Moderator: Redaktörer
NNord skrev:Jag har en fin mätmick, jag ska se till att mäta nån gång
framöver![]()
Vilka drivers har du?
Rapid skrev:De här har jäkligt fina priser, framförallt P. audio:
http://www.proaudioparts.co.uk/index.php?id=products
Det tillkommer nog inga extra avgifter eftersom det är inom EU (bortsett från frakt då men det kostar ljudia också).
Ocke skrev:
Är priserna i pund?
P.audio SD-995N (1.5 tum, 500Hz) är den modellen jag är intresserad av.
Jag tror att den drivern är bättre än den du länkade till. (beyma cp 800ti)
Ska försöka kontakta P.audio och be dem skicka mig några distorsions mätningar.
Rapid skrev:Japp, de är tyvärr i pund. P audios mätningar är ibland väldigt "smoothade" ser det ut somSen är jag lite tveksam till vissa parametrar... Kan man ha så lågt Qts som 0.14? Har aldrig sett det tidigare:
http://www.speakercity.com/paudio/Sn/sn15b.shtml
markih skrev:För NN duger nog bara i64Z till övre mellanregister och diskant?![]()
Du får väl komplettera med 4-8 st 2235 i registret 80-500Hz... eller kanske 2227 passar bättre?
Ingvarmarkih skrev:
För NN duger nog bara i64Z till övre mellanregister och diskant?![]()
Du får väl komplettera med 4-8 st 2235 i registret 80-500Hz... eller kanske 2227 passar bättre?
Vad menas med detta???
IngOehman skrev:... och deras mer eller mindre kolossala tidsutsmetning av kortvariga ljud.
markih skrev:Ingvarmarkih skrev:
För NN duger nog bara i64Z till övre mellanregister och diskant?![]()
Vad menas med detta???
Ingvar!
Det menas att det var ett skämt, därav smiley'n efter mitt inlägg.Jag trodde att det var uppenbart att jag skämtade.
NN verkar ju sträva efter maximal luftflyttningskapacitet och självklart är det inget likhetstecken mellan detta och ljudkvalitet, även om det under vissa förutsättningar korrelerar.
Då NN har strävat efter helt extrema system, typ 16 st JBL SUB1500 i basen, vilka kan prestera en enorm luftpumpförmåga kring 80Hz, - långt mer än i64z vid denna frekvens, så föreslog jag på skämt 4-8 st 15-tummare till mellanbas.
Jag är helt medveten om allt det du skriver. Jag har läst och hört det flera ggr förut från dig och tror mig förstå resonemangen. Däremot kanske inte NN eller andra tänker på det och då kan det ju möjligen vara bra med ditt förtydligande?
Vh Mårten
I en biograf, visst, då är det nödvändligt för att få tillräcklig riktverkan och ljudtrycksförmåga. Vissa sitter ju kanske nära 30 meter ifrån högtalarna och lyssnar, vilket kräver cirka 100 ggr högre avgiven ljudeffekt per steradian för att nå fram med samma nivå som från en hemmahögtalare avlyssnad på 3 meters avstånd.
IngOehman skrev:PPS: NN: diskantsystemet i i64z klarar ungefär 3 kW med anständig distorsion. Det räcker för ett par högtalare på en meters avstånd till mer än 133 dB ifasadderat (130dB om randomfas förutsätts). Nu klarar de förstås inte sådana ljudtryck kontinuerligt för då blir det alldeles för varmt, men det gör å andra sidan inte hörseln heller...![]()
IngOehman skrev:
Men färgningarna från en horndriver (större än 1") är klart hörbara vid alla nivåer (lätt att visa i F/E-lyssning). Andratonsdistorsionen kanske inte är så farlig vid nivåer under 90 dB, men alla andra hornfärgningar hörs ju, oasett nivå. Alltså hörbarheter av deras ojämna tonkurvor, konstiga spridningsegenskaper och deras mer eller mindre kolossala tidsutsmetning av kortvariga ljud.
Verkligheten är förstås mera komplicerad med eventuella delningar, frekvensberoede känsligheter och eq-insatser, men ni förstår principen.
IngOehman skrev:Mnjaaa... Toms inlägg är lite överkurs och skall inte tas i beaktning innan man förstått sig på högtalarens fysik i varje fall på lägsta nivå. Vad han talar om är inte överföringsfunktionens fas, utan membranrörelsens.
Rapid (nåja...) skrev:99% of the people do not realize that when a point source has flat
response, its mid band acoustic phase lags behind the input signal by about -90 degrees (once all fixed time delays are accounted for). This broad band lag is equal to a time delay who's amount increases with decreasing frequency. This -90 degree operation is how some of the simpler measuring systems "determine" acoustic phase, it is a Hilbert transform of the amplitude and at low frequencies for a simple piston, this is a safe assumption.
lilltroll skrev:c(n)=1./abs(fft(h(n)))
heq(n)=real(ifft(exp(conj(hilbert(log(c(n)))))))
Svante skrev:IngOehman skrev:Mnjaaa... Toms inlägg är lite överkurs och skall inte tas i beaktning innan man förstått sig på högtalarens fysik i varje fall på lägsta nivå. Vad han talar om är inte överföringsfunktionens fas, utan membranrörelsens.
Nja, såvitt jag ser pratar han om "acoustic phase", vad kan det vara annat än ljudet? Och iom detta är det felfelfel det som står där. Ljudet, för det ideala högtalaren, ligger i fas med insignalen i det masskontrollerade området.Rapid (nåja...) skrev:99% of the people do not realize that when a point source has flat
response, its mid band acoustic phase lags behind the input signal by about -90 degrees (once all fixed time delays are accounted for). This broad band lag is equal to a time delay who's amount increases with decreasing frequency. This -90 degree operation is how some of the simpler measuring systems "determine" acoustic phase, it is a Hilbert transform of the amplitude and at low frequencies for a simple piston, this is a safe assumption.
Användare som besöker denna kategori: sammel och 15 gäster