Dire straits.

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-10 00:23

Bill50x skrev:
Svante skrev:
Bill50x skrev:Låter det platt är inte anläggningen kompetent.

Joo... Skivan är ju referensen, och den är ju platt.

Nej, skivan är inte referensen. Det är nästan bara Subben som tycker så.

/ B

Nej, även Ingvar håller med mig och antagligen dom flesta tänkande människor. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-06-10 10:13

PekkaJohansson skrev:Jo, Dire Straits har en hel del fyndiga texter. Även den uttjatade "Money for nothing" är fint (själv)ironisk. Synd bara att det inte svänger om gruppen. Trots det ska jag nu gå ner till ljudrummet och spela något med 25 dB toppfaktor från den första utgåvan av "Brothers in arms"!

Svänger det inte beror det på anläggningen&installationen i rumet..
Nattlorden, samma gäller om det låter platt.

På ett bra system är Dire Straits grymt bra på alla sätt.

Och visst är skivan referensen, o hur bra den verkligen är hör man i ett bra system. Ett sådant behöver inte vara dyrt om man bara lägger lite tid på installationen av anläggningen. Även ett referenssystem är rätt dåligt inkastat i ett rum...
U2 och Metallika brukar som Dire Straits få kritik för taskiga inspelningar. De som tycker det har uppenbarligen återgivning som inte kan återskapa musiken så njutbart den faktiskt är inspelad på skivan.
Ok det finns bättre inspelningar men det som på ett sämre system låter konstigt/slarvigt/grötigt/skitigt ja till o med distat är på ett bra system raka motsatsen (nästan). Speciellt U2 har dock processat mer eller mindre allt i mixen (ibland även sången), lagt på liiiiite eko här o där plus att de har en massa konstiga ljud i bakgrunden samt om inte det vore nog en djup rätt "blöt" bas - så i ett dåligt system låter det som en ljudgröt med bummelbas utan musikaliskt budskap. Asjobbigt.
Skulle nästan säga att U2 är grym testmusik. Är det bra så är återgivningen verkligen bra...

Ta tex "all because of you" från How to dismantle an atomic bomb.
Som har allt det jag beskrev ovan. Hör ni att det ligger en till röststämma i mixen? Fast inte hela tiden. Hör ni när det är enstämmigt? Hur många gitarrer hör ni? Alla finns inte hela tiden heller. Snacka om lekstuga i mixerrummet.
Eller "babyface" från Zooropa, kan ni följa klockornas melodi som startar låter och sedan fortsätter när övriga instrument startar. De har en egen melodi/takt, skilld från låten i övrigt. På ett bra system bidrar de positivt, på ett sämre fattar man inte grejjen, på ett kass sysem hör man dom bara i början.
Mitt hemmasystem räcker inte till riktigt för att återge denna låt som det är tänkt - ännu.
Ursäkta OT med U2, men hade dessa låtar i min playlist.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-06-10 11:04

sportbilsentusiasten skrev:Svänger det inte beror det på anläggningen&installationen i rumet..
Nattlorden, samma gäller om det låter platt.

På ett bra system är Dire Straits grymt bra på alla sätt.

Osväng kan också bero på att man oavsett inspelnings- eller återgivningskvalitet upplever musiken som tråkig. Det var det jag avsåg med Dire Straits. Jag är också ofin nog att tycka att även Pink Floyd, U2 och en del andra rockkritikerfavoriter med några undantag är tråkiga. Andra må tycka annorlunda. Till Dire Straits försvar ska sägas att några av deras inspelningar är ganska bra.

Att U2 skulle vara bra testmusik håller jag inte med om. Det jag har hört är odynamiskt, smalbandigt och orent, vilket gör att jag helst spelar ganska svagt och framför allt sällan. Att man i en god lyssningsmiljö kan höra mixen är föga tröst.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-06-10 12:23

Pecka, om jag gissar...stämmer det att du heller inte tycker Zappa är nåt vidare?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-06-10 12:36

sportbilsentusiasten skrev:Pecka, om jag gissar...stämmer det att du heller inte tycker Zappa är nåt vidare?

Jorå, Zappa är en geni! Där finns kreativitet, genreblandningar, melodier och humor.

Problemet med Dire Straits är att de för mig kommer för nära ren blues. Monotonin, den släpliga sången och avsaknaden av produktionsmässiga finesser gör att deras typ av musik för mig fungerar betydligt bättre i en livesituation med en kall öl till hands än framför stereon. Hemma ska det helst vara antingen akustisk musik, äventyrlig avantgarde, symfonirock eller riktigt läcker treminuterspop för att jag ska behålla intresset. Tvåminuterspop går också bra!

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-06-10 13:25

Tycker mig se ett mönster, Pink Floyd, U2 och Dire Straits har helt enkelt för långa låtar. Hade de bara varit 2min långa så :D :lol:
Att du gillar Zappa gör att din själ inte är helt förlorad. :wink:

Att U2 skulle vara bra testmusik håller jag inte med om. Det jag har hört är odynamiskt, smalbandigt och orent,

Som det mesta annat av populärmusiken då :wink:

En bra anläggningska ju klara av att återge all musik/alla inspelningar med njutbart resultat.
En bra anläggning återger tex "odynamiskt, smalbandigt och oren" musik (dina ord) a la U2 mindre eländigt än ett dåligt system gör.
Och fakiskt upptäcker man då att det är njutbart när anläggningen INTE lägger till NYA FEL.

Har haft massa skivor som jag ansett vara kasst inspelade för att efter uppgradering upptäcka att jag hade fel.
Är helt övertygad om att U2 masterband låter lysande bra i mixstudion. Tror inte de som sitter i studion o mastrar tex U2 släpper från sig skit.
Men de stökar till produktionen onödigt mycket och glömmer kolla hur det låter på mannen på gatans system.
Vissa inspelningar låter bra på allt, vissa andra kräver mer av systemet.

Tex Stones senare album låter ofta skräniga, slamriga o skitiga. Men det gör de inte på vissa system där det bara distar "rätt" och det bara är en jäkla röj. Som Stones live.
Även här räcker inte mitt system ända fram även fast det är bättre nu än förr. Men jag har hört hur löjligt bra det KAN låta!!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-06-10 13:38

Jo, jag håller med om att en bra anläggning är bättre än en dålig även för dåliga inspelningar. Det innebär dock inte alltid att sådana blir njutbara ens i en toppanläggning. Det är tyvärr uppenbart att folk sitter och mer eller mindre medvetet förstör inspelningar - om de inte är döva, vill säga. En lista över både återutgivningar och nya skivor som låter oanständigt dåligt blir väldigt lång.

Jag funderar på att någon gång plocka ut de pop- och rockskivor som jag kan spela rimligt starkt utan att hänga upp mig på den dåliga ljudkvaliteten. Jag gissar att det skulle bli omkring 20 procent av samlingen, kanske något mer, efter att många skivor har bytts ut mot tidigare utgåvor.

Apropå långa låtar vill jag till protokollet föra att jag startade hela mitt mer aktiva pop- och rocklyssnande i 12-årsåldern med nästan bara symfonirock. Genesis "Foxtrot" är en av mina absoluta favoriter här i livet, inte minst den 22 minuter långa sviten "Supper's ready" på B-sidan. Kontrasten mellan sådana mästerverk och Beach Boys 1,54 min långa "Drive-In" är sådant som gör musikhobbyn så rolig. Här är förresten en länk:

http://www.youtube.com/watch?v=mAn5sxPrXqk

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-06-10 14:17

PekkaJohansson skrev:Genesis "Foxtrot" är en av mina absoluta favoriter här i livet, inte minst den 22 minuter långa sviten "Supper's ready" på B-sidan. Kontrasten mellan sådana mästerverk och Beach Boys 1,54 min långa "Drive-In" är sådant som gör musikhobbyn så rolig. Här är förresten en länk:

http://www.youtube.com/watch?v=mAn5sxPrXqk

Och här kommer del av Supper's Ready live (Apocalypse in 9/8): http://www.youtube.com/watch?v=PN1IWmQ6A_I

Och här några år senare, samma sjok med Collins på sång (och Bill Bruford på trummor): http://www.youtube.com/watch?v=JWOaXAiCSCA&feature=related
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-06-10 16:25

sportbilsentusiasten skrev:Även här räcker inte mitt system ända fram även fast det är bättre nu än förr. Men jag har hört hur löjligt bra det KAN låta!!

Hm, vad för något kan låta mycket bättre än det du har?

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2010-06-10 18:22

Bill50x skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Även här räcker inte mitt system ända fram även fast det är bättre nu än förr. Men jag har hört hur löjligt bra det KAN låta!!

Hm, vad för något kan låta mycket bättre än det du har?

/ B

Först o främst orginalvinylskivan, jämfört med mina rippade CD (även fast jag har orginalCDskivorna kan man ju anse att de är kopior jämfört med vinylen på så gamla skivor vi snackar om här)

Sedan skulle inte bättre slutsteg/aktiva filter sitta fel heller.
Har hört 8 Solo/filter och det var trevligt 8)
En hel del tydligare&renare överlag.

Pekka, om det bara är dryga 20% av alla dina pop- och rockskivor som du kan spela rimligt starkt utan att hänga upp dig på den dåliga ljudkvaliteten - ja då måste jag fråga...
VAD är det du hänger upp dig på som du tycker illa om?
Vad är rimligt starkt?
Kan du lyssna i timmar på den volymen?

Du bara måste komma över till mig o lyssna om du hör det hemma hos mig med. (i göteborg)
Jag brukar spela rätt högt (så det hörs reält utanför huset) men känner inte igen detta.
Vart bor du? Kan man komma över o lyssna hos dig?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-10 19:28

Skulle gissa att Pekka har samma problem som mig, att dom låter komprimerade, distar, låter orent, jobbig eq, etc. Tyvärr så har väldigt många popinspelningar mycket sämre ljud än vad dom borde ha.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-06-10 20:21

Ja, subjektivisten sammanfattar det bra. "Rimligt starkt" är en nivå där jag börjar förnimma musiken även fysiskt. De flesta popinspelningar har gett upp långt innan dess. Vanliga fel är, förutom allmänt oren klang, totalkvaddade trummor (ffa hi-hat), jätteillalåtande sång (både eq och dist) och den presenshöjning som plågar det mesta från 1984 och framåt.

Inspelningar från olika tidsåldrar har typiskt olika fel. 50- och tidiga 60-talsgrejer kan ha skaplig dynamik och klang, men distar ofta. De riktigt bra inspelningarna från 50-talet har man på cd ofta kvaddat genom brustvätt så att klangen låter anemisk. Ibland varierar också bruset med framför allt sången. Många sena 60- och tidiga 70-talsgrejer låter ofta orent och odynamiskt och har hög brusnivå pga att ljudkvaliteten inte hängde med när artisterna började experimentera med många pålägg. Jag tycker mig uppleva en generell välljudsperiod under ca 1973-1982 då idealet i högre grad var en naturlig klang, men det finns förstås många undantag. Minns dock att både Ramones och Sex Pistols låter bättre än en hel del som görs i dag! Från 1984 börjar masteringshyss och ett extremljust klangideal att göra sig påminda. Jag brukar exemplifiera utvecklingen genom att spela först något från Gyllene Tiders två första plattor (första cd-utgåvorna!) och därefter något med Kent. Det brukar säga det mesta även för den icke invigde.

Med riktigt bra ljudkvalitet kan jag lyssna under lång tid på ganska hög volym, men det kriteriet når nog inte ens en procent av popplattorna. Som tur är finns en volymkontroll så man kan reglera styrkan på (o)ljudet.

Annorlunda uttryckt: distorsionsnivån och den generella ljudkvaliteten avgör nästan alltid hur högt jag kan spela, när det borde vara den önskade ljudstyrkan som avgör. Nog kan jag under kortare stunder spela ganska högt även med dåliga inspelningar, men god lyssningsmiljö och -vana gör att jag ogärna utsätter min hörsel för sådana övningar. Har man väl exponerats för felen är det omöjligt att bortse från dem - eller snarare slå dövörat till. Det gäller i hög grad oavsett lyssningsmiljö.

sportbilen, jag skickar ett PM angående lyssning.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-10 22:00

Håller med Pekka till 110%.
OT, varför inte skapa en ny tråd där man rek popskivor med utmärkt ljud? Vore himla trevligt.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2010-06-10 22:55

Synd bara att det inte svänger om gruppen.

jag börjar kunna ringa in felet nu
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-06-13 11:27

har man inga problem att bära svart lapp för ena ögat och hänger i rätt "hamn" så finns det en komplett(?) discografi i flac att hämta hem. Allt verkar vara från japanska originalutgåvor.
Ruskigt bra.. :) 8)
Mvh
Magnus

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer