celef skrev:m_persson79 skrev:Många långa pK-trådar har det blivit. Tänkte starta en ny tråd med ett lite smalt spörgsmål men provar att fråga här.

Hur många är ni som föredrar pK delat jämfort med piP(s)?
Efter drygt en halv vecka med pK här hemma så tycker jag endast pK odelat låter bättre med just bättre/tyngre lågbas i mitt rum (vad är f-3dB för pK?). Allt annat känns bättre med piPs, har dock inte provat att lyssna än högre med pK än piPs klarar >80 Hz.
pK som snart skall husera hos morsan, hon blir mer än toknöjd. Det är ju vi som är skadade.

jag har aldrig hört pk och kan bara gissa skillnaden mot pip, och bortsett från basen då, på vilka sätt tycker du att pk är sämre?
Högre dist (kinkigare diskant kanske?), man hör var högtalarna står (har provat att ställa ut dem lite). Det sista är numera tokviktigt för mig (piPs är galet bra där

+ lite rumfix såklart) men att allt annat är sämre vill jag eg. inte säga. Var kanske lite klumpigt formulerat, men inte bättre i.a.f. - och/eller inte så att det är pK som är inkopplat nu utan piPs. En svaghet i piP jämfört med större system från samma hobbytillverkare som jag
verkligen hoppades att pK inte skulle ha, nämligen än fetare dynamiskt tryck men det hade dom dessvärre inte. Inte sämre, inte bättre (imo såklart). Detta är heller inget som jag hittat i någon annan högtalare jag hört direkt (i färskt minne), så det är eg. inget dåligt betyg alls..
pK är grymma, inget snack om det! Speciellt lågbasen odelat var galet imponerande (där piP normalt "dominerar vs. storlek"). Men delat (som jag förmodligen lär köra resten av det dynamiska högtalar-livet) så faller dom (dessvärre) kort.
// Parantes-mannen.
EDIT
http://open.spotify.com/track/0bXpmJyHHYPk6QBFj25bYF
The xx var lite av referensmusiken.. bara så du vet.

Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.