Moderator: Redaktörer

phloam skrev:Visste ni att småbarnsskrik låter högre än en tryckluftsborr? De demonstrerade det med db-mätare på tv, Brainiac.
Den går bara till 126dB
screen skrev:Hittade en gammal dB-mätare på jobbet igår som legat och skräpat länge, inget batteri satt det i heller. Jag testade att sätta i ett nytt 9-volts och den sprang igång.![]()
I.a.f. denna har ingen annan anvisning än att den mäter dB, alltså det står inget om nån filteranpassning. Jag testade faktiskt också hemma ikväll med samma fundering som du Svante, och kom med denna fram till exakt samma värdealltså snitt kring 80dB med pikar kring 90-95dB.
Jag kunde konstatera att bas inte togs upp nåt nämvärt av mikrofonen, däremot röst blev mest utslagsgivande. Jag gissar att det inte är mycket till instrument att mäta med vad gäller bandbreddsupptagningen (f_n va långt...) i den mikrofonen.
Men intressant var det!![]()
Mvh Björn//
RogerGustavsson skrev:Är det inte lite svårt att jämföra dessa mätningar med tanke på mätinstrumentens ofta alldeles för långsamma visning?
screen skrev:Vad blir phon i dB?
Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:Det där billiga mätarna med analog visning är säkert odugliga för att mäta dynamiska förlopp.
Ni som ligger på 115 dB på lyssningsplats måste väl ha problem med grannskapet om ni bor i lägenhet?
RogerGustavsson skrev:Nja, det verkar inte vara tal om att visa toppvärden som i en bättre bandspelare direkt, säg med 2 ms stigtid som i en Nagra. Jag tycker i alla fall de viftar lite på måfå med musiksignaler i RS-mätaren. Man kan förstås ta ut signalen via phonokontakten och spela in den för visning via PC.
Johan_Lindroos skrev:screen skrev:Vad blir phon i dB?
Det finns ingen exakt relation eftersom hörnivå (enhet Phon) är frekvensberoende.
80 phon upplevs alltså lika starkt vid 40Hz som vid 1kHz eller 14kHz, medan 80dB inte är speciellt starkt vid 40Hz, men rätt rejält vid 1kHz.
screen skrev:perströmgren skrev:80 phon upplevs alltså lika starkt vid 40Hz som vid 1kHz eller 14kHz, medan 80dB inte är speciellt starkt vid 40Hz, men rätt rejält vid 1kHz.
Så phon blir som en uträtad dBA kurva då?
Alltså om man mäter phon på lyssningsplats och får samma värden i hela bandbredden, så har man alltså äntligen lyckats då?![]()
Om du vill ha ha 80phon vid 40 Hz samtidgt som du har 80phon vid 1kHz, måste du ha 7-8dB lyft vid 40Hz.
(plus rak tonkurva i högtalaren)
Johan_Lindroos skrev:screen skrev:Vad blir phon i dB?
Det finns ingen exakt relation eftersom hörnivå (enhet Phon) är frekvensberoende.
Naqref™ skrev:RogerGustavsson skrev:Är det inte lite svårt att jämföra dessa mätningar med tanke på mätinstrumentens ofta alldeles för långsamma visning?
Ska vara standardiserade tidskonstanter. Finns väl tre olika - slow - fast - impulse har jag för mig. Vanligen så kör man på slow.
Slartibartfast skrev:Svante skrev:
Den där kurvan känns inte helt korrekt, eller så är jag bara inte tillräckligt skarp i ögonen. Det jag vill säga är att det är en negativ dämpning i området 1kHz till runda 8kHz för A-vägningskurvan. Hittade inget bra diagram och har inte någon literatur i närheten som kunde ge mig mer exakta siffror än så. Derivatan byter väl tecken någonstans mellan 2 och 4 kHz där 2 och 4 kHz har en dämpning om -1dB. Rätta mig gärna ty detta är ur minnet, och det brukar det ofta vara dålig stält med..
[slrt]
screen skrev:Om du vill ha ha 80phon vid 40 Hz samtidgt som du har 80phon vid 1kHz, måste du ha 7-8dB lyft vid 40Hz.
Är inte detta det man igentligen vill uppnå vid lyssning?(plus rak tonkurva i högtalaren)
När du nu skriver detta också, menar jag?
Som jag förstår det så är örats uppfattningsförmåga i enlighet med dBA-kurvan och måste således kompenseras för att nivåerna skall bli rätt?
Kan man inte likna kompenseringskravet vid den som phon anger?
Jag kanske är ute i vinden fullständigt nu, men det känns som om man är någonting på spåren här.![]()
Mvh Björn//
Got it?
Svante skrev:Ok, det verkar vara några som har mätare ändå. Hur starkt spelar ni? Kör dBA-siffror om ni kan.
screen skrev:Got it?
Yeeees!!!
Men detta innebär också t.ex. att om man lyssnar till ett live-framträdande som går i 100-110 dB, så kanske man då faktiskt avlyssnar denna vid phons kurva hemma då man som jag inte gillar högre avlyssning än 85dBA i snitt.
Svante skrev:Jahaja, jag köpte precis en ljudnivåmätare för en tusing på Elfa.
phon skrev:Jag köpte nyss den här från Kjell&Co, 299:- Undrar om dom visar ungefär lika?
Slartibartfast skrev:Jag funderar lite sådär. Vad tror du, Svante, om att jag skaffar mig en sådan som phon (bra namn i denna disskussion) köpte, så mäter* mot varandra och kanske mot någon såndär lite finare apparat de har på MWL. Vore inte det lite roligt?
RogerGustavsson skrev:De här jämförselserna tycker jag inte säger så mycket eftersom ingen har angett vad det är för musik som har spelats. Blir ruskigt svårt att mäta på dynamiska fonogram. Flera av oss verkar ha enklare mätare som visar i princip "vadsomhelst" med musiksignaler. Jag vet att det går 15.6 V (peak) till mina piP vid min max nivå. Det bör motsvara ca 95 dB på lyssningsplats. Ska mäta när huset är tomt och se vad det blir med musik och slow på mätaren.
RogerGustavsson skrev:Folk tycks tro att det går åt extrema effekter vid lyssning hemma. Det är oftast inte så. Inte minst med tanke på hur svårt de flesta högtalare har att omvandla relativt små effekter till njutbart ljud. Med dagens hårt komprimerade fonogram blir toppnivån mycket låg.
soundbrigade skrev:Kul att läsa gamla audioböcker med fantastiska (röR)förstärkar projekt med uteffekter på 3-4W och så läser man att "det räcker gott och väl ... redan vid 1W börjar rutorna skallra".
Svante skrev:RogerGustavsson skrev:De här jämförselserna tycker jag inte säger så mycket eftersom ingen har angett vad det är för musik som har spelats. Blir ruskigt svårt att mäta på dynamiska fonogram. Flera av oss verkar ha enklare mätare som visar i princip "vadsomhelst" med musiksignaler. Jag vet att det går 15.6 V (peak) till mina piP vid min max nivå. Det bör motsvara ca 95 dB på lyssningsplats. Ska mäta när huset är tomt och se vad det blir med musik och slow på mätaren.
Njo, mätningarna kommer att visa medelnivån om mätarna är IEC- eller ANSIklassade. Och om de inte är inställda på någon speciell toppmätningsfunktion.
Ljudnivåmätare gör just det, visar medelnivå. Även dynamiska fonogram har en medelnivå.
Vi måste väl ändå jämföra med samma fonogram?
Nagrania skrev: Jag har läst någonstans att man gjort någon forskning på hur vi påverkas av en stark rytmisk bas. Det visade sig att det t.o.m kunde väcka "eråtiska" känslor och då framför allt hos flickor. (Det skulle man ha vetat på sin tid).
PeterAkemark skrev:En enkel fråga i allt det här. Många har mätt och funnit att nivån ligger omkring 80-85 dB i lyssningsområdet. Är det nu någon som har en aning om vart man sitter i en konsertsal och har 80-85 dB's nivå vid motsvarande musikstycke och passage?
soundbrigade skrev: Kul att läsa gamla audioböcker med fantastiska (röR)förstärkar projekt med uteffekter på 3-4W och så läser man att "det räcker gott och väl ... redan vid 1W börjar rutorna skallra".
RogerGustavsson skrev: <snip> ......... utan vad jag brukar använda för pådrag vid lyssning maximalt. <snip>
soundbrigade skrev:Lysdiodstapeln på förstärkaren, vad visar den? Utspänningen i dB, eller uteffekt? Att mäta effekt är inte liten vetenskap eftersom både ström och spänning ska mätas och multipliceras.
phon skrev:Lysdiodstapeln?![]()
RogerGustavsson skrev:På RS 33-2050 får man förstora en del kondensatorer för att ändra basavskärningen. För diskanten minskar man den enda som sitter där. Kan ge lite instabilitet om den görs för liten.
phon skrev:RogerGustavsson skrev:På RS 33-2050 får man förstora en del kondensatorer för att ändra basavskärningen. För diskanten minskar man den enda som sitter där. Kan ge lite instabilitet om den görs för liten.
Jo, jag har bruxen. Man kan nästan inte sätta så mycket mindre än 4,7pF som redan sitter där, det är väl några p redan i foliet. Får nog mäta upp eländet först.

phon skrev:Fy attan!![]()
Starkt var det, behövs kraftiga trumhinnor kanske? Eller dom blir väl kraftigare med träning ....![]()
Har en precis likadan dB-mätare, det enda jag gjort med den är att flytta ut miken. Hur den stämmer har jag ingen aning om, man kanske skulle mäta mätaren nån dag?
MattiasKarlsson skrev:I söndags, vid lyssningsplatsen
MattiasKarlsson skrev:Nejdå, varför det? Det är ju kul att testa vad systemet går för ju. Personligen så tycker jag, enligt den mätaren, att 85-95 dB vid lyssningsplatsen är fin normal volym vid aktiv lyssning.
kodapa skrev:
Hur lyckades du skruva/bryta isär den?
Svante skrev:Då hoppas jag att du hade hörselskydd på dig.
MattiasKarlsson skrev:Svante skrev:Då hoppas jag att du hade hörselskydd på dig.
Nej, inte alls. Gå på någon spelning så har du nästan dom nivåerna med.
MattiasKarlsson skrev:Svante skrev:Då hoppas jag att du hade hörselskydd på dig.
Nej, inte alls. Gå på någon spelning så har du nästan dom nivåerna med.
MattiasKarlsson skrev:Vem säger jag spelar på 119 dB varje dag? Det var ju ett test.
KarlXII skrev:MattiasKarlsson skrev:Vem säger jag spelar på 119 dB varje dag? Det var ju ett test.
Exakt. Men de där 85-95 dB vid normal aktiv lyssning då?
Svante skrev:Går du utan proppar på sånt?
soundbrigade skrev:Fast jag måste ju ändå förundras. Då (på stenåldern) räckte 1W mycket längt - idag ska man tydligen han 250W för att få chans hos brudarna.
Det är ju för böfvelen 27dB skillnad.
Skulle högtalarna ha missat 27dB i känslighet????????
Hum skrev:soundbrigade skrev:Fast jag måste ju ändå förundras. Då (på stenåldern) räckte 1W mycket längt - idag ska man tydligen han 250W för att få chans hos brudarna.
Det är ju för böfvelen 27dB skillnad.
Skulle högtalarna ha missat 27dB i känslighet????????
Brudar är inte intresserad av musik från några lådor det är det värsta dom vet.
Hum skrev:Du kan inte berätta målande vad det handlar om för jag är nog inte medlem ännu. Dom skall nog har ett symposium i Syd Amerika där mitt medlemsskap skall dryftas innan det blir klart.
kodapa skrev:Eureka! Eller något. En DB-mätare är ju perfekt. Jaghar som sagt en Velleman.
1: Kör en kalibrering på DB-mätaren med mic bortkopplad.
2: Tanka hem Panasonic kalibreringsfil.
3: Koppla på en panasonic mic.
Då har man en micförstärkare
Koppla på orginalmic
Då har man en DB-mätare
Eller???
celef skrev:kodapa skrev:Eureka! Eller något. En DB-mätare är ju perfekt. Jaghar som sagt en Velleman.
1: Kör en kalibrering på DB-mätaren med mic bortkopplad.
2: Tanka hem Panasonic kalibreringsfil.
3: Koppla på en panasonic mic.
Då har man en micförstärkare
Koppla på orginalmic
Då har man en DB-mätare
Eller???
ungefär så, men hur summerar du mätarens tonkurva med mikens tonkurva, dom flesta programmen hanterar bara en mikfil?
celef skrev:du kan få db-mätaren att läsa rätt med panasonickapseln genom att justera kalibreringsskruven, en liten spl-generator/kalibrator kan vara till hjälp, oxå i flera sammanhang
RogerGustavsson skrev:Vad gäller noggrannheten hos diverse ljudnivåmätare kan man undra vad det är ni vill mäta. Den där från Kjell mäter nog på en höft när nivån flukturerar. Antagligen får mätaren en VU-meterliknande visning och "skjuter" iväg efter en längre puls, någon precision tror jag inte det är alls i visningen. Vill man ha bättre koll kan man ju spela in signalen och analysera den i ett program, då kringgår man den konstiga visningen i bullermätaren. Det finns väl olika förfaranden för just bullermätning? Hur stor dos man har fått och liknande. Om man vill mäta upp akustik eller högtalare är det väl lite andra preferenser som gäller?
Svante skrev:Jag tycker dock att man ska försöka få en klassad mätare, minst klass 2 (IEC eller ANSI), så att man har någon sorts garantier på hur noga man mäter. Riktigt billiga mätare har man ju inte en susning om vad de mäter eller hur stabila de är om man inte kan kolla mot en referens och vid olika frekvenser och nivåer.
Felen som billiga mätare kan förväntas ha är dels tonkurvefel, dels nivåfel. Elektretmikar har en tendens att "krokna" uppåt, som om det var en kompressor inkopplad.
RogerGustavsson skrev:Om man vill mäta upp akustik eller högtalare är det väl lite andra preferenser som gäller?
kodapa skrev:Ang. olinjäritetn går det väl alltid att kalibrera?
kodapa skrev:Svante skrev:kodapa skrev:Ang. olinjäritetn går det väl alltid att kalibrera?
Jag tror att du menar tonkurveavvikelserna? Olinjäriteten, dvs den som ger distorsion, är mycket svår att kalibrera bort.
Ja precis en olinjär tonkurva...
Svante skrev:kodapa skrev:Svante skrev:kodapa skrev:Ang. olinjäritetn går det väl alltid att kalibrera?
Jag tror att du menar tonkurveavvikelserna? Olinjäriteten, dvs den som ger distorsion, är mycket svår att kalibrera bort.
Ja precis en olinjär tonkurva...
Burr!
Svante skrev:kodapa skrev:Svante skrev:kodapa skrev:Ang. olinjäritetn går det väl alltid att kalibrera?
Jag tror att du menar tonkurveavvikelserna? Olinjäriteten, dvs den som ger distorsion, är mycket svår att kalibrera bort.
Ja precis en olinjär tonkurva...
Burr!
Svante skrev:Distorsion är ett resultat av att man kör en signal genom ett system som är olinjärt. Distorsion är alltså ett symptom på att ett system inte är linjärt.
Ett linjärt system har följande egenskaper:
1. Om man stoppar in vissa frekvenser, så får endast dessa frekvenser komma ut ur apparaten. Kommer det ut någon ny frekvens, så är systemet inte linjärt.
2. Om man ökar insignalens nivå med en faktor, så ska utsignalen ändras med samma faktor. En kompressor är alltså inte ett linjärt system, trots att det inte kommer ut några nya frekvenser.
Ett system med krokig tonkurva kan däremot vara linjärt. De flesta filter brukar betraktas som linjära system. Det finns hela kurser som behandlar linjära system, och de handlar som regel om filter och räkning med jw-metoden eller Laplacetransform. En tonkontroll som höjer diskanten ger alltså en tonkurvepåverkan, men inte nödvändigtvis distorsion*.
De olika formerna av distorsion som man kan mäta härrör från de olika mätsignaler som man använder för att detektera systemets olinjäritet. Harmonisk distorsion, tex uppkommer när man exciterar systemet med en sinussignal. Differenstonsdistorsion uppkommer när man exciterar det med två (eller flera) sinusar samtidigt. Olika metoder kan vara olika bra på att synliggöra olinjäriteterna, men det är i grund och botten samma olinjäritet som alla metoderna detekterar.
*Ibland hör man begreppet "linjär distorsion" avseende tonkurvepåverkan. Detta begrepp är en styggelse som bör undvikas eftersom det bara tillför förvirring. Ingen vettig människa säger att en högtalare distar bara för att den har svag basåtergivning. Ordet distorsion bör reserveras för det som uppkommer i olinjära system.
celef skrev:jag ska inte tråka er mer, sista mätningen ut:
nåt är uppenbart galet vid c-vägning i kjellmätaren, får nog hålla mätnivåerna till 90db och använda 90db's tonkurva som kalibreringsfil - borde fungera!
vet ni hur mkt behringers mikrofon kan diffa från linjärt?
vet ni nån bra spänningsmatning till panasonic wm61 kapseln, har en mikstärkare men ingen passande matning (bara 48v)?
celef skrev:undrar varför dom har infört en sådan funktion, det borde finnas en orsak. har du distmätt oxå?
RogerGustavsson skrev:Mätaren hos Kjell är ju av enklaste/billigaste slag och knappast en produkt för annat än enklare mätning. Är man ute efter precisionsverktyg för bullermätning får man väl betala lite mera?
Lust skrev:RogerGustavsson skrev:Mätaren hos Kjell är ju av enklaste/billigaste slag och knappast en produkt för annat än enklare mätning. Är man ute efter precisionsverktyg för bullermätning får man väl betala lite mera?
Kan priset verkligen säga något om prestandan?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster