Högpresterande högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-09 22:48

Man borde kunna använda RMAA för det oxå (distmätningar) då det går alldeles utmärkt på ljudkort :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-03-09 22:53

Är det mycket jobb att göra ett sådant program?
Det skulle vara MYCKET användbart.

Isidor, ja han mätte, fick en fil som han matade in i mathlab
med en massa feta script han byggt, sedan fick man det grafiskt.

tänk ett litet program där man specar mellan vilka frekvenser,
eller vid en given frekvens man vill mäta, sedan en massa snygga
användbara kurvor / data på detta :D

ojoj då kan folk börja mäta distorsion i stugorna, på allehanda
element och högtalare !
NN

Ocke

Inläggav Ocke » 2005-03-09 23:57

NNord skrev:Jag har en fin mätmick, jag ska se till att mäta nån gång
framöver :wink:

Vilka drivers har du?

P.audio PA-D45

Bli inte skeptisk pga. det fördelaktiga priset, det är en mycket bra driver!
Tillverkas i Thailand på en av de största fabrikerna med mycket hög kvalitetskontroll och säljs direkt till ljudia. Därav det lägre priset. Mina horn ph-4220 har mycket stabil ljudbild som knappt ändrar sig någonting när man flyttar sig.

P.audio har inte lagt upp sin nya hemsida ännu.

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ ... 0&cart_id=

En annan nöjd användare:

http://www.geocities.com/adrian_mack/homepage.html

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2005-03-10 18:34

De här har jäkligt fina priser, framförallt P. audio:

http://www.proaudioparts.co.uk/index.php?id=products

Det tillkommer nog inga extra avgifter eftersom det är inom EU (bortsett från frakt då men det kostar ljudia också).

Ocke

Inläggav Ocke » 2005-03-10 20:23

Rapid skrev:De här har jäkligt fina priser, framförallt P. audio:

http://www.proaudioparts.co.uk/index.php?id=products

Det tillkommer nog inga extra avgifter eftersom det är inom EU (bortsett från frakt då men det kostar ljudia också).

Är priserna i pund?

P.audio SD-995N (1.5 tum, 500Hz) är den modellen jag är intresserad av.
Jag tror att den drivern är bättre än den du länkade till. (beyma cp 800ti)
Ska försöka kontakta P.audio och be dem skicka mig några distorsions mätningar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-10 20:44

Dubbla 2" drivers per horn är vad du behöver NN

http://audioheritage.csdco.com/vbulleti ... er+adapter

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-03-11 10:29

maffigt !
det har jag eftersökt tidigare !
NN

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2005-03-11 11:53

Ocke skrev:
Är priserna i pund?

P.audio SD-995N (1.5 tum, 500Hz) är den modellen jag är intresserad av.
Jag tror att den drivern är bättre än den du länkade till. (beyma cp 800ti)
Ska försöka kontakta P.audio och be dem skicka mig några distorsions mätningar.

Japp, de är tyvärr i pund. P audios mätningar är ibland väldigt "smoothade" ser det ut som :( Sen är jag lite tveksam till vissa parametrar... Kan man ha så lågt Qts som 0.14? Har aldrig sett det tidigare:
http://www.speakercity.com/paudio/Sn/sn15b.shtml

Ocke

Inläggav Ocke » 2005-03-11 15:05

Rapid skrev:Japp, de är tyvärr i pund. P audios mätningar är ibland väldigt "smoothade" ser det ut som :( Sen är jag lite tveksam till vissa parametrar... Kan man ha så lågt Qts som 0.14? Har aldrig sett det tidigare:
http://www.speakercity.com/paudio/Sn/sn15b.shtml

Titta även på de andra parametrarna, så ser du varför. Det kan naturligtvis också vara så att de inte alls stämmer. Jag vill påstå att alla tillverkare har det problemet.
Den mätningen jag har sett på SD-995N var inte alls lika utjämnad som hos andra tillverkare.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-03-12 00:42

Ocke skrev:det är en mycket bra driver...
Bor du i STHLM, så man kan komma och lysna?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Ocke

Inläggav Ocke » 2005-03-12 15:16

Alexi
Jag bor Tyvärr 60 mil ifrån, men annars.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-13 16:12

markih skrev:För NN duger nog bara i64Z till övre mellanregister och diskant? 8) :lol: Du får väl komplettera med 4-8 st 2235 i registret 80-500Hz... eller kanske 2227 passar bättre?

Vad menas med detta???

Ett par Ino i64z klarar 130 dB (1 meter) delade vid 80 Hz. En 800 W förstärkare än vad som behövs. Allra längs ned i frekvens är detta gränsen för statiska ljud, men med komplexa signaler och större effektförstärkare kan man spela avsevärt starkare med systemet. Det går utan vidare att ansluta förstärkare upp till 20 kW peak, men diskantregistet spelar inte helt rent vid sådana ineffektnivåer. Upp till 3 000 W fungerar det bra dock.

Jag har aldrig någonsin stött på något sidosystem som, om man håller ett krampaktigt tag kvar om ljudkvalitetskraven, kommer ens i närheten av ljudtryckskapaciteten från i64z.

Man skall heller inte glömma alla andra parametrar som bestämmer hur en högtalare återger musik. Det är lätt att spela starkt, så länge ljudkvaliteten är egal. Att förenkla allt till ljudtyck och harmonisk distorsion är att stirra sig blind på en mikroskopiskt liten del av verkligheten.

En högtalare kan fördärva musikåtergivningen på fantastiskt många sätt, och det är klart att det är bra att se till så att ljudtycksförmågan är hygglig och att den harmoniska distorsionen är låg, men att låta alla andra egenskaper vara ett gungfly, det vill säga potentiellt illa fördärvande för musiken, är att göra sig en stor otjänst. I varje fall om man bryr sig om annat än att kunna berätta om hur starkt man kan spela därhemma. Hur man än gör vinner ändå den som släpper en handgranat på parkettgolvet.

Vh, Ing. Öhman

PS. I praktiken spelar ytterst få ens i närheten av "de stora" ljudtycken (>110 dB), och då talar jag ändå om de extremaste högspelarna, dom som spelar så starkt att man riskerar hörseln.

Men färgningarna från en horndriver (större än 1") är klart hörbara vid alla nivåer (lätt att visa i F/E-lyssning). Andratonsdistorsionen kanske inte är så farlig vid nivåer under 90 dB, men alla andra hornfärgningar hörs ju, oasett nivå. Alltså hörbarheter av deras ojämna tonkurvor, konstiga spridningsegenskaper och deras mer eller mindre kolossala tidsutsmetning av kortvariga ljud.

I en biograf, visst, då är det nödvändligt för att få tillräcklig riktverkan och ljudtrycksförmåga. Vissa sitter ju kanske nära 30 meter ifrån högtalarna och lyssnar, vilket kräver cirka 100 ggr högre avgiven ljudeffekt per steradian för att nå fram med samma nivå som från en hemmahögtalare avlyssnad på 3 meters avstånd.

Dessa 100 ggr kan åstadkommas på flera olika vis, antingen ökar man högtalarnas effekttålighet och storlek på förstärkare, exemmpelvis från 800 W till 80 000 W. Eller också ökar man högtalarnas känslighet med 20 dB. Man kan även kompromissa och öka känsligheten bara så mycket att ljudkvaliteten fortfarande är uthärdlig, säg 14 dB, och ta resten (6 dB) med förstärkarförstoring. Då blir det 3 200 kW.

Verkligheten är förstås mera komplicerad med eventuella delningar, frekvensberoede känsligheter och eq-insatser, men ni förstår principen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-13 17:03

Ingvar
markih skrev:
För NN duger nog bara i64Z till övre mellanregister och diskant? 8) :lol: Du får väl komplettera med 4-8 st 2235 i registret 80-500Hz... eller kanske 2227 passar bättre?

Vad menas med detta???

Ingvar!

Det menas att det var ett skämt, därav smiley'n efter mitt inlägg. :wink: Jag trodde att det var uppenbart att jag skämtade.
NN verkar ju sträva efter maximal luftflyttningskapacitet och självklart är det inget likhetstecken mellan detta och ljudkvalitet, även om det under vissa förutsättningar korrelerar.
Då NN har strävat efter helt extrema system, typ 16 st JBL SUB1500 i basen, vilka kan prestera en enorm luftpumpförmåga kring 80Hz, - långt mer än i64z vid denna frekvens, så föreslog jag på skämt 4-8 st 15-tummare till mellanbas.
Jag är helt medveten om allt det du skriver. Jag har läst och hört det flera ggr förut från dig och tror mig förstå resonemangen. Däremot kanske inte NN eller andra tänker på det och då kan det ju möjligen vara bra med ditt förtydligande?

Vh Mårten
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-03-13 18:23

jajaja, slutsnackat om inohögtalare nu, dom är fantastiska
på alla sätt och vis, men tråden handlade ju om att jag själv
vill bygga någonting för jag tycker det är roligt, att ha någonting
att se fram emot, göra och vara kreativ.

ingvar :wink: jag tror också at markih skojade lite hehe ! 8O

jo föresten, hänger diskanten i högtalaren med ända upp
till 130db, dvs i i64z ? hur funkar det, måste vara en ganska
våldsam påfrestning, hade ingen aning att små dome-diskanter
klarar sådanna ljudtryck ! hur ser distorsionen ut vid dessa
otroliga ljudtryck?

om det satt lite fler element i i64z, kanske tillochmed JAG skulle
vilja ha ett par, det får ju inte se ynkligt ut ! :? :wink: :wink:

- ingvar, kan man slänga in två element extra i varje låda?

HA HA HA !

(jag har feber idag, och skriver konstigt.. och lite smått galet)
NN

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2005-03-13 19:59

IngOehman skrev:... och deras mer eller mindre kolossala tidsutsmetning av kortvariga ljud.

Vill du förklara vad det innebär? Enligt Tom Danley har alla högtalare med rak frekvenskurva 90 graders fasförskjutning, utom horn:

A radiator that is small compared to the wavelength it is producing,
experiences an increasing acoustic load with increasing frequency (one
of the few places on sees a frequency dependent resistance with out a
reactance). That radiator in an infinite baffle, driven at a constant
velocity will produce a +6 dB oct rising response because its radiation
efficiency increases with frequency.
To make a driver like this have "flat response", we must roll off the
voltage response 6 dB per octave, one pole.
This is done by having a much larger amount of mass or weaker motor such
that above some point velocity control is lost and then with increasing
frequency, the velocity falls 6 dB oct. It is this range, where the
velocity falls 6 dB /oct that one has flat response.
Electrically, this speaker looks like and acts like an R/C filter, the R
is the coil R+the amplifier source R and the C is the moving mass of the
speaker reflected through the motor, which looks /acts like a capacitor.

99% of the people do not realize that when a point source has flat
response, its mid band acoustic phase lags behind the input signal by
about -90 degrees (once all fixed time delays are accounted for). This
broad band lag is equal to a time delay who's amount increases with
decreasing frequency. This -90 degree operation is how some of the
simpler measuring systems "determine" acoustic phase, it is a Hilbert
transform of the amplitude and at low frequencies for a simple piston,
this is a safe assumption.

If one had a driver which had a very strong motor or a normal motor but
very low moving mass, one gets an "over damped" response.
This term is from filter design meaning that it is not optimally flat,
excessively damped, rolling off too soon and gradually
Should the slope of the response reach 6 dB per octave, the driver is
operating in the Velocity controlled mode, while the response is not
flat, the acoustic phase DOES track the input signal (zero degrees) and
the different frequency components are not spread out in time.
The waveshape of the input signal is more closely replicated as the
frequency components are in the original "time" although the amplitudes
are off 6 dB/oct. Each 3 dB /oct change in the slope produces a 45
degree change in phase.

A proper LF horn can have flat acoustic response AND roughly zero degree
acoustic phase.

A normal "flat" response point source speaker HAS this kind of delay
built right in and it is unavoidable (currently).
All conventionally driven point source speakers MUST have the phase
shift / delay if they are to have flat frequency response (dictated by
the falling velocity, acceleration controlled response needed to offset
the changing radiation resistance with frequency).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-13 20:43

Mnjaaa... Toms inlägg är lite överkurs och skall inte tas i beaktning innan man förstått sig på högtalarens fysik i varje fall på lägsta nivå. Vad han talar om är inte överföringsfunktionens fas, utan membranrörelsens.

(Det är i själva verket just denna egenskap som gör att dynamiska högtalare med i jämförelse med våglängden små membran presterar så mycket högre ljudkvalitet än man skulle kunna tro om man ser till ditorsionsnivåerna, men det är också överkurs... :wink: )

Hursomhelst, glöm det du läst!

Han pratar inte om det du tror.

Fasvridningen hos en vanlig direktstrålande högtalare (frånsett fasdistorsion från delningsfilter och bandbreddsrestriktioner) är i princip att betrakta som perfekt. Helt obefintlig fasdistorsion alltså.

Att sedan fadistorsionen från just delningsfilter inte är försumbar från många konstruktioner är en annan sak... :cry: Men det har ingenting med det du tog upp att göra.

Vh, Ing. Öhman

PS. Hornhögtalare har alltsom oftat (i synnerhet om vi talar om 2" kompressionsdrivers) ett beteende i registret över sisådär 6 kHz som är extremt drabbat av excessiv (imf) fasdistorsion.

Dessutom uppvisas förstås förskräcklig fas även detta oräknat, eftersom tonkurvan ser ut som den gör. I många fall handlar det om 12 dB eller mera p-p. Detta visar tillverkarna inte alltid eftersom de tycker att tonkurvor som lite "smothing" ser snyggare ut. Och det har de onekligen rätt i att de gör. :wink:

PPS: NN: diskantsystemet i i64z klarar ungefär 3 kW med anständig distorsion. Det räcker för ett par högtalare på en meters avstånd till mer än 133 dB ifasadderat (130dB om randomfas förutsätts). Nu klarar de förstås inte sådana ljudtryck kontinuerligt för då blir det alldeles för varmt, men det gör å andra sidan inte hörseln heller... :oops:

Tycker man inte att det räcker så finns diskantsystemet från studioversionen att ta till, som klarar 10 kW under samma premisser. :P Det brukar jag inte rekommendera dock.

Distorsionen är inte extremt låg vid 3 kW(/10 kW), men de flesta kompressionsdrivers uppvisar faktiskt betydligt högre distorsion, främst då andratons-, vid dylika nivåer.

Det beror på det intrinsiska tillkortakommandet hos kompressionsdrivrarna - att de arbetar med så extremt höga inre ljudryck. Det är alltså för det mesta själva luftens distorsion som dominerar - geometrisk kondensationsdistorsion brukar jag kalla det.

Varför det heter så går jag inte in på, för det är överkurs det också! :wink:
Jag tror ju inte på att hålla på med överkurs innan ens grundkursens introkurs avverkats och förståtts. Först grundskola, och gymnasie, sen fundamental matematik och fysik, sen introkurs i akustik och elektroakustik, sen själva grundkursen, sen kan man börja specilisera sig i rätt riktning, och sen kan man, om man är klippsk, börja kika på sådana här saker. 8)

Men om Svante eller Isidor vill förklara kan jag förstås inte stoppa dem... :wink:

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2005-03-13 21:08

IngOehman - Ledsen men jag kan inte riktigt släppa det :) Om man tittar på Svantes simulering så ser det väl ut som att fasen är bäst (linjär fas) för den mest dämpade kurvan? http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5529&start=30 Groupdelay är väl derivatan av fasen, så simuleringar i t.ex. WinISD visar ju inte en konstant groupdelay för basreflex eller sluten också för den delen. Det är väl det Tom menar att man kan uppnå linjär fas och samtidigt ha "rak" frekvensgång med horn, eller?

PS Jag borde läst en akustikkurs men jag har tillräckligt med andra kurser :oops: ...

Edit: Något sånt här:
http://www.efd.lth.se/~e01man/horn_1.JPG
http://www.efd.lth.se/~e01man/horn_2.JPG

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-13 21:30

Jovisst, helt ok. :wink:

En basreflexlåda, liksom en sluten låda, är att betrakta som ett minimumfassystem. Alltså INGEN excessiv fas.

I båda fallen ger konstruktionerna en fasdistorsion som är "i harmoni" med tonkurveegenskaperna. En logisk fasdistorsion. En som bara är en skuggbild av tonkurvan - bryr man sig om tonkurvan sköter sig detta fasbeteende av sig själv. Mycket praktikt. :wink:

Hornsystem däremot kan uppvisa de mest märkliga excessiva fasdistorsioner. I synnerhet vid lite högre frekvenser.

Inget högtalarsystem ger mindre fasvridning är det som dikteras av tonkurveegenskaperna (och det skall man vara glad för). Hilberttransformera så får man fram den "logiska" fasgången, den som är i harmoni med systemets amplitudtransfer.

Dock man kan på digital väg ta bort även den "logiska" fasvridningen, men det bör man undvika! Att ta bort excessiv fas kan däremot eventuellt vara till nytta. Men, som jag sagt många gånger - man bör inte stirra sig blind på en detalj är det finns hundratals saker som är viktiga.

Vikt efter betydelse är klokast. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-13 21:45

markih skrev:
Ingvar
markih skrev:
För NN duger nog bara i64Z till övre mellanregister och diskant? 8) :lol: Du får väl komplettera med 4-8 st 2235 i registret 80-500Hz... eller kanske 2227 passar bättre?

Vad menas med detta???

Ingvar!

Det menas att det var ett skämt, därav smiley'n efter mitt inlägg. :wink: Jag trodde att det var uppenbart att jag skämtade.
NN verkar ju sträva efter maximal luftflyttningskapacitet och självklart är det inget likhetstecken mellan detta och ljudkvalitet, även om det under vissa förutsättningar korrelerar.
Då NN har strävat efter helt extrema system, typ 16 st JBL SUB1500 i basen, vilka kan prestera en enorm luftpumpförmåga kring 80Hz, - långt mer än i64z vid denna frekvens, så föreslog jag på skämt 4-8 st 15-tummare till mellanbas.
Jag är helt medveten om allt det du skriver. Jag har läst och hört det flera ggr förut från dig och tror mig förstå resonemangen. Däremot kanske inte NN eller andra tänker på det och då kan det ju möjligen vara bra med ditt förtydligande?

Vh Mårten

Mårten!

Det är cool - jag fattade att det var ett skämt. Vad jag inte fattade var att, och hur, det var träffsäkert/roligt. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-03-13 22:09

I en biograf, visst, då är det nödvändligt för att få tillräcklig riktverkan och ljudtrycksförmåga. Vissa sitter ju kanske nära 30 meter ifrån högtalarna och lyssnar, vilket kräver cirka 100 ggr högre avgiven ljudeffekt per steradian för att nå fram med samma nivå som från en hemmahögtalare avlyssnad på 3 meters avstånd.

vad brukar biograferna i sverige använda sig av för utrustning? måste ju vara ganska kraftfulla prylar även fast man hör en hel del dist vid större explosioner osv

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-13 22:21

IngOehman skrev:PPS: NN: diskantsystemet i i64z klarar ungefär 3 kW med anständig distorsion. Det räcker för ett par högtalare på en meters avstånd till mer än 133 dB ifasadderat (130dB om randomfas förutsätts). Nu klarar de förstås inte sådana ljudtryck kontinuerligt för då blir det alldeles för varmt, men det gör å andra sidan inte hörseln heller... :oops:

Och när ska du börja på att klura på väsentligheter så att vi klarar det då? :wink: Det fiNNs ju några som eftersträvar det uppenbarligen. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-03-13 22:23

Jag köpte utmärkta hörselproppar i Sollentuna, funkar fint.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-13 23:37

IngOehman skrev:

Men färgningarna från en horndriver (större än 1") är klart hörbara vid alla nivåer (lätt att visa i F/E-lyssning). Andratonsdistorsionen kanske inte är så farlig vid nivåer under 90 dB, men alla andra hornfärgningar hörs ju, oasett nivå. Alltså hörbarheter av deras ojämna tonkurvor, konstiga spridningsegenskaper och deras mer eller mindre kolossala tidsutsmetning av kortvariga ljud.

Verkligheten är förstås mera komplicerad med eventuella delningar, frekvensberoede känsligheter och eq-insatser, men ni förstår principen.

Nej, fattar ingenting. Måste vara ifrån andra fabrikat än JBL.
Känner mig helt oberörd av ovanstående citat. :)

Nåja, fast om man inte vill ha hornljud vilket man ju inte vill ha är en bra början att kassera alla horn utom Tractrix och möjligen JBL 2397.
Fast då är problemet att dom inte lastar en 2" så att det går att spela skithögt, bara jätte jätte högt. Så hur 2" låter vet man ju inte eftersom just tratten färgar kopiöst, så testar man inte olika trattar på olika drivers så har man ju bara lyssnat på kombinationen.

Fast vad menar du med "kolossala tidsutsmetning av kortvariga ljud"?
I förhållande till verkligheten? I förhållande till "vanliga" högtalare?
Beroende på ljudtryck?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-13 23:54

IngOehman skrev:Mnjaaa... Toms inlägg är lite överkurs och skall inte tas i beaktning innan man förstått sig på högtalarens fysik i varje fall på lägsta nivå. Vad han talar om är inte överföringsfunktionens fas, utan membranrörelsens.

Nja, såvitt jag ser pratar han om "acoustic phase", vad kan det vara annat än ljudet? Och iom detta är det felfelfel det som står där. Ljudet, för det ideala högtalaren, ligger i fas med insignalen i det masskontrollerade området.

Rapid (nåja...) skrev:99% of the people do not realize that when a point source has flat
response, its mid band acoustic phase lags behind the input signal by about -90 degrees (once all fixed time delays are accounted for). This broad band lag is equal to a time delay who's amount increases with decreasing frequency. This -90 degree operation is how some of the simpler measuring systems "determine" acoustic phase, it is a Hilbert transform of the amplitude and at low frequencies for a simple piston, this is a safe assumption.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2005-03-14 00:05

Jag bugar Öhman, äntligen någon som använder sig av Hilbert!

Nu myser jag.

För er som är MATLAB diggare blir det riktigt enkelt.

Här följer ett exempel:

Om h(n) är ett impulssvar, så kan man skapa sig en minimum-fas FIR-EQ med följande operationer:

c(n)=1./abs(fft(h(n)))
heq(n)=real(ifft(exp(conj(hilbert(log(c(n)))))))

Hoppas det blev rätt nu :?

PS. Jag har inte läst vad tråden handlar om, men kan inte låta bli att skräpa ner med lite MATLAB-kod DS

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-14 00:11

lilltroll skrev:c(n)=1./abs(fft(h(n)))
heq(n)=real(ifft(exp(conj(hilbert(log(c(n)))))))

Kan vi få detta i C också? :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-14 00:16

Så låter inte mina 2"'s JBL

"c(n)=1./abs(fft(h(n)))
heq(n)=real(ifft(exp(conj(hilbert(log(c(n)))))))"

Användarvisningsbild
lilltroll

Grundkurs

Inläggav lilltroll » 2005-03-14 00:21

Vart anmäler man sig till grundkursen?

Finns säkert en smart anledning till att kalla det

geometrisk kondensationsdistorsion

...men jag har inte gått GK, men alla de tidigare

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-14 01:33

Svante skrev:
IngOehman skrev:Mnjaaa... Toms inlägg är lite överkurs och skall inte tas i beaktning innan man förstått sig på högtalarens fysik i varje fall på lägsta nivå. Vad han talar om är inte överföringsfunktionens fas, utan membranrörelsens.

Nja, såvitt jag ser pratar han om "acoustic phase", vad kan det vara annat än ljudet? Och iom detta är det felfelfel det som står där. Ljudet, för det ideala högtalaren, ligger i fas med insignalen i det masskontrollerade området.

Rapid (nåja...) skrev:99% of the people do not realize that when a point source has flat
response, its mid band acoustic phase lags behind the input signal by about -90 degrees (once all fixed time delays are accounted for). This broad band lag is equal to a time delay who's amount increases with decreasing frequency. This -90 degree operation is how some of the simpler measuring systems "determine" acoustic phase, it is a Hilbert transform of the amplitude and at low frequencies for a simple piston, this is a safe assumption.

Okejdå, jag kanske var lite väl "tolkningsgenerös" och ville få Danley att mejka mera sens än han förtjänade.

Jag tyckte jag skulle vara bussig eftersom jag trots allt skummde igenom hans text på max sisådär 5,5 sekunder, och då vill man ju inte såga någon vid fortknölarna. Ville hellre få honom att "innerst inne ha mena rätt", men visst:

Han missar nog att integrering och derivering tar ut varandra, eller också uttycker han sig bara slarvigt. Acoustic phase kan ju relatera till en insignal annan än den elektriska, exempelvis membranhastighten. Eller hur? :wink:
Hur det än är med den saken är den 90 gradare han talar om en uppgift som är relevant, så länge med talar om relation mellan membranhastighet och ljudtryck alstrat.

Menar han verkligen att totalresultatt blir en 90-gradig fasdistorsion avseende överföringsfuntionen har han, i vad avser resonemangets total - helt fel. Precis som du påpekar.

Den nittiogradiga fasvridningen finns där, men det är en intrinsisk egenskap, som man som "överföringsfunktionsintresserad" kan bortse ifrån. Hur som helst överkurs för den som bara undrar över högtalarsystemets fasvridning.

Lilltroll:
Jag som trodde detta skulle vara uppenbart: Det är nämligen enkelt - det handlar om att den kondensation (i den akustiska bemärkelsen, inte hygroskopisk) som luften utsätts för blir asymmetrisk, vilket (i kombination med att ljudhastigheten är < oändligheten) har enkla geometriska orsaker! :wink:

Således geometrisk kondensationsdistorsion!

Distorsionsformen finns faktiskt i en närbesläktad version som man hittar i små subwoofrar med jättelika förstärkare (för att orka driva långslagiga alternativt stormembraniga element i små luftvolymer). Låter inget bra alls! :cry:

Fast derivatan skiljer förstås mellan fallet med den statiska luftvolymen i subwooferfallet, och den undflyende vågen i kompressiondriverfallet.

Vh, iö

PS. Klart du gått grundkursen, eller? Ni är väl högt skolade spesjalister bägge två?

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2005-03-14 08:59

Hmm. jag kanske ska klistra in hela meddelandet istället för att klippa bort delar av det (tyckte bara det tog så stor plats då):

The number one misconception about woofers is that moving mass has
something to do with "speed" of response or its high frequency limit.
It does not, at least directly.
What mass effects is efficiency and also the shape of the low frequency
roll off.

A radiator that is small compared to the wavelength it is producing,
experiences an increasing acoustic load with increasing frequency (one
of the few places on sees a frequency dependent resistance with out a
reactance). That radiator in an infinite baffle, driven at a constant
velocity
will produce a +6 dB oct rising response because its radiation
efficiency increases with frequency.
To make a driver like this have "flat response", we must roll off the
voltage response 6 dB per octave, one pole.
This is done by having a much larger amount of mass or weaker motor such
that above some point velocity control is lost and then with increasing
frequency, the velocity falls 6 dB oct. It is this range, where the velocity falls 6 dB /oct that one has flat response.
Electrically, this speaker looks like and acts like an R/C filter, the R
is the coil R+the amplifier source R and the C is the moving mass of the
speaker reflected through the motor, which looks /acts like a capacitor.

Since the moving part is the C, it is the voltage across it (the voltage
/velocity output) which falls 6 dB /oct, which is canceled out by the
changing radiation resistance and now gives flat response. The -90
degree phase shift of the slope is not canceled out as the radiation
resistance is pure resistance. Changing the size of the C (moving mass)
has no effect on the slope angle, just its level and starting point.

99% of the people do not realize that when a point source has flat
response, its mid band acoustic phase lags behind the input signal by
about -90 degrees (once all fixed time delays are accounted for). This
broad band lag is equal to a time delay who's amount increases with
decreasing frequency. This -90 degree operation is how some of the
simpler measuring systems "determine" acoustic phase, it is a Hilbert transform of the amplitude and at low frequencies for a simple piston,
this is a safe assumption.

Consider how a normal "perfect" speaker spreads out a signal in time.
Make an imaginary signal that has equal amplitude content from 100 Hz to
25 Hz, a specific waveshape which has this property.
Take an imaginary perfect flat response speaker who's upper and lower
cutoffs are way past our needed bandwidth.
This mass controlled "flat" response speaker has a -90 degree lag or
delay, at 100 Hz the phase shift is equal to a source 2.83 feet behind
the speaker cone, at 50 Hz, the delay is equal to 5.66 feet, at 25 Hz is
equal to 11.32 feet and so on.
This test signal's wave shape defines the input "time" of each frequency
component.
When reproduced, the highest frequency component at 100 Hz emerges from
the radiator 2.5 ms AFTER the signal arrived at the driver terminals.
At 50 Hz, this component emerges 5 ms AFTER the signal hit the terminals
and at 25 Hz, the signal emerges after 10 ms and so on.
With the driver spreading the signals frequency components out in time, it is simply not possible to retain the same waveshape as the input
signal, lower frequencies arrive progressively later in time than the
original signal.. Any signal reproduced is done so with the spectrum
rearranged in time by the drivers acoustic phase response.

If one had a driver which had a very strong motor or a normal motor but
very low moving mass, one gets an "over damped" response.
This term is from filter design meaning that it is not optimally flat,
excessively damped, rolling off too soon and gradually
Should the slope of the response reach 6 dB per octave, the driver is
operating in the Velocity controlled mode, while the response is not
flat, the acoustic phase DOES track the input signal (zero degrees) and
the different frequency components are not spread out in time.
The waveshape of the input signal is more closely replicated as the
frequency components are in the original "time" although the amplitudes
are off 6 dB/oct. Each 3 dB /oct change in the slope produces a 45
degree change in phase. An over damped response more closely retains the time information where
a flat amplitude response cannot.

A proper LF horn can have flat acoustic response AND roughly zero degree
acoustic phase.

For a person more sensitive to "time errors", they will likely find an
over damped system more realistic.
For a person more sensitive to "amplitude errors" the traditional "flat
response" system will be more satisfying.
For the person lucky enough to have heard a proper lf horn system, you
have heard that one can have "lightning fast" sounding bass and still
make your pant legs flap.

A normal "flat" response point source speaker HAS this kind of delay
built right in and it is unavoidable (currently).
All conventionally driven point source speakers MUST have the phase
shift / delay if they are to have flat frequency response (dictated by the falling velocity, acceleration controlled response needed to offset
the changing radiation resistance with frequency).

Additional reactance's can alter this phase relationship.
For example above midband at the point in the impedance called Rmin, the
electrical series "L" is equal but opposite the reflected moving mass
(capacitive reactance) of the driver thus canceling each out and being
resistive (no phase shift).
Above that frequency, the series Inductance dominates and produces a
roll off with an inductive reactance.
At the bottom end ot the response, for a simple sealed box, there is a
point where the parallel spring or "compliance" of the box and driver
are equal but opposite the moving mass and this point is also resistive
(at box resonance). Below that frequency, the spring constant dominates
(an inductive reactance) and the acoustic phase leads Remember that it is acceleration which produces sound, it is the
amplifier current which produces the force which produces the
acceleration.
While few of you may have a TEF machine or are able to measure real
acoustic phase, most of you can plot the current phase angle with
respect to the voltage drive signal for a woofer. The phase shift curve
of the current vs freq will have the same shape as the acoustic phase
shift (although the degrees are different). If one had a speaker that
was flat midband, one could look at the current phase in that range and
assume the acoustic phase magnitude was about -90 deg .
This acoustic phase IS time, it is essentially ignored in discussions
about how speakers sound, yet it accounts for most of what you guys and
others are talking about.

och

In reality, for a point source (like a woofer who's diameter is small
compared to
the wavelength), it is not the displacement of the radiator but it rate of
acceleration which is proportional to radiated acoustic pressure (while the
pressure inside a sealed IS proportional to displacement).
While an acceleration based response is hard for many to accept, even harder
is
the implication that adding mass to an acceleration controlled radiator DOES
NOT
effect its speed of response or quickness (but does effect its sensitivity).
For the big heavy slow woofer and the quick mid bass speaker, it is its
electrical inductance which governs its "quickness", the larger woofer has
more
inductance and is therefore "slower".

Nå, vad säger ni? :) Jag tror han pratar om bashorn vs sluten/basreflex.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum