Moderator: Redaktörer
soundbrigade skrev:Byt rör mot transistor.
Ragnwald skrev:soundbrigade skrev:Byt rör mot transistor.
Du menar väl tvärtom?
soundbrigade skrev:Byt rör mot transistor.
Den vanligaste rörförstärkartypen kallas Push-Pull. För att få ut mer kräm ur stärkaren splittar man signalen från försteget i två halvor med hjälp av en kretslösning som brukar kallas för fasvändare. Vardera halvan går till var sitt slutrör och sedan kombineras signalen till utgångstrafon för att driva högtalaren. Det ena röret "skjuter på", dvs "push" på engelska medan det andra väntar på att "dra" dvs "pull" - och vice versa. För att få ut mer kräm kan man lägga till ett extra par slutrör.
Class B kallas den förstärkartyp där signalen från det ena röret stängs av helt innan det andra röret börjar leda signalen. I växlingspunkten blir det ett gap som låter som distortion vilket inte är så kul om man skall förstärka musik. Det här är övergångsdistortion.
Class AB kallas det när man ställt in det ena röret att slå på lite innan det andra drar ner, vilket ger ett mindre gap så det blir mindre övergångsdistortion, detta brukar man göra med en kretslösning som kallas negativ feedback.Här får du också en viss men mindre del övergångsdistortion.
I en Class A förstärkare körs det full ström genom båda rören kontinuerligt, på max eller nästan max oavsett om det går någon signal. Då flödar audiot helt sömlöst från den ena halvan till den andra utan övergångsdistortion. Nackdelen är lägre verkningsgrad och mer värme.
Morello skrev:1. I ett klasas-B-steg blir det inget glapp. Blir det glapp arbetar steget i klass C.
2. Beskrivningen av klass-AB är dirket felaktig. I ett klass-AB-steg flyter alltid in liten viloström, varpå signalen överlagras. När signalströmmen överskrider med en faktor (med reservation för att olinjäritetr gör att det i praktiken blir en större faktor än 2) styps den ena halvan.
3. I ett klass-A-steg låter man viloströmmen vara en faktor 2 mindre (med samma reservation som ovan) än signalströmmen.
Hedlund skrev:Flint:
Jag vet vad du vill säga, men att blanda in klippning i detta sammanhanget blir fel. Det är ett helt annat fenomen, som inte har med övergångsdistortion att göra.
Misstänker att du valde fel ord att beskriva det.
Hedlund
Ja, med reservation för att det inte behövs större grundström i klass A än att båda halvorna jobbar hela tiden tills dom styckevis klipper symetriskt . Mer ström än så är bara att elda för bofinkarna. Noteras bör också att lägre belastningsimpedans kräver större tomgångsström för att klass-A skall bibehållas.
Xor skrev:Oj.. här blev det debatt
Oavsett om defenitionen är 100% eller inte så har jag nu lite begrepp vad övergångsdist är och varför.
1) Om nu övergångsdisten har med för liten tomgångsström att göra, går det inte att öka denna lite för att minska fenomenet?
2) Hur mäter man denna enklast?
Xor skrev:Oj.. här blev det debatt
Oavsett om defenitionen är 100% eller inte så har jag nu lite begrepp vad övergångsdist är och varför.
1) Om nu övergångsdisten har med för liten tomgångsström att göra, går det inte att öka denna lite för att minska fenomenet?
2) Hur mäter man denna enklast?
Xor skrev:Jag har en rätt nyinköpt Denon 1907a som var tänkt att driva ett pap pIPs.
Nu läser jag om diskussionen ang. LTS test av denna och att den lider av för mycket "övergångsdist".
paa skrev:
Frågan jag ställer mig, hur tycker du att den låter?
"För mycket" övergångsdistorsion skall ju ställas i relation till något annat, t.ex "lagom", "optimal" "ohörbar" eller "ingen".
Är apparaten diskvalificerad och i stort olyssningsbar, eller är den bara lite onödigt "icke-optimerad" men ganska bra ändå? Ja, du förstår vad jag menar.
Hedlund skrev:Morello:
Har du då utgångstrissorna kopplade som ett förstärkarsteg eller som en emitterföljare ?
Jag har aldrig tänkt förstärkning med en emitterföljare, men det kanske finns fog för detta.
Förklara gärna för jag blev nyfiken och hoppas att lära mig något nytt.
Håller med paa. Det intressanta är väl inte huruvida förstärkaren lider av det, utan om du själv gör det?Xor skrev:Nu läser jag om diskussionen ang. LTS test av denna och att den lider av för mycket "övergångsdist".
Almen skrev:Xor skrev:Håller med paa. Det intressanta är väl inte huruvida förstärkaren lider av det, utan om du själv gör det?
Om man läser testet i MoLt så framkommer att disten dels är svårdetekterad (lättare med extremt känsliga högtalare), dels att den subjektivt uppfattas som ganska snäll.
Morello skrev:Hedlund skrev:Morello:
Har du då utgångstrissorna kopplade som ett förstärkarsteg eller som en emitterföljare ?
Jag har aldrig tänkt förstärkning med en emitterföljare, men det kanske finns fog för detta.
Förklara gärna för jag blev nyfiken och hoppas att lära mig något nytt.
Förstärkningen är cirka 1. (0 dB).
Hedlund skrev:Flint:
Sant, men med en lämpligt dimensionerad drivning skall inte denna olinjäritet påverka så mycket för den slutliga resultatet.
Å andra sidan är vi ju inne på extremer här som ligger massor med gånger över dom effekter som vi normalt hanterar i audio så det är väl inga problem att unvika den olinjäritet du beskriver ?
Det är ju inte svetsning vi pratar (såvida man inte kortslutit utgången)
Hedlund skrev:Vad är det du inte förstår med "linjärt" och "korrekt dimensionerat" ???
Det är ganska enkla begrepp att förstå.
Linjärt = linjärt arbetsområde.
Korrekt dimensionerat = i detta sammanhanget tillräckligt med utrymme för drivtrissorna för att driva utgångstransistorerna utan att själv hamna utanför sitt linjära område.
Hedlund skrev:Otrevligt behöver det inte bli...
Det här går att utveckla hur långt som helst och du kan säkert hitta på 100 nya frågor hela tiden, och jag är inte redo att svara på dom i oändlighet.
För att avsluta just dom här begreppen så:
Linjärt = Linjärt område för den tänkta applikationen, under alla normala driftbetingelser som apparaten rimligtvis kan krävas behöva leverera under normal användning.
Korrekt dimensionerad = att den klarar av det ovanstående.
Morello skrev:ÖD=ÖverDängare?
Morello skrev:Ju högre viloström, desto större blir gm, varför distorsionen minskar.
Har man ett för svagt förspänt klass-AB-steg kommer gm att sjunka för mycket runt den bipolära nollgenomgången, vilket orsakar s.k. övergångsdist. Blanda aldrig ihop detta med glapp/diskontinuitet.
Svante skrev:Flint: Kan du skrämma upp frekvensen i simuleringen också, klarar progget det?
Flint skrev:Svante skrev:Flint: Kan du skrämma upp frekvensen i simuleringen också, klarar progget det?
Absolut. Du kan få GHz om du vill. Vad vill du ha? 10kHz? Jag får räkna om distfiltret manuellt bara men det är snart gjort. Prg. har ingen funktion för att visa disten som jag har gjort på bilderna så jag kör med ett T-filter som inte är med på bilden.

Flint skrev:10kHz (drygt) En ändring i övrigt. Jag har bytt emittermotstånden till amperemätare med samma resistans som emittermotstånden dvs 0.47ohm. Två flugor på smällen.
Ingen skillnad mot 1kHz. Har testat 100kHz och 1MHz också. I princip ingen skillnad där heller. Vet inte om det stämmer med verkligheten eller om simuleringen inte är tillräckligt ärlig/omfattande.
Svante skrev:Kanske ska kretsen drivas högohmigare för att det ska synas. Drivsteget brukar ju vara mer eller mindre en strömgenerator (ett GE-steg med hög förstärkning).

PeterAkemark skrev:I din sista konfiguration, hur vet du nu var distortionen uppstår?

PeterAkemark skrev:I din sista konfiguration, hur vet du nu var distortionen uppstår?

IngOehman skrev:Ja, så där blir det ju.
Vad är frågan? Om det är övergångsdist?
Isåfall är svaret: Ja.
Vh, iö
Xor skrev:Jag har en rätt nyinköpt Denon 1907a som var tänkt att driva ett par piPs.
Nu läser jag om diskussionen ang. LTS test av denna och att den lider av för mycket "övergångsdist". Frågan som dyker upp är då: Vad är igentligen övergångsdist?
Min bästa gissning är att det är dist som upkommer i övergången mellan Klass A till AB?
Nu är jag förmodligen ända ute i skogen och cyklar men rätta mig gärna!
soundbrigade skrev:Generellt gäller att ÖD är en ickelinjär distortion och som sådan ska den låta illa, jämfört med t ex 2:a tonsdistortion.
soundbrigade skrev:Men det finns inget som säger att ett klass AB-steg per automatik "låter sämre" än ett klassA. Det finns många faktorer som påverkar välljud. Det finns urusla klassA-steg och superbra klassAB (och kanske klassB).
soundbrigade skrev:Kolla bara de här klassD (switchade förstärkare) vilke ju kan låta ruggigt bra.
Flint skrev:Jäsiken vilken bra stärkare du och jag skulle kunna svetsa ihop Ingvar. Helt transparentfri. Rena räserhojen. Noll till 100Hz på 14 millisekunder.
Svante skrev:Morello skrev:1. I ett klasas-B-steg blir det inget glapp. Blir det glapp arbetar steget i klass C.
2. Beskrivningen av klass-AB är dirket felaktig. I ett klass-AB-steg flyter alltid in liten viloström, varpå signalen överlagras. När signalströmmen överskrider med en faktor (med reservation för att olinjäritetr gör att det i praktiken blir en större faktor än 2) styps den ena halvan.
3. I ett klass-A-steg låter man viloströmmen vara en faktor 2 mindre (med samma reservation som ovan) än signalströmmen.
Jag tror vi har haft den här diskussionen förut, och jag tror jag fick på pälsen då, men klass B för mig är just en förstärkare med glapp, som det blir med bipolära trissor utan förspänning.
Hedlund skrev:Det var många olika förklaringar för samma sak...
Kan man sammanfatta det som en distortion som uppkommer när utgångssteget i en push-pull rörförstärkare och en transistorförstärkare med komplementärt utgångssteg växlar från den ena halvan till den andra.
Normalt sett när utgången passerar jordpotentialen.
Hedlund skrev:Desto mer ström som dras igenom utgången vid tomgång desto mindre övergångsdistortion.
hedlund skrev:Klass B - ingen ström - mycket distortion.
hedlund skrev:Klass AB - lagom med ström för att få ner distortion till en låg nivå.
hedlund skrev:Klass A - mycket ström för ett minimum av övergångsdistortion.
IngOehman skrev:Svante skrev:Morello skrev:1. I ett klasas-B-steg blir det inget glapp. Blir det glapp arbetar steget i klass C.
2. Beskrivningen av klass-AB är dirket felaktig. I ett klass-AB-steg flyter alltid in liten viloström, varpå signalen överlagras. När signalströmmen överskrider med en faktor (med reservation för att olinjäritetr gör att det i praktiken blir en större faktor än 2) styps den ena halvan.
3. I ett klass-A-steg låter man viloströmmen vara en faktor 2 mindre (med samma reservation som ovan) än signalströmmen.
Jag tror vi har haft den här diskussionen förut, och jag tror jag fick på pälsen då, men klass B för mig är just en förstärkare med glapp, som det blir med bipolära trissor utan förspänning.
Men om man med glapp menar att det är ett MELLANRUM mellan arbetsinstserna, så är jag benägen att hålla med Morello. Klass B betyder att tomgångsströmmen är precis noll, det vill säga att glappet är noll. Kan kallas icke-glapp.

IngOehman skrev:Dock kommer självklart garantin att upphöra att gälla om man gör det själv, det vill säga om man inte kan få service-personalen att göra jobbet. Jag håller på att jobba på't...
Svante skrev:Ok, så är det här klass AB eller klass B? Tomgångsströmmen är ju inte noll, men nog är det glapp/övergångsdist?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster