Moderator: Redaktörer
celef skrev:flint, vad är ditt omdömme hitills, kommer du att sluta med dämpmaterial i lådorna nu?
Linnar skrev:Hur stor är din låda?
Flint skrev:Linnar skrev:Hur stor är din låda?
8 liter netto. Ja, jag skulle tro att skillnaderna oftast är betydligt större än de jag fick fram. Få se om det dyker upp någon förklaring framöver. Min tydligaste resonans verkar vara den mellan sidoväggarna ca. 700-800Hz.
celef skrev:vad har du för dimensioner på lådan, 23cm låter brett ihop med en 5-tummare
Flint skrev:celef skrev:vad har du för dimensioner på lådan, 23cm låter brett ihop med en 5-tummare
Menar du mig? Innermåtten är h=300mm, b=138mm och d=208mm och om man räknar en kvarts våglängd borde resonanserna ligga på 283, 616 och 409Hz om jag tänker rätt. Tänker jag rätt?
celef skrev:Flint skrev:celef skrev:vad har du för dimensioner på lådan, 23cm låter brett ihop med en 5-tummare
Menar du mig? Innermåtten är h=300mm, b=138mm och d=208mm och om man räknar en kvarts våglängd borde resonanserna ligga på 283, 616 och 409Hz om jag tänker rätt. Tänker jag rätt?
det finns väl en himla massa olika resonanser, de som uppstår mellan två väggar å de som uppstår lite huller om buller, de mellan två väggar så sägs väl fundametala resonansen ligga på 344/2 x avståndet mellan väggarna... äsch här finns en kalkylator http://www.lautsprechershop.de/tools/t_raum_res_en.htm
Flint skrev:celef
Gäller väl att hitta de som är stakast och som stör mest. Det här kan jag dåligt men det går ju i alla fall att mäta sig fram och se vad som händer.
Johan_H skrev:celef skrev:Flint skrev:celef skrev:vad har du för dimensioner på lådan, 23cm låter brett ihop med en 5-tummare
det finns väl en himla massa olika resonanser, de som uppstår mellan två väggar å de som uppstår lite huller om buller, de mellan två väggar så sägs väl fundametala resonansen ligga på 344/2 x avståndet mellan väggarna... äsch här finns en kalkylator http://www.lautsprechershop.de/tools/t_raum_res_en.htm
Kalkylatorn verkar räkna på en halv våglängd mellan två väggar.
Den verkar alltså tänka att luften kan röra sig mest mitt emellan väggarna, och måste stå stilla precis intill väggarna.
Där luften måste stå stilla kommer den att packas ihop och isär av resten av luften, där ändras alltså trycket, och det är tryckändringen vi hör som ljud?
Om längsta sidan i en högtalare är 300 mm (som nåt exempel ovan) kommer lägsta frekvensen att vara 573 Hz osv.
celef skrev:ja just det, eller man kan kanske på förhand välja en lådform som sprider ut resonanserna jämnt istället för att de ska packas vid få frekvenser, och bör man ta hänsyn till elementets placering i lådan till lådväggarna? hm, det börjar nästan låta som dimensionering av lyssningsrum

celef skrev:eller, vi kanske förstorar problemen i den här tråden?
Flint skrev:celef skrev:eller, vi kanske förstorar problemen i den här tråden?
Nej det tror jag inte. Problemen faller på plats efterhand som insikten ökar. Jag mäter just nu vibrationer i lådans ytterväggar/sidor och var förvirrad tidigare men nu har det övergått i rent kaos vilket nog får ses som utveckling och inte bara inveckling.

celef skrev:använder du ett piezoelement när du vibrationsmäter?
Flint skrev:petersteindl
Ett stag ska testas. Jag har det mellan sidoväggarna och där finns inte den här tydliga toppen. Ska se om den försvinner med ett stag. Skulle kunna testa med en tving också på utsidan men då kan jag inte fästa kontaktmicken på samma ställe som jag hade den i första mätningen. Jäklar, kom på att basreflexporten sitter i vägen inuti lådan. Äh, kanske fixar sig. Får sätta staget lite snett.
Flint skrev:celef skrev:använder du ett piezoelement när du vibrationsmäter?
Japp. En "summer" från en slaktad mikrovågsugn. Kommer du ihåg när jag mätte lådvibbar/spikfötter? Byggde en mätrigg då som kom till användning nu igen. Innehåller en krets som Svante tipsade om med två motkopplade kondensatorer varav den ena är piezoelementet. Minskar brumproblemet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster