Kommentarer till lyssningarna av pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-23 13:46

jag tycker impulserna ser skadade ut, impulsen på referenskanalen bör se mycket renare ut i svansen och helt utan efterkrusningar

högtalarens impuls ser mer ut som reflexer tycker jag, och ligger inte alls i tid med referensen, har du verkligen stängt av alla ljudkortsfeatures?

som jag tror iö skriver så är inte detta jätteviktigt att ställa tidsfönsterstarten på exakt rätt ställe, men det ger ett mer lättläst resultat, därför kan du prova att sätta offseten till 0 istället så vi får se hela förloppet på impulsen från att den lämnar högtalaren tills registrering av mik
Bikinitider

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-05-23 14:03

celef skrev:jag tycker impulserna ser skadade ut, impulsen på referenskanalen bör se mycket renare ut i svansen och helt utan efterkrusningar

högtalarens impuls ser mer ut som reflexer tycker jag, och ligger inte alls i tid med referensen, har du verkligen stängt av alla ljudkortsfeatures?

som jag tror iö skriver så är inte detta jätteviktigt att ställa tidsfönsterstarten på exakt rätt ställe, men det ger ett mer lättläst resultat, därför kan du prova att sätta offseten till 0 istället så vi får se hela förloppet på impulsen från att den lämnar högtalaren tills registrering av mik

Jag har ett m-audio audiophile 2496 usb som ljudkort till min Lap-top
http://www.compel.com.tr/Include/Module ... &ProID=285

Vet inte om det finns några features men jag skall kolla.

Mvh Åke
Denon AVR-3313, Denon DBT-3313UD, Epson EH-TW 2900, Högtalare Diy
Thorens TD 320 Mk II Pickup ZYX R50, Riaa: Tom Evans.
Förstärkare: Gato DIA-250 Amp/Dac, mediaspelare Pioneer N50, Diy högtalare.

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-23 14:08

Nu har jag kopplat in det nya filtret.
Det är tidsmässigt långa mätningar, så rumsbidrag finns då förståss.
Uppmätt nära en dörröppning ca 50cm upp, så utan direkt rumsstöd för basen således.
Det märks en skillnad på ljudet då fasintegreringen stämmer här.
Ljudkortet faller under 40hz i frekvens så det skall vara ett lyft under den frekvensen, vilket kan noteras på uppmätningen med Tombstone att den faller lite väl snabbt.

Hur det låter? Så pass bra att detta filter rör jag inte. Balanserat, med värme, artikulerad bas, inte så hård som med ett tidigare filter. Kvinnliga röster har mer stöd av lägre toner.
Detta inte uttryckt bara för att det är nytt, utan jag märker en klar skillnad till det bättre mot det tidigare filtret. Bättre än förväntat.

Uppmätt med Arta
Bild

Uppmätt med Tombstone
Bild

Fasintegreringen från LspCAD
Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-23 14:30

Finns värdena på filteret i något inlägg?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-23 21:54

Jag har ännu inte lagt upp filtren. Detta av anledningen att jag först vill verifiera resultatet på något trovärdigt sätt. Detta för att det inte skall råda något som helst tvivel om att allt står rätt till. Hur gör man det bäst?

I varje fall kan man väl göra som jag har gjort nedan. Där visas LspCAD-simuleringen ihop med Tombstone-uppmätningen, (Basta-simuleringen stämmer med LspCAD dito). Jag har ritat (kladdat) in pilar på motsvarande ställen i de båda bilderna för ni skall kunna bedöma trovärdigheten. Det stämmer väl rätt bra, eller vad tycks?
Jag testar att mäta upp med kortare tid med Tombstone i syfte att få till en "bättre" kurva. Standardinställningen i Tombstone är 18 sekunder, så drar jag ned tiden borde det bli mindre rumsbidrag och renare resultat.

Bild

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-24 08:07

Jag har nu simulerat fram ett filter för Vifa-diskanten. Jag har SS-diskanten så jag har ingen möjlighet att kontrollmäta.
För denna diskant så fick jag lägga till en LCR-krets i syfte att ta ned den högsta toppen i diskanten.
Fasintegreringen blir inte lika bra som för SS-diskanten, men är väl fullt acceptabel?
Använt data är Naqrefs impedansmätningar, och R1T frekvensmätningar, (för frekvenssimuleringen).
Ganska stor skillnad på Vifa respektive SS-diskanten tycker jag.

Fasintegrering
Bild

Frekvensgång med LCR-krets
Bild

Frekvensgång utan LCR-krets
Bild

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-05-24 21:43

celef skrev:jag tycker impulserna ser skadade ut, impulsen på referenskanalen bör se mycket renare ut i svansen och helt utan efterkrusningar

Gjorde en mätning med offseten satt till 0 men kan tyvärr inte hitta den nu. :(
Men den ser nästan likadan ut som de andra, förutom att det är lite längre mellan impulserna.

Skall kolla kablarna för att se om referenssignalen blir lite renare.

Använder en sådan här när jag mäter med ref.kanal
http://mysite.verizon.net/tammie_eric/audio/jig2/jig2.html

Mvh Åke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-25 10:38

skippa den där dosan, om du använder en hygglig transistorstärkare vid mätningarna så räcker det att loopbacka enbart ljudkortet på referenskanalen
Bikinitider

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-25 17:47

Här är vi produktiva.
Simulerade fram en variant för SS-diskanten med något jämnare frekvensgång. Vilken borde vara tillförlitlig då den förra simuleringen stämde riktigt väl med uppmätningen.
Detta filter involverar en LCR-länk.
Fasintegreringen är lite sämre, men under hörbarhetsgränsen.

Bild

Även en variant med något rakare frekvensgång utan LCR-länk simulerade jag fram. Denna har något bättre fasintegrering än den med LCR-länk, under hörbarhetsgränsen. Kanske ett bättre alternativ utan LCR-länk.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-25 17:56

jag tycker det börjar se skapligt ut, men väldigt låg delningsfrekvens, är det nödvändigt? och vad menas med:

Fasintegreringen är lite sämre, men under hörbarhetsgränsen.
Bikinitider

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-05-25 17:57

PerWaestberg skrev:Fasintegreringen är lite sämre, men under hörbarhetsgränsen.
Vad är hörbarhetsgränsen för "fasintegrering"?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-25 18:00

LasseA skrev:
PerWaestberg skrev:Fasintegreringen är lite sämre, men under hörbarhetsgränsen.
Vad är hörbarhetsgränsen för "fasintegrering"?

Och hur kollar man att "fasintegreringen ligger under hörbarhetsgränsen"? Låter intressant rent definitionsmässigt.

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-25 18:08

Såhär kanske.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-25 18:16

PerWaestberg skrev:Såhär kanske.

Bild

Vad händer med ljudbilden i olika vinklar både vertikalt och horisontalt?

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-25 18:48

I.o.m. frågeställningens art, verkar det nästan som att det är en "ung. retorisk fråga". Är det något slags förhör?

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-05-25 18:50

celef skrev:skippa den där dosan, om du använder en hygglig transistorstärkare vid mätningarna så räcker det att loopbacka enbart ljudkortet på referenskanalen

Jag har faktisk tänk tanken att göra så, men det är svårt att ändra på något när man är gammal :oops:
Men jag skall testa det så får vi se hur det går.

Jag har ett Acurus A250 och mäter med för tillfället.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-25 19:05

Celef, kul med respons. Anledningen till att delningsfrekvensen kryper nedåt när jag rätar upp kurvan, (Det jag har just nu (enligt ovan) ligger över 2000hz), är nog en effekt av vald filtertyp, kanske man kan säga. Jag utgår ju från använt filter med justeringar, annars skulle man nog kanske få börja om på ett helt nytt filter om man vill undvika det.
Det där med hörbarhetsgräns i samband med fas, är ju något både du och Flint kan definitionsmässigt kan uttrycka bättre än mig. Vet inte riktigt hur jag skall formulera mig. Men är ju kanske mest hörbart runt 100 - 200hz brukar man väl generellt prata om. Och ur fas har väl alla hört någon gång hur det låter, men kanske inte vet när det inträffar tidsmässigt.

Tillägg:
ANY recorded music will reveal group delay errors if the errors are severe enough. Take the trivial example of a 24 hour delay between the highs and lows. The highs arrive normally but you have to wait until tomorrow to hear the lows. Would this be audible? I think so. Could we all hear it in an A/B test? YES.

The absolute audibility of group delay is not the question. If we make the delay severe enough anybody can hear it. The real question is what are the thresholds where group delay becomes "just audible". One of the most widely referenced reports of the audibility of group delay is:

Blauert and Laws report approximately the following thresholds for audibility:

Frequency Threshold of Audibility
8 kHz 2 msec
4 kHz 1.5 msec
2 kHz 1 msec
1 kHz 2 msec
500 Hz 3.2 msec

Jag använde följande graf som gränsvärde, där jag s.a.s. tänkte mig en förlängning av gränsvärdet i förhållande till stigande frekvens. Oavsett fel eller inte?

Bild

Ok jag släpper uttrycket i fortsättningen, och minimerar mig i uttryck till vad jag har kunskap om. Lär bli ganska så lite med text i fortsättningen alltså.

[/quote]
Senast redigerad av PerWaestberg 2010-05-25 20:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-25 19:07

PerWaestberg skrev:I.o.m. frågeställningens art, verkar det nästan som att det är en "ung. retorisk fråga". Är det något slags förhör?

Ja visst, för att fastställa trovärdigheten i påståendet "under hörbarhetsgränsen".

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-05-25 19:15

Flint skrev: Och hur kollar man att "fasintegreringen ligger under hörbarhetsgränsen"? Låter intressant rent definitionsmässigt.

Man kanske sträcker på sig i soffan, alternativt sjunker ihop lite. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-25 20:49

Lade in ett tillägg i mitt näst senaste inlägg ovan.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-05-25 20:52

@PerWaestberg. Är du den Per Wästberg som skrev i High Fidelity?

Eller hur du stavar ditt efternam.

Om så är fallet så tycker iaf iaf jag att de e kul.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-25 20:53

R1T skrev:
celef skrev:skippa den där dosan, om du använder en hygglig transistorstärkare vid mätningarna så räcker det att loopbacka enbart ljudkortet på referenskanalen

Jag har faktisk tänk tanken att göra så, men det är svårt att ändra på något när man är gammal :oops:

Mvh Åke

ja prova det, och hur ser kalibreringarna ut?

din stärkare behöver nog inga kompenseringar alls
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-25 20:59

PerWaestberg skrev:Celef, kul med respons. Anledningen till att delningsfrekvensen kryper nedåt när jag rätar upp kurvan, (Det jag har just nu (enligt ovan) ligger över 2000hz), är nog en effekt av vald filtertyp, kanske man kan säga. Jag utgår ju från använt filter med justeringar, annars skulle man nog kanske få börja om på ett helt nytt filter om man vill undvika det.
Det där med hörbarhetsgräns i samband med fas, är ju något både du och Flint kan definitionsmässigt kan uttrycka bättre än mig. Vet inte riktigt hur jag skall formulera mig. Men är ju kanske mest hörbart runt 100 - 200hz brukar man väl generellt prata om. Och ur fas har väl alla hört någon gång hur det låter, men kanske inte vet när det inträffar tidsmässigt.

Tillägg:
ANY recorded music will reveal group delay errors if the errors are severe enough. Take the trivial example of a 24 hour delay between the highs and lows. The highs arrive normally but you have to wait until tomorrow to hear the lows. Would this be audible? I think so. Could we all hear it in an A/B test? YES.

The absolute audibility of group delay is not the question. If we make the delay severe enough anybody can hear it. The real question is what are the thresholds where group delay becomes "just audible". One of the most widely referenced reports of the audibility of group delay is:

Blauert and Laws report approximately the following thresholds for audibility:

Frequency Threshold of Audibility
8 kHz 2 msec
4 kHz 1.5 msec
2 kHz 1 msec
1 kHz 2 msec
500 Hz 3.2 msec

Jag använde följande graf som gränsvärde, där jag s.a.s. tänkte mig en förlängning av gränsvärdet i förhållande till stigande frekvens. Oavsett fel eller inte?

Bild

Ok jag släpper uttrycket i fortsättningen, och minimerar mig i uttryck till vad jag har kunskap om. Lär bli ganska så lite med text i fortsättningen alltså.

[/quote]

det vore verkligen tråkigt om du skulle skriva mindre här, jag vill ju att du skriver mer!

jag frågade om fasen och hörbarheten för att jag ville veta mer, och jag förstod inte riktigt, det var inte alls menat att vara nitisk eller dum
Bikinitider

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-25 21:09

Celef jag skrev så av den anledningen att Flint pressade mig lite. Med rätta då jag svängde mig med uttryck som inte har någon, skall vi säga relevans. Och jag besitter då ingen kunskap jag kan lära ut angående området ljud som du inte redan kan.
Nefilim, jag är inte alls den personen, men skrivit har jag, t.ex. några böcker, om något helt annat som väl märks med min låga kunskap om högtalarkonstruktion.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-05-25 21:12

celef skrev:
R1T skrev:

Mvh Åke

Jag var tvungen att testa loopback på en gång. Nu tycker jag att pulsen ser mycket bättre ut :) Men vad hände med fasen 8O

Mätningen är på mina pK

Bild
Bild

Mvh Åke

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-25 21:25

PerWaestberg skrev:Celef jag skrev så av den anledningen att Flint pressade mig lite. Med rätta då jag svängde mig med uttryck som inte har någon, skall vi säga relevans.

Ingen fara. Du tog det rätt genom att svara enl. citatet här ovan. Vi går alla i samma fälla från och till och då menar jag alla. Alla har dock inte lika lätt att hålla med om det. Respekt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-25 21:36

R1T skrev:
celef skrev:
R1T skrev:

Mvh Åke

Jag var tvungen att testa loopback på en gång. Nu tycker jag att pulsen ser mycket bättre ut :) Men vad hände med fasen 8O

Mätningen är på mina pK

Bild
Bild

Mvh Åke

så där ja, nu behöver du bara tillföra offset, avståndet mellan mik och högtalare, så blir fasen lättläst igen
Bikinitider

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-05-25 21:58

celef skrev:
R1T skrev:
celef skrev:
R1T skrev:

Mvh Åke

Mätningen är på mina pK

Bild
Bild

Mvh Åke

så där ja, nu behöver du bara tillföra offset, avståndet mellan mik och högtalare, så blir fasen lättläst igen

Tack Celef för all hjälp helt suveränt :D

Angående kalibrering, räcker det med att köra loopback mellan in och utgångarna på ljudkortet och ev. mik-förstärkaren?

Mvh Åke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-25 22:07

jag kommer faktiskt inte ihåg hur jag gjorde :oops: jag tror det räcker med bara ljudkortet, när kortet är kalibrerat så kan du mäta mikstärkaren separat för att utröna om linjäriteten är ett problem
Bikinitider

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-26 10:59

Simulerade fram 2st nya filteralternativ igår kväll.
Jag tänker installera och mäta/lyssna på ett av dem.
Med anledning av att det börjar bli något många så har jag börjat numrera dem. Så dessa heter nr 5 respektive nr 9.

Filter nr 5 involverar en LCR-krets på diskantdelen, och har väl jämnast frekvensgång av de båda, (eller egentligen av samtliga hitintills redovisade filteralternativ), men fasen ser inte lika bra ut som för filter nr 9. Nackdel är ju också själva LCR-kretsen som innebär fler komponenter. Det är ju redan trångt i lådan så fler komponenter gillas inte, och kanske heller inte den ökade kostnaden. Även så ligger delningsfrekvensen lägre för detta filter.

Frekvensgång/fas för filteralternativ nr 5.

Bild

Filter nr 9 har förändrat basfilter gentemot tidigare filteralternativ, inklusive filteralternativ nr 5. Filtret är väl ganska rakt, men ändå inte i samma grad som filteralternativ nr 5(ändr fr 9). Dessutom så innebär det en lägre utnivå om ca 1 - 1,5db, gentemot filteralternativ nr 5 (ändr fr 9). Detta innebär ju också att detta filter har motsvarande högre nivå i basregistret, vilket kanske inte är fel? Diskantregistret över ca 8000hz har också en något förhöjd nivå, vilket kanske inte är eftersträvansvärt.

Frekvensgång/fas för filteralternativ nr 9.

Bild

Båda dessa filter, (och det föregående/nuvarande) ligger lite lågt i området ca 300 - 600hz. Detta är en effekt av basfiltrets utförande, vilket är svårt att komma förbi om man eftersträvar en rakare frekvensgång. I varje fall vad jag hittills har utrönt.

Så vilket filteralternativ borde jag i första hand välja att testa?
Eller bör jag prioritera eller eftersträva andra egenskaper?

Ändrade nr 9 till nr 5 i två fall ovan. :roll:
Senast redigerad av PerWaestberg 2010-05-27 07:47, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum