Kommentarer till lyssningarna av pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-06-05 13:55

LasseA skrev:
skrutten skrev:Jag har tittat på kurvorna i denna tråd. Några slutasatser utifrån dessa kurvor är tveksamt om man kan dra överhuvdtaget eftersom öron-hjärnapparaten inte registrerar ljud som en mikrofon. Vill man mäta för att jämföra skillnader ovan basområdet måste man nog göra på ngt annat sätt, eller kanske bara lyssna?
Menar du att du tycker att mätningar på högtalare (utöver basområdet) är helt meningslösa? Vad grundar du det på?

Nope jag har inte sagt att de är meningslösa, man bör bara utföra de på annat sätt och lite mer.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-06-05 14:09

petersteindl skrev:
boom skrev:Vet inte vad denna kurva säger er men micken var ca 2.5meter i från pk och mät mitt i mellan dom
Bild

Boom, har du en mätsignal d v s monosignal som spelas upp samtidigt i båda pK och mäts på lyssningsposition mellan högtalarna?

Mätmetoden är i så fall inte helt fel. Det representerar t.ex. en röst som är i mitten. Det ser ut som kamfiltereffekt, men kamfiltereffekt i öronen finns inte med på samma sätt. Därför kan det vara läge att försöka få bort den med mer symmetrisk mikplacering t.e. eller vobblingston eller smoothing eller en kombination av alla 3. Då man mäter på en högtalare, så glömmer man lätt att varje ljud man hör representeras av ljud från 2 högtalare och ljudet som man hör kommandes från mitt emellan högtalarna är mono på direktljudet i inspelningen.

MvH
Peter

Jag försöker att lära mig att mäta men i den mätningen så finns ett frysskåp en köks fläkt grannens jävla hundar som skäller jämt (snart dax för doktor hagel) så det finns många störnings moment .

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-05 15:01

skrutten skrev:
celef skrev:
skrutten skrev:Jag har tittat på kurvorna i denna tråd. Några slutasatser utifrån dessa kurvor är tveksamt om man kan dra överhuvdtaget eftersom öron-hjärnapparaten inte registrerar ljud som en mikrofon. Vill man mäta för att jämföra skillnader ovan basområdet måste man nog göra på ngt annat sätt, eller kanske bara lyssna?

jag tycker du har fel, man kan dra långtgående slutsatser baserat på hur en högtalare mäter, det förvånar mig mycket att någon anser att mätningar är betydelselösa

Jag vet att man kan dra slutsatser men då måste dom ju låta förjä--igt i detta fall vilket jag inte tror är fallet.

jag förstår inte hur du kan bedömma att högtalarna skulle låta förjävligt baserat på mätningarna som har presenterats, kan du då tala om hur mätningarna istället skulle ha sett ut?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-05 15:12

Flint skrev:Mätresultat är inte värdelösa. De är intressant upplysning men hur det låter kan bara hörseln och sinnet bedöma.

vari ligger vitsen att mäta om det inte finns en koppling till vad man hör? det finns såklart kopplingar och det är just dessa som är intressanta att mäta, enda sättet är att mäta på mycket och bygga upp ett eget referensbibliotek
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-05 15:46

celef skrev:
Flint skrev:Mätresultat är inte värdelösa. De är intressant upplysning men hur det låter kan bara hörseln och sinnet bedöma.

vari ligger vitsen att mäta om det inte finns en koppling till vad man hör? det finns såklart kopplingar och det är just dessa som är intressanta att mäta, enda sättet är att mäta på mycket och bygga upp ett eget referensbibliotek

Har jag påstått nå't annat? Som petersteindl säger - kruxet är att utvärdera mätningarna. Det lär man sig efterhand med hjälp av erfarenheten man ådrar sig. Men hörseln och sinnet avgör till sist likt förbannat hur det låter. Vad bråkar du om? :D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-05 16:09

Flint skrev:
celef skrev:

Har jag påstått nå't annat? Som petersteindl säger - kruxet är att utvärdera mätningarna. Det lär man sig efterhand med hjälp av erfarenheten man ådrar sig. Men hörseln och sinnet avgör till sist likt förbannat hur det låter. Vad bråkar du om? :D

nej jag bråkar inte, jag är bara mycket intresserad, jag vill ju lära mig mer och kanske en dag förstå allt lite bättre :D
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-05 16:16

celef skrev:nej jag bråkar inte, jag är bara mycket intresserad, jag vill ju lära mig mer och kanske en dag förstå allt lite bättre :D

Ja mä. Det är insamlandet av information och ibland fakta vi håller på med hela tiden här när vi stångas & brötas med allahanda teser och teorier. Mycket tok men också ett och annat guldkorn. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-05 17:17

peace
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-05 17:26

celef skrev:peace

I allra högsta grad. Till och med en skopa "understanding". Låtom oss forska. 8) :D

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-06-06 01:03

Skrutten skrev i en tråd på föregående sida.

Jag har tittat på kurvorna i denna tråd. Några slutasatser utifrån dessa kurvor är tveksamt om man kan dra överhuvdtaget eftersom öron-hjärnapparaten inte registrerar ljud som en mikrofon. Vill man mäta för att jämföra skillnader ovan basområdet måste man nog göra på ngt annat sätt, eller kanske bara lyssna?

Kan detta vara ett bättre sätt enligt dig?
Alltså en jämförelse mellan originalutförandet och i detta fallet mitt senaste filterutförande. Det skiljer sig lite åt vad gäller uppställning vid mättillfällena, men oavsett det.
Förståss kombinerat med omfattande lyssningar.

Ljusblått är originalutförande

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-06 01:39

Flint skrev:
celef skrev:peace

I allra högsta grad. Till och med en skopa "understanding". Låtom oss forska. 8) :D

jag är på :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-06-06 09:41

Många långa pK-trådar har det blivit. Tänkte starta en ny tråd med ett lite smalt spörgsmål men provar att fråga här. :)

Hur många är ni som föredrar pK delat jämfort med piP(s)?
Efter drygt en halv vecka med pK här hemma så tycker jag endast pK odelat låter bättre med just bättre/tyngre lågbas i mitt rum (vad är f-3dB för pK?). Allt annat känns bättre med piPs, har dock inte provat att lyssna än högre med pK än piPs klarar >80 Hz.

pK som snart skall husera hos morsan, hon blir mer än toknöjd. Det är ju vi som är skadade. :D
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-06 10:05

m_persson79 skrev:Många långa pK-trådar har det blivit. Tänkte starta en ny tråd med ett lite smalt spörgsmål men provar att fråga här. :)

Efter drygt en halv vecka med pK här hemma så tycker jag endast pK odelat låter bättre med just bättre/tyngre lågbas i mitt rum (vad är f-3dB för pK?). Allt annat känns bättre med piPs, har dock inte provat att lyssna än högre med pK än piPs klarar >80 Hz.

pK som snart skall husera hos morsan, hon blir mer än toknöjd. Det är ju vi som är skadade. :D

jag har aldrig hört pk och kan bara gissa skillnaden mot pip, och bortsett från basen då, på vilka sätt tycker du att pk är sämre?
Bikinitider

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-06-06 10:20

celef skrev:
m_persson79 skrev:Många långa pK-trådar har det blivit. Tänkte starta en ny tråd med ett lite smalt spörgsmål men provar att fråga här. :)

jag har aldrig hört pk och kan bara gissa skillnaden mot pip, och bortsett från basen då, på vilka sätt tycker du att pk är sämre?

Högre dist (kinkigare diskant kanske?), man hör var högtalarna står (har provat att ställa ut dem lite). Det sista är numera tokviktigt för mig (piPs är galet bra där :!: + lite rumfix såklart) men att allt annat är sämre vill jag eg. inte säga. Var kanske lite klumpigt formulerat, men inte bättre i.a.f. - och/eller inte så att det är pK som är inkopplat nu utan piPs. En svaghet i piP jämfört med större system från samma hobbytillverkare som jag verkligen hoppades att pK inte skulle ha, nämligen än fetare dynamiskt tryck men det hade dom dessvärre inte. Inte sämre, inte bättre (imo såklart). Detta är heller inget som jag hittat i någon annan högtalare jag hört direkt (i färskt minne), så det är eg. inget dåligt betyg alls..

pK är grymma, inget snack om det! Speciellt lågbasen odelat var galet imponerande (där piP normalt "dominerar vs. storlek"). Men delat (som jag förmodligen lär köra resten av det dynamiska högtalar-livet) så faller dom (dessvärre) kort.

// Parantes-mannen.

EDIT
http://open.spotify.com/track/0bXpmJyHHYPk6QBFj25bYF
The xx var lite av referensmusiken.. bara så du vet. :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-06 11:42

tack :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-06-06 18:17

Jag får nog bita i det sura äpplet och erkänna att det behövs en ännu större spole på basen än vad jag har använt hitintills. :oops:
Nu har jag provar ett filter med 1.4mH till basen och det låter bäst hitintills, klar mer värme.
Men jag envisas fortfarande med att det behövs ett lyft i diskanten för att inte luftigheten skall försvinna.

Mvh Åke
Denon AVR-3313, Denon DBT-3313UD, Epson EH-TW 2900, Högtalare Diy
Thorens TD 320 Mk II Pickup ZYX R50, Riaa: Tom Evans.
Förstärkare: Gato DIA-250 Amp/Dac, mediaspelare Pioneer N50, Diy högtalare.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-06 19:55

R1T skrev:Jag får nog bita i det sura äpplet och erkänna att det behövs en ännu större spole på basen än vad jag har använt hitintills. :oops:
Nu har jag provar ett filter med 1.4mH till basen och det låter bäst hitintills, klar mer värme.
Men jag envisas fortfarande med att det behövs ett lyft i diskanten för att inte luftigheten skall försvinna.

Mvh Åke

är det toppen du vill tilta upp eller menar du höja hela diskantdelen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-06-06 20:52

celef skrev:
R1T skrev:Jag får nog bita i det sura äpplet och erkänna att det behövs en ännu större spole på basen än vad jag har använt hitintills. :oops:

Mvh Åke

Den börjar stiga från ca 5000-6000Hz och uppåt on-axis.
Jag har mina högtalare ganska mycket invinklade.

Lägger jag frekvensen ganska rakt on-axis, så dör liksom diskanten, hur jag än vrider på högtalarna.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-06 21:33

R1T skrev:
celef skrev:

Mvh Åke

Den börjar stiga från ca 5000-6000Hz och uppåt on-axis.
Jag har mina högtalare ganska mycket invinklade.

Lägger jag frekvensen ganska rakt on-axis, så dör liksom diskanten, hur jag än vrider på högtalarna.

Mvh Åke

jag förstår precis, kör hårt :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-06-06 21:50

R1T då kan jag säga välkommen i klubben. Jag använder likaså 1,4mH i basen, ihop med 0,25mH. Tycker också att nivån på diskanten är mycket bra nu, utan att ha överdrivet mycket skimmer, eller glitter allra högst upp i frekvens. Svagt laidback kanske man kan uttrycka ljudet. Tycker definitivt att basen och mellanregistret har en bra balans. Detta filterutförande, för att inte säga högtalare är den första att kunna leverera ett helhetsljud på musikmaterial som annars alltid har låtit tunt hemma hos mig. Börjar bli riktigt nöjd nu.

Tillägg den 7/6 -10
R1T, om du jämför mitt filteralternativs diskantökning i de högre registren, med vad du själv anser behövs. Anser du att mitt filteralternativ har tillräcklig ökning?

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-06-07 21:26

PerWaestberg skrev:R1T då kan jag säga välkommen i klubben. Jag använder likaså 1,4mH i basen, ihop med 0,25mH. Tycker också att nivån på diskanten är mycket bra nu, utan att ha överdrivet mycket skimmer, eller glitter allra högst upp i frekvens. Svagt laidback kanske man kan uttrycka ljudet. Tycker definitivt att basen och mellanregistret har en bra balans. Detta filterutförande, för att inte säga högtalare är den första att kunna leverera ett helhetsljud på musikmaterial som annars alltid har låtit tunt hemma hos mig. Börjar bli riktigt nöjd nu.

Tillägg den 7/6 -10
R1T, om du jämför mitt filteralternativs diskantökning i de högre registren, med vad du själv anser behövs. Anser du att mitt filteralternativ har tillräcklig ökning?

Är det på diskanten eller basen du har 0.25mH spolen?

Diskant ökningen på min är ca 4dB med början vid ca 5000Hz.
Men det är möjligt att jag kan sänka den lite.
Jag får en känsla av att min börjar lite tidigare, men jag har lite svårt att se exakt på din mätning

Mvh Åke

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-06-07 21:41

0,25mH spolen är "tillägg" på basfiltret.

Som du skriver så börjar din ökning/stegring lite tidigare och nog med ca dubbla nivån mot mitt alternativ, sett till skillnad.
Vet ej om du skall sänka nivån som du skrev att du har möjlighet till. Mitt alternativ kan möjligtvis behöva ökas i nivå för diskanten. Detta skulle då gå ut över fasintegreringen, men jag tror ändå att jag skall testa detta, möjligen också en kompromiss däremellan.
Du har ju Vifa-, och jag SS-diskanten så diskantkurvans krökning ser väl lite olika ut för våra olika alternativ.
Hur ser förresten fasintegreringen ut för ditt alternativ?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-07 21:45

För att ytterligare förvilla - ett helt nytt filter. Här några väl valda tumregler.
    Sätt en noggrant beräknad konjugatlänk på baselementet.
    Beräkna ett 12dB Linkwitzfilter 3kHz på den impedans baselementet har vid den frekvensen, säg 4.3 ohm.
    Kör båda elementen i samma fas.
    Justera nivån på diskantelementet med en L-pad för att behålla rätt impedans (4.3 ohm) så att filtret arbetar optimalt.
    Spela musik.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-06-07 22:05

PerWaestberg skrev:0,25mH spolen är "tillägg" på basfiltret.

Som du skriver så börjar din ökning/stegring lite tidigare och nog med ca dubbla nivån mot mitt alternativ, sett till skillnad.
Vet ej om du skall sänka nivån som du skrev att du har möjlighet till. Mitt alternativ kan möjligtvis behöva ökas i nivå för diskanten. Detta skulle då gå ut över fasintegreringen, men jag tror ändå att jag skall testa detta, möjligen också en kompromiss däremellan.
Du har ju Vifa-, och jag SS-diskanten så diskantkurvans krökning ser väl lite olika ut för våra olika alternativ.
Hur ser förresten fasintegreringen ut för ditt alternativ?

Jag har 0.15mH på basen.

Det är bara på en del inspelningar jag tycker att det blir lite mycket diskant, inte så att jag blir irriterar men det känns inte helt rätt.

Fasen ligger bra mellan 500 och 5000Hz, och riktigt bra mellan 1800 och 3500Hz.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-06-08 18:26

Antagligen har du lite flackare/lägre nivå på basen vid delningen än vad jag har, (1,4mH - 0,15mH - 12uf kanske? Jag använder 1,4mH - 0,25mH - 18uf) detta kanske kan vara orsaken till att du ibland upplever diskanten som lite ljus. Alltså du kanske har en svag obalans mellan registren? Det är kanske inte diskanten i sig du skall justera. Lite tankar bara, jag säger inte att det är så.
Synd att det skall vara såpass stor skillnad mellan diskanterna, annars kunde vi ju ha hjälpt varandra på ett helt annat sätt.
Hur ser fasen ut vid delningen, vilket kanske är mest intressant.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2010-06-08 18:53

PerWaestberg skrev:Antagligen har du lite flackare/lägre nivå på basen vid delningen än vad jag har, (1,4mH - 0,15mH - 12uf kanske? Jag använder 1,4mH - 0,25mH - 18uf) detta kanske kan vara orsaken till att du ibland upplever diskanten som lite ljus. Alltså du kanske har en svag obalans mellan registren? Det är kanske inte diskanten i sig du skall justera. Lite tankar bara, jag säger inte att det är så.
Synd att det skall vara såpass stor skillnad mellan diskanterna, annars kunde vi ju ha hjälpt varandra på ett helt annat sätt.
Hur ser fasen ut vid delningen, vilket kanske är mest intressant.

Jag har 1.4mH-17.6uF-0.15mH i den ordningen.

Har du två spolar efter varandra i serie?

Delningen är 2300Hz och där är fasen riktigt bra.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-06-08 20:24

I princip samma basfilter alltså, med endast skillnad på 2a spole.
Jag skulle förståss som du skrivit i rätt filterordning 1,4mH - 18uf - 0,25mH.

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-06-10 21:51

Jag har funderat lite grann på vad jag skulle göra med högtalarna men inte blivit riktigt överens med mig själv vad jag skulle åtgärda. En tanke slog mig, högtalarna har varit lågt placerade. Jag placerade dem därför ca 60cm upp, i öronhöjd, och satte mig tillrätta för att lyssna i första hand på diskanten, och då i första hand på nivån och detaljeringsgraden. Döm om min förvåning då jag inte hörde något ljud från högtalarna. Jag hörde bara musik. Efter att ha lyssnat ett par, tre timmar så kan jag bara konstatera att skulle man blunda och sätta sig tillrätta på lysningsplatsen så menar jag bestämt att man inte skulle säkert kunna säga vilken typ, eller storlek det är på högtalarna. Visst det är inget byxfladder från basen, utan den låter bara basigt. Jag upplever också att ljudbilden har ett inte oväsentligt djup. Fantastisk tycker jag att man inte kan peka ut själva högtalarna utan bara hör en ljudbild framför sig. Helt enkelt en underbar känsla. Allt låter plötsligt rätt och med riktigt bra trovärdighet i återgivet ljudet. Det hjälpte att höja ljudnivån tills i mitt fall mätaren visar 64db av max på skalan 100db, detta på en 100W förstärkare. Ljudnivån är inte alls störande eller så. I synnerhet eftersom inget låter vasst eller så, utan bara musikaliskt. Är det detta som kallas värme i musiken. Ni anar nu förståss att här blir det i första taget inte något mer trixande med andra komponentvärden, i varje fall inte på ett bra tag? Lite snopen känner jag mig allt när man sätter sig tillrätta för att lyssna efter detaljer från högtalarna, men vilket visar sig omöjligt, då det bara hörs musik som nämnts. Någon som har hittat hem? Hoppas att det regnar i helgen. Fotboll, äh vad f…
En undran vad finns det för passande snygga stativ på ca 60cm? Tips tages gärna emot.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-10 21:57

shit, du tycks ha snickrat ihop något riktigt bra där, stort grattis :D
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-10 23:14

PerWaestberg skrev:Jag har funderat lite grann på vad jag skulle göra med högtalarna men inte blivit riktigt överens med mig själv vad jag skulle åtgärda. En tanke slog mig, högtalarna har varit lågt placerade. Jag placerade dem därför ca 60cm upp, i öronhöjd, och satte mig tillrätta för att lyssna i första hand på diskanten, och då i första hand på nivån och detaljeringsgraden. Döm om min förvåning då jag inte hörde något ljud från högtalarna. Jag hörde bara musik. Efter att ha lyssnat ett par, tre timmar så kan jag bara konstatera att skulle man blunda och sätta sig tillrätta på lysningsplatsen så menar jag bestämt att man inte skulle säkert kunna säga vilken typ, eller storlek det är på högtalarna. Visst det är inget byxfladder från basen, utan den låter bara basigt. Jag upplever också att ljudbilden har ett inte oväsentligt djup. Fantastisk tycker jag att man inte kan peka ut själva högtalarna utan bara hör en ljudbild framför sig. Helt enkelt en underbar känsla. Allt låter plötsligt rätt och med riktigt bra trovärdighet i återgivet ljudet. Det hjälpte att höja ljudnivån tills i mitt fall mätaren visar 64db av max på skalan 100db, detta på en 100W förstärkare. Ljudnivån är inte alls störande eller så. I synnerhet eftersom inget låter vasst eller så, utan bara musikaliskt. Är det detta som kallas värme i musiken. Ni anar nu förståss att här blir det i första taget inte något mer trixande med andra komponentvärden, i varje fall inte på ett bra tag? Lite snopen känner jag mig allt när man sätter sig tillrätta för att lyssna efter detaljer från högtalarna, men vilket visar sig omöjligt, då det bara hörs musik som nämnts. Någon som har hittat hem? Hoppas att det regnar i helgen. Fotboll, äh vad f…
En undran vad finns det för passande snygga stativ på ca 60cm? Tips tages gärna emot.

Då du säger 60 cm, är det avståndet från golv till undersidan på högtalaren?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum