Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:låter som ett väldigt opraktiskt rör då man skulle få konstruera ett nytt för varje avstämmning man provar.. inte bara att kapa/förlänga ett sånt rör direkt..
phon skrev:Köper två sådana HÄR och skarvar ihop på mitten? Lite fusk kanske, blir två koner mot varandra, men ingen cylindrisk del dock. I vart fall billigt om man vill prova.
Svante skrev:phon skrev:Köper två sådana HÄR och skarvar ihop på mitten? Lite fusk kanske, blir två koner mot varandra, men ingen cylindrisk del dock. I vart fall billigt om man vill prova.
Ja, det är fusk. Profilen ska vara elliptisk eller nåt. Det verkar inte helt lätt det här. Kanske ska man prova http://www.elfa.se/antenn/fabrik.pdf
Kraniet skrev:Svante skrev:phon skrev:Köper två sådana HÄR och skarvar ihop på mitten? Lite fusk kanske, blir två koner mot varandra, men ingen cylindrisk del dock. I vart fall billigt om man vill prova.
Ja, det är fusk. Profilen ska vara elliptisk eller nåt. Det verkar inte helt lätt det här. Kanske ska man prova http://www.elfa.se/antenn/fabrik.pdf
ja varför inte men då i form av en form! en gjutform så du sen kan gjuta rör i plast.. problemet är ju som sagt att det behövs en form för varje rör..
gustav skrev:Varför inte använda ett rektangulärt tvärsnitt a*b?
a är konstant t ex 38mm (2st 19mm spånplattor)
b varierar t ex 15-30cm
Då kan man lätt fixa godtycklig form med sticksågen.
(jag har gjort så i en subwooferlåda)
mvh
paa skrev:Några frågor av kritiskt granskande natur:
Hur mycket lägre luftmotstånd räknar du uppnå med en kontinuerlig kurva genom hela röret, jämfört med två bra utformade ändar och en bit cylindriskt rör?
Vad gör det för lådans totala Q-värde om man tar dämpningsmaterial i lådan med i beräkningen?
Vad är överhuvudtaget optimalt Q-värde för helmholtzresonansen hos en basrefelxlåda, oändligt högt Q-värde är väl inget att stå efter?
Är det inte huvudsaken att man får bort blås- och väs-ljudet från porten, det som t.ex gör orgelmusik "hes"?
Svante skrev:Jag har ögnat en kanonartikel (av folk på JBL. Sug på den NN)
MKo skrev:Finns det bilder som illustrerar dom omtalade formerna på basreflex röret?
"Anekdot: för ca 15 år sedan var jag o hälsa på IÖ i hans källare och lyssnade till Pi60, på den tiden fanns ingen rundad kant på basreflexröret på åtminstonne de paret som stod i lyssningsrummet.
Jag nämde det här med runda kanter o förklarade det här med turbulensen i kanten, varvid Ingvar konstaterade efter en kort tystnad att det var ingen dum idé...
"
paa skrev:Men, jag har några tankar om artikeln:
Dom måste ha mätt lite fel på temperaturhöjningen i talspolen vid olika typer av portar, eftersom den slutna lådan inte ger högst temperaturhöjning.
markih skrev:Peter Akermark! Det är lustigt att någon ide i praktiken kan ha funnits under en längre tid men slår igenom först vid ett senare tillfälle! Slump eller kritisk massa?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster