Moderator: Redaktörer
Flint skrev:n3mmr
C6-in är ansluten till jord vilket innebär att stift XLR-3 inte ger någon signal. Micken får alltså inte balanserad utgång eftersom signal bara finns på stift XLR-2.
Jag sa att jag hade ritat fel först och det verkade vara det undermedvetna som styrde som jag tycker rätt. Jag hade anslutit C6-in till BC118:s emitter och därmed kopplat trissan som fasvändare. Det funkade bra utöver att R5 och R6 borde ha samma värde för att ge samma signalnivå. Mätmässigt i övrigt bra med t.ex THD/3-ton vid 7mV in på elektroniken 0.027%. I den kopplingen ger både stift 2 och 3 signal men med motsatt polaritet och så tycker jag att det borde vara om man ska kalla micken balanserad ut.
n3mmr skrev:Flint skrev:n3mmr
C6-in är ansluten till jord vilket innebär att stift XLR-3 inte ger någon signal. Micken får alltså inte balanserad utgång eftersom signal bara finns på stift XLR-2.
Jag sa att jag hade ritat fel först och det verkade vara det undermedvetna som styrde som jag tycker rätt. Jag hade anslutit C6-in till BC118:s emitter och därmed kopplat trissan som fasvändare. Det funkade bra utöver att R5 och R6 borde ha samma värde för att ge samma signalnivå. Mätmässigt i övrigt bra med t.ex THD/3-ton vid 7mV in på elektroniken 0.027%. I den kopplingen ger både stift 2 och 3 signal men med motsatt polaritet och så tycker jag att det borde vara om man ska kalla micken balanserad ut.
Den är impedansbalanserad enbart. Helt medvetet.
Ragnwald skrev:Tack Roger.
Har du gjort något småköp från JLI?
bakerman22 skrev:Vad betyder allt det här på ren svenska...?![]()
Är Behringers mick skit...?

Ultra-low noise transformerless FET input eliminates low-frequency distortion
RogerGustavsson skrev:bakerman22 skrev:Vad betyder allt det här på ren svenska...?![]()
Är Behringers mick skit...?
I varje fall är inte Behringer ECM-8000 det som det utges för att vara, en mätmikrofon. Dess frekvensgång är lite olika från exemplar till exemplar och det medföljer ingen individuell frekvensgångskurva eller kalibreringsfil. Det tycker jag hör till en riktig mätmikrofon.
...

RogerGustavsson skrev:Monacor MPA-1 saknar matning till mikrofonkapseln men det går väl att ordna.
Annars går det att göra en sådan här:
http://web.archive.org/web/200412050652 ... /meas.html
Den här är elegantare och man kan även kompensera bort diskanthöjningen.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 0WM61A.jpg
Ragnwald skrev:Ett 9V batteri är ju enkelt att lägga in i kretsen iofs.
Flint skrev:n3mmr skrev:Flint skrev:n3mmr
Den är impedansbalanserad enbart. Helt medvetet.
Slöseri med teknik.
n3mmr skrev:Nej, inte alls. Impedansbalansering är den intressanta aspekten av balansering av signalöverföring mellan enheter. Det är impedansbalanseringen som ger störningsundertryckningen, inte de ev balanserade utsignalerna.
RogerGustavsson skrev:n3mmr skrev:Nej, inte alls. Impedansbalansering är den intressanta aspekten av balansering av signalöverföring mellan enheter. Det är impedansbalanseringen som ger störningsundertryckningen, inte de ev balanserade utsignalerna.
Jo. det är riktigt. I detta fall har han möjligen slösat med komponenter, behövs verkligen transistorn ner mot jord? Byt gärna ut balanserade mot differentiella i sista meningen.
boom skrev:Hur gör man när man skall jämföra mikar har en calibrerad och en o calibrerad .
Flint skrev:boom skrev:Hur gör man när man skall jämföra mikar har en calibrerad och en o calibrerad .
Kanske inte 100% exakt men ett sätt vore ju att göra en högtalarmätning med vardera micken placerad på exakt samma ställe som den andra och jämföra resultatet/skillnaden.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster