Svante skrev:Ja, jag hade två skäl att fråga vilken kurs frågan ingick i. Det ena var att de använder ett program som skrivits på vår institution, det andra att jag ogärna hjälper till att ge direkta svar på hemtentor eller inlämningsuppgifter. Frågan såg uppenbarligen ut som en inlämningsuppgift, vilket frågeställaren också har bekräftat.
Inkorrekt, de är sannolika frågeställningar.
Det finns flera anledningar att jag ogärna svarar på frågor som elever ska lösa själva.
1. Det är dålig pedagogik. Att söka reda på ett svar själv och formulera det med egna ord är mycket mer effektivt för den egna inlärningen. Att få hela svaret för avskrift ger ingen inlärning. Det är därför man inte lämnar ut facit med inlämningsuppgifter. Det vore alltså en björntjänst gentemot frågeställaren att tala om de rätta svaren rakt upp och ner och med lite perspektiv på tråden ångrar jag att jag skrev så mycket som jag ändå gjorde.
Tror ni verkligen att jag rent av använt erat svar utan att tillägga information på egen hand? Har ni någon aning om hur mycket tid jag lagt ner på detta arbete? Nä, trodde väl det. Ni har ingen som helst aning om vad för ambitionsnivå jag befinner mig i. Jag har tagit reda på information inom detta område från flera håll och kanter; via böcker, lärare, nätet, vänner och bekanta samt andra kursare. Personligen kallar jag detta effektivt arbete i och med den otroliga mängd kunskap som insupats på vägen. Tro vad du vill, men mitt mitt syfte är ej att åka snålskjuts! Om jag ska vara ärlig så har den redan erbjudna informationen från eran sida inte varit fullt så tillfredställande och detta av ett bra skäl: brist på bakgrundsinformation. Dock har dessa svar väckt en del frågeställningar som skrevs ner av mig personligen men som ignorerades, således tog jag reda på dessa detaljer på egen hand.
2. Det är taskigt mot de andra eleverna som går och har gått samma kurs. Om den genomsnittliga eleven som går ut kursen har lärt sig mindre drar det ju ner anseendet som utbildningen får.
Taskigt? Jag har ställt frågor som inte ingår i den aktuella inlämningsuppgiften och ni anklagar mig för att vara taskig. Nä du, där har du allt fel.
3. Det är taskigt mot läraren som har ansträngt sig att göra en hemuppgift vars syfte saboteras av mig.
Lugn och fin Svante! Läraren har konstruerat inlämningsuppgifter som jag absolut inte delar med mig till en bunt individer jag aldrig stött på i det verkliga livet.
Jag kämpar med sånt här dagligen i undervisningen. Jag tycker det är väldigt synd när man som elev vill ta genvägar när de medför att man faktiskt inte lär sig det man ska. Förklaringen är väl att man är under press att få sina studiemedelspoäng. Den frestade ska dock veta att uttrycket genväg=senväg är sannare än någonsin här. Något som kanske är än mer oroväckande är många lärares godtrogenhet i frågan, sk alternativa examinationsformer är högsta mode. Jag tror att de är en mycket farlig väg att ta om de ger möjlighet till fusk. Ett sådant system, satt under press, genererar ofrånkomligt fusk tror jag.
Det jag kan säga om mig personligen är att jag grävt mig in i dessa uppgifter som man vanligtvis inte ska göra men detta är en vana från mitt håll, kalla det för ett problem men det som är positivt av detta är att jag får pejl på vad jag verkligen har skrivit om och att pluggandet blir allt annat än ytligt.
Studiemedlet är av minsta vikt, det jag strävar efter varje dag är att bli en erfarenhet rikare.
F.ö. så har jag inget intresse vad ni gör eller om ni i själva verket är lärare eller ej eller vad ni egentligen sysslar med i erat dagliga liv, detta angår inte mig.
Och orsaken att stävja fusk är inte att vara elak, tvärtom, det är att främja inlärningen.
Givetvis! Kan inget annat än att hålla med.
Observera att jag inte påstår att trådskaparen fuskar, det vet jag ju inte eftersom jag inte vet premisserna i hans kurs.
Fel, ni påstår det på ett indirekt vis vilket kan läsas mellan raderna. Det ni anklagar mig är bågeri och inget annat vilket framgår klart och tydligt.
Det är ju mycket möjligt att kursledaren skulle godkänna frågandet på faktiskt, det har jag ju ingen möjlighet att kontrollera. Så om nu inte trådskaparen vill tala om vilken kurs det gäller, kanske jag i alla fall kan få ett ärligt svar på detta:
Om kursledaren fick syn på ditt första inlägg, hur skulle han reagera då? Om du inte vet; skulle du vara nervös om du trodde att han hade fått ett mail om att du hade skrivit inlägget?
Jag har ingen anledning att visa denna ensidiga smutskastning som f.ö. befinner sig på dagisnivå för min kursledare.
Bottom line: Det är inte för att vara taskig som jag tvekar att svara. Det är av omtanke om din inlärning.
åh tack för omtanken Svante

. Jag skulle inte använda mig av begreppet taskig utan en bättre definition för erat eviga gnällande vore
sadism.
Ursäkta trådskaparen för OT, eller hur man ska säga. Jag tycker iofs att det var on-topic, men jag förstår att inte du tycker det.
Måste tyvärr erkänna att de relevanta inglägg från eran sida har varit minimala till antalet. Gå igenom det ni skrivit så förstår ni säkert.
och nu till herr perstromgren...
Suck.
Suck för att du ens började skriva detta inlägg.
Devin84 är förmodligen född 1984 och förstår inte bättre. Han tror att han gör sig själv en tjänst genom att försvara sitt försök till att få hjälp med en hemuppgift.
What can I say this man is a genius *applåder* för årtalet, hehe du verkar nog vara en vis liten man hehe...
Jag stödjer Svante, Anders och Hr Kaffekopp: den unge mannen har fått mer info än han borde med tanke på att han vägrar uppge vem som givit hon hemuppgiften.
...och den äldre herren måste nog ha fått något hårt i skallen för att kunna skriva i hop en sådan mening.
Det är ytterlig omoget av honom.
Omoget är ditt sätt att skriva som framgår i nästa citat.
Han kanske inte finns. Han kanske bara är ett troll? Jo, så är det nog.
Ja så är det nog du min lilla vän, ni befinner er med stor sannolighet en dröm. Skämt åt sido, du behöver nog lyfta på dig från stolen och ta en nypa luft för det är uppenbart att du tillbringat mycket tid i virtuella diskussioner.
Varför jag blir så upprörd? Jag vet inte
Bli upprörd, ja, ryck av dig håret om du vill. Min poäng är, vem bryr sig??
Devin84 ska inte mer hjälp förrän han ger oss ett bra skäl, om ni vill höra min åsikt.
Och detta ska komma från en individ som du. Var god och gör mig en tjänst och posta mindre i framtiden.
och slutligvis...
Det går för övrigt att få ett sannolikt svar på vem han är med hjälp av sökverktyg som Google.
oooh I'm so scared mr. goldfish!
Hah, har ni ingen fritid?