Kommentarer till lyssningarna av pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-29 20:38

petersteindl skrev:
petern skrev:Läser ofta om era tappra försök att hitta det optimala filtret, men har tyvärr inte tillräcklig koll på kurvor, mätningar etc. Starkt jobbat och lite roligt att läsa ändå eftersom jag själv har ett par PK basreflex. Jag plockade själv efter första veckan ut 2 av 6 dämpningsbitar och tyckte att ljudet blev bättre av det. Nu har jag öppnat dom igen och placerat om dom kvarvarande 4 bitarna och tyckte faktiskt att det blev ännu bättre ljud (basrikare). Funkar det så? Mer "hålrum" bakom ger fylligare bas?

/Peter

Jag skulle inte utesluta att det kan bli så. Det där med optimalt dämpmaterial och optimal placering är som jag ser det inte utrett. Det verkar vara en utmärkt sak att bita i för Dr. Celef :wink: :D

Personligen kan jag tänka mig att delar av ljudvågen absorberas och resten reflekteras. Att applicera dämpmaterial så att maximal absorbtion sker bör vara en inte oväsentlig parameter.

MvH
Peter

:D dr låter helflott, ja det klär mig faktiskt, hoppas det attraherar brudarna oxå å inte bara mig
Bikinitider

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-29 20:39

Nu var det väl fellevererat i en del paket där det förutom dämpmaterial runr basreflexröret, var 6st bitar ovanpå mittstaget. Där skall ju vara 4st, så kanske uppnåddes rätt volym. Generellt innebär ju annars att ökad volym av dämpmaterial ger högre basnivå. Vad sedan omplaceringen medförde så kan man bara gratulera till upplevd förbättring, vad avser mer bas. Hoppas att det också gäller kvaliteten på ljudåtergivningen. Hur har du placerat bitarna nu?
Jag kan väl nämna att jag själv har utfört en viss förändring där jag dämpat ljudabsorptionen direkt bakom basen, och instrålningsytan underifrån bakom mittstaget.

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-29 20:39

Efter att ha lyssnat till högtalarna med det senaste filterutförandet så kan jag dela med mig mitt omdöme om ljudkvaliteten på dem. Nu är jag part i målet så att säga, men skall ändå försöka vara så pass objektiv som jag kan.

Jag har bland annat lyssnat till Mary J. Bligh – Stronger, Natalie Gardiner – Natalie Gardiner, Kem – Kem II.

Vad jag kan bedöma så ställer inte högtalarna till det med något frekvensområde som tar överhand, utan jag upplever dem som välbalanserade. Möjligen kan någon kanske tycka att det allra högsta registret är något tillbakahållet, och saknar den där riktigt kristallklara diskanten. Jag vill ändå påstå att den finns där men med lite lägre nivå. Basen upplever jag som att den är ren och detaljerad, och uppvisar ingen tendens till att vara bumlig. T.ex. vid lyssnade till Natalies CD, som verkligen innehåller bas, så satt jag hänförd för hur ljudet släppte från högtalarna, där musiken med framträdande bas, ändå var detaljerad rörande övriga ljud som ligger lägre i nivå. Dessa var lätt urskiljbara med naturtrogenhet. Natalies röst lät också riktigt bra och då avser jag det återgivna ljudet. Visst CD’n saknar bidrag från inspelningsrummet, så det inspelade ljudet verkar vara upptaget på nära håll, därav kanske upplevelsen av detaljer. Men ändå, ljudets trovärdighet är stor. Visst är det härligt när man framför sig upplever hur ljudet framträder som en ljudvägg, där det verkar komma som från en scen, och inte det minsta verkar utstråla från själva högtalarna. Vid sådana tillfällen är jag hänförd, och det är lätt att superlativen haglar tätt, vilket gör det svårt att vara objektiv. Men samtidigt så har jag ju inget att vinna på detta utom möjligen ett visst anseende.
Mary J. Bligh’s olika CD har jag alltid tyckt är svåra att återge musiken bra på, men återigen så är jag nöjd. Kem’s CD II är i mitt tycke osedvanligt bra inspelad och lät även denna mycket bra på dessa högtalare.
För att nämna som det alltid finns så kanske det skulle vara att de är något lägre i nivå än original, men det upplever jag själv inte som något problem, då det finns en volymkontroll på förstärkaren. De kräver som alla högtalare att man vrider upp volymen en aning för att de skall blomma ut, men då pratar jag inte om några vansinniga volymer som brukar omnämnas här på forumet, utan mer normala ljudnivåer, som jag tror alla kan stå ut med. Och igen då att det saknas det briljanta lystret från den allra högsta diskanten. Nu skall väl tilläggas att jag med största sannolikhet inte hör toner över 11khz eller något sådant, men diskantljud brukar ändå kunna förnimmas. För att nämna något om helhetsljudet så vill jag tillägga att jag tycker att de räcker väldigt långt som fullregisterhögtalare, då de verkligen kan prestera lågbas i nivå med återgiven musik.

Ni hade väl inte förväntat er att jag skulle skriva något annat än ovanstående positiva omdöme. Men jag har försökt att vara ärlig. Nu har jag föralldel inte så mycket referenser vad gäller olika högtalare, men jag håller i varje fall dessa som det bästa som har spelat i detta mitt rum, och känner mig i varje fall för tillfället riktigt nöjd.

Så vad gäller nu, skall jag som Celef nämnde justera upp diskanten. Jag tror att jag fortsätter att lyssna ett tag till för att få mer lyssningstid på dem för att verkligen bli säker på att ljudet motsvarar mina nu beskrivna omdömen. De skall också pressas som frontar vid hemmabioljudåtergivning med krävande DVD’er. Vi får se hur de klarar det provet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-29 20:47

PerWaestberg, du bör lyssna någon dag innan du fortsätter. Det finns en mognadsprocess som man går igenom då man förändrat förutsättningarna. På så sätt kan du katalogisera och sortera mätning och lyssning. De bör korrelera till varandra för att det skall vara någon vits att mäta.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-29 20:56

Fenomenala PeterS, delger kunniga och kloka råd och synpunkter som alltid när du kommenterar seriöst. Det är lurigt det här med förändringar, vilket kan upplevas som nyhetens behag, vilket emellanåt kan feltolkas som till det bättre, för att som du skriver, kanske i slutänden kanske ändå inte ändå bedöms som så pass bra som med det första intrycket. Det var därför som jag skrev att jag fortsätter att lyssna ett tag till innan ställning tas till eventuell åtgärd.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2010-05-29 21:50

Hur har du placerat bitarna nu?

Jag byggde som ett "litet rum" där inne, men då utan "golvet" eftersom det bara är fyra bitar. Du fattar säkert?!

/Peter N

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-05-29 22:04

petern skrev:Läser ofta om era tappra försök att hitta det optimala filtret, men har tyvärr inte tillräcklig koll på kurvor, mätningar etc. Starkt jobbat och lite roligt att läsa ändå eftersom jag själv har ett par PK basreflex. Jag plockade själv efter första veckan ut 2 av 6 dämpningsbitar och tyckte att ljudet blev bättre av det. Nu har jag öppnat dom igen och placerat om dom kvarvarande 4 bitarna och tyckte faktiskt att det blev ännu bättre ljud (basrikare). Funkar det så? Mer "hålrum" bakom ger fylligare bas?

/Peter

Har samma erfarenhet som du efter att jag flyttade runt på min dämpning.

Mvh Åke
Denon AVR-3313, Denon DBT-3313UD, Epson EH-TW 2900, Högtalare Diy
Thorens TD 320 Mk II Pickup ZYX R50, Riaa: Tom Evans.
Förstärkare: Gato DIA-250 Amp/Dac, mediaspelare Pioneer N50, Diy högtalare.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-05-29 22:08

Efter att mätriggen blev fixad så har jag gjort lite ändringar i filtret.
Så nu finns det nya mätningar i min pKK tråd
Blev en klar förbättring. :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=37454&postdays=0&postorder=asc&start=0

Mvh Åke

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-30 07:30

PeterS du skrev ovan
De bör korrelera till varandra för att det skall vara någon vits att mäta.
menar du med det att du inte tycker att så är fallet med mina kommentarer ovan.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-30 09:07

jag tycker nog att första intrycket är sant även i det långa loppet, under mognadsprocessen kommer första intrycket bara att bli tydligare, som när en högtalare har ett lite instängt mellanregister under första lyssningarna så kommer denna egenskap bara göra lyssningarna surare med tiden, lika bra att rätta till felet direkt
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-30 14:17

PerWaestberg skrev:PeterS du skrev ovan
De bör korrelera till varandra för att det skall vara någon vits att mäta.
menar du med det att du inte tycker att så är fallet med mina kommentarer ovan.

Jag kan inte veta om din mätning överrensstämmer med din lyssning. Det är bara du som kan veta detta. Jag skrev så eftersom jag av erfarenhet vet att man bör lyssna i några dagar på lite olika material för att kunna smälta intrycken och kunna referera intrycken med mätning.

Vill man sedan göra en förändring åt ett eller annat håll så kan man förändra, mäta och lyssna och först därefter kan man jämföra om mätskillnaden mellan de olika objekten som i detta fall är skillnad på delningsfilter motsvarar den skillnad som hörseln upplever. D v s det blir två differenser som skall jämföras, nämligen den objektiva mätdifferensen med den subjektivt upplevda differensen vid lyssning. Det är inte alltid dessa stämmer överens. Då brukar det vara något som man förbisett vid mätning, som kanske inte syns vid första ögonkast på mätkurvorna. Det kan vara impedanskurva, fas, Group Delay, frekvenskurva i andra riktningar o s v.

Då får man försöka hitta en mätmetod som bättre stämmer överrens med det man hör. Och det är inte absolut mätning och absolut lyssning som gäller utan differens mellan mätningar på två skillda objekt i jämförelse med differens mellan lyssning på denna mätskillnad.

Ibland kan det vara så som Celef säger men min erfarenhet är att det ofta kan vara andra parametrar än bara de klangliga som spelar in för totalupplevelsen. Men är det så att man inte gillar det man hör så behöver man inte lyssna vidare på detta, utan då kan man ändra och lyssna igen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-05-30 18:21

Ok då förstår jag. Tänkte ifall du kopplade ihop mina delgivna lyssningsintryck kontra mätresultat, och där såg någon diskrepans. Men har förstått att du inte lämnar direkta synpunkter på andras konstruktioner. Men råd och information du ofta delar med dig av är värdefulla synpunkter, väl värda att ta åt sig, så tack.

Jag tänker mäta högtalaren på längre avstånd, (lyssningsavstånd runt 3m) för att se hur den mäter då. Samtidigt behöver jag sätta mig ner i lugn och ro, och analysera mätningarna lite noggrannare innan beslut om eventuell åtgärd. Hittills har väl on axis 50cm legat som grund för de något forcerade ändringarna. Men det är nog dags att se över helheten som du nämner. Givetvis brukar jag också lyssna till annat material såsom röster, vilket jag tycker brukar vara avslöjande för om det låter naturligt. Påfallande ofta hör man en stor skillnad mellan ljudupptagningarna, vilket verkar vara ett eftersatt område (också) vad gäller TV-intervju ljudupptagningar. Det gäller då alltså att sortera om dåligt ljud är orsakat av ljudupptagningen eller högtalaren, vilket brukar visa sig vid idogt lyssnande på olika kanalers sändningar.

Parametrarna impedanskurva, fas, Group Delay som du nämner är riktigt bra för detta filteralternativ, så frekvenskurvan i olika riktningar återstår då att bedöma.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-05-30 19:11

PerWaestberg skrev:Ok då förstår jag. Tänkte ifall du kopplade ihop mina delgivna lyssningsintryck kontra mätresultat, och där såg någon diskrepans. Men har förstått att du inte lämnar direkta synpunkter på andras konstruktioner. Men råd och information du ofta delar med dig av är värdefulla synpunkter, väl värda att ta åt sig, så tack.

Jag tänker mäta högtalaren på längre avstånd, (lyssningsavstånd runt 3m) för att se hur den mäter då. Samtidigt behöver jag sätta mig ner i lugn och ro, och analysera mätningarna lite noggrannare innan beslut om eventuell åtgärd. Hittills har väl on axis 50cm legat som grund för de något forcerade ändringarna. Men det är nog dags att se över helheten som du nämner. Givetvis brukar jag också lyssna till annat material såsom röster, vilket jag tycker brukar vara avslöjande för om det låter naturligt. Påfallande ofta hör man en stor skillnad mellan ljudupptagningarna, vilket verkar vara ett eftersatt område (också) vad gäller TV-intervju ljudupptagningar. Det gäller då alltså att sortera om dåligt ljud är orsakat av ljudupptagningen eller högtalaren, vilket brukar visa sig vid idogt lyssnande på olika kanalers sändningar.

Parametrarna impedanskurva, fas, Group Delay som du nämner är riktigt bra för detta filteralternativ, så frekvenskurvan i olika riktningar återstår då att bedöma.

Bra att du mäter på lyssnings avstånd för vem sitter 50cm från högtalaren.

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-06-03 19:54

Jag har nu lyssnat på det senaste filtret, beskrivet några inlägg ovanför. Jag höll det inte för att motsvara mina förväntningar ljudmässigt. Jag har därför ändrat komponentdata för att öka nivån på diskanten med 1 - 2db. Jag skall nu lyssna på detta filter ett tag så får vi se hur nöjd jag blir.

Jag redovisar en enstaka mätning utförd på 2m avstånd, on axis, plus fasintegreringen, så länge.

Bild

Tillägg;

Jag har även detta utförande att testa om det ovanstående inte är bra.
Fasintegreringen och annat data är riktigt bra för detta filter.

Bild
Senast redigerad av PerWaestberg 2010-06-03 20:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-06-03 20:23

PerWaestberg skrev:Jag har nu lyssnat på det senaste filtret, beskrivet några inlägg ovanför. Jag höll det inte för att motsvara mina förväntningar ljudmässigt. Jag har därför ändrat komponentdata för att öka nivån på diskanten med 1 - 2db. Jag skall nu lyssna på detta filter ett tag så får vi se hur nöjd jag blir.

Jag redovisar en enstaka mätning utförd på 2m avstånd, on axis, plus fasintegreringen, så länge.

Bild

Har du polvänt båda elementen :?:

Mvh Åke

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-06-03 20:26

Fasen är ifrån LspCad baserat på uppmätningar. Det är inte markerat för inverterad fas i programmet.
Jag har således inte själv i detta läget mätt fasen själv.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-04 08:45

meckandet med delningsfilter är ett evighetsarbete :) höja diskantnivån skulle jag oxå ha gjort
Bikinitider

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-06-05 08:49

Vet inte vad denna kurva säger er men micken var ca 2.5meter i från pk och mät mitt i mellan dom
Bild

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-06-05 08:59

Uppmätningen har ett spann om 40db. Minska nivån i höjdled så får du nog en mindre chock över hur kurvan ser ut, kanske. Mellan 2 - 4khz ser det ut att vara en dipp om ca 10db o.s.v. Hur mycket som är rumsbidrag har i varje fall jag svårt att bedöma. Testa med smothing, kanske. Vad mäter du med för något? Högtalaren verkar att vara uppställd emot vägg.
Detta är några av anledningarna varför det kan vara bra att mäta på också säg 50cm avstånd. Gör också en sådan.

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-06-05 09:12

boom skrev:Vet inte vad denna kurva säger er men micken var ca 2.5meter i från pk och mät mitt i mellan dom
Du har mätt på båda samtidigt, då får du interferens som gör att det ser så illa ut som det gör (sågtandsmönster 500Hz->). Mät på en högtalare i taget istället.

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-06-05 09:13

PerWaestberg skrev:Uppmätningen har ett spann om 40db. Minska nivån i höjdled så får du nog en mindre chock över hur kurvan ser ut, kanske. Mellan 2 - 4khz ser det ut att vara en dipp om ca 10db o.s.v. Hur mycket som är rumsbidrag har i varje fall jag svårt att bedöma. Testa med smothing, kanske. Vad mäter du med för något? Högtalaren verkar att vara uppställd emot vägg.
Detta är några av anledningarna varför det kan vara bra att mäta på också säg 50cm avstånd. Gör också en sådan.
Näe, det är ett spann på över 140 dB och dippen är på nästan 40 dB! :)

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-06-05 09:24

boom skrev:Vet inte vad denna kurva säger er men micken var ca 2.5meter i från pk och mät mitt i mellan dom

Mätningen ser konstig ut, det ser ut som det är något annat ljud eller störning som upprepas från 2500Hz och uppåt.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-06-05 09:55

Jag har tittat på kurvorna i denna tråd. Några slutasatser utifrån dessa kurvor är tveksamt om man kan dra överhuvdtaget eftersom öron-hjärnapparaten inte registrerar ljud som en mikrofon. Vill man mäta för att jämföra skillnader ovan basområdet måste man nog göra på ngt annat sätt, eller kanske bara lyssna?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-05 10:47

skrutten skrev:Jag har tittat på kurvorna i denna tråd. Några slutasatser utifrån dessa kurvor är tveksamt om man kan dra överhuvdtaget eftersom öron-hjärnapparaten inte registrerar ljud som en mikrofon. Vill man mäta för att jämföra skillnader ovan basområdet måste man nog göra på ngt annat sätt, eller kanske bara lyssna?

Instämmer.

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-06-05 11:46

skrutten skrev:Jag har tittat på kurvorna i denna tråd. Några slutasatser utifrån dessa kurvor är tveksamt om man kan dra överhuvdtaget eftersom öron-hjärnapparaten inte registrerar ljud som en mikrofon. Vill man mäta för att jämföra skillnader ovan basområdet måste man nog göra på ngt annat sätt, eller kanske bara lyssna?
Menar du att du tycker att mätningar på högtalare (utöver basområdet) är helt meningslösa? Vad grundar du det på?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-05 11:59

Bild

Boom, har du en mätsignal d v s monosignal som spelas upp samtidigt i båda pK och mäts på lyssningsposition mellan högtalarna?

Mätmetoden är i så fall inte helt fel. Det representerar t.ex. en röst som är i mitten. Det ser ut som kamfiltereffekt, men kamfiltereffekt i öronen finns inte med på samma sätt. Därför kan det vara läge att försöka få bort den med mer symmetrisk mikplacering t.e. eller vobblingston eller smoothing eller en kombination av alla 3. Då man mäter på en högtalare, så glömmer man lätt att varje ljud man hör representeras av ljud från 2 högtalare och ljudet som man hör kommandes från mitt emellan högtalarna är mono på direktljudet i inspelningen.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-05 12:01

jag tycker du har fel, man kan dra långtgående slutsatser baserat på hur en högtalare mäter, det förvånar mig mycket att någon anser att mätningar är betydelselösa
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-06-05 12:30

celef skrev:

jag tycker du har fel, man kan dra långtgående slutsatser baserat på hur en högtalare mäter, det förvånar mig mycket att någon anser att mätningar är betydelselösa

Jag vet att man kan dra slutsatser men då måste dom ju låta förjä--igt i detta fall vilket jag inte tror är fallet.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-05 12:34

Mätresultat är inte värdelösa. De är intressant upplysning men hur det låter kan bara hörseln och sinnet bedöma.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-05 12:43

Flint skrev:Mätresultat är inte värdelösa. De är intressant upplysning men hur det låter kan bara hörseln och sinnet bedöma.

+1

Fast man måste veta mätbetingelserna mycket noggrant. Och mätutrustningen bör vara någorlunda kalibrerad och mätresultatet bör presenteras av kurvor som motsvarar det som man hör. Därefter kommer den svåra biten, nämligen att tyda mätkurvorna och det är ju detta som skall sättas i relation till det man hör. Processen är väldigt lärorik då man försöker korrelera mätdifferenser med lyssningsdifferenser.

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum