Moderator: Redaktörer
Svante skrev:
Spelaren skulle beräkna medelnivån på skivan och spela upp data så att medelnivån blev lika för alla skivor.
Om den som gör skivan höjer medelnivån och komprimerar så sänker spelaren det lika mycket.
Svante skrev:Alltså, tänk om man lagrade samplen som 32-bits float i stället för 16 bits heltal. Tänk vidare om det inte fanns någon standard för vad som var full utstyrning, det vore upp till spelaren att avgöra det.
Spelaren skulle beräkna medelnivån på skivan och spela upp data så att medelnivån blev lika för alla skivor.
Tore skrev:Svante skrev:Alltså, tänk om man lagrade samplen som 32-bits float i stället för 16 bits heltal. Tänk vidare om det inte fanns någon standard för vad som var full utstyrning, det vore upp till spelaren att avgöra det.
Spelaren skulle beräkna medelnivån på skivan och spela upp data så att medelnivån blev lika för alla skivor.
Jag ser inte någon större poäng med en lagringsstandard som bygger på flyttal, särskilt inte en där spelaren själv måste analysera innehållet och beräkna en lämplig spelnivå. Bättre då att helt enkelt ange i standarden att medelnivån inte får överstiga t.ex. -12 dB. Skivor som mastras högre uppfyller inte standarden och får inte säljas under det namnet.
DrFunk skrev:Svante skrev:
Spelaren skulle beräkna medelnivån på skivan och spela upp data så att medelnivån blev lika för alla skivor.
Om den som gör skivan höjer medelnivån och komprimerar så sänker spelaren det lika mycket.
Det här skulle kunna vara en användbar feature redan på en vanlig CD/Squeezebox/PC/IPod. Perfekt när du har spelat Arvo Pärt kvällen innan och så kommer ungarna och langar in HitsForKidz2000 dagen efter. Lysande idé!
Koffe skrev:Du har skrivit om detta förut.
Mich skrev:Jag förstår inte hur detta (flyttal) skulle påverka mastering/komprimering. Att det tekniskt sett lagras som flyttal påverkar väl inte de krafter och personer som komprimerar. I sådana fall skulle alltså PCM kodningen som används i dag ligga till grund för den vansinnes komprimering som pågår. Jag är rätt så säker på att andra faktorer ligger bakom.
matereo skrev:Spelade det verkligen någon roll?... det som är avklippt i mastringen med hjälp av komprimering återställs väl inte genom att man har en autojusterande ljudspelare?
Svante skrev:Man kan göra detta med "replay gain" lagrat på ett 16-bitsformat, men det kommer alltid att leda till att man inte styr ut mediet fullt om man inte lägger sig på det diktrade headroom som man bestämmer sig för. Man kan alltså argumentera för att replay gain ger sämre upplösning än vad som är möjligt. Lagrar man med flyttal blir upplösningen oberoende av nivån och det argumentet faller.
Svante skrev:Är det inte så att programvaror som används vid mixning av ljud i inspelningsstudior lagrar ljudet som flyttal? Jag tror att det finns goda skäl till det. Man slipper just fundera på nivån.
Tore skrev:Svante skrev:Man kan göra detta med "replay gain" lagrat på ett 16-bitsformat, men det kommer alltid att leda till att man inte styr ut mediet fullt om man inte lägger sig på det diktrade headroom som man bestämmer sig för. Man kan alltså argumentera för att replay gain ger sämre upplösning än vad som är möjligt. Lagrar man med flyttal blir upplösningen oberoende av nivån och det argumentet faller.
Det går ju alltid att lägga till fler bitar, så lagringsmässigt är det ett ickeproblem. Problemet med att inte styra ut fullt kommer möjligen i DA-omvandlaren, men där ser jag inte att ditt förslag ger någon fördel. Även din spelare måste ju lämna plats för de högsta topparna så att vissa spår blir lågt utstyrda. (Med de DACar vi har idag tycker jag dock inte att man behöver jaga full utstyrning i varje läge. Vi har ett stort dynamiskt omfång att arbeta med idag så vi har råd att lämna gott om headroom.)
Tore skrev:Svante skrev:Är det inte så att programvaror som används vid mixning av ljud i inspelningsstudior lagrar ljudet som flyttal? Jag tror att det finns goda skäl till det. Man slipper just fundera på nivån.
Visst kan det finnas en poäng med att använda flyttal vid signalbehandling, men här talar vi väl om ett format för musikdistribution?
matereo skrev:Spelade det verkligen någon roll?... det som är avklippt i mastringen med hjälp av komprimering återställs väl inte genom att man har en autojusterande ljudspelare?
Svante skrev:Mja, du ser det från ett rent tekniskt perspektiv.
Svante skrev:Vad jag vill göra är att förse skivan med så löjligt stort headroom att ingen använder sig av det. Man ska helt enkelt kunna sluta tänka på headroom. Nivån ska sluta vara en parameter som producenten ska fundera över, nivån ska ställas av konsumenten.
Tore skrev:Svante skrev:Vad jag vill göra är att förse skivan med så löjligt stort headroom att ingen använder sig av det. Man ska helt enkelt kunna sluta tänka på headroom. Nivån ska sluta vara en parameter som producenten ska fundera över, nivån ska ställas av konsumenten.
Även om ditt lagringsformat har "löjligt stort headroom" så har inte uppspelningsutrustningen det. Mycket musik spelas i dåliga anläggningar, i bullriga miljöer som i bilen, etc, så det kommer alltid finnas anledning för producenter att tänka på nivåer, det kommer alltid finnas motiv att komprimera och kapa dynamiken för att hålla volymen hög och jämn. Det är knappast något som kan lösas med ett nytt format, men om det hade ingått i standarden att medelnivån inte får överstiga en viss nivå hade man i varje fall sluppit de värsta avarterna.
Svante skrev:Jamen, det är ju ett utmärkt motiv för att kompressionen ska flyttas till uppspelningen i bilstereon och köksradion.
Svante skrev:Förklara för mig hur man ska motivera för en mastrare varför han när han har komprimerat till 3 dB dynamik, ska lägga signalen 9 dB under full utstyrning. Det är där vi är idag.
Tore skrev:Svante skrev:Jamen, det är ju ett utmärkt motiv för att kompressionen ska flyttas till uppspelningen i bilstereon och köksradion.
Visst, men vad får dig att tro att det skulle ske bara för att du byter lagringsformat? Hade intresset funnits hade man kunnat göra det redan inom ramen för nuvarande format.
Svante skrev:Som sagt... För att det går att argumentera för att man förlorar kvalitet om man lägger den komprimerade signalen 9 dB ner. Det kan man inte göra med ett flyttalsformat.
Kaffekoppen skrev:vad är din slutsats?
Kaffekoppen skrev:Varför inte?
Inte att elliminera deras behov (men vilket behov är det?) men däremot så torde det blir svårt att komprimera sönder musiken i förtid.
xcisum skrev:13 bitars upplösning på en tokkomprimerad sörja eller 16 bitars upplösning med okomprimerat välljud.
xcisum skrev:Det behöver dom inte.
Undra hur få bitars upplösning som behövs för att kunna höra deffekterna på en komprimerad sörja?
Kaffekoppen skrev:Varför inte?
Inte att elliminera deras behov (men vilket behov är det?) men däremot så torde det blir svårt att komprimera sönder musiken i förtid.
Svante skrev:Men så här då: Om medelstyrkan på mediet är över 1,00000 så justerar spelaren medelnivån till 1,00000. Om den är lägre får den vara intakt. Det ger ett tak för medelnivån, men tillåter i princip hur höga transienter som helst. Det är upp till uppspelaren att limitera detta snyggt om det behövs.
Svante skrev:Hursomhelst, 18 dB under maxnivå skulle i ett 16-bitssystem innebära att systemet har 13 bitars upplösning. Det kan iofs låta ganska bra men jag kan redan nu höra hur fnysningarna susar på forumen.
Tore skrev:Svante skrev:Men så här då: Om medelstyrkan på mediet är över 1,00000 så justerar spelaren medelnivån till 1,00000. Om den är lägre får den vara intakt. Det ger ett tak för medelnivån, men tillåter i princip hur höga transienter som helst. Det är upp till uppspelaren att limitera detta snyggt om det behövs.
Men vad betyder nivå 1,0 för spelaren? Säg att det i spelaren sitter en 24 bitars DAC. Hur högt styrs den ut vid nivå 1,0? Skall det regleras av standarden eller är det helt upp till tillverkaren?
Tore skrev:Svante skrev:Hursomhelst, 18 dB under maxnivå skulle i ett 16-bitssystem innebära att systemet har 13 bitars upplösning. Det kan iofs låta ganska bra men jag kan redan nu höra hur fnysningarna susar på forumen.
Du jämför alltså 32 bitars flyttal med 16 bitars heltal? Snacka om äpplen och päron. Jämför med 32 bitars heltal istället så kommer saken i ett annat ljus. Saken är ju den att du kastar bort 8 bitar på en exponent som du knappast använder. Samtidigt oroar du dig för att lämna 3 bitars headroom i en heltalsstandard.
Magnuz skrev:
Nu har du nog stavat fel, tror jag. Filen é borta.
Svante skrev:Det är upp till tillverkaren. Däremot är det väl lämpligt att specificera att 1,0 ska motsvara tex 0,2 volt utspänning. Eller nåt, det återstår att se vad som är lämpligt. Det finns ju många faktorer som bestämmer vad som är rätt med en 24-bitars omvandlare. Tex kan man tänka sig att man lägger egenbruset på samma nivå som övriga elektronikens brus och att man använder det SNR som är kvar till att få headroom. Här ser man hur en sån här standrard skulle driva på att förändra mot väsentligheter. Att man får ett ökat headroom i stället för ett lägre brusgolv. Man kan tom tänka sig att det är upp till användaren, med en digital volymkontroll.
Svante skrev:Tja, jo, på sätt och vis är det äpplen och päron. Men jag kan tänka mig att jämföra 24-bit flyttal med 24-bit heltal också. Där skulle jag tveklöst rösta på flyttalen.
Tore skrev:Svante skrev:Tja, jo, på sätt och vis är det äpplen och päron. Men jag kan tänka mig att jämföra 24-bit flyttal med 24-bit heltal också. Där skulle jag tveklöst rösta på flyttalen.
Hur skulle du disponera de 24 bitarna?
Koffe skrev:Det här säger en hel del om vilken stor kostym 16 bitar är... och vilket universum av exakthet 24 bitar är.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster