Moderator: Redaktörer
Sigge skrev:While I try to minimize visible diffraction ripples in the frequency response for good measure, I have no evidence that even strong diffraction effects have significant audible consequences, except for the transition region, the "baffle step", where radiation goes from omni-directional to forward firing.
patrikf skrev:Var inte så nojig för kantdiffraktion...
Ser illa ut i mätningar, men hörs det?
patrikf skrev:Läs gärna vad Linkwitz har att säga om diffraktion. Där står bla att det finns många påståenden om effektens skadlighet pga påverkan på uppmätt frekvensrespons(som tex Edge simulerar). Han känner inte till någon vetenskaplig undersökning om effektens hörbarhet. Inte jag heller.
http://www.linkwitzlab.com/diffraction.htm
patrikf skrev:Läs gärna vad Linkwitz har att säga om diffraktion. Där står bla att det finns många påståenden om effektens skadlighet pga påverkan på uppmätt frekvensrespons(som tex Edge simulerar). Han känner inte till någon vetenskaplig undersökning om effektens hörbarhet. Inte jag heller.
http://www.linkwitzlab.com/diffraction.htm
Svante skrev:Det finns drösar med vetenskapliga artiklar om diffraktionens påverkan på tonkurvan och han visar den ju själv längre ner på sidan. Det finns också drösar av vetenskapliga artiklar som har undersökt tonkurvepåverkans inverkan på lyssningsintryck.
Det förefaller inte hemskt vågat att anta att man kan sätta ihop sådana vetenskapliga resultat, och jag tycker att det är konstigt om det inte skulle finna någon som har skrivit nåt papper om det.
Jag kan själv intyga att de tonkurveändringar som diffraktionen ger, ger hörselintyck som stämmer väl överens med hur det borde låta när man tittar på tonkurvan. Subjektivt, alltså.
Vad tycker du själv, du har ju byggt en del. Hör du inte ripplet som blir i tonkurvan om du gör en tokig baffel?
patrikf skrev:Finns det vetenskapliga artiklar som har undersökt vilken inverkan olika anledningar till tonkurvepåverkan har på hörseln? Jag vet att Olive och Toole har kollat lite på det angående tex reflektioner. När det gäller kantdiffraktion så är det väl inte samma sak som att manipulera tonkurvan i ett filter utan mer komplicerat. Det kan ju betraktas som separata ljudkällor tex. Jag har inte byggt så mycket att jag kan vara säker på att jag kan härleda hörbara förändringar till kantdiffraktion, långt ifrån. Jag tror att det är ganska svårt att undersöka seriöst/systematiskt.
patrikf skrev:Svante, Jag tolkar inte Linkwitz som att kantdiffraktion är ohörbar. Bara att det "ser" värre ut i en mätning än vad som hörs. Självklart kan man provocera fram lätt hörbara skillnader mellan extremt olika utformade bafflar.
Och att det kan vara flera källor som "ser lite olika ut i olika riktningar" inverkar också på hörbarheten.
Svante skrev:patrikf skrev:Svante, Jag tolkar inte Linkwitz som att kantdiffraktion är ohörbar. Bara att det "ser" värre ut i en mätning än vad som hörs. Självklart kan man provocera fram lätt hörbara skillnader mellan extremt olika utformade bafflar.
Och att det kan vara flera källor som "ser lite olika ut i olika riktningar" inverkar också på hörbarheten.
Ok?
Och vad drar du för slutsats av det då, när du konstruerar högtalare?
Betyder det att det inte är så noga med hur man placerar elementen? Eller betyder det kanske att det är ett verktyg som man inte bör avstå ifrån, eftersom man kan utnyttja det för att bestämma högtalarens riktegenskaper en gnutta?
patrikf skrev:Nu vet jag inte vad du menar skulle vara ett verktyg. Kantdiffraktionen eller något annat? Och jag vet inte om vi menar olika när vi pratar om baffelstöd och kantdiffraktion. Jag drar inte slutsatsen att själva kantdiffraktionen är ett bra verktyg för att bestämma riktningsegenskaper, men det finns säkert någon som hävdar att jag har fel...
Som jag (nästan)skrev ovan verkar det inte vara helt vettigt att använda runda bafflar med sådan storlek att baffelstödet förändras inom arbetsområdet till rundstrålande element.
patrikf skrev:Var inte så nojig för kantdiffraktion...
Ser illa ut i mätningar, men hörs det?
patrikf skrev:Nu vet jag inte vad du menar skulle vara ett verktyg. Kantdiffraktionen eller något annat? Och jag vet inte om vi menar olika när vi pratar om baffelstöd och kantdiffraktion. Jag drar inte slutsatsen att själva kantdiffraktionen är ett bra verktyg för att bestämma riktningsegenskaper, men det finns säkert någon som hävdar att jag har fel...
Som jag (nästan)skrev ovan verkar det inte vara helt vettigt att använda runda bafflar med sådan storlek att baffelstödet förändras inom arbetsområdet till rundstrålande element.
Kaffekoppen skrev: Lådan var vackert och med stor möda utarbetad så att diskanten skulle få så liten baffel som möjligt, vilket, i min tankevärld, skulle leda till högsta möjliga spridning och avsaknad av problematik med baffelreflexer. Jag hade fel....
Slartibartfast skrev:Pratar vi om baffelstöd eller kantdiffraktion nu...
Piotr skrev: Finns mycket mer kunnande och djuplodande expertis här på forumet.
/Peter
Svante skrev:Ja, alltså, för mig är de närapå synonymer, kantdiffraktionen ger upphov till baffelsteget framför högtalaren. Skillnaden mellan de två är att kantdiffraktionen även ger upphov till effekter bakom högtalaren, men de effekterna brukar sällan kallas för baffelsteg.
Slartibartfast skrev:Svante skrev:Ja, alltså, för mig är de närapå synonymer, kantdiffraktionen ger upphov till baffelsteget framför högtalaren. Skillnaden mellan de två är att kantdiffraktionen även ger upphov till effekter bakom högtalaren, men de effekterna brukar sällan kallas för baffelsteg.
Synonymer... hmm. Verkar mer som att du anser den ena vara en liten del av den andra, ungefär.
Mayro skrev:Piotr skrev: Finns mycket mer kunnande och djuplodande expertis här på forumet.
/Peter
Hahaha.. Ja jäklar i min lilla låda..
Tänk att det här sitter så duktiga som allihopa hatar stålar så in i bäng så man hellre sitter o gojar skit här än att uppvisar fabriserade saker där ute där konkuransen finns men också stålarna..
Kaffekoppen skrev:Mayro sitter och ler i sin håla och försöker få andra upprörda.
Julnöjje är inte detsamma för alla
Kaffekoppen skrev:Erkänn att du tycker det är kul att skriva elaka saker. Du gör det ju så fort du bara kan. Erkänn att du blir lycklig av det.
God Jul!
Ronnie skrev:Svante: går det att använda Edge +någon underbar tumregel för att uppskatta hur kantdiffraktionen blir när elementet sitter i en klotformad "baffel"?
Visst fasiken är det. Kan med fördel kombineras med tingestar för att släppa knallpulverskottSvante skrev:Jag fick en radiostyrd helikopter i julklapp. Helkul!
Mayro skrev:piotr
Du vet nog vad jag menar. Och gör du inte det är det absolut noll skäl att "berätta mer tydligt" eftersom du ändå inte skulle vara motaglig för det.
:
Erkänner...Men denna gången var det inte så. Jag var ju inte elak. Jag belyser enbart egon som rent sväller över kanter o bredder o inget annat..
Men det är ju gjort nu så det kan man släppa nu kanske så slipper man sitta med en följetong och tala om att någon aggerar oerhört likt nån slags "Egoadel" med noll markkontakt.
Kaffekoppen skrev:Mayro!
Tycker du borde försöka läsa det folk skriver också istället för att regera på enskillda fraser.
Då skulle du träffa bättre med elakheterna istället för att framstå som helt patetisk
Nefilim skrev:Svante skrev:Mayro skrev:... med noll markkontakt.
Jag fick en radiostyrd helikopter i julklapp. Helkul!
Det skulle även jag vilja fått!
Mayro skrev:Och vad har du med detta att göra egentligen? Du verkar lägga dig i varhelst du kan fast du inte ens finns med på tapeten..
Jag tycker du skall skaffa, eller låna "The Loudspeaker Design cookbook" av Vance Dickasson* på bibban!-distortion- skrev:Men som sagt, varför pratas det så lite om baffelsteg utanför faktiskt.se?
Mayro skrev:Nefilim skrev:Svante skrev:Mayro skrev:... med noll markkontakt.
Jag fick en radiostyrd helikopter i julklapp. Helkul!
Det skulle även jag vilja fått!
jag med.
Såg en sådan fyga en gång på årstafältet i Sthlm för några år sedan.. Häftigt....
-distortion- skrev: Men som sagt, varför pratas det så lite om baffelsteg utanför faktiskt.se?
Jocke skrev:Noterade trådens ämne: "Elementens placering på baffeln"!
/Jocke
Dagens valspråk: Mer glögg till moderatorerna!
Som sagt, svenska siter finns det bara två avSvante skrev:-distortion- skrev: Men som sagt, varför pratas det så lite om baffelsteg utanför faktiskt.se?
Gör det?
Jag var ett tag aktiv på www.diyaudio.com och där debatterades det flitigt. Anglomaner brukar ganska ofta förkorta kompensationen med "BSC", kanske är det därför det är svårt att hitta?
Kaffekoppen skrev:Som sagt, svenska siter finns det bara två avSvante skrev:-distortion- skrev: Men som sagt, varför pratas det så lite om baffelsteg utanför faktiskt.se?
Gör det?
Jag var ett tag aktiv på www.diyaudio.com och där debatterades det flitigt. Anglomaner brukar ganska ofta förkorta kompensationen med "BSC", kanske är det därför det är svårt att hitta?
Svante skrev:Jocke skrev:Noterade trådens ämne: "Elementens placering på baffeln"!
/Jocke
Ja, jo... Fast helikoptrar är ju så kul. Sorry.
Kaffekoppen skrev:Bra skrivet Mayro!
Svante skrev:
...vilket inte hindrar att den är kul. Och fifasen vad svår den är att köra, han på filmen har övat, kan jag intyga. Det ser inte svårt ut, men det är det.
Svante skrev:Ronnie skrev:Svante: går det att använda Edge +någon underbar tumregel för att uppskatta hur kantdiffraktionen blir när elementet sitter i en klotformad "baffel"?
Njeaj, nej, det tror jag inte. Klot har iofs ett väldigt snällt baffelsteg, men det gäller med en punktkälla på klotets yta. Det gäller alltså att det inte blir uttalade kanter vid elementets kant om det ska gälla i praktiken.
Det är småklurigt att simulera det där det blir att ta till FEM/BEM eller nåt sånt, och det är väl nå matlabartat som behövs.
Jocke skrev:Noterade trådens ämne: "Elementens placering på baffeln"!
/Jocke
Slartibartfast skrev:Bör man inte kunna fusk-FEMa ihop något mha Edge? Att man lägger ihop/drar ifrån kantdiffraktioner. Alltså att man delar in baffeln i cirklar med radien r och med tjockleken (r2-r1)=delta_r med en ökande r från elementets utbredning i lådan till avståndet till radien på sfären som bildare en platta sett rakt framifrån... typ. Jämför gärna med Eulers numeriska metod för integrering, tror jag det är.
Svante skrev:Jo...
Det innebär dock att jag måste få koll på en av Egdes stora tillkortakommanden, dvs att få koll på riktverkan på kantkällorna, och jag måste dessutom kunna beräkna styrkan på en kantkälla om kanten har en vinkel på nära 180 grader (dvs en nästan-plan yta).
¨Slartibartfast skrev:Hur som. Om du tänker försöka igen, så är väl frågan Hur mycket riktverkan tänker jag bry mig om? lagom självklar? Det jag menar är, om jag inte missförstått, att du vill ta kantdiffraktionen multiplicerat av en faktor som är vinkelberoende för att få utstrålningen rakt fram?
Piotr skrev:Yes sir mr Slrt!
Ska inte ödsla mer tid och bandbredd men tyckte det var på sin plats att ifrågasätta det märkliga beteendet offentligt iom. angreppet gjordes offentligt.
/Peter
Mayro skrev:Hahaha.. Ja jäklar i min lilla låda..
Tänk att det här sitter så duktiga som allihopa hatar stålar så in i bäng så man hellre sitter o gojar skit här än att uppvisar fabriserade saker där ute där konkuransen finns men också stålarna..
Kaffekoppen skrev:Fan Mayro,
Trodde ju du hade varit säljare! Kunskap har inte ett skit med att få ut en produkt på marknaden, det krävs ju att få ekonomi i tingen med.
Många av de sakerna som medlemmarna här, på andra forum både i Sverige och utomlands tillverkar skulle aldrig kunna säljas med ekonomisk bärighet. En del abv grejjerna är sämre än det kommersiella, men en del är med all tydlighet bättre.
Det här är en hobby mannen, och många är inte villiga att lämna sin trygga tillvaro för att bli entreprenörer, oavsett om det skulle kunna löna sig. Riskerna är för stora.
All heder åt de som försöker, men lika mycket heder åt de som ser till vad risken kan innebära för sina närstående.
Svante skrev:patrikf skrev:Nu vet jag inte vad du menar skulle vara ett verktyg. Kantdiffraktionen eller något annat? Och jag vet inte om vi menar olika när vi pratar om baffelstöd och kantdiffraktion. Jag drar inte slutsatsen att själva kantdiffraktionen är ett bra verktyg för att bestämma riktningsegenskaper, men det finns säkert någon som hävdar att jag har fel...
Kantdiffraktionen (som ger upphov till baffelsteget) påverkar ju tonkurvan. Man kan välja att se det som ett problem, som man behöver kompensera för, eller så kanman se om det finns något annat som verkar i motsatt riktning. Har man tur så finns det det och då förvandlas problemet till ett verktyg.
Svante skrev:
Sista stycket förstår jag inte. Runda bafflar i sig, och med elementet placerat på mitten är som du säger inte alls vettigt att använda, nej. Om man provar Edge (i min signatur) så förstår man varför. Men vad menar du med en baffel som är så stor att elementet blir rundstrålande?
Om ett element ska ha chansen att vara rundstrålande så ska baffeln vara liten i förhållande till våglängden. Och är den liten så spelar det inte så stor roll vilken form den har.
Svante skrev:Isf är det samma sak där att riktverkan blir någonting (olika) i de olika riktningarna, och man kan ju har sådan tur eller skicklighet att den riktverkan som uppstår är något som man vill ha. Det kommer att bli små effekter, men de kanske är användbara ändå. Som verktyg...
Morello skrev:Patrikf,
Det är diffrationen som ger upphovd till det så kallade baffelstödet.
Morello skrev:Patrikf,
Max_Headroom skrev:Morello skrev:Patrikf,
Hur då? Ger diffraktionen en (lokal) tryckökning som ger en ökad riktverkan över en viss frekvens?
Naqref™ skrev: Vi har gått igenom dett ca 15 miljoner ggr redan men diffraktion kan man kolla upp i den engelska ordlistan och det betyder (ljud)böjning och vid låga frekvenser så böjer ljudet av vid baffelkanten. Precis som Svantes Edge antyder så får man inte en förstärkning vid högre frekvenser utan mer en försvagning vid lägre.
patrikf skrev:Jag tycker att det känns lite ologiskt att tala om en försvagning vid lägre frekvenser eftersom de är de högre frekvenserna som "koncentreras" och riktas framåt av baffeln...
patrikf skrev:Naqref™ skrev: Vi har gått igenom dett ca 15 miljoner ggr redan men diffraktion kan man kolla upp i den engelska ordlistan och det betyder (ljud)böjning och vid låga frekvenser så böjer ljudet av vid baffelkanten. Precis som Svantes Edge antyder så får man inte en förstärkning vid högre frekvenser utan mer en försvagning vid lägre.
Jag tycker att det känns lite ologiskt att tala om en försvagning vid lägre frekvenser eftersom de är de högre frekvenserna som "koncentreras" och riktas framåt av baffeln...
Slartibartfast skrev:PS Är det någon mer än jag som har enorma svårigheter att komma på ordet proportionell? Jag brukade under ett års tid kalla tilde för "fnutt" och kan efter detta aldrig komma på dess rätta namn.. Det jag talar om ovan är iaf: f~1/r~1/lambda. DS
Svante skrev:Officiella KTH-namnet på "~" är snok, visste du inte det? Tilde är ett flicknamn, ingenting annat.
Har fö svårt för debatten om baffel-stöd, kontra baffel-förlust. Fattar man var det är så spelar det ju ingen roll. Trot eller ej, men det är en definitionsdebatt som jag inte vill ge mig in i.
Bara om du bjur på öl och en musikstund!Slartibartfast skrev:**Visst borde detta få bli ett eget ord!
Slartibartfast skrev:Har också svårt för den debatten, jag ville bara förklara hur jag tänkte då jag tyckte det kändes naturligt med din benämning, efter lite tankeverksamhet. Petimeterkunskap som vad fnuttens matematiska benämning är, gör ju ingen skillnad så länge man förstår vad den gör. Precis som du och Naqref(r) sade.
Naqref™ skrev:Max_Headroom skrev:Morello skrev:Patrikf,
Hur då? Ger diffraktionen en (lokal) tryckökning som ger en ökad riktverkan över en viss frekvens?
Nej. Tvärtom. ... utan mer en försvagning vid lägre. Precisa motsatsen av vad du antyder.... Alla som läser till Civilingenjör inom elektronik eller teknisk fysik får lära sig detta i kursen om grundläggande våglära.
JohanS skrev:Angående ELAK-kompendiet som var på tal i en annan tråd nu (och har varit förut), står det något om dessa frågor där?
JohanS skrev:Phons lite längre utläggning ovan speglar nog mina känslor ganska mycket. Man vet inte riktigt vad man vill uppnå helt enkelt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster