av PerWaestberg » 2010-05-29 20:39
Efter att ha lyssnat till högtalarna med det senaste filterutförandet så kan jag dela med mig mitt omdöme om ljudkvaliteten på dem. Nu är jag part i målet så att säga, men skall ändå försöka vara så pass objektiv som jag kan.
Jag har bland annat lyssnat till Mary J. Bligh – Stronger, Natalie Gardiner – Natalie Gardiner, Kem – Kem II.
Vad jag kan bedöma så ställer inte högtalarna till det med något frekvensområde som tar överhand, utan jag upplever dem som välbalanserade. Möjligen kan någon kanske tycka att det allra högsta registret är något tillbakahållet, och saknar den där riktigt kristallklara diskanten. Jag vill ändå påstå att den finns där men med lite lägre nivå. Basen upplever jag som att den är ren och detaljerad, och uppvisar ingen tendens till att vara bumlig. T.ex. vid lyssnade till Natalies CD, som verkligen innehåller bas, så satt jag hänförd för hur ljudet släppte från högtalarna, där musiken med framträdande bas, ändå var detaljerad rörande övriga ljud som ligger lägre i nivå. Dessa var lätt urskiljbara med naturtrogenhet. Natalies röst lät också riktigt bra och då avser jag det återgivna ljudet. Visst CD’n saknar bidrag från inspelningsrummet, så det inspelade ljudet verkar vara upptaget på nära håll, därav kanske upplevelsen av detaljer. Men ändå, ljudets trovärdighet är stor. Visst är det härligt när man framför sig upplever hur ljudet framträder som en ljudvägg, där det verkar komma som från en scen, och inte det minsta verkar utstråla från själva högtalarna. Vid sådana tillfällen är jag hänförd, och det är lätt att superlativen haglar tätt, vilket gör det svårt att vara objektiv. Men samtidigt så har jag ju inget att vinna på detta utom möjligen ett visst anseende.
Mary J. Bligh’s olika CD har jag alltid tyckt är svåra att återge musiken bra på, men återigen så är jag nöjd. Kem’s CD II är i mitt tycke osedvanligt bra inspelad och lät även denna mycket bra på dessa högtalare.
För att nämna som det alltid finns så kanske det skulle vara att de är något lägre i nivå än original, men det upplever jag själv inte som något problem, då det finns en volymkontroll på förstärkaren. De kräver som alla högtalare att man vrider upp volymen en aning för att de skall blomma ut, men då pratar jag inte om några vansinniga volymer som brukar omnämnas här på forumet, utan mer normala ljudnivåer, som jag tror alla kan stå ut med. Och igen då att det saknas det briljanta lystret från den allra högsta diskanten. Nu skall väl tilläggas att jag med största sannolikhet inte hör toner över 11khz eller något sådant, men diskantljud brukar ändå kunna förnimmas. För att nämna något om helhetsljudet så vill jag tillägga att jag tycker att de räcker väldigt långt som fullregisterhögtalare, då de verkligen kan prestera lågbas i nivå med återgiven musik.
Ni hade väl inte förväntat er att jag skulle skriva något annat än ovanstående positiva omdöme. Men jag har försökt att vara ärlig. Nu har jag föralldel inte så mycket referenser vad gäller olika högtalare, men jag håller i varje fall dessa som det bästa som har spelat i detta mitt rum, och känner mig i varje fall för tillfället riktigt nöjd.
Så vad gäller nu, skall jag som Celef nämnde justera upp diskanten. Jag tror att jag fortsätter att lyssna ett tag till för att få mer lyssningstid på dem för att verkligen bli säker på att ljudet motsvarar mina nu beskrivna omdömen. De skall också pressas som frontar vid hemmabioljudåtergivning med krävande DVD’er. Vi får se hur de klarar det provet.