Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-12 21:45

Nattlorden skrev:
Om den är hörbar har inget med att göra om det sker! Det bevisar ju bara att "tekniknördarna" har större krav för att bli nöjda än de som bara lyssnar om du inte tycker det spelar nån roll. :wink:

Vilken poäng var det? :?: 8O

Om den är hörbar är väl i allra högsta grad relevant! kom gärna ihåg ämnet för diskussionen: F/E test och hörbart förvanskade signaler.

Poängen är just att signalen inte hörbart kommer att förändras trots iterationen. Att den matematiskt inte är identisk är en helt annan sak.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-12 21:49

Om vi nu alltså båda är överens om att ett filter inte påverkar signalen under brytfrekvensen oavsett hur många ggr vi kör signalen genom filtret, så kan vi kanske också vara överens om att en cd-spelare som rullar av på ett visst sätt uppåt i frekvens kommer att låta likadant (om vi bortser från adderad distorsion) med avseende på detta oavsett hur många ggr vi signalen genom apparaten.

Tankelapsus där. Om CD-spelaren rullar av uppåt i frekvens så är den ett lågpassfilter per definition. Brytfrekvensen är ungefär där den börjar rulla av. Loopar vi signalen en herrans massa varv genom den kommer till slut allt över brytfrekvensen att försvinna. Precis som vårt exempel med lågpassfiltret.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-12 21:57

Jax skrev:Tankelapsus där. Om CD-spelaren rullar av uppåt i frekvens så är den ett lågpassfilter per definition. Brytfrekvensen är ungefär där den börjar rulla av. Loopar vi signalen en herrans massa varv genom den kommer till slut allt över brytfrekvensen att försvinna. Precis som vårt exempel med lågpassfiltret.

Ok så beroende av hur snabbt den rullar av första gången kommer det att avgöra om den andra iterationen ger en hörbar förändring eller inte. Det är inte en omöjlighet att ett filter rullar av så snabbt att det i den andra iterationen inte går att höra någon skillnad, speciellt inte i de frekvenser som är aktuella här >18 kHz, där det till att börja med är tveksamt om flertalet i F/E testpanelen hör någonting överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-12 22:00

Grejen är att en sådan avrullning är extremt enkel att mäta med en noggrannhet vida överstigande örats förmåga. Apparater med denna typ av linjär distortion kommer inte ens till start i en F/E-test :D
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-12 22:24

rhenrics skrev:Det var ett påstående för att exemplifiera att ditt svar "seriekoppling" inte var särskilt upplysande när jag frågade Nattlorden om en motivering till varför en loopad/seriekopplad signal alltid kan antas öka den hörbara förvanskningen för varje iteration. Mitt exempel med filtret var menat som ett motexempel. Om vi nu alltså båda är överens om att ett filter inte påverkar signalen under brytfrekvensen oavsett hur många ggr vi kör signalen genom filtret, så kan vi kanske också vara överens om att en cd-spelare som rullar av på ett visst sätt uppåt i frekvens kommer att låta likadant (om vi bortser från adderad distorsion) med avseende på detta oavsett hur många ggr vi skickar signalen genom apparaten. Sålunda kommer en extern DAC enligt F/E ovan inte att avslöja huruvida den är transparent eller själv färgar signalen på motsvarande sätt som spelaren den jämförs med.

Exemplet med serikopplade CD-spelare är orimligt eftersom en CD-spelare inte kan seriekopplas. Den har ju bara en utgång.

Nej nu måste jag kolla på melodifestivalen, den har ju redan börjat!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-12 22:25

rhenrics skrev:Med tanke på hur svårt det kan vara att skilja mellan olika cd-spelare i blindtester så tycker jag inte "mycket osannolikt" räcker som motivering. Många spelare använder samma dac:ar, samma typ av filter etc. Om ett filter rullar av på ett visst sätt så kommer inte iterationer av detta att märkas.

Jo, samma DAC, samma filter. Men olika analogdelar, olika layouter etc. Analogdelen är också viktig, kanske viktigare än den digitala?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-12 22:26

Va fan, klockan i datorn går ju helt fel! Jag har missat nästan hela!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-03-12 22:38

Johan_Lindroos skrev:Va fan, klockan i datorn går ju helt fel! Jag har missat nästan hela!
Ups.... 8O
Class only looks like arrogance from below.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-03-12 22:55

Johan_Lindroos skrev:Va fan, klockan i datorn går ju helt fel! Jag har missat nästan hela!

Va synd! 8O 8)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-03-12 23:12

jag använde en cd-recorder än gång för en massa experiment
en oherhörd nyttig upplevelse
plötsligt var det svårt att höra skillnad på olika saker som man vid test hört stor skillnad på.
lts fe-test förstog jag klockrent första gånggen jag läste om det i molten
om en dvdspelare har bra återgivning av dvda så har den bevisligen ett bra drivvärk schysta da.kretsar och en bra analogdel
att då som resencent påsta att cdåtergivningen är dålig
värkar för mig väldigt underligt(en sliten klyscha i engelsk tidningsvärld kanske)

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-03-13 00:32

rhenrics skrev:
Nja, jag ville bara påpeka att vi inte kommer att komma fram till om 668:an är bra eller dålig som cd-spelare bara genom att referera till vad som skrivits i pressen, eftersom det skrivits diametralt olika saker och allt bygger på subjektiva intryck. Thomas A påpekade detta för Hotspur som listade ett antal "negativa" recensioner, och då menar jag att detsamma även gäller för "positiva" recensioner.

Nej, helt rätt. Det går inte att utse en sådan spelare med endast subjektiva metoder.
Det gläder mig därför att du påpekar det och därmed inser behovet av att försöka hitta en tillfredställande objektiv metod.
Dimitri

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-03-13 01:27

Så vad handlar den här tråden om?

Några tycker att 668 låter bra som CDspelare men bara analogt.
Några tycker att den har oförtjänt (gott) rykte.

Själv tappade jag hakan när jag läste om den och 868 som testats med respektive
1)iLink
2)digitalt
3)analogt
mot (med) varandra med alla olika (PCM etc) inställningar antar jag så att de inte testats som transporter förutom i iLink uppkopplingen?

Varför min haka gick i golvet är att min 757 helt enkelt inte ens är acceptabel som en CDspelare i 9000:- klassen vare sig kopplad som 1, 2 eller 3 oavsett inställningar men däremot spelar högre upplösta ljudformat utmärkt BARA med iLink. (digitalt lät illa iallafall med mina 2 ganska fina "digitala" sladdar till min AX10i) Inte kul som CDspelare eller CDtransport alltså!

Nu handlade det ju om 668... Sorry

Är det alltså bara intressant hur bra den funkar som CD-SPELARE hemma hos någon med DENS anläggning och framförallt dens analoga sladdar?
Eller hur bra den mäter?

Som jag ser det är det intressant att få ta del av två saker
1) Personliga omdömen från de som använder den (med lista på "kringutrustning")
2) Mätresultat

Allt annat blir ju liksom bara subjektivt dravel eller är jag på cykeltur nu?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-03-13 01:52

Hej!
Det skall du känna tacksamhet över! Där emot hoppas jag att du inte missade konserten med Nanci Griffith.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-13 02:02

:!: Väntar fortfarande på svar från Ingvar (eller nån annan som
känner sig manad) vad gäller alla de där hyllningarna av 668...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-13 02:08

hajen1 skrev:

Hej!
Det skall du känna tacksamhet över! Där emot hoppas jag att du inte missade konserten med Nanci Griffith.

Viste inte vem hon va och råkade zappa in, grymt trevlig konsert. Hennes röst och sångstuk är ju inte helt olik Emylou Harris.

/Peter

Användarvisningsbild
Lt_Andersson

Inläggav Lt_Andersson » 2005-03-13 10:37

Som jag ser det är det intressant att få ta del av två saker
1) Personliga omdömen från de som använder den (med lista på "kringutrustning")
'
Jag har kopplat min 668a till en Mark Levinson 383 (integrerad) och ett par BC-Acoustique Act A4. Som jag skrivit tidigare så är jag inte helt nöjd med det ljud som 668an presterar...
Senast redigerad av Lt_Andersson 2005-03-13 14:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-13 13:08

jockewe:
SACD lade vi ner direkt som test eftersom det ifrån 5 olika skivor lät sämre än dom andra cd spelarna med vanlig cd.
Jo vi spelade dom som både transporter och som vanlig cd spelare.
Bra/utmärkt som DVD med HDMI men är inte bättre än vad priset anger annars tyckte vi som CD. Och vi har inte testat något billigare så därför kan jag inte uttala mig om hur den skulle klara konkurrensen underifrån.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-13 16:45

Rhenrics!

Förutom ditt av Dimitri citerade stycke och Dimman's fina (och exakta :D ) inlägg ovan kan jag länka till följande stycke, som mer i detalj behandlar olika testförfaranden och dess för och nackdelar Olika testmetoder: Noggrann lyssning, F/E-lyssning och mätningar
: http://www.lts.a.se/lts/faq.html#faq4
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-03-13 18:19

Harryup skrev:Jo vi spelade dom som både transporter och som vanlig cd spelare.

Med eller utan uppsampling?
Vilka andra CDspelare testades samtidigt?

SACD testande skulle väl bara trassla till det så det var väl bra att ni undvek det, förstod dock inte vad du menade med att ni inte testat billigare, var det relevant?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-13 19:24

Bill50x skrev:
Rydberg skrev:markih> Visst är det konstig att uttalanden som rhenrics kommer upp om och om igen, är konceptet med f/e-test verkligen så svårt att förstå. För att få en uppfattning hur svårt det är att greppa så förklarade på ca 1 minut F/e-testförfarandet och begreppet transparent appart för min x-jobbspolare. Han fattade det på ca 30 sekunder, inga konstigheter. Varför är det så svårt för folk på nätet att greppa hur metoden är tänkt att fungera? Jag tror inte det beror på att folk i snitt är dumma i huvet utan att folk helt enkelt inte vill, man vill inte lära sig, man vill inte höra på några argument som inte stämmer överens med ens egen uppfattning. Tycker dessutom att denna "intolerans" bara bli värre och värre, snart är det väl ingen mening att fortsätta med forumlivet...... :roll:

Vi får inte blanda ihop två saker här. Den ena är om man förstår hur en f/e-test går till. Och förstår till vad den kan användas.

Det andra är om man tycker att det är en bra metod eller inte. Om man sympatiserar med LTS´ uppfattning om hur bra metoden är, eller inte.

För självklart är det inte så att om man har invändningar mot metodens suveränitet är detta inte liktydigt med att man inte förstått. Men den diskussionen finns på hur många trådar som helst så det finns ingen anledning att dra upp den här igen.

/ B

Hypotetisk kan det vara som du säger, men...

...ändå är det på det viset att jag ALDRIG sett något inlägg där någon som haft invändningar mot F/E-lyssningsprincipen, inte i samma inlägg bevisat att de missförstår principen. Hur skall man då kunna ta ställning till deras "invändningar mot metodens suveränitet", som du kallar det? Vad är en invändning från någon som inte fattar problemet värd?

Jag är därför tveksam till din hypotes.

Vh, Ing. Öhman

PS. Missförstå mig inte, jag är inte främmande för att bemöta relevanta invändningar, men invändningar som kommer från någon som inte förstått uppställningen blir ingen sakinvändning, utan bara en demonstration av att man inte förstår uppställningen.

PPS. 668 har inte F/E-lyssnats på. Bara A/B-avlyssnats i jämförelse mot andra mera noggrannt testade apparater. LTS omdöme om apparaten är överhuvudtaget inte baserad på mätresultat eftersom inga mätningar överhuvudtaget var gjorda då "fyndet" presenterades. Däremot kan jag tillägga att ingen på LTS tekniksektion blev förvånade när vi, nota bene i efterhand, kunde konstatera de fantastiska mätdata som apparaten förmådde prestera. Apparater som excellerar så i lyssningsrummet mäter ju alltid imponerande sedan i labbet.

PPPS. Någon frågade förresten vilka som ingår i LTS lyssningsgrupp, och svaret är att det varierar lite, men lyssnare med absolut gehör brukar vara med, liksom professionella musiker och även andra "musikarbetare" (kompositörer, producenter, lärare m fl). Finniga tonåringar är också välkomna om vi finner att de är duktiga lyssnare, men idag är inte kategorin representerad. En person som ofta deltar utan att ha "titel-kvalifikation" är snickare. Vi tittar för övrigt inte alls på "titelkvalifikatiner". Det som i princip avgör vilka som är en kombination av slump och visade kvalifikationer, alltså historiskt demonstrerad förmåga. De som är med har alltid excellerat i tidigare tester med att (i blinda lyssningar) kunna höra mycket små skillnader. Detta senare har visat sig diskvalificera de allra flesta självutnämnda guldöron, emedan dessa visat sig vara "bäst" på att uppleva skillnader när de vet vad som spelar. Förmågan har oftast försvunnit eller reducerats dramatiskt i blinda lyssningssituationer, det vill säga de har inte haft med verkliga hörbarheter att göra.

Eftersom de flesta lyssningar vi gör av är F/E-typ är inte "god smak" någon kvalificerande egenskap. Tvärtom är (självuppfattning om) god smak, i varje fall i kombination med öppna A/B-lyssningar en risk. Det är just dessa lyssnare som lättat tappar fokus på återgivningen och istället snöar in på "tilltalande färgningar". Det har visat sig med önskvärd tydlighet, många gånger. Därför är denna lysnar kategori underrepresenterad i LTS tester, och av samma skäl är öppna A/B-lyssningar sällsynta.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-13 19:44

Hotspur skrev::!: Väntar fortfarande på svar från Ingvar (eller nån annan som känner sig manad) vad gäller alla de där hyllningarna av 668...

Vad skall jag svara på? Har du inte fått tillräckligt många exempel?

Försök hitta en annan apparat (vilken du vill, som du anser vara bättre) som fått lika många hyllningar i pressen. Det finns inte.

Annars kan man ju kolla på branschen acceptans av apparaten också. Hur många av utställarna använde 668 på arkenmässan sist? hälften av dem kanske. Om man tar den näst vanligaste apparaten, ja då tappar vi mer än en tiopotens i antal! :o

668 syntes i var och varannan monter, i de flesta fall hos utställare som inte ens har någonting med Pioneer att göra.

EISA är ju en bra branschindikator också, den ultimata till och med: 668 igen.

Misstror man branschen fullständigt kan man kolla på köparna istället och kolla på hur stor kommersiell framgång en apparat får, förvisso alltid färgad av tidningars tester, men ändå. Vilken annan apparat i samma eller högre prisklasser skulle kunna konkurrera med 668 i populäritet menar du?

Tro mig, det finns ingen.

Pioneer är inte oberörda av framgången heller. Alla känner säkert till vilka generationslängder hifi-branschen brukar visa, i varje fall de japanska tillverkarna, typisk 2-3 generationer på ett år. 668 finns fortfarande och saknar dessutom fortfarande seriös konkurrens, och den har funnits flera hifi-generationer redan. Det är ingen slump.

Vh, iö

PS. Jag väntar fortfarande svar från Hotspur: Hade ni ställt in apparaten korrekt när ni testade den? Den presterar långt ifrån sin förmåga om den är felinställd, vilket den är när den levereras.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-13 19:49

Det är bara att låna hem en 668:a och testa om den är bra eller inte. Att LTS har gett den bra betyg behöver ju inte innebära att herr S tycker den är bra. Speciellt inte om den är transparent och för fram musiksignalen utan förvrängningar, för det finns ju många skivor som inte är så där perfekt inspelade och då låter kanske en sk färgad spelare mycket bättre, eller så kanske herr S är så van vid det färgade ljudet att hans öron trivs bäst med det, och då köper naturligtvis herr S en sådan spelare. För vi skall naturligtvis vlja spelare som passar en skivor/musik bäst. Vi skall inte välja musik/skivor efter spelare.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-03-13 20:01

Mats, vilket märkligt inlägg du gjorde där :wink: tänk om det är
en färgning åt fel håll då... 8O dvs rakt mot vad en eventuellt
färgad spelare "rättar" till...

om alla skivor var färgade åt samma håll, då skulle man kanske
inte vilja ha en spelare som var transparent, utan en som "rättade
till problemet". fast det är jag ändå inte så säker på ..

kanske det bästa för er alla, vore en apparat som genererade
lite distorsion, och pucklar i tonkurvan, en dålig EQ kanske vore fint

:wink:
NN

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-13 20:05

Det där med "bra som DVD-A-spelare och SACD-spelare, men dålig som CD-spelare", kan man fundera lite på också. Det kan betyda en himla massa saker. Man skulle kunna tro att det är en indikation på att apparaterna defacto beter sig helt annorlunda och anänder helt andra signalväger när de spelar olika medier, eller kanske att halt andra algoritmer används i digitalfilter?

Visst kan det var så, men jag har en annan hypotes, kommentera den gärna:

Jag tror (baserat på vilka spelare som ibland anförs vara bättre än 668) att huvudorsaken att den påstås spela DVD-A och SACD bra, men CD-dåligt är att phonogrammen håller väldigt olika kvalitetsnivåer.

Den som sätter på en icke välljudande CD kommer givetvis att höra precis hur dåligt den låter om man använder en välåtergivande apparat.

Då kan en "mer eller mindre suspekt high end-apparat" givetvis linda in phonogrammet i delikata himmelsblå- rosa- och vårgrässkimrande färgande och mjuka sidennäsdukar, och få det hela att framstå som bättre. Tycker man så så skall man förstås välja därefter (det viktiga är ju att man blir lycklig), men bättre återgivning (mer genomsläpplig) erjuds inte av näsdukshandpåläggningar.

Går man bakvägen och letar upp de asolut bästa CD-fonogram man kan hitta, så blir man varse att det är jut dessa som övertygar mest när 668 används. Det är mycket tydligt att så är fallet.

Spelar man de bästa DVD-A skivorna kommer den dära näsduksapparaten troligen också till korta, eftersom det inte finns något behov av att linda in musiken i något för att man skall kunna tycka om den.

Som vanligt kan man sålunda konstatera, att ju bättre apparater man använder - desto större skillnader blir det mellan olika phonogram.

Helt subjektiva och dessutom icke blinda tester kan förstås ifrågasättas på mycket goda grunder, men bortsett ifrån det är det extra viktigt att huvudsakligen spela de ljudkvalitativt bästa fonogrammen i ett helt subjektivt test där man söker svaret på: Vilken apparat erbjuder den bästa återgivningen?

Gör man tvärtom (spelar vilka skivor som helst) kommer man sannolikt att föredra apparaten med de "mysigaste färgningarna", och finna att den bästa apparaten låter sämre! Allt handlar alltså om vilket svar man söker.

Vh, iö

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-13 20:21

Niklas, bara för att du är så himla intelligent så behöver du väl inte göra narr åt mig :evil: Jag vet att jag är dum i huvudet. Jag menade färgat rätt håll för herr S
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-03-13 20:26

8O

don´t cry !
jag tänkte väl att du menade så !!!

:D inte skrika på din kompis NN !!
NN

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-03-13 20:28

ni som inte tycker den är bra vad saknar ni?
ps..kolla nr på mitt inlägg :lol:

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-03-13 20:41

IngOehman skrev:PPS. 668 har inte F/E-lyssnats på. Bara A/B-avlyssnats i jämförelse mot andra mera noggrannt testade apparater. LTS omdöme om apparaten är överhuvudtaget inte baserad på mätresultat eftersom inga mätningar överhuvudtaget var gjorda då "fyndet" presenterades. Däremot kan jag tillägga att ingen på LTS tekniksektion blev förvånade när vi, nota bene i efterhand, kunde konstatera de fantastiska mätdata som apparaten förmådde prestera. Apparater som excellerar så i lyssningsrummet mäter ju alltid imponerande sedan i labbet.

Vilka apparater var det som 668 A/B-testats mot?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-13 22:11

profbd skrev:ni som inte tycker den är bra vad saknar ni?
ps..kolla nr på mitt inlägg :lol:

Det är vad jag har misstänkt, du tillber 208:an helt klart!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-13 22:13

Ursäkta mig Ingvar.
Men varför kan inte en spelare spela dålig cd och bra dvd-a? Det är ju två olika dekodrar?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi