Moderator: Redaktörer
verdad,skit i pengarna. Vilken tycker du "låter" bäst Question
Nu är det ju närfältsmätt på basen som vanligt i stereophile så kurvan får en bump kring 100Hz pga mätmetoden. Så här illustreras skillnaden i manualen till ARTA:Kraniet skrev:Kollar man mätningen från stereophile så ser man s1-ex inte direkt kan kallas för en "neutral återgivare" rejäl baspuckel vid 100Hz och -3db vid typ 40Hz. Kan inte riktigt förstå vad som fått pioneer att göra på det viset. Med dubbla åttor i en så stor låda borde det inte vara några som helst problem att ha en rak kurva ner till 20Hz. Det hade gjort högtalaren till en riktig killer. Men delad vid 80Hz mot en subbas är den nog ruskigt fin. Men kanske inte värd pengarna?..
men utifrån det jag hört och de mätningar som gjorts har jag inga som helst tvivel om att pi60 är en mer "korrekt" återgivare, åtminstone i basområdet.
LasseA skrev:Nu är det ju närfältsmätt på basen som vanligt i stereophile så kurvan får en bump kring 100Hz pga mätmetoden. Så här illustreras skillnaden i manualen till ARTA:
Hela puckeln kanske inte beror på mätmetoden (som John också skriver i texten) men en rätt stor del skulle jag tro. Sen tillkommer ju rumsförstärkning till i basen, så -3dB ligger nog lite lägre än man kan utläsa från kurvorna...
Mjo, det har du rätt i såklart, det är inte en stegring lokaliserad till 100Hz utan en generell stegring mot lägre frekenser, i ARTA-exemplet från ca 400Hz och med maximum från strax under 100Hz och nedåt. Att högtalaren sedan faller vid lägre frekvenser gör att det ser ut som en puckel med maximum från ca 100Hz och en bit nedåt, beroende på hur snabbt den faller av. Om du har en välkonstruerad högtalare så kommer den att han en viss puckel kring dessa frekvenser med mätmetoden. I pioneer-fallet ser den ut att sträcka sig en bit längre ner än i exemplet från ARTA-manualen. Men i sak har du rätt, det är inte en puckel runt 100Hz egentligen... Och som sagt i slutändan har man ju room gain som förstärker främst <100Hz också, som inte heller syns i stereophiles mätningar.paa skrev:Om man tittar på skillnaden mellan kurvorna i Arta-diagrammet, så ser man att den inte beskriver en bump, utan är kontinuerligt stigande mot lägre frekvens. Skillnaden är ca 6 dB vid 20 Hz vad jag kan se, vilket är mer än vid 100 Hz, där det verkar vara ca 5 dB. Att det ser ut som en bump pga högtalarens frekvensgång med en liten topp och ett snabbt fall, och är alltså bara en synvilla.
phon skrev:Puckel i basen .... men vad är det som händer från 10k och uppåt med S1-EX? Ser lite oroligt ut.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster