pi60s VS Pioneer S-1EX

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifi_guru

pi60s VS Pioneer S-1EX

Inläggav hifi_guru » 2010-06-08 22:34

Någon som lyssnat på bägge dessa högtalare och som har lust att delge sina åsikter. :P

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-09 00:27

Om inte jag minns fel så var det exakt den modellen jag lyssna på i Vimmerby. Tycker den lät fint men var lite trött efter 4 timmar med TAD reference one för att ge någon mer detaljerad bild av den.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

MP

Inläggav MP » 2010-06-09 01:17

Vad tyckte du om pioneer högtalarna då?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2010-06-09 08:28

MP skrev:Vad tyckte du om pioneer högtalarna då?

Det skrev han väl?

subjektivisten skrev:-snip-. Tycker den lät fint men var lite trött -snip- för att ge någon mer detaljerad bild av den.

Han tyckte den lät fint :)
Snabler och grobianer

zirro77

Inläggav zirro77 » 2010-06-09 09:24

Har inte lyssnat på varken TAD reference one eller Pioneer S1, men har för mig att det är Andrew Jones som konstruerat båda.
CD-fix, Amplifix, Ino piPs

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-06-09 11:44

Pioneer låter jättebra, och så pi60.

Pioneer rätt stor, men väldigt snygg. pi60 mindre och inte lika snygg.

Tror inte någon hört dem tillsammans med samma anläggning (kringutrustning), så det svaret får Du nog inte.

Jag har hört Pioneer hos Reference Audio och har pi60 (ej -s) själv hemma, men omöjligt att säga då som sagt. Gillar själv Dynaudio bäst av "vanliga" högtalartillverkare, men dessa Pioneer är väldigt bra dem också.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-06-09 18:39

jag tycker pioneer låter helt ok trots att basen är lyft ganska rejält. men en högtalare som jag blev mer imponerad av var yamaha soavo-1. tyckte yamahan lät bättre.

men s-1ex skulle nog kunna låta ruskigt bra ifall man fixade en jämnare och mer utsträckt bas.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2010-06-09 20:31

Jag har lyssnat på båda. Har en polare som S1-EX. Har även lyssnat på pi60s.
Jag tycker att S1 är en väldigt bra högtalare, har lyssnat på den rätt mycket bl.a med Rotel 1090.
pi60 är också en mycket bra högtalare. Då kommer man till priset 100 papp resp ca 30 papp. Jag tycker nog inte S1 är 70.000 kronor bättre än pi60.

Det är min uppfattning.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-06-09 20:35

Jag tror inte pi60s färdigbyggda i faner kostar 30.000 kr dock...

55.300 kr + 3.100 för billigaste faner såg jag i prislistan nu

Användarvisningsbild
hifi_guru

Inläggav hifi_guru » 2010-06-09 20:50

Hej alla glada hifi-vänner :D

Tack för all input.

verdad,skit i pengarna. Vilken tycker du "låter" bäst :?:

patjoh, vilket lyssningstillfälle gav dig mest välmående av:?:

Kraniet, betyder ditt inlägg att du tycker pi60s är bättre :?:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-09 20:55

Hej, jag har hört S1-EX vid ett tillfälle, jag tyckte dom lät på många sätt väldigt bra, men som redan påpekats så hade dom problem med att fylla ut ordentligt i botten tyckte jag...
annars väldigt sammanhållet och trevligt ljud som te skäms för sig bland dom bättre högtalarna. jag lyssnade dock på dom i ca 1h och detta är ju vara vid ett tillfälle i ett enda rum så..
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-06-09 22:14

Hej,

Det var speciellt förstås på Reference. Det var "Pioneer helg" och de spelade på sin AX-10i reciever (dock en tung pjäs) och på sin rätt stora övervåning där (om du varit där). Men jag och polarn fick vara lite ifred med dom där iallafall, men svårt att uttala sig närmare. De lät korrekta och inte vassa (har berylliumdiskant) och i det rummet var basen inte konstig på något sätt, snarare kändes den och det slimmare hållet pga den stora ytan.

pi60 är en jättebra högtalare också, och den spelar homogent, väldigt bra bas, aldrig vass (jag föredrar absolut silkesdomar) har bra stereobild. Den är neutral och komplett tycker jag, och jag ville bygga själv och då sparar du ju mkt pengar också om du vill det.

Sen är ju Ino kul att äga, och om du vill "bygga ut" till tex 5.1 och extra basstöd (bs60) så är det överkomligt som tusan. Vill du ha EX center och bakhögtalare så draaar det iväg, medans dialog2 och tex 4st a2 surrounder blir ganska billigt i jmf.

Men det dyker ju upp begagnade EX då och då, för kanske 35-40-50 tusen, och då är det ju överkomligare. Skulle absolut kunna äga ett par EX, men jag har knappt plats för dem heller, de är rätt maffiga....

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2010-06-09 23:54

hifi_guru skrev:
verdad,skit i pengarna. Vilken tycker du "låter" bäst Question

Kan inte svara på det.
pi60 är tycker jag låter bättre än många betydligt dyrare högtalare jag lyssnat på. Så gör även S1-EX.
Det där är bättre att du avgör själv genom att lyssna på dem.

Kan dock nämna att jag lyssnade på ett par S1-EX tillsammans med en integrerad förstärkare Audio Analogue Maestro Duecento som lät vansinnigt bra i ett av lyssningsrummen hos Ultimate Sound.
Så visst kan S1 orna leverera, även med rejäl bas.
Så gör även pi60.
Återigen du måste själv lyssna och avgöra.

Jag skulle utan någon som helst tvekan kunna leva med båda märkena.
Har lyssnat till en hel del dynamisk klassisk musik med pi60 och det låter alldeles förträffligt det också.

Jag tror dock att båda högtalarna tjänar på att ha rätt rejäla förstärkare, det är min upplevelse.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-06-11 08:19

Kollar man mätningen från stereophile så ser man s1-ex inte direkt kan kallas för en "neutral återgivare" rejäl baspuckel vid 100Hz och -3db vid typ 40Hz. Kan inte riktigt förstå vad som fått pioneer att göra på det viset. Med dubbla sjuor i en så stor låda borde det inte vara några som helst problem att ha en rak kurva ner till 20Hz. Det hade gjort högtalaren till en riktig killer. Men delad vid 80Hz mot en subbas är den nog ruskigt fin. Men kanske inte värd pengarna?..

Bild

däremot en väldigt fin och kontrollerad spridning

Bild

men utifrån det jag hört och de mätningar som gjorts har jag inga som helst tvivel om att pi60 är en mer "korrekt" återgivare, åtminstone i basområdet.
Mvh
Magnus

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-06-11 09:10

Kraniet skrev:Kollar man mätningen från stereophile så ser man s1-ex inte direkt kan kallas för en "neutral återgivare" rejäl baspuckel vid 100Hz och -3db vid typ 40Hz. Kan inte riktigt förstå vad som fått pioneer att göra på det viset. Med dubbla åttor i en så stor låda borde det inte vara några som helst problem att ha en rak kurva ner till 20Hz. Det hade gjort högtalaren till en riktig killer. Men delad vid 80Hz mot en subbas är den nog ruskigt fin. Men kanske inte värd pengarna?..

men utifrån det jag hört och de mätningar som gjorts har jag inga som helst tvivel om att pi60 är en mer "korrekt" återgivare, åtminstone i basområdet.
Nu är det ju närfältsmätt på basen som vanligt i stereophile så kurvan får en bump kring 100Hz pga mätmetoden. Så här illustreras skillnaden i manualen till ARTA:
Bild
Hela puckeln kanske inte beror på mätmetoden (som John också skriver i texten) men en rätt stor del skulle jag tro. Sen tillkommer ju rumsförstärkning till i basen, så -3dB ligger nog lite lägre än man kan utläsa från kurvorna...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-11 11:15

precis, det är avsaknaden av baffelsteget som strular till det för stereophiles summeringsgrafer
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-06-11 11:28

LasseA skrev:Nu är det ju närfältsmätt på basen som vanligt i stereophile så kurvan får en bump kring 100Hz pga mätmetoden. Så här illustreras skillnaden i manualen till ARTA:
Bild
Hela puckeln kanske inte beror på mätmetoden (som John också skriver i texten) men en rätt stor del skulle jag tro. Sen tillkommer ju rumsförstärkning till i basen, så -3dB ligger nog lite lägre än man kan utläsa från kurvorna...

Om man tittar på skillnaden mellan kurvorna i Arta-diagrammet, så ser man att den inte beskriver en bump, utan är kontinuerligt stigande mot lägre frekvens. Skillnaden är ca 6 dB vid 20 Hz vad jag kan se, vilket är mer än vid 100 Hz, där det verkar vara ca 5 dB. Att det ser ut som en bump pga högtalarens frekvensgång med en liten topp och ett snabbt fall, och är alltså bara en synvilla.

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-06-11 20:16

paa skrev:Om man tittar på skillnaden mellan kurvorna i Arta-diagrammet, så ser man att den inte beskriver en bump, utan är kontinuerligt stigande mot lägre frekvens. Skillnaden är ca 6 dB vid 20 Hz vad jag kan se, vilket är mer än vid 100 Hz, där det verkar vara ca 5 dB. Att det ser ut som en bump pga högtalarens frekvensgång med en liten topp och ett snabbt fall, och är alltså bara en synvilla.
Mjo, det har du rätt i såklart, det är inte en stegring lokaliserad till 100Hz utan en generell stegring mot lägre frekenser, i ARTA-exemplet från ca 400Hz och med maximum från strax under 100Hz och nedåt. Att högtalaren sedan faller vid lägre frekvenser gör att det ser ut som en puckel med maximum från ca 100Hz och en bit nedåt, beroende på hur snabbt den faller av. Om du har en välkonstruerad högtalare så kommer den att han en viss puckel kring dessa frekvenser med mätmetoden. I pioneer-fallet ser den ut att sträcka sig en bit längre ner än i exemplet från ARTA-manualen. Men i sak har du rätt, det är inte en puckel runt 100Hz egentligen... Och som sagt i slutändan har man ju room gain som förstärker främst <100Hz också, som inte heller syns i stereophiles mätningar.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-06-12 00:25

Puckel i basen .... men vad är det som händer från 10k och uppåt med S1-EX? Ser lite oroligt ut.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-06-12 09:16

phon skrev:Puckel i basen .... men vad är det som händer från 10k och uppåt med S1-EX? Ser lite oroligt ut.

det är interferenser med konen. det tycker jag också är lite konstigt med S1. Den ska ju vara "värsta referensen" men de har inte labbat så mycket att de kunnat jämna ut diskantens frekvensgång. Det handlar ju om att få rätt form på konen. Men det kanske inte går att få det bättre än så?

nu kan man ju undra hur viktigt det är då det är så högt upp i frekvens. den kontrollerade spridningen verkar vara det de har fokuserat på vilket är en väldigt bra prioritering.

kan ju tex jämföra med KEF Reference 207 så ser man att pioneer lyckats riktigt bra med sin konstruktion.
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/775/

Bild

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-12 09:52

nollgradersaxeln ser alltid risig ut på koaxialer, offaxis brukar det alltid bli bättre, tyvärr hjälper inte stereophiles normaliserade offaxisplottar till att öka läsbarheten för offaxisresponserna
Bikinitider

Återgå till Wänner af Ino