demo9 skrev:Ingvar: du får räkna själv, du förstår säkert att min hjärna och din hjärna inte tänker exakt lika. Om du drar slutsatsen att jag har en tumregel för hur detta rum skulle designas så har du fel, du har däremot rätt i att det i nuläget inte är idealiskt.
Ber om ursäkt. Jag läste det du skrev som tumregler, inte som exempel.
Skrev jag att jag inte tänkte ta hänsyn till basabsorption i väggarna? eller skapades den uppfattningen i ditt huvud?
Ehh... Det lät som om du kom med ett konkret förslag. Jag läste dig nog fel.
Med tanke på de utrymmen som finns i aktuellt rum är taket en lämplig plats för LF-abs, OM det ger önskad effekt.
Håller med om detta. Använder ofta takabsorbenter, om det visar sig behövas. Aktar mig för att föreslå dem innan jag vet att de behövs dock, i synnerhet såhär på forum där man inte vet hur många som läser och tolkar idéer man häver ur sig som regelrätta förslag.
Anemiska rum är inte kul.

Att bygga fel blir både dyrt, tar tid och är jobbigt.
Vad gäller ribborna/diffusor så kanske jag ska poängtera att det var ett EXEMPEL på hur diffusion kan åstadkommas, det är en billigare variant än SMT-panel som ofta används. Föreslagen placering av diff är följdaktligen även det ett EXEMPEL.
Jag är med. Föredrar dock andra sorters diffussorer, om det visar sig att de behövs.
BRASKLAPP: Känner mig tvungen att berätta att de råd/förslag som jag mer eller mindre genomtänkt skriver på detta forum ej är färdiga lösningar, ej heller är de tumregler.
Ha dé!
Tackar för förtydligandet!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).