PekkaJohansson skrev:Jo, Dire Straits har en hel del fyndiga texter. Även den uttjatade "Money for nothing" är fint (själv)ironisk. Synd bara att det inte svänger om gruppen. Trots det ska jag nu gå ner till ljudrummet och spela något med 25 dB toppfaktor från den första utgåvan av "Brothers in arms"!
Svänger det inte beror det på anläggningen&installationen i rumet..
Nattlorden, samma gäller om det låter platt.
På ett bra system är Dire Straits grymt bra på alla sätt.
Och visst är skivan referensen, o hur bra den verkligen är hör man i ett bra system. Ett sådant behöver inte vara dyrt om man bara lägger lite tid på installationen av anläggningen. Även ett referenssystem är rätt dåligt inkastat i ett rum...
U2 och Metallika brukar som Dire Straits få kritik för taskiga inspelningar. De som tycker det har uppenbarligen återgivning som inte kan återskapa musiken så njutbart den faktiskt är inspelad på skivan.
Ok det finns bättre inspelningar men det som på ett sämre system låter konstigt/slarvigt/grötigt/skitigt ja till o med distat är på ett bra system raka motsatsen (nästan). Speciellt U2 har dock processat mer eller mindre allt i mixen (ibland även sången), lagt på liiiiite eko här o där plus att de har en massa konstiga ljud i bakgrunden samt om inte det vore nog en djup rätt "blöt" bas - så i ett dåligt system låter det som en ljudgröt med bummelbas utan musikaliskt budskap. Asjobbigt.
Skulle nästan säga att U2 är grym testmusik. Är det bra så är återgivningen verkligen bra...
Ta tex "all because of you" från How to dismantle an atomic bomb.
Som har allt det jag beskrev ovan. Hör ni att det ligger en till röststämma i mixen? Fast inte hela tiden. Hör ni när det är enstämmigt? Hur många gitarrer hör ni? Alla finns inte hela tiden heller. Snacka om lekstuga i mixerrummet.
Eller "babyface" från Zooropa, kan ni följa klockornas melodi som startar låter och sedan fortsätter när övriga instrument startar. De har en egen melodi/takt, skilld från låten i övrigt. På ett bra system bidrar de positivt, på ett sämre fattar man inte grejjen, på ett kass sysem hör man dom bara i början.
Mitt hemmasystem räcker inte till riktigt för att återge denna låt som det är tänkt - ännu.
Ursäkta OT med U2, men hade dessa låtar i min playlist.