Bill50x skrev:Rydberg skrev:markih> Visst är det konstig att uttalanden som rhenrics kommer upp om och om igen, är konceptet med f/e-test verkligen så svårt att förstå. För att få en uppfattning hur svårt det är att greppa så förklarade på ca 1 minut F/e-testförfarandet och begreppet transparent appart för min x-jobbspolare. Han fattade det på ca 30 sekunder, inga konstigheter. Varför är det så svårt för folk på nätet att greppa hur metoden är tänkt att fungera? Jag tror inte det beror på att folk i snitt är dumma i huvet utan att folk helt enkelt inte vill, man vill inte lära sig, man vill inte höra på några argument som inte stämmer överens med ens egen uppfattning. Tycker dessutom att denna "intolerans" bara bli värre och värre, snart är det väl ingen mening att fortsätta med forumlivet......

Vi får inte blanda ihop två saker här. Den ena är om man förstår hur en f/e-test går till. Och förstår till vad den kan användas.
Det andra är om man tycker att det är en bra metod eller inte. Om man sympatiserar med LTS´ uppfattning om hur bra metoden är, eller inte.
För självklart är det inte så att om man har invändningar mot metodens suveränitet är detta inte liktydigt med att man inte förstått. Men den diskussionen finns på hur många trådar som helst så det finns ingen anledning att dra upp den här igen.
/ B
Hypotetisk kan det vara som du säger, men...
...ändå är det på det viset att jag ALDRIG sett något inlägg där någon som haft invändningar mot F/E-lyssningsprincipen, inte i samma inlägg bevisat att de missförstår principen. Hur skall man då kunna ta ställning till deras "invändningar mot metodens suveränitet", som du kallar det? Vad är en invändning från någon som inte fattar problemet värd?
Jag är därför tveksam till din hypotes.
Vh, Ing. Öhman
PS. Missförstå mig inte, jag är inte främmande för att bemöta relevanta invändningar, men invändningar som kommer från någon som inte förstått uppställningen blir ingen sakinvändning, utan bara en demonstration av att man inte förstår uppställningen.
PPS. 668 har inte F/E-lyssnats på. Bara A/B-avlyssnats i jämförelse mot andra mera noggrannt testade apparater. LTS omdöme om apparaten är överhuvudtaget inte baserad på mätresultat eftersom inga mätningar överhuvudtaget var gjorda då "fyndet" presenterades. Däremot kan jag tillägga att ingen på LTS tekniksektion blev förvånade när vi, nota bene i efterhand, kunde konstatera de fantastiska mätdata som apparaten förmådde prestera. Apparater som excellerar så i lyssningsrummet mäter ju alltid imponerande sedan i labbet.
PPPS. Någon frågade förresten vilka som ingår i LTS lyssningsgrupp, och svaret är att det varierar lite, men lyssnare med absolut gehör brukar vara med, liksom professionella musiker och även andra "musikarbetare" (kompositörer, producenter, lärare m fl). Finniga tonåringar är också välkomna om vi finner att de är duktiga lyssnare, men idag är inte kategorin representerad. En person som ofta deltar utan att ha "titel-kvalifikation" är snickare. Vi tittar för övrigt inte alls på "titelkvalifikatiner". Det som i princip avgör vilka som är en kombination av slump och visade kvalifikationer, alltså historiskt demonstrerad förmåga. De som är med har alltid excellerat i tidigare tester med att (i blinda lyssningar) kunna höra mycket små skillnader. Detta senare har visat sig diskvalificera de allra flesta självutnämnda guldöron, emedan dessa visat sig vara "bäst" på att uppleva skillnader när de vet vad som spelar. Förmågan har oftast försvunnit eller reducerats dramatiskt i blinda lyssningssituationer, det vill säga de har inte haft med verkliga hörbarheter att göra.
Eftersom de flesta lyssningar vi gör av är F/E-typ är inte "god smak" någon kvalificerande egenskap. Tvärtom är (självuppfattning om) god smak, i varje fall i kombination med öppna A/B-lyssningar en risk. Det är just dessa lyssnare som lättat tappar fokus på
återgivningen och istället snöar in på "tilltalande färgningar". Det har visat sig med önskvärd tydlighet, många gånger. Därför är denna lysnar kategori underrepresenterad i LTS tester, och av samma skäl är öppna A/B-lyssningar sällsynta.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).