ge er en dålig smak i munnen, (egenberöm).
Jag har nu lyssnat på högtalarna med det senaste filterutförandet som finns i bildgalleriet ovan.
Jag måste säga att jag är riktigt nöjd med ljudet, som jag nu tycker tar fram detaljer över hela registret, utan att framhäva något frekvensområde.
Jag tror inte någon kan klaga på för ljust låtande högtalare, eller ha invändningar emot det låga mellanregistret/höga basen nu.
Attans vad snyggt de låter. Riktigt bra element de här, så tack Peter för möjligheten att få köpa ett par elementsatser, (i mitt fall indirekt köp).
Kan man förvänta sig andra (Pre)Pilotserier av andra element?
**************** SUPERDUPERNÖJD **************
PerWaestberg skrev:Kul. Men du vet inte var jag bor väl?
Komponenter finns ju redan på befintligt filter att återanvända.
T.ex. kondensatorer 17,6uf(bas), 12uf(diskant)
Kondensatorer går nog att avvika någon uf
Återstår då 16,8uf (ca 100:- *2 på HIFI-kit)
Spole 1,4mH (ca 60:- *2 på HIFI-kit)
Spole dia 0,3mH kan nog användas om man vill spara 50:-
Motstånden får man inte ändra värden på mer än ett par tiondelar.
3,0ohm = 1,2+1,8ohm i serie
4,0ohm kan användas = 2,2+1,8ohm, men helst 2,2+2,2ohm i serie
Boom du handlar väl i Tyskland om jag inte minns fel, är det betydligt billigare där?
O.B.S! Att jag har SS-diskanten, som filtret gäller för.
Kan ev. simulera fram komponentvärden för Vifa-diskanten, då jag har Naqrefs impedansdata för denna, men har ingen möjlighet att kontrollmäta.
PerWaestberg skrev:O.B.S! Att jag har SS-diskanten, som filtret gäller för.
Kan ev. simulera fram komponentvärden för Vifa-diskanten, då jag har Naqrefs impedansdata för denna, men har ingen möjlighet att kontrollmäta.
PerWaestberg skrev:Antar att det inte tillkommer någon extra skatt e.dyl. och frakten är väl inte värre än att skicka inom Sve heller, skulle jag gissa på?
PerWaestberg skrev:Boom det var en bra länk, då priserna var bra mycket lägre där.
Antar att det inte tillkommer någon extra skatt e.dyl. och frakten är väl inte värre än att skicka inom Sve heller, skulle jag gissa på?
Det där med bostadsort var ett litet skämt, utifall du nu byggde filtret och inte gillade vad du hörde.
R1T, visst kan jag ta emot dina filer för Vifa-diskanten.
Vet förståss inte om det finns något intresse för filtret. Det verkar då inte så i varje fall.
Men jag är intresserad av din dom över det, så jag hoppas att du vill komma med några synpunkter.
Jag hittade en (obs 1st) kvarvarande spole lika dem jag använt med 1,4mH. Är det någon som vill ha den för att testa filtret, och kanske har övriga komponenter så hör av dig via PM med adress, så kan jag skicka den. Men nämn det då först i tråden, utifall det skulle bli flera som är intresserade.
Nu vet jag inte vilket program du använder men ska man verkligen lägga in avstånd mellan elementen då man använder uppmätta frekvenskurvor? Om de är mätta vid samma punkt så ska de funka direkt, lägger man till avstånd på det så blir det väl fel (i Speakerworkshop iaf)..R1T skrev:Har du lagt in avståndet mellan elementen?
Det kan du göra om du klickar på elementen. om det är mina mätningar du har så räcker det med att ange avståndet på basen då mätningen är gjord i diskant höjd

LasseA skrev:Nu vet jag inte vilket program du använder men ska man verkligen lägga in avstånd mellan elementen då man använder uppmätta frekvenskurvor? Om de är mätta vid samma punkt så ska de funka direkt, lägger man till avstånd på det så blir det väl fel (i Speakerworkshop iaf)..R1T skrev:Har du lagt in avståndet mellan elementen?
Det kan du göra om du klickar på elementen. om det är mina mätningar du har så räcker det med att ange avståndet på basen då mätningen är gjord i diskant höjd
PerWaestberg skrev:Varför mäter du inte det separata baselementet on axis?
Blir inte kompensationsberäkning, (vilket jag antar sker) med användande av X,Y,Z parametrar fel annars?

R1T skrev:LasseA skrev:Nu vet jag inte vilket program du använder men ska man verkligen lägga in avstånd mellan elementen då man använder uppmätta frekvenskurvor? Om de är mätta vid samma punkt så ska de funka direkt, lägger man till avstånd på det så blir det väl fel (i Speakerworkshop iaf)..R1T skrev:Har du lagt in avståndet mellan elementen?
Jag använder Lspcad.
Efter att jag har mät båda elementen var för sig i diskanthöjd, så mäter jag båda elementen tillsammans också i diskanthöjd.
Sen lägger jag in den sista mätningen som ref, diskant mätningen och bas mätningen lägger jag in på respektive element i Lspcad. Sen jämför jag kurvorna utan några komponenter. För att få kurvorna att se likadana ut så justerar jag Y, Z och ev. X på basen.
Mvh Åke
R1T skrev:R1T skrev:LasseA skrev:Nu vet jag inte vilket program du använder men ska man verkligen lägga in avstånd mellan elementen då man använder uppmätta frekvenskurvor? Om de är mätta vid samma punkt så ska de funka direkt, lägger man till avstånd på det så blir det väl fel (i Speakerworkshop iaf)..R1T skrev:Har du lagt in avståndet mellan elementen?
Jag använder Lspcad.
Efter att jag har mät båda elementen var för sig i diskanthöjd, så mäter jag båda elementen tillsammans också i diskanthöjd.
Sen lägger jag in den sista mätningen som ref, diskant mätningen och bas mätningen lägger jag in på respektive element i Lspcad. Sen jämför jag kurvorna utan några komponenter. För att få kurvorna att se likadana ut så justerar jag Y, Z och ev. X på basen.
Mvh Åke
Är det någon som kan det här med mätningar, som kan klargöra om det med fet stil är rätt eller inte![]()
Mvh Åke
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster