Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Mike, titta på kurvorna SL och tala om för oss hur många Hz (ca3Hz max (mina ögon)) det exakt handlar om. Det verkar vara väldigt viktiga Hz för en del herrar.
Ragnwald skrev:Någon som vill ta fram miniräknaren och räkna fram hur stor låda som krävs för att sänka frekvensen till 40Hz ?
Svante skrev:Ragnwald skrev:Någon som vill ta fram miniräknaren och räkna fram hur stor låda som krävs för att sänka frekvensen till 40Hz ?
Får jag Vas och fs på elementet så...
fc=fs*sqrt(1+Vas/Vb).
Så om du har ett element med fs=33 Hz och Vas=30 liter och sätter det i en låda på 10 liter så blir fs=33*sqrt(1+30/10)=66 Hz.
Om man vänder på formeln så blir Vb=Vas/((fc/fs)^2-1)
Alltså med Vas=30 liter, fc=66 Hz och fs=33 Hz så blir Vb=30/((66/33)^2-1)=30/(4-1)=30/3=10 liter
Linnar skrev:Vad det gäller lådans dämpmaterial har oraklet "Martin J King" haft omfattande mätningar.
Hans slutsatts (som också han bevisat) är att dämpmaterialet inte sänker ljudhastigheten i lådan som så ofta annars nämns.
Mina egna mätningar visar att resonansfrekvensen sänks en aning av dämpmaterialet i bibehållen volym. Eftersom dämpmateralet också tar upp volym i lådan måste lådans storlek ökas när man dämpar den för att erhålla samma volym som vid tom låda. Detta glöms ofta bort.
Eftersom resonansen sjunker med dämpmaterial men att det inte beror på ljudhastighetssänkning måste det bero på något annat.
Jag har snöat inne på att lösningen ligger i att med dämpmaterial så har ljudvågen en längre väg att gå när den trasslar sig igenom allt dämp. Resultatet blir samma som en sänkning av ljudhastigheten. Dvs elementet ser en större låda.
Linnar skrev:Mina egna mätningar visar att resonansfrekvensen sänks en aning av dämpmaterialet i bibehållen volym. Eftersom dämpmateralet också tar upp volym i lådan måste lådans storlek ökas när man dämpar den för att erhålla samma volym som vid tom låda. Detta glöms ofta bort.
Flint skrev:Linnar skrev:Mina egna mätningar visar att resonansfrekvensen sänks en aning av dämpmaterialet i bibehållen volym. Eftersom dämpmateralet också tar upp volym i lådan måste lådans storlek ökas när man dämpar den för att erhålla samma volym som vid tom låda. Detta glöms ofta bort.
Fel slutsats. Eftersom dämpmaterialet sänker fo kan istället lådvolymen minskas i motsvarande grad. I Ragnwalds exempel kan volymen på lådan sänkas från 150 liter utan dämpmaterial till ca. 100 liter med dämpmaterialet på plats (beroende på mängd) om ha envisas med att vilja behålla fc = 40Hz.
celef skrev:jag kom fram till följande; det finns i princip bara tre användbara lådvolymer för en bas
vb = vas
vb = vas/2
vb = vas*2
som krydda används port och sätts efter smak
Kraniet skrev:Nja slaglängden måste ju också tas med i sammanhanget. en siffra är ju att lådan ska vara minst 100ggr elementets pumpförmåga i volym. då ger luften i lådan tillräckligt litet disttillägg.
dock kräver ju små lådor elektroniska kretsar för att ge djupbas.
Flint skrev:Jag tvivlar dock på att förändringen beror på dämpmaterialets egen volym utan snarare på ändrade förutsättningar för luftens "rörelseförmåga". Dämpmaterialet får på något sätt lådvolymen att verka större.
Linnar skrev:Vad det gäller lådans dämpmaterial har oraklet "Martin J King" haft omfattande mätningar.
Hans slutsatts (som också han bevisat) är att dämpmaterialet inte sänker ljudhastigheten i lådan som så ofta annars nämns.
Mina egna mätningar visar att resonansfrekvensen sänks en aning av dämpmaterialet i bibehållen volym. Eftersom dämpmateralet också tar upp volym i lådan måste lådans storlek ökas när man dämpar den för att erhålla samma volym som vid tom låda. Detta glöms ofta bort.
Eftersom resonansen sjunker med dämpmaterial men att det inte beror på ljudhastighetssänkning måste det bero på något annat.
Jag har snöat inne på att lösningen ligger i att med dämpmaterial så har ljudvågen en längre väg att gå när den trasslar sig igenom allt dämp. Resultatet blir samma som en sänkning av ljudhastigheten. Dvs elementet ser en större låda.
Ragnwald skrev:Kraniet skrev:Nja slaglängden måste ju också tas med i sammanhanget. en siffra är ju att lådan ska vara minst 100ggr elementets pumpförmåga i volym. då ger luften i lådan tillräckligt litet disttillägg.
dock kräver ju små lådor elektroniska kretsar för att ge djupbas.
Och då ökar disten.
Svante skrev:Resonansfrekvensen sjunker om man stoppar in dämpmaterial. I en viss given konstant volym. Det är först när man börjar packa materialet riktigt hårt som det vänder. Man brukar aldrig hamna där.
Ragnwald skrev:Svante skrev:Resonansfrekvensen sjunker om man stoppar in dämpmaterial. I en viss given konstant volym. Det är först när man börjar packa materialet riktigt hårt som det vänder. Man brukar aldrig hamna där.
Hur många Hz sjönk resonansfrekvensen i SlaitHs experiment med olika fyllnadsmaterial, i Linkwiz 30-literslåda?
Svante skrev:Linnar skrev:Vad det gäller lådans dämpmaterial har oraklet "Martin J King" haft omfattande mätningar.
Resonansfrekvensen sjunker om man stoppar in dämpmaterial. I en viss given konstant volym. Det är först när man börjar packa materialet riktigt hårt som det vänder. Man brukar aldrig hamna där.
Anledningen till att resonansfrekvensen sjunker är att luften, när den har omedelbar närhet till fluff-fibrer utbyter värmeenergi med materialet. Om man värmer luft så vill den ju expandera. Om man trycker ihop luft blir den varm. Ihoptryckt luft får alltså lite extra tryck om det inte finns något värmeutbyte med tex fluff. Mottrycket sjunker alltså om fluffet kyler av luften i tryckmaxima. På samma sätt minskar undertrycket i tryckminima när högtalarkonen drar utåt. Med fluff motsätter sig alltså lådans luft konrörelsena mindre. Det verkar mao som att lådan är större med fluff.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster