Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:celef,
ang. punkt 2 i ditt inlägg ovan, vad grundar du det på?
/Peter
Beträffande mätning medelst ljudkort beror nog eventuella problem i hög grad påanvändaren och i förekommande fall undermålig utrustning.
celef skrev:
jag provade att köra lite distmätning tidigare ikväll, jag vet inte hur jag ska använda dom riktigt, om jag manipulerar tonkurvan till det sämre kan jag få disten att sjunka några db men hur hörbar är dist som ligger 50db under huvudnivån? det finns nog annat som är viktigare att mäta, rub'n'buzz och transientegenskaper!?
celef skrev:funktionella hjälpmedel är alltid bra att ha. vill du vara extrem kanske du kan bygga en egen variant av denna http://www.outline.it/products/pdf_eng/ET250-3D_eng.pdf
jag provade att köra lite distmätning tidigare ikväll, jag vet inte hur jag ska använda dom riktigt, om jag manipulerar tonkurvan till det sämre kan jag få disten att sjunka några db men hur hörbar är dist som ligger 50db under huvudnivån? det finns nog annat som är viktigare att mäta, rub'n'buzz och transientegenskaper!?
Beror på lyssningsnivå och material men överlag skulle jag gissa på att 50dB är klart hörbart. Det motsvarar ju 0.3%.
Prova att alstra sinusar i något program och kolla vad du kan höra vid olika frekvenser och nivåer. Inte att jämföra med musik såklart men ändå intressant.
Hur mäter man rub'n'buzz och transientegenskaper?
Vad är "rub'n'buzz"
celef skrev:Beror på lyssningsnivå och material men överlag skulle jag gissa på att 50dB är klart hörbart. Det motsvarar ju 0.3%.
0.3%? hm, oviktigt men steps visade på 0.1%
undertrycker inte örat dom lägre nivåerna om det finns en högre i dess närhet?
just det, det är det jag tror är rub'n'buzz-test. man kan hitta mycket konstigt genom att svepa sinusar
Hmm, menar du att steps visade -50dB som 0.1%?
Närliggande toner (i synnerhet sådana som liggger strax över en grundton tror jag) maskeras i högre grad än sådana som ligger längre ifrån. Harmonisk dist som man vanligtvis pratar om är ju dock inte det enda som uppstår i distortionsväg då en komplex signal passerar genom den olinjära apparaten. Intermodulationsdistortion hamnar "all over the place" med en komplex multitonsignal.
Nja det kan man väl kolla så men jag tänkte snarare att du skulle testa din förmåga att höra en harmonisk överton till en grundton.. och hur lågt ner i amplitud som övertonen måste innan den blir ohörbar. Örat är (om jag minns rätt) känsligast för dist runt 80dB. Lägre än så så faller distortionskomponenten lätt under örats hörtröskel. Vid högre spl börjar örats egen olinjäritet öka.
Fick höra att basarna ,P17WJ , är
1 lågdistorderande (fina distmätvärden kanske stämmer).
2.är utrustade med damkåpa som distar mycket, så närfältsmätningar
kanske inte är tillförlitliga.

Stenberg skrev:Ska absolut göra fler mätningar. Fast jag måste möblera om lite hemma varje gång något
ska mätas. Familjen gillar kanske inte heller mätningar vid höga ljudtryck.
/Marc
celef skrev:du har nog rätt, jag var nog snäll när jag medelvärdesbildade disten, det vore bra om man kunde välja en nivålinjär presentation
jag är inte bevandrad i disttermer, har ingen susning om linjär, olinjär, harmonisk eller oharmonisk dist är. en liten distskola vore bra om forumet fixade, naqref?
det vore ett kul experiment, hur genererar jag distkomponenter på ett kontrollerat sätt?
Haha, jag och Norman mätte lite olika element/högtalare utomhus på min veranda före ett par veckor sedan. Nån kväll efter kom grannen över å bjöd på cognac, han undrade då vad i hela skogen vi pysslade med.. om vi försökte kontakta utomjordingar eller någåt sånt!
I ARTA kan man välja på dB eller %.
Ja en egen tråd åtminstone.
Jag testade med hörlurar (HD600) och mitt ljudkort. Sedan är det bara till att generera valfria sinustoner från lämpligt program. Om du kör 1kHz vid -6dB och 2kHz vid -56dB så har du samma situation som om någon apparat skulle generera andratons distortion på grundtonen (1kHz) på -50dB.. vilket ju är ung. 0.3%.
Prova att ställa nivån på övertonen tills du hör den/inte hör den.
Prova sedan att addera 3kHz till 1kHz, det motsvarar tredjetonsdistortion från en apparat. Gå sedan upåt med 1kHz i taget (4kHz, 5kHz osv.) för att se vad som händer.
Det vore onekligen najst att kunna koppla ljudkaraktär till distortionsfenomen.
Varför låter det hårt? eller varmt? etc.

ton 1 2 3 4 5 6 7
hz 500 1000 1500 2000 2500 3000 3500
db 0 -26 -35 -50 -56 -64 -72Den finns redan tweakad: INO B67Jocke skrev:Verkar ju som om dammkåpan skulle behöva tweakas!Sånt gillar jag. Halvfabrikat!
/Jocke
....
då behövs en tongenerator som man kan ställa utnivån på, känner du till nån bra gratis?
....
celef skrev:nu har jag provat lite till, det blev så här
- Kod: Markera allt
ton 1 2 3 4 5 6 7
db 0 -26 -35 -50 -56 -64 -72
Jag använde tone. Kan inte avgöra om den är bra, men den är gratis ( tror jag).
Celef, lyssna på 500 Hz och försök beskriva på vilket sätt du tycker att tonen förändras d v s färgas med de olika deltonerna. Blir det hårt? Vasst? Kallt? Varmt? Burkigt? Instängt? Nasalt? mjukt? bommulslikt d v s som vadderat? Anemiskt d v s saknar spänst?
Du kan även prova med 100 Hz och varför inte med 1000 Hz Om du vill vara petig så prova även med 2 kHz eller 3 kHz. Det som då är intressant är att 7e tonen ligger ovanför vad du egentligen kan höra men frågan är om den ohörbara övertonen trots allt påverkar den hörbara grundtonen. Att göra detta vid 40 Hz är även det intressant. 7e tonen blir då 280 Hz. Skriv ned resultatet för varje delton och grundton.
Jag tror dock att du kommer att bli klokare efter din lyssning.
Du kan även kolla in Svantes fiffiga leksaksprogram i tråden under.
Peter pratar om den här :
celef skrev:Jag tror dock att du kommer att bli klokare efter din lyssning.
vid vilken nivå tycker du att övertonen ska analyseras, vid hörtröskeln eller vid "medeldistnivå", vad det nu kan vara eller lika som grundton?
celef skrev:jag vet inte vad jag ska dra för slutsats av detta annat än att jag inte behöver jaga låga distsiffror på mina högtalare![]()
Piotr skrev:Lira 19kHz + 20kHz i en skräpdiskant. Du bör kunna höra en 1kHz skillnadston om du drar på lite.
celef skrev:är det korrekt att disten från en konhögtalare är värst i nollgradersriktningen, offaxislyssning ger därför ett mer distfritt ljud?
Piotr skrev:celef skrev:jag vet inte vad jag ska dra för slutsats av detta annat än att jag inte behöver jaga låga distsiffror på mina högtalare![]()
Att lyssna på sinusar med "dist" är en sak.. frågan är hur den viss olinjäritet i en apparats överföringsfunktion låter med musik som ju kan vara fullspäckat av toner. En olinjär apparat ger ju inte bara harmonisk distortion som vi tittat på i slutet av den här tråden utan även intermodulationsdistortion. IMD är icke harmonisk vilket betyder att det inte finns någon naturlig koppling till musiken/grundtonen. Summatoner och skillnadstoner (IMD) kan dyka upp över hela audiobandet (och faktiskt.se utanför det också).
Ex. på IMD..
Lira 19kHz + 20kHz i en skräpdiskant. Du bör kunna höra en 1kHz skillnadston om du drar på lite.
/Peter
petersteindl skrev:celef skrev:nu har jag provat lite till, det blev så här
- Kod: Markera allt
ton 1 2 3 4 5 6 7
db 0 -26 -35 -50 -56 -64 -72
Jättebra Celef, det är något i den häraden som jag trodde att det var. Vad gäller distortionsökning med ökad inspänning i högtalarelement så är det så att ju högre deltonsdistortion desto snabbare ökar den med ökad inspänning. SC nämnde att det förhållandet var upphöjt med övertonens faktor d v s andraton ökade kvadratiskt med inspänningen, tredjeton ökade med upphöjt med tre och sjundeton med upphöjt med sju. Därav kan man ju förstå att de högre övertonerna skall man se upp med.
petersteindl skrev:Då slutsteg går in i klass B området så ökar de högre övertonerna desto mer och även då slutsteget klipper förståss. Det finns sofistikerade motkopplingar för sådant och även dynamisk bias.
petersteindl skrev:Celef, lyssna på 500 Hz och försök beskriva på vilket sätt du tycker att tonen förändras d v s färgas med de olika deltonerna. Blir det hårt? Vasst? Kallt? Varmt? Burkigt? Instängt? Nasalt? mjukt? bommulslikt d v s som vadderat? Anemiskt d v s saknar spänst?
Du kan även prova med 100 Hz och varför inte med 1000 HzOm du vill vara petig så prova även med 2 kHz eller 3 kHz. Det som då är intressant är att 7e tonen ligger ovanför vad du egentligen kan höra men frågan är om den ohörbara övertonen trots allt påverkar den hörbara grundtonen.
petersteindl skrev:
Ex. på IMD..
Lira 19kHz + 20kHz i en skräpdiskant. Du bör kunna höra en 1kHz skillnadston om du drar på lite.
/Peter
Jag skulle vara extremt försiktig med ett sådant test. Du hör ju inte originaltonerna. Du måste ha ett bra mätinstrument anslutet för att ha kontroll på insignalen. Det är aldrig kul när det ryker och luktar bränt
Nånstans kan det vara bra att börja. Innan man kan springa måste man lära sig att gå.
Som du själv påpekade ser jag att du tycker om att se folk i arbete. (Själv föredrar jag att se folk i vila, gärna med en drink i handen och ett smil på läpparna, men det är jag det. Tycker arbete bör minimeras, så det blir mera tid över till skoj!)
Kan dock berätta att alla de här experimenten ju har gjorts hundratals gånger i audiohistorien, och jag tror inte man kan få fram så mycket mera information genom att bara göra om dem flera gånger på samma sätt. I synnerhet inte om någon annan gör det och bara berättar om det, det vill säga man läser om det. Då kan man ju lika gärna läsa om det som de som gjort det för länge sedan skrivit.
Igen - om inte syftet var att sätta Celef i (sisifos)arbete vill säga.
Detta är bara sant för isolerade olinjäritetsfunktioner med rent kvadratist, kubiskt... utseende. Så ser sällan eller aldrig verkligheten ut.Aldrig faktiskt.
Njae... Snarare är just övergångsdistorsion ett bra exempel på sådan som inte alltid ökar med signalnivån. Det kan till och med blir precis tvärtom - att det drabbar de svaga signalerna värst.
Det finns även fall där man har samtliga jämna övertoner representerade och det kan vara rejät med distorsion dessutom! Men ändå har man INGET nivåberoende överhuvudtaget. Så är fallet när man har olika gain i + och i - halvan av vågformen.
Distortion products from the woofer beam along the woofer axis toward the ceiling and away from the listener. This promotes a greater sense of clarity.
celef skrev:
angående ursprungsfrågan så läste jag för länge sedan om dick olsher och samadhi acoustics och deras högtalare med baselement riktat mot taket men diskanten var riktad mot lyssningsplats, anledningen till denna elementplacering var att få en jämnare effektrespons och minskad dist

räcker väll med att dom är kalibrerade?celef skrev:ere nån som vet vilken typ av hörlurar som används vid hörseltester, lurar som har helt korrekt tonkurva?
Hm det fick mig att tänka. Rumskorrigering -> kalibrera ett par hörlurar efter hörsel och öra osv. borde kunna ge perfekt resultat. Eftersom det till skillnad från högtalare inte finns något rum som stör. Alltså med ett par in-ear hörlurar.
celef skrev:ere nån som vet vilken typ av hörlurar som används vid hörseltester, lurar som har helt korrekt tonkurva?
Nej, det har de garanterat inte. Däremot är det ju så att man mäter med en sinus i taget, så det räcker att man vet hur mycket varje sådan sinus behöver förstärkas för att nettoresultatet ska bli rakt (eller snarare "känt") vid trumhinnan.
celef skrev:Nej, det har de garanterat inte. Däremot är det ju så att man mäter med en sinus i taget, så det räcker att man vet hur mycket varje sådan sinus behöver förstärkas för att nettoresultatet ska bli rakt (eller snarare "känt") vid trumhinnan.
du menar att deras lurar kommer med en kalibreringsfil som man får korrigera hörseltesterna med?
idealt, ska en hörlur mäta med rak tonkurva med ett konsthuvud?
Nej, jag menar att en utrustning för att göra audiogram bara får användas med de medlevererade lurarna.
Hur lurar för hifiändamål ska mäta är knepigt, jag rekommenderar det som IÖ skrev i en MoLT för några år sen i samband med en hörlurstest.
Jag tycker celef är ett föredömme för oss andra!
Lära sig bit för bit är just så pedagogiskt som det skall vara!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster