Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Kontaminera inte den här svåra frågan med fakta nu. Jag menar den gammalmodiga strömmen som man sa gick någonstans. Den har det rått olika uppfattning om genom tid vart den har hamnat.
Bill50x skrev:Flint skrev:Kontaminera inte den här svåra frågan med fakta nu. Jag menar den gammalmodiga strömmen som man sa gick någonstans. Den har det rått olika uppfattning om genom tid vart den har hamnat.
Själv hamnade jag i strömmen när jag tappade riktningen
/ B
UrSv skrev:Och till råga på allt var det väl så att man för en herrans massa år sen antog att strömmen gick från plus till minus och att man sedan dess räknat på det viset fast det i själva verket alltså var tvärtom.
Flint skrev:UrSv skrev:Och till råga på allt var det väl så att man för en herrans massa år sen antog att strömmen gick från plus till minus och att man sedan dess räknat på det viset fast det i själva verket alltså var tvärtom.
Jag pluggade min första el i slutet av 60-talet. Då bytte strömmen helt plötsligt riktning. Man visste inte från ena dan till den andra hur den gick. Alla sa olika.
Påminner om 1977 när vi bytte lämplig sida att framföra bil på. Då visste man inte heller ett tag varifrån dom kom och försvann. Dom for åt alla håll. Märklig tid.
Flint skrev:Matte var inte mitt bästa ämne.
dimitri skrev:Så nu till elström. Som det har påpekats i annan tråd är det inte elktronerna som rusar med hastighet nära c. Det är vågen. Elektronerna är i princip stationära eller färdas med försumbar hastighet. Men nu skiljer vi på spänning och ström. Och då kan en en efaldig lekman som jag själv fråga sig (er): vad är då ström? En vågrörelse?
Ja, det är i alla fall en bra modell. Maxwells ekvationer ger ju det svaret, i alla fall.dimitri skrev:vad är då ström? En vågrörelse?
Almen skrev:Flint: Du vill bara ha reda på det för att alltid kunna gå mot strömmen.
Ja, värmeavgång av resistiva effekter, samt förluster av det elektriska och magnetiska fält som alstras. Dessutom i form av eventuell energiomvandling i slutet på ledaren.Flint skrev:Alltså är ström en förmedlare av energi. Hur då? Genom friktion när dom trängs med varandra och materialet i övrigt?
dimitri skrev:Så nu till elström. Som det har påpekats i annan tråd är det inte elktronerna som rusar med hastighet nära c. Det är vågen. Elektronerna är i princip stationära eller färdas med försumbar hastighet. Men nu skiljer vi på spänning och ström. Och då kan en en efaldig lekman som jag själv fråga sig (er): vad är då ström? En vågrörelse?
Flint skrev:En elektrons energi bör ju rimligen till största del bestå av rörelseenergi.
Massan verkar ju inte så stor. Stämmer det?
Jag menar inte att den är helt still, men att rörelsen är någon sorts brownsk rörelse i metallens kristallgitter.Flint skrev:Min bild är att dom snurrar runt någon kärna i vanlig ordning och med samma hastighet (tror jag), men att dom inte är lika hårt knutna till den, vilket gör att dom kan tänka sig att ge sig ut på vandring. Men jag har gärna fel.
Tesmotivation:
Om den fria elektronen skulle ligga still och vänta på förslag skulle den tappa sin energi som jag alltså tror mest består av rörelseenergi.
Flint skrev:Går "ström" från plus till minus eller tvärs om?
Flint skrev:dimitri skrev:Så nu till elström. Som det har påpekats i annan tråd är det inte elktronerna som rusar med hastighet nära c. Det är vågen. Elektronerna är i princip stationära eller färdas med försumbar hastighet. Men nu skiljer vi på spänning och ström. Och då kan en en efaldig lekman som jag själv fråga sig (er): vad är då ström? En vågrörelse?
Ingen som seriöst vill försöka bena ut dimitris fråga?
Anders skrev:Lampan borde ju inte börja lysa direkt då det krävs ett elektriskt fält för att flytta elektronerna. Eftersom det elektriska fältet rör sig med max ljushastigheten kommer det ta ett tag innan det har hunnit putta igång alla elektroner... och alltså ett tag innan elektronerna har hunnit puttas förbi lampan så att den börjar lysa![]()
vh Anders
IngOehman skrev:Strömmen är inte vågrörelsen, även om det är den som definiera energins hastighet. Strömmen är ett mått på antalet laddningsbärare som passerar ett tvärsnitt av ledaren per tidsenhet. Svårare än så är det inte faktiskt!![]()
Flint skrev:Svante
Om jag vore i rätt ålder så skulle jag vilja plugga hos dig.
Flint skrev:Bill50x
Det får inte gå för långt. Som bevis på det ska jag häva ur mig: Du har taskig musiksmak.
IngOehman skrev:Tittade faktiskt på några avsnitt av den första säsongen av Idol, för att en tjej var med som hette Cornelia. Fenomenalt bra!![]()
Vad hände med henne?
IngOehman skrev:Jaha.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Jaha.
Just det
Men ärligt, har du verkligen hört något bra ur Idol? Min flickvän och hennes dotter tittar jämnt på detta program och tycker "dom är så duktiga för dom är så unga"....
Men va f-n, hur gamla var The Beatles, the Rolling Stones, The Kinks etc när dom slog igenom?
Är det någon artist från "Idol" som det blivit något av?
/ B
BACH skrev:Du tror inte att det kan ha någonting med juryn att göra?![]()
Bill50x skrev:BACH skrev:Du tror inte att det kan ha någonting med juryn att göra?![]()
Har faktiskt ingen aning om varför sådant skräp fungerar.
Jag vill inte såga deltagarna, men de deltar på fel premisser. Det är oärligt att lura dessa stackars tonåringar. Man inbillar dem att de är duktiga och kan sjunga, i själva verket är de patetiskt dåliga. Lyteskomik är väl vad man kan kalla det för...
Hur IÖ, som normalt strävar efter extrem kvalitet, överhuvudtaget kan tycka att något, något alls ur denna programserie kan vara något att ha är för mig en gåta....
/ B
Bill50x skrev:Hur IÖ, som normalt strävar efter extrem kvalitet, överhuvudtaget kan tycka att något, något alls ur denna programserie kan vara något att ha är för mig en gåta....
/ B
IngOehman skrev:Bill50x skrev:Hur IÖ, som normalt strävar efter extrem kvalitet, överhuvudtaget kan tycka att något, något alls ur denna programserie kan vara något att ha är för mig en gåta....
/ B
Hmmm...
Jag försöker extrahera logiken ur ditt inlägg Bill50x...
Det är inte det lättaste!![]()
Jag tänker sisåhär:
-Skall jag fråga Bill50X vad han tyckte om Cornelia?, för det måste han ju kunna svara på om han nu vågar sig på påståendet att inget alls ur programserien är något att ha!
Men å andra sidan:
-Hur kommer det sig att han tittat på allt (vilket ju behövs för att kunna göra gällande att inget är något att ha) om han anser att det inte är bra på något sätt?, för ett sådant beteende framstår ju som ett fagrant försösande av värdefull tid...
Nä, det går nog inte att få ihop det hela logiskt! Jag blir nog tvungen att antingen gissa:
Att Bill50X's antydan om att INGET var bra - bara var en spekulation! Eller:
Att tro att Bill50X valde att titta på alla avsnitt under alla säsonger, men att han skäms lite för det, och därför nu gör gällande att det minsann är dåliga grejjor alltsammas.![]()
Så - vilket gäller: Såg du allt, eller är påståendet att allt var dåligt en spekulation? (Eller en insatt gissning, om du föredrar det uttrycket.)![]()
Vh, iö
Bill50x skrev:
Vi har tom haft sk tv-middagar för att inte missa detta trevliga kulturella evenemang.
/ B
BACH skrev:Förlåt att jag skrattade, jag tyckte bara att Ingvars inlägg var så roligt formulerat, du tog inte illa upp hoppas jag?![]()
BACH skrev:Just det, är det givet att alla som deltar i programmet är dåliga, bara för att de deltar?
IngOehman skrev:Bra svar och klargöranden från Bill50X! Tack.
Frågorna kvarstår dock obesvarade:
Såg du Cornelia? Tyckte du hon var dålig?
Vh, iö
Bill50x skrev:
Åhhh. Nu förstår jag varför du gillade henne IÖ
Bra smak har du!
/ B
soundbrigade skrev:Om man återvänder till strömmen ...
Kan man teckna sig för att få ren ström, alltså jag vill köpa min el från Forsmark (vi spekulerar bara) för att deras 230V 50Hz är friast från knäppar och överslängar och rassel i störtsa allmänhet???
Det vore nåt - starta ett elbolag som säljer HiFi-el, dubbla priset. Tänk alla HiFi-fjollar som skulle teckna sig.
Flint skrev:
Flint skrev:
Klart bästa OT:n hittills.
BACH skrev:
Hon ser lite...annorlunda ut mot vad jag minns.![]()
![]()
Vh
paa skrev:BACH skrev:
Hon ser lite...annorlunda ut mot vad jag minns.![]()
![]()
Vh
Så här låter hon nu:
http://myspace.com/corneliadahlgren
Kanske lite...annorlunda det också, fast egentligen inte.
BACH skrev:Lyssnade på "Take me away"
Rösten är rejält processad, minst sagt.![]()
Vh
paa skrev:Så här låter hon nu:
http://myspace.com/corneliadahlgren
Kanske lite...annorlunda det också, fast egentligen inte.
IngOehman skrev:Hmmm... Det hon sjöng i Idol var oerhört mycket intressantare,
rent av fantastiskt bra.
Trist att hon blivit så trist sönderproduerad.![]()
Vh, iö
Flint skrev:Jag tror att den här tråden är slut. Den handlade från början om ström men spänningen har gått ur den och nu har den tappat sin effekt.
IngOehman skrev:Jag menar inte det som finns på hennes hemsida då jag är positiv, utan uteslutande det hon fick ur sig i Idol.
Det på hemsidan är inte min tekopp heller.
Flint skrev:Ös på bara. Trådens grundtanke tog sig aldrig. Jag skämtade bort den från början och får skylla mig själv, vilket jag gör.
Användare som besöker denna kategori: sammel och 15 gäster