Moderator: Redaktörer
StefanC skrev:Förövrigt är det inte en modífireing utan ett helt nytt och fräscht projekt som jag är sugen på att dra igång med.
Fattar inte att de kan bli så stora! Ett 12dB filter i 8 Ohm för 100Hz använder c:a 18mH i serie och 280uF parallellt. 1000uF - Du har inte räknat fel någonstans?
...när jag simulerat i LspCAD så blir det svårt att ordna med en spole i serie då denna påverkar det första elementet lika mycket som det andra ...
Jocke skrev:En sak ang MTM som man kanske ska fundera lite över är att då konytan fördubblas så sänks den övre gränsfrekvensenmed en halv oktav!
AndersC skrev:OT. Hur får man namn angivet automatiskt vid citat?
Är inte riktigt med på det där, korslutningsrisk?Jag skulle då inte ge mig på den typen av filter utan spole! 1000uF parallellt på slutstegets utgång! Aj, aj aj - hur ska det gå?
skrutten skrev:Jocke skrev:En sak ang MTM som man kanske ska fundera lite över är att då konytan fördubblas så sänks den övre gränsfrekvensenmed en halv oktav!
Blandar du inte ihop två olika saker här (att en MTM uppför sig som ett element med dubbel kon yta)?
StefanC skrev:Fick inte det där med citat att fungera, sen vet jag inte hur jag helt plötsligt fick namnet Anders![]()
MVH Stefan
StefanC skrev:Bra input!
Helt klart enklast att gå den vanliga vägen men jag hänger ändå kvar lite vid serie
Har naturligtvis också noterat att impedansen ökar till det dubbla, men på vilket sätt är detta ett problem? Är 16 ohm på något sätt svårare att driva än 8? Impedanstopparna i basen fördubblas ju också förvisso...Annars kan man ju tänka sig att man håller sig till element med 4 ohms impedans.
Är inte riktigt med på det där, korslutningsrisk?Jag skulle då inte ge mig på den typen av filter utan spole! 1000uF parallellt på slutstegets utgång! Aj, aj aj - hur ska det gå?
Vilka andra icke-önskvärda fenomen kan uppträda när man använder sig av en så stor kondensator? Sedan är det väll knappast så att filtret kommer vara "spollöst", vid högre frekvenser så ska ju den första basen delas av mot diskanten.
[/quote]Inser att seriefilter är knepigare att få till än parallell, just då komponenter påverkar varandra mera, men det är ju det man har simuleringsprogram och er till så man kan lära sig hur man skall gå till väga
MVH Stefan
Jocke skrev:skrutten skrev:Jocke skrev:En sak ang MTM som man kanske ska fundera lite över är att då konytan fördubblas så sänks den övre gränsfrekvensenmed en halv oktav!
Blandar du inte ihop två olika saker här (att en MTM uppför sig som ett element med dubbel kon yta)?
Så är det! Vi har tagit upp det i en tidigare tråd.
/J
skrutten skrev:Ok den sänks, helt överens i denna del. Men beror det inte på avståndet mellan basarna i MTM:en
StefanC skrev:
När man så simulerar med en spole i serie tycks det bildas en mer eller mindre störande höjning i frekvensgången precis där .5 basen börjar rulla av, någon input på detta? Har inte tillräcklig koll för att våga säga något om varför denna uppstår, om man kan göra något åt den eller om den är obetydlig vid verkliga konstruktioner där elementen troligtvis uppvisar större dB-avvikelser, men höjning blir mindre om man delar .5 basen lågt (kräver större konding) och mellanbasen högt.
....
Jocke, helt klart så att man måste prova i verkligheten det är ju där högtalaren är tänkt att spela. Så fram med snickarbrallorna bara! För egen del dröjer det nog ett tag innan det blir allvar då jag alltid vill planera mina projekt noga innan jag drar igång vilket brukar resultera i att dom tyvärr aldrig blir av.
Uteffekt från förstärkaren är naturligtvis något man får ta med i beräkningarna men det finns alltså inget annat man behöver bekymra sig för när det gäller seriekoppling ?
MVH Stefan
skrutten skrev:Ett resultat av en 2.5 vägs högtalare följer här nedan:
Nästan helt perfekt onaxis![]()
Svart kurva summerad tonkurva
Röd bas-mellan
Blå 0.5 bas
Lila diskant
Och Grön summering med polvänd diskant som visar att alla element spelar i fas vid delningsfrekvensen.
Detta är inte ett filter med jätte induktor på 0.5 basen. Det ser ut som ett andra ordningens elektriskt BW-filter mot bas-mellan och parallellt över bas-mellan element en spole + 0.5 basen.
Varför valde du bort 2,5 vägsprincipen (seriekoppling då) ?
Jocke skrev:Med ett parallellfilter kan du labba (mer) oberoende med filterdelarna och justera delningen mot diskant och avrullningen för 0,5 basen för sig!
/J
Jocke skrev:Hmmm, ja det överenstämmer väl rätt bra med min uppfattning. Om man nu måste dämpa basen i 2,5:an för att kunna placera låddan nära väggen så är ju liksom inte mycket vunnit! Man har bara gjort det svårt för sig!
Men, för många element stiger ljudtrycket i det resistanskontrollerade området. Det området är över den frekvens där kondiametern motsvarar 1/2 våglängd. För en 6,5"-are inträffar detta över c:a 1200Hz.
Här borde det vara möjligt att integrera denna höjning med baffelsteget och 0,5-basen!
Skulle kunna ta OA51 som exempel. Den är konstruerad för att placeras mot vägg. Trots det dämpas 8542-an med 1mH som alltså håller en 18-20 Ohm (orkar inte räkna exakt nu) vid delningsfrekvensen (3k). Spolen är alltså överdimensionerad (motsvarar en resistiv delning på c:a1200Hz) för att kompensera frekvenskurvan. Detta trots att den drar nytta av väggen!
/Jocke
PS. Många tycker ju att 51:an är lite svag i basen och även om jag själv är nöjd hade jag inte haft något emot 0,5 bas till!
Faktum är att en placering så nära väggen verkar ge en eller några db för mycket bas rent generellt.
Baffelsteget kommer alltså att försvinna helt och ersättas av en bashöjning jämfört med en "vanlig låda".
Skrutten skrev:Ho ho nu har jag rört till det Shocked Min simulering är med parallell 0.5:a (men utan sån där jätte induktor som jag tycker verkar helkasst).
Jocke skrev:Men, för många element stiger ljudtrycket i det resistanskontrollerade området. Det området är över den frekvens där kondiametern motsvarar 1/2 våglängd. För en 6,5"-are inträffar detta över c:a 1200Hz.
Här borde det vara möjligt att integrera denna höjning med baffelsteget och 0,5-basen!
StefanC skrev:Oops glömde två snabba frågor
Hur ser lobingen ut i detta fallet ?
Varför valde du bort 2,5 vägsprincipen (seriekoppling då) ?
MVH Stefan
Låter som en intressant lösning, för vissa element då. Jag har alltid sett denna höjning lite som en artefakt som inte ska vara där, men om man kan utnyttja den på ett sådant fiffigt sätt så kanske den kan vara till en fördel i just detta sammanhanget.
0.5 basen rullar väll av lite högre än normalt i sådana fall, men kanske kan delas lite brantare ? Eller skapas svåra fasproblem då ?
At very low frequencies, the wavelength of sound is long enough to make
the reflected soundwave arrive almost in phase with the direct sound, and the reflected sound
causes an increase in sound level by about 5 dB. The higher the frequency, however, the shorter
the wavelength. The difference in path lengths between the reflected and the direct soundwaves
gradually introduces a phase lag into the reflected sound. The greater the phase lag, the smaller is
the increase in sound level caused by the reflected sound. At a frequency which corresponds to a
wavelength 6 times the difference in path lengths, this increase in sound level still amounts to
about 4 dB. Less than one octave higher, when the wavelength slightly exceeds 3 times the
difference in path lengths, the reflected sound ceases to add to the sound level. This happens at
some frequency between 100 and 300 Hz, depending on the size of the loudspeaker.
(.75 vågländ i kvadrat)If you mount the drivers close to the room boundries (walls and ceiling), a substantial dip in power response will take place, This occurs because of the interference pattern caused by boundrary reflections....This is only a problem in the lower frequency ranges where the distance to the wall or floor is less than
For a woofer mounted .4 to .6 meters from any surface the dip iin freq response will occur between 120-160Hz. The magnitude of this depression can be from 3-10dB...
1/10. Om ljudkällan är 1/10:s våglängd eller mindre från begränsningsytan kommer reflektion från denna samverka med ljudkällan.
1/4. Vid frekvensen då bakväggen är 1/4:s våglängd från ljudkällan fås en dal i tonkurvan.
1/2. Vid frekvensen då bakväggen är 1/2:s våglängd från ljudkällan fås en topp i tonkurvan.
1/1. Om våglängden är ungefär lika med ljudkällans höjd över golvet fås en dal i tonkurvan pågrund av golvreflexen.
Skrutten skrev:0.5 basen ligger ca 45 grader ur fas (loobar mot golvet) om man flyttar fram den ca 7cm (vill jag minnas) hamnar de i fas under en stor del av sitt arbets område, men som sagt detta är ett "parallellfilter".
Kaffekoppen skrev:Ny tråd för det ämnet? Det vore kul
skrutten skrev:Ngt OT
4 viktiga våglängder för placering av lådhögtalare.
1/10. Om ljudkällan är 1/10:s våglängd eller mindre från begränsningsytan kommer reflektion från denna samverka med ljudkällan.
1/4. Vid frekvensen då bakväggen är 1/4:s våglängd från ljudkällan fås en dal i tonkurvan.
1/2. Vid frekvensen då bakväggen är 1/2:s våglängd från ljudkällan fås en topp i tonkurvan.
1/1. Om våglängden är ungefär lika med ljudkällans höjd över golvet fås en dal i tonkurvan pågrund av golvreflexen.
Förövrigt har jag inte Vance Dickason i min bokhylla... Borde man det?
Asvent skrev:skrutten skrev:Ngt OT
4 viktiga våglängder för placering av lådhögtalare.
1/10. Om ljudkällan är 1/10:s våglängd eller mindre från begränsningsytan kommer reflektion från denna samverka med ljudkällan.
1/4. Vid frekvensen då bakväggen är 1/4:s våglängd från ljudkällan fås en dal i tonkurvan.
1/2. Vid frekvensen då bakväggen är 1/2:s våglängd från ljudkällan fås en topp i tonkurvan.
1/1. Om våglängden är ungefär lika med ljudkällans höjd över golvet fås en dal i tonkurvan pågrund av golvreflexen.
Förövrigt har jag inte Vance Dickason i min bokhylla... Borde man det?
Yep det borde man! Den är superbra, även om den fortfarande har vissa fel som borde vara rättade i sjunde upplagan... Beställde den från Amazon tillsammans med "Testing loudspeakers...". Superbilligt nu när dollarn är låg...
//Martin
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster