Ino = Linn ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-06-15 12:51

Bill50x skrev: Däremot tycker jag piP och pi60 låter lite för dämpade (inte i översta diskanten), saknar liv, när rummet dämpas så hårt som det gärna blir om man följer rekommendationerna.
/ B
Ja du har kanske rätt i det, dumt av mig att skriva 5khz eftersom jag egentligen inte har en aning. Men när du säger det kommer jag ihåg att mitt första intryck av piP var att det lät liksom "torrt" och det kanske handlar om att dom saknar lite i det absolut översta registret. Men en sak kan iaf säga att får man väl knappast en mer förlåtande högtalare med en avrullning längst upp, eftersom det övre mellanregistret/nedre diskanten borde framhävas mer då, eller?
Hifi Is Great Everyday

Richard
Inaktiverad

Re: Ino = Linn ?

Inläggav Richard » 2010-06-15 12:54

meanmachine skrev:Jag har efter senaste lyssingen på Pi60 inte lämnat tanken att jag tycker att Ino är otroligt ljudlika med Linn. Samma ljudsignum och spelstil är jag ensam om detta?

Intressant tråd!

Den nya serien från linn låter klangligt rätt lika, om vissa kriterier uppfylls, dvs dämpning bakom högtalaren med Ino, och odämpat med Linns grejor.

Biwiring och spikes + en aning BBC-dipp gör att "allting" låter bra med linnburkarna. Avsaknaden hos piP av dessa signum resulterar i att några inspelningar låter ännu bättre, och sämre också förstås.

Ivor-isobarik, fredrik, Bassman, torig ( tror jag ) , mfl tycker ganska likt undertecknad. Jag tror detta beror på att det är lätt att ta till sig musiken på båda tillverkarnas grejor, numera.

Och vi har ju dessutom i många fall dessutom jämfört de två märkenas högtalare sida vid sida.

Jag tror att Moment 23 också har nästan samma preferenser. Troligen har han lyssnat till piP under mera optimala förhållanden än undertecknad vid jämförelse med majik 140, vilket ju verkar ha resulterat i stordäng och fördel piP. :wink:
Senast redigerad av Richard 2010-06-15 16:20, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-06-15 13:05

Det pratas en del i definitiva termer. Bättre/sämre = annorlunda?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-06-15 13:25

shifts skrev:Det pratas en del i definitiva termer. Bättre/sämre = annorlunda?

Nja, subjektiva termer i alla fall.
För min del så fattas för mycket information om en högtalare inte går längre ner än 55hz.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-15 13:51

Många gillar ju lite hissad högtalare, det ser man och hör när andra snackar. Men att kalla pi60 för en förlåtande diskant så är man nog ute och cyklar. Personligen har jag aldrig hört en bättre diskant än den i i32s. Den är HELT oprovocerad oavsett musik och volym. Den känns aldrig hissad eller dämpad utan rätt hela tiden, oavsett om det är Ministry eller Vivaldi.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-06-15 14:24

subjektivisten skrev:Många gillar ju lite hissad högtalare, det ser man och hör när andra snackar. Men att kalla pi60 för en förlåtande diskant så är man nog ute och cyklar. Personligen har jag aldrig hört en bättre diskant än den i i32s. Den är HELT oprovocerad oavsett musik och volym. Den känns aldrig hissad eller dämpad utan rätt hela tiden, oavsett om det är Ministry eller Vivaldi.
Är du alltid så här kritiskt inställd till Inohögtalare?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-15 15:20

:lol:

Kan dock inget annat än att innstämam med Mattias om detta, jag uplever diskanterna på mina i16s som helt fantastiskt avslappnade oavsett musik och volym. speciellt när jag kör mitt steg bryggat med 300W/kanal då kan man spela ta mig fan hur håert som helst utan att ljudkaraktären förändras alls...
Dom bästa diskanter jag stött på, men sedan är det ju en smak sam om man gillar deras "ljud signatur" eller inte, men jag älskar dom och är nöjd :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-15 16:28

_Fredrik_ skrev:Är du alltid så här kritiskt inställd till Inohögtalare?

Jag är bara ärlig. Att många hellre jamsar med eller inte har något mål alls utan det mesta duger, är ju upp till dom. Jag har mitt mål nu och hittills så har Ino's större saker varit som dom passat det målet bäst.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-15 17:06

Richard skrev:
meanmachine skrev:Jag har efter senaste lyssingen på Pi60 inte lämnat tanken att jag tycker att Ino är otroligt ljudlika med Linn. Samma ljudsignum och spelstil är jag ensam om detta?

Intressant tråd!

Den nya serien från linn låter klangligt rätt lika, om vissa kriterier uppfylls, dvs dämpning bakom högtalaren med Ino, och odämpat med Linns grejor.

Biwiring och spikes + en aning BBC-dipp gör att "allting" låter bra med linnburkarna. Avsaknaden hos piP av dessa signum resulterar i att några inspelningar låter ännu bättre, och sämre också förstås.

Ivor-isobarik, fredrik, Bassman, torig ( tror jag ) , mfl tycker ganska likt undertecknad. Jag tror detta beror på att det är lätt att ta till sig musiken på båda tillverkarnas grejor, numera.

Och vi har ju dessutom i många fall dessutom jämfört de två märkenas högtalare sida vid sida.

Jag tror att Moment 23 också har nästan samma preferenser. Troligen har han lyssnat till piP under mera optimala förhållanden än undertecknad vid jämförelse med majik 140, vilket ju verkar ha resulterat i stordäng och fördel piP. :wink:

Jag bara noterar. Tycker även att likeheter finns mellan erfarenheter jag gjort med maggisar men här skiljer storleken på ljudbilden brutalt mellan varandra. Pi60 har ett sound som är bra än om soundstagen är lite för liten så är det trevlig men min känsla är just Linn.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-15 17:07

shifts skrev:Det pratas en del i definitiva termer. Bättre/sämre = annorlunda?

Bra sett mot min preferens? sämre sett mot min preferens? Subjektivt? Ja! :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-06-15 17:28

Hehe, ja det är det svårt att argumentera mot.

Richard skrev något om inspelningar där Linn kan vara bättre. Och inspelningar där piP är bättre. Eller båda sämre. "Annorlunda" var det som slog mig då. Jag hoppas jag inte upptäcker sånt, att vissa låtar funkar bättre med ena högtalaren, sämre på en annan. Och ibland ombytta roller. Uscha.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-06-15 17:29

meanmachine skrev:
Pi60 har ett sound som är bra än om soundstagen är lite för liten så är det trevlig men min känsla är just Linn.

Jag tror att man kan ha sönder dom så att du får större soundstage. Lite filtersabotage så är du hemma. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-06-15 18:07

shifts skrev:Hehe, ja det är det svårt att argumentera mot.

Richard skrev något om inspelningar där Linn kan vara bättre. Och inspelningar där piP är bättre. Eller båda sämre. "Annorlunda" var det som slog mig då. Jag hoppas jag inte upptäcker sånt, att vissa låtar funkar bättre med ena högtalaren, sämre på en annan. Och ibland ombytta roller. Uscha.

Min erfarenhet av Linnriggen som min polare har som dessutom jobbat på Linnbutiken i Luleå är att sätter du på en sunkig gammal inspelning med T.ex Hepstars T.Rex så rockar det faktiskt riktigt fint medan i min rigg spelar en sådan inspelning med mycket skrammel och väldigt tunt i basregistret. Vad som är mer tilltalade är upp till lyssnaren. Man kan säga att det finns ett inslag av samness i polarens rigg!

En snygg välgjord inspelning med T.ex Esbjörs trio spelas inte upp på samma sätt heller med majk 140, där lirar INO definitivt ut på ett annat sätt. Majkarna rumlar bumlar så det står härliga till med den typen av inspelning.

Jag var -07 på en demo på Takt & Ton där skottarna hade dragit dit det fetaste av det feta i deras företag, till å med ström från gatan behövdes för att driva alla steg. Det spelades starkt i överkant för mina öron men ett bra tag satt jag där. Min polare frågade upphetsat hur jag upplevde "upplevelsen" Bumligt å starkt var mitt svar :oops: Sen köpte jag en Classik Musik av honom så att han blev glad igen ;)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-06-15 18:20

Johan_Lindroos skrev:
Alexi skrev:Jag har bara hört Linn på mässor och då har de inte kunnat leverera något "Sound" alls, mässans sämsta ljud. Men jag hörde heller ingen utrycka att de tyckte det lät bra. Sen har jag en gång hört Linn i butiken de hade på Östermalm, men inte heller där lät det bra. Med detta inte sagt att deras högtalare inte skulle kunna låta bra i ett hem.

Men anser inte Linn att högtalaren är den minst viktiga komponenten i kedjan "source first" :?:

Min slutsats:
- Distributören kan inte dema produktens bästa egenskaper.
- Tillverkaren prioriterar inte kvalitén på högtalare.

Inte direkt de bästa förutsättningarna för att Linn skulle tillverka världens bästa högtalare i sin prisklass.

Precis så vill jag ha högtalare! :) Hur det kan bli "mässans sämsta ljud" övergår mitt förstånd. :wink:

(min fetning)
hehe, vad jag menade var att det var så hög dist och rumsliga fenomen som jag hoppas inte har något med Linns "sound" att göra :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

eriken

Inläggav eriken » 2010-06-15 18:31

Vi kan verkligen uppleva högtalare väldigt olika. Jag tycker verkligen inte att pi60 skulle kunna anses som ljusa, snarare tvärtom att de har mera värme i ljudet med en lite avrullad toppdiskant (i mina öron).

Avrullad mot vadå kanske vissa undrar? Mot det mesta skulle jag vilja säga, Elac fs 137 jet, Revel M20, piPs etc..

Kanske då konstigt att de skulle vara avrullade motför piPs. Kan det vara så att det är domediskanten på pi60 modell 2006 som ger ett mjukare ljud fastän det spelar lika högt i registret och att det i själva verket ger en illusion av att det känns avrullat då inte den där "krispigheten" finns där?

Jag håller dock med subjektivisten om att det aldrig går att få det att låta illa eller skärande med dessa diskanter utan man vet ganska exakt vad man kan vänta sig av dem oavsett programmaterial, de spelar lugnt kontrollerat och aldrig aldrig vasst.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-15 19:51

phon skrev:
meanmachine skrev:
Pi60 har ett sound som är bra än om soundstagen är lite för liten så är det trevlig men min känsla är just Linn.

Jag tror att man kan ha sönder dom så att du får större soundstage. Lite filtersabotage så är du hemma. :)

Lite som han som menade (väl) att kikaren var åt fel håll.
- men vänder jag den ser jag f#n ingenting. 8O

Vår syn på vad som anses vara rätt skiljer sig kapitalt i detta avseende och min fulla syn är att livekänsla och storhet i ljudprojektionen är mer rätt än liten sweetspot med liten 3d

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-15 19:53

Vad menas med soundstage i det här samtalet?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

torig

Inläggav torig » 2010-06-15 20:25

bassman skrev:En snygg välgjord inspelning med T.ex Esbjörs trio spelas inte upp på samma sätt heller med majk 140, där lirar INO definitivt ut på ett annat sätt. Majkarna rumlar bumlar så det står härliga till med den typen av inspelning.

Det där tycker jag är en kärnfull sammanfattning av vad man kan uppleva med Linn-högtalare. Där Linn har en ofta rätt bumlig bas, så återger Ino basen betydligt bättre, mer artikulerat, lättare att följa basgångarna.

Min uppfattning är att Ino-högtalarna (min erfarenhet är endast modellerna piP, piPs och pi60s) är väldigt välbalanserade. Enligt mig finns det inget register "som sticker ut". Som några skrivit förut, Linn låter mer "sameness" medan Ino (upplever jag) är mer ärliga mot materialet.

Pratar vi pris/prestanda, så har Linn inte en chans. Däremot så låter deras större modeller (ex Akurate 242 och Klimax 350A) väldigt bra och då gärna i aktiv konfiguration (350A är aktiv från början). Men då ska man ha klart för sig att Klimax 350A kostar 390.000 kr. Jag tror - utan att veta - att de skulle få det svårt mot Inos större signatur-system med tillhörande basmoduler. :wink:

/mvh

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-15 21:18

eriken skrev:Vi kan verkligen uppleva högtalare väldigt olika. Jag tycker verkligen inte att pi60 skulle kunna anses som ljusa, snarare tvärtom att de har mera värme i ljudet med en lite avrullad toppdiskant (i mina öron).

Avrullad mot vadå kanske vissa undrar? Mot det mesta skulle jag vilja säga, Elac fs 137 jet, Revel M20, piPs etc..

Kanske då konstigt att de skulle vara avrullade motför piPs. Kan det vara så att det är domediskanten på pi60 modell 2006 som ger ett mjukare ljud fastän det spelar lika högt i registret och att det i själva verket ger en illusion av att det känns avrullat då inte den där "krispigheten" finns där?

Jag håller dock med subjektivisten om att det aldrig går att få det att låta illa eller skärande med dessa diskanter utan man vet ganska exakt vad man kan vänta sig av dem oavsett programmaterial, de spelar lugnt kontrollerat och aldrig aldrig vasst.

jag tror mycket av skillnaden hänger på skillnad i spridning
Bikinitider

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2010-06-15 21:27

celef skrev:
eriken skrev:Vi kan verkligen uppleva högtalare väldigt olika. Jag tycker verkligen inte att pi60 skulle kunna anses som ljusa, snarare tvärtom att de har mera värme i ljudet med en lite avrullad toppdiskant (i mina öron).

Det måhända vara som du beskriver det ändrar dock inte det faktum att Pi60 har lite mörkae ljud samt lite varmare klang än ... samt att den uppfattas som aningen liten i soundstage.

Magnus.
Soundstage är alltså enkelt storleken på projektionen. Jag jämförde Pi60 med en 32" skärm emedan M20 ger en 80" duk .. varpå responsen automatisk och icke oförväntat blir att den mindre ljudbilden är rätt emedan den större är fel :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-15 21:47

meanmachine skrev:
celef skrev:

Det måhända vara som du beskriver det ändrar dock inte det faktum att Pi60 har lite mörkae ljud samt lite varmare klang än ... samt att den uppfattas som aningen liten i soundstage.

Magnus.
Soundstage är alltså enkelt storleken på projektionen. Jag jämförde Pi60 med en 32" skärm emedan M20 ger en 80" duk .. varpå responsen automatisk och icke oförväntat blir att den mindre ljudbilden är rätt emedan den större är fel :)

det brukar hänga ihop
Bikinitider

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-06-15 21:52

meanmachine: Nej, det jag sett är att folk inte känner igen sig i beskrivningen.

Inohögtalarna har jag aldrig upplevt haft en fastlåst storlek på sin ljud-
presentation, utan är snarare väldigt ombytliga. Därför tycker i alla fall jag
det är konstigt när du jämför presentationen med (som) en 32" tvskärm. Du
skriver ju också att det är så i jämförelse med Revel, men det känns ändå
knepigt för mig.
2021 maj på Spotify

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-06-15 22:04

meanmachine skrev:
Richard skrev:

Intressant tråd!

Jag bara noterar. Tycker även att likeheter finns mellan erfarenheter jag gjort med maggisar men här skiljer storleken på ljudbilden brutalt mellan varandra. Pi60 har ett sound som är bra än om soundstagen är lite för liten så är det trevlig men min känsla är just Linn.

Intressant detta!

På den tiden jag var "hardcorelinnie" så var den enda högtalaren jag tyckte om förutom linns egna, -Magnepan 2.2.
Klangligt väldigt lika. Jag hade på den tiden tom. funderingar på att köpa ett par maggisar.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-06-15 22:10

Soundstage beror enligt min erfarenhet mest på inspelningen och rummet. Jag kommer just från en trevlig musikträff (your loss, HB...) där ett nyinrett lyssningsrum uppfyllts med ljud från pi60. Beroende på inspelningen har musiken spelats upp från ett litet område precis mitt emellan högtalarna till ljud som kom snett bakifrån (sic!).

Jag behöver inte större soundstage än så, och jag vill absolut inte ha det på alla inspelningar. Jag vill att Petruskyrkan skall höras som den gör på Sparfs och Drottningholms fyraårstidernainspelning; jag vill att Göteborgs Konserthus hörs som det gör på Nielsens 2:a med Myung-Whun Chung.

Att pi60 skulle vara förlåtande i diskanten förstår jag heller inte; en av meanmachines favoritskivor Brothers in Arms på SACD låter skräp och riktigt illa i diskanten på pi60 genom en i övrigt neutral anläggning. På Ground från Markus Leosons slagverksskiva på Caprice spelas allting upp - skärande sforzando i träblocket, klingande cymbaler, ringande klockor, sjungande tom-toms och rasslande bambupinnar - med ett brett spektrum av klang och dynamik.

Som sagt, lyssningsrummet och inspelningen bestämmer till största delen soundstagen. Och, som någon påpekat, i ett bra rum låter bra högtalare ganska lika varandra.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-06-15 22:39

pi60 vill jag inte kalla lite nedtonad eller mörkare, dess diskant är väldigt bra. Neutrala och välupplösta, aldrig vassa. I stort sett nästan lika bra som Dynaudios bättre diskanter, och de är de bästa som finns tycker jag.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-06-15 23:35

meanmachine skrev: Soundstage är alltså enkelt storleken på projektionen. Jag jämförde Pi60 med en 32" skärm emedan M20 ger en 80" duk .. varpå responsen automatisk och icke oförväntat blir att den mindre ljudbilden är rätt emedan den större är fel :)

Om du specar det lite noggrannare, menar du då att pi60 ger en 32" bred soundstage med en 32" bred inspelning, medan en M20 ger 80" bredd med en 32" inspelning?

Eller är det tvärtom, inspelningen du använde är 80" bred?

Bredden på soundstage kommer ju från inspelningen, och bör väl helst återges ungefär som den är på inspelningen.

Ja, om man då inte gillar konstgjord bredd förstås, men då blir en ensam sångerska också 3 meter bred .... 8O

Allting blir 3 meter brett, är det din preferens?

Det kan ju vara tvärtom också, man gillar ingen bredd alls, allt skall höras i mitten som i hörlurar. Det går att göra högtalare så också, jag har hört såna. Det låter jätteskumt annorlunda faktiskt. :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

eriken

Inläggav eriken » 2010-06-15 23:47

Edit: Jag undrar egentligen varför jag envisas med att kommentera hur högtalaren låter då jag bevisligen vet att den största klangliga skillnaden ligger i vilket rum och var den är placerad..

Jag har flyttat högtalarna en halvmeter och anser nu att de spelar öppet och klart :)

Tror jag skall dämpa ner mig och tänka till nästa inlägg innan jag uttalar mig och en högtalares karraktär och inte rummets+högtalaren.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-06-16 05:35

eriken: Det tycker jag inte du behöver. Då blir det tråkigt forum detta.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-06-16 06:42

eriken skrev:Edit: Jag undrar egentligen varför jag envisas med att kommentera hur högtalaren låter då jag bevisligen vet att den största klangliga skillnaden ligger i vilket rum och var den är placerad..

Jag har flyttat högtalarna en halvmeter och anser nu att de spelar öppet och klart :)

Tror jag skall dämpa ner mig och tänka till nästa inlägg innan jag uttalar mig och en högtalares karraktär och inte rummets+högtalaren.

:) Ibland kan det vara bra att resonera lite offentligt för att ifrågasätta sina idéer och tankar. Men jag håller med dig om rummets betydelse för detta resonemang (och lägger själv till inspelningen).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-16 10:00

+1 på den, stämmer in med 100% exakthet på hur jag upplever skillnaden :)

men jag tror dock att det snarare beror på många olika bettenden och inte just skillnaden i matterial hos diskanten som sådan.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino