Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Fast är inte kamfiltereffekten ett resultat av löptidskillnader?
Löptid inte att förväxla med grupplöptid.. tror jag!
Jag frågade ett snille nån gång och fick till svars att även en äkta linjekälla har ett distorderat inmpulssvar men jag tycker det verkar konstigt.
Att en "linjekälla" som utgörs utav multipla punktkällor får problem när våglängden blir kort i relation till avståndet mellan punkterna är ju lätt att inse, men en äkta linjekälla (och även en som utgörs utav punkter som sitter tätt nog i relation till våglängden den används till) från golv till tak borde vara problemfri i det avseendet... som jag tänker iaf.![]()
/Peter
Piotr skrev:Kan det ha varit nån tråd där Isidor deltog?
/Peter
paa skrev:En bandhögtalare är en äkta linjekälla, men en rad högtalarelement är det inte.
paa skrev:En bandhögtalare är en äkta linjekälla
Svante skrev:paa skrev:En bandhögtalare är en äkta linjekälla
Nä. Ett band har en bredd, det har inte en linje.
Svante skrev:paa skrev:En bandhögtalare är en äkta linjekälla
paa skrev:Svante skrev:paa skrev:En bandhögtalare är en äkta linjekälla
Jo, men om bredden är liten i förhållande till våglängden så kan man approximera det till en äkta linjekälla.
Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:paa skrev:En bandhögtalare är en äkta linjekälla
Jo, men om bredden är liten i förhållande till våglängden så kan man approximera det till en äkta linjekälla.
Mm, och om avståndet mellan högtalarna är litet i förhållande till våglängden så kan man approximera en pelarhögtalare med en linjekälla.
Strmbrg skrev:Kanske skall det vara en "pulserande linje"?
Då slipper man ju dipol-utsläckningen. Ett pulserande smalt långt rör,
liksom?
paa skrev:Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:paa skrev:En bandhögtalare är en äkta linjekälla
Mm, och om avståndet mellan högtalarna är litet i förhållande till våglängden så kan man approximera en pelarhögtalare med en linjekälla.
Ah och ett nytt begrepp kastas in utan definition, pelarhögtalare på min ära, jo jag tackar jag!
Svante skrev:Mja, du skrev ju "rad av högtalare..."
Jag trodde du menade 42 st då. Det blir väl en pelarhögtalare?
Svante skrev:Strmbrg skrev:Kanske skall det vara en "pulserande linje"?
Då slipper man ju dipol-utsläckningen. Ett pulserande smalt långt rör,
liksom?
Ja, precis. Det är helt analogt med punktkällan. Där anser man ju att det uppstår/försvinner materia i en punkt. Man kan härleda egenskaperna för en punktkälla genom att lägga en pulserande sfär runt den och låta radien gå mot noll.
Samma sak gäller linjekällan. Man lägger en pulsearnde cylinger runt den, vars radie man låter gå mot noll.
Typiskt är linjekällan oändligt lång i teoretiska resonemang. Det är då som avståndsberoendet blir -3 dB/avståndsfördubbling, och om jag inte missminner mig så lutar dessutom tonkurvan med -6 dB/oktav relativt en punktkälla med samma volymflöde.
Om linjekällan inte är oändligt lång övergår den till att bete sig som en punktkälla när våglängden blir stor relativt källans längd, med allt vad det innebär med avsåndsberoende och tonkurvelutning.
paa skrev:Svante skrev:Mja, du skrev ju "rad av högtalare..."
Aha du menar en pelargång?
Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:Mja, du skrev ju "rad av högtalare..."
Nej en pelargon.![]()
Ska vi ge oss?
paa skrev:Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:Mja, du skrev ju "rad av högtalare..."
Nej en pelargon.![]()
Ska vi ge oss?
Ja, men svara på förra inlägget så länge.
Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:Mja, du skrev ju "rad av högtalare..."
Nej en pelargon.![]()
Ska vi ge oss?
Ja, men svara på förra inlägget så länge.
Då får du förtydliga frågan? Pelargång?
paa skrev:Så här löd frågan:
Sedan kan man ju fråga sig varför det skulle vara bra med en pulserande punkt eller pulserande sfär överhuvudtaget?
IngOehman skrev:Jag har undersökt vad det är för bra med punktljudkällor*!
Hittade inte just något.![]()
Strmbrg skrev:Det finns säkert förklarat, om jag bara letar lite.
Men eftersom det är enklare att fråga än att leta:
En punktkälla har (väl?) i princip noll löptidsfel.
Strmbrg skrev:Två eller fler element i rad på samma baffel (ofiltrerade berdbandare, för att göre det enkelt) ger rimligtvis löptidsfel.
Strmbrg skrev:En linjekälla av säg två meters längd, borde då ge en massa löptidsfel?
Eller blir effekten att man bara hör en punkt i höjd med örat?
Strmbrg skrev:Om man nu sitter och lyssnar på en linjekälla (eller nåt högt och ganska smalt som exempelvis Magneplanar), hör man då bara ljud som kommer från en viss höjd på radiatorn? .
JM skrev:Strmbrg skrev:Om man nu sitter och lyssnar på en linjekälla (eller nåt högt och ganska smalt som exempelvis Magneplanar), hör man då bara ljud som kommer från en viss höjd på radiatorn? .
Möjligen är det höjden över golvet på ljudet som först når dina öron enligt Haas effekten som ger perceptions effekten. Borde vara frekvensberoende.
JM
Nattlorden skrev:JM skrev:Strmbrg skrev:Om man nu sitter och lyssnar på en linjekälla (eller nåt högt och ganska smalt som exempelvis Magneplanar), hör man då bara ljud som kommer från en viss höjd på radiatorn? .
Möjligen är det höjden över golvet på ljudet som först når dina öron enligt Haas effekten som ger perceptions effekten. Borde vara frekvensberoende.
JM
Precedence-effeken menar du ( Haas är snarlikt men inte riktigt samma sak. )
JM skrev:Nattlorden skrev:
Precedence-effeken menar du ( Haas är snarlikt men inte riktigt samma sak. )
1 Vilken är skillnaden? Haas kom först om jag minns rätt o senare övergick man mer till att använda precendense-effekten. Hur som helst är det första ljudperceptionen som bestämmer lokalisationen o integrerar alla senare snarlika ljud till den första inom ett visst tidsintervall.
JM skrev:Strmbrg skrev:Om man nu sitter och lyssnar på en linjekälla (eller nåt högt och ganska smalt som exempelvis Magneplanar), hör man då bara ljud som kommer från en viss höjd på radiatorn? .
JM
Strmbrg skrev:Om man nu sitter och lyssnar på en linjekälla (eller nåt högt och ganska smalt som exempelvis Magneplanar), hör man då bara ljud som kommer från en viss höjd på radiatorn?
JM skrev:Strmbrg skrev:Om man nu sitter och lyssnar på en linjekälla (eller nåt högt och ganska smalt som exempelvis Magneplanar), hör man då bara ljud som kommer från en viss höjd på radiatorn?
Visst hör vi de högre frekvenserna från en linjekälla från en punkt i höjd med kortaste avståndet till närmaste örat. Ljudet kommer till öronen vid olika tidpunkt i horisontalplanet och spektralt i sagitalplanet.
Första ljudvågen av direkt ljudet bestämmer lokalisationen. Senare anländande direkt-/reflexljud inom ett visst tidsintervall undertrycks perceptionsmässigt. Det är inte helt klart hur detta går till.
JM skrev:Vi hör o ser selektivt bla mha ”kantförstärkande” perception. De tappar/stavar i retina som starkast stimuleras av fotoner hämmar kemiskt angränsande tappar/stavar. I inferiora colliculus i mesencephalon tycks hörselns precedence-effekt vara möjlig att påverka med kemi (GABA).
I Haas försök på 1940-50-talet med röster krävdes en ljudreflexförsening på ca 50 ms för att uppfatta ljuden som två olika ljud. Senare forskning med klickljud visar att vi kan särskilja ljud ner till 5 ms intervall. Vid kortare intervall än 5 ms upplevs ljuden som ett ljud lokaliserat på platsen för det först anlända.
Är en linjekälla längre än ca 1.5 m relativt upplevda diskantcentrum finns risk för att högfrekventa direktklickljud kan uppfattas som två olika ljud.
JM skrev:Första ljudvågen av direkt ljudet bestämmer lokalisationen. Senare anländande direkt-/reflexljud inom ett visst tidsintervall undertrycks perceptionsmässigt. Det är inte helt klart hur detta går till.
Wiki skrev:Temporal masking or non-simultaneous masking occurs when a sudden stimulus sound makes inaudible other sounds which are present immediately preceding or following the stimulus. Masking which obscures a sound immediately preceding the masker is called backward masking or pre-masking and masking which obscures a sound immediately following the masker is called forward masking or post-masking...
IngOehman skrev:JM skrev:Strmbrg skrev:Om man nu sitter och lyssnar på en linjekälla (eller nåt högt och ganska smalt som exempelvis Magneplanar), hör man då bara ljud som kommer från en viss höjd på radiatorn? .
JM
Nej, det där har inget med frågan att göra. Det är ren fysik som gör att det inte blir så. Psykoakustiska effekter behöver inte blandas in.
Vh, iö
Kronkan skrev:Det är inte punktformigheten som skiljer en linjekälle från en punktformig. Det är spridningen. En linjekälla sprider mindre. Men som IÖ säger inte helt klart på en enkelt sätt.
En linjekälla består inte av ett oändligt antal punkter av direktljud. Så på detta sätt så är det ju ingen skillnad. Men en panel/linjekälla har i högre grad en mindre spridning än ett traditionellt element. Men det är en förenkling som IÖ påpekar. Desto lägre i frekvens så kommer en linjekälla uppträda som en linjekälla. En linjekälla har också olika spridning vågrätt och lodrätt. M. m.
Så uppfattar jag det.
Går säkert att hitta bättre länkar än de jag gör. Valt de jag valt på grund av illustrationerna.
http://www.toa.jp/soundoh_wiki/index.ph ... 0extend%3F
http://www.bevaudio.com/technical_details.html
JM skrev: Det intressanta är att för de högre frekvenserna kan linjehögtalaren vara allt kortare.
Strmbrg skrev:Om man nu sitter och lyssnar på en linjekälla (eller nåt högt och ganska smalt som exempelvis Magneplanar), hör man då bara ljud som kommer från en viss höjd på radiatorn?
Jag undrar, eftersom jag inte uppfattar ljudet av tex en sångare som om rösten befinner sig från några decimeter över golv till typ 170 över golv. (Vilket väl ungefär motsvarar membranytans läge.)
Det låter - vad gäller höjd och punktformighet - ungefär likadant som när jag använder en liten lådhögtalare i normal placering.
JM skrev:Strmbrg skrev:Om man nu sitter och lyssnar på en linjekälla (eller nåt högt och ganska smalt som exempelvis Magneplanar), hör man då bara ljud som kommer från en viss höjd på radiatorn?
Jag undrar, eftersom jag inte uppfattar ljudet av tex en sångare som om rösten befinner sig från några decimeter över golv till typ 170 över golv. (Vilket väl ungefär motsvarar membranytans läge.)
Det låter - vad gäller höjd och punktformighet - ungefär likadant som när jag använder en liten lådhögtalare i normal placering.
Mycket bra fråga från dig Strmbrg! Många ord men få svar på frågan.
Om du står respektive sitter på golvet o lyssnar från vilka höjder kommer då ljudet?
JM
Strmbrg skrev:JM skrev:Mycket bra fråga från dig Strmbrg! Många ord men få svar på frågan.
Om du står respektive sitter på golvet o lyssnar från vilka höjder kommer då ljudet?
JM
Jag skulle nog säga att ljudet följer med. Nu blir förvisso den upplevelsen inte helt stringent, eftersom alltsammans befinner sig i ett rum som jag lyssnar i. Men med följer det.
JM skrev:Om jag uppfattar dig rätt så förflyttar sig den upplevda utstrålningspunkten för ljudet på linjehögtalaren med höjden på lyssningspositionen. Det är intressant att vid ändarna av linjehögtalaren blir ljudet "inte helt stringent". Enligt Don Keele speglas linjehögtalaren i golvet och linjehögtalaren skall upplevas som dubbel så lång. Vid ideala förhållanden borde inte ljudet nära golvet påverkas.
Svante skrev:JM skrev:Om jag uppfattar dig rätt så förflyttar sig den upplevda utstrålningspunkten för ljudet på linjehögtalaren med höjden på lyssningspositionen. Det är intressant att vid ändarna av linjehögtalaren blir ljudet "inte helt stringent". Enligt Don Keele speglas linjehögtalaren i golvet och linjehögtalaren skall upplevas som dubbel så lång. Vid ideala förhållanden borde inte ljudet nära golvet påverkas.
En ännu roligare teoretisk modell tycker jag är när högtalaren går mellan oändligt reflekterande golv och tak, effekten av det blir en oändligt lång linjekälla. Man kan tänka sig golv och tak som speglar, och högtalaren som en stång mellan golv och tak. Där skulle man se en "oändligt" lång stång pga multipla reflexer mellan golv och tak.
I den modellen blir det perfekt cylindrisk vågutbredning.
JM skrev:I verkligheten blir en linjehögtalare från golv till tak 3 x takhöjden om jag har fattat rätt?
JM skrev:Svante skrev:JM skrev:Om jag uppfattar dig rätt så förflyttar sig den upplevda utstrålningspunkten för ljudet på linjehögtalaren med höjden på lyssningspositionen. Det är intressant att vid ändarna av linjehögtalaren blir ljudet "inte helt stringent". Enligt Don Keele speglas linjehögtalaren i golvet och linjehögtalaren skall upplevas som dubbel så lång. Vid ideala förhållanden borde inte ljudet nära golvet påverkas.
En ännu roligare teoretisk modell tycker jag är när högtalaren går mellan oändligt reflekterande golv och tak, effekten av det blir en oändligt lång linjekälla. Man kan tänka sig golv och tak som speglar, och högtalaren som en stång mellan golv och tak. Där skulle man se en "oändligt" lång stång pga multipla reflexer mellan golv och tak.
I den modellen blir det perfekt cylindrisk vågutbredning.
I verkligheten blir en linjehögtalare från golv till tak 3 x takhöjden om jag har fattat rätt?
Svante har du någon klar uppfattning eller spekulation till Strmbrg observation?
JM
IngOehman skrev:Å andra sidan har inte heller Svante alldeles rätt i att en linjekälla som når från golv till tak och med reflektionerna i dessa bildar en oändligt lång linje, blir en perfekt cylinderstrålare. För att den skall bli det kommer även många andra egenskaper in i ekvationen, t ex linjens bredd, baffelns storlek, aktuell frekvens och eventuell exponering av membranets baksida, som väl allihopa är saker som har nämnts tidigare i tråden.
IngOehman skrev: ... att praktiskt taget alla studier som gjorts antingen endast studerat dessa saker med avseende på lokalisation i horisontalplanet eller har gjort det utan hänsyn till i vilka dimensionera en extra ljudkälla avviker.
IngOehman skrev:Så jag vill påminna om att ingen studie gäller utanför de ramar som studien själv verkat inom. Verkligheten för högtalare/lyssningsrum/stereosystem/lyssnare är dock ofantligt mycket mera komplext än något jag sett kartläggas i några studier om dessa saker, och därför går de kunskaper som man kan få från studierna bara att använda fragmentariskt. Det är inte menat som kritik mot studierna, jag vill bara att ingen skall tro att man kan dra slutsatser från dem som inte kan dras.
Saker som lokalisationseffekter i olika dimensioner är dock i verkligheten väsensskilda och det blir väldigt fel om man tror att samma lagar styr effekterna.
Kronkan skrev:...Men det är längden på själva våglängden som bestämmer direktiviteten. Så som jag uppfattar saken. Så en perfekt cylinder blir det inte om inte bredden på linjekällan är densamma som den kortaste våglängden.
Kronkan skrev:Så en bred panel har en mindre spridning jämfört med en smalare. I de lägre med långa våglängder spelar detta dock ingen roll i praktiken. Om jag uppfattat det rätt.
Kronkan skrev:Finns säkert också saker som jag inte ens uppfattat.
Men upplevelsen av punktformigheten som orsakas av direktljudet är oberoende av om det är en linjekälla eller en mera punktformad. Det är de olika spridningarna som kan uppfattas olika genom att reflexerna eller frånvaro av reflexerna påverkar vad vi upplever.
Svante skrev:Nu har jag inte läst hela den här tråden, men ett problem som den teoretiska (och praktiska) linjekällan dras med är att tonkurvan är avståndsberoende. Det finns en brytfrekvens över vilken tonkurvan faller med -3 dB/oktav relativt en ev lutning vid låga frekvenser. Knäets frekvens bestäms helt av avståndet mellan linjekälla och lyssnare i relation till våglängden. Samma sak gäller en (stor) ytstrålare, fast där är lutningen -6 dB/oktav. En vanlig högtalare är inte (i den här meningen) en ytstrålare utan en punktkälla, men man kan se fenomenet om man mäter nära ett stort element.
IngOehman skrev:De som skriver och läser här på faktiskt utövar väl inte forskning inom psykofysik eller psykoakustik.
Svante skrev:JM skrev:I verkligheten blir en linjehögtalare från golv till tak 3 x takhöjden om jag har fattat rätt?
Nej, den blir oändligt lång pga multipla reflexioner. Har du någon gång gått in i ett rum med speglar på två motstående väggar så är du nog med på det, det blir en "oändligt" lång rad med reflexioner.
JM skrev:Svante skrev:JM skrev:I verkligheten blir en linjehögtalare från golv till tak 3 x takhöjden om jag har fattat rätt?
Nej, den blir oändligt lång pga multipla reflexioner. Har du någon gång gått in i ett rum med speglar på två motstående väggar så är du nog med på det, det blir en "oändligt" lång rad med reflexioner.
Det är begränsat med energi så i praktiken blir inte mycket mer än 3 x takhöjden. Annars är det bara att gratulera till evighetsmaskinen.
JM
Fortfarande massor med ord utan förklaring till Strömbergs (?) observation.
JM
JM skrev:Svante skrev:JM skrev:I verkligheten blir en linjehögtalare från golv till tak 3 x takhöjden om jag har fattat rätt?
Det är begränsat med energi så i praktiken blir inte mycket mer än 3 x takhöjden. Annars är det bara att gratulera till evighetsmaskinen.
JM
petersteindl skrev:JM skrev:Strmbrg skrev:Om man nu sitter och lyssnar på en linjekälla (eller nåt högt och ganska smalt som exempelvis Magneplanar), hör man då bara ljud som kommer från en viss höjd på radiatorn?
JM
Förklaringen är att det är en plan ljudvåg. Då hör man instrumentets höjd på samma höjd som ens öron befinner sig på förutsatt att den plana ljudvågens utbredning är parallellt med golv och tak.
Mvh
Peter
Svante skrev:petersteindl skrev: Förklaringen är att det är en plan ljudvåg. Då hör man instrumentets höjd på samma höjd som ens öron befinner sig på förutsatt att den plana ljudvågens utbredning är parallellt med golv och tak.
Mvh
Peter
Menar du cylindrisk våg?
IngOehman skrev:Ja, en cylindrisk våg är plan i en dimension. Men det betyder inte att dess loobing behöver vara frekvensberoende. Det är i själva verket tveksamt om man kan tala om loobing för en ideal linjekälla. Det är ett fenomen som gäller för ljudkällor som VARKEN är försumbart stora (väldigt små alltså) eller för små (väldigt stora alltså). Varken punktljudkällor eller linjekällor uppvisar loobing.
- - -
Själv väntar jag på att JM skall berätta vad det är som han anser saknar förklaring. JM - vad är oklart?
Det finns inga mysterier när det gäller dessa saker. Inga jag känner till i varje fall. Allt beter sig precis som man kan vänta sig. Den eller de som inte tycker att det är så behöver berätta vad det är de inte får ihop.
Vh, iö
JM skrev:I min naivitet trodde jag tidigare att en linjekälla har en konstant cylindrisk vågutbredning med konstant radie för varje tidpunkt.
JM skrev:Vidare borde linjekällan upphöra att vara linjekälla och övergå till en sfärisk vågutbredning först för de lägre frekvenserna och till sist de högsta frekvenserna med ökat avstånd eller ju kortare linjekällan är.
JM skrev:I verkligheten i rummet ser det lite annorlunda ut. I verkligheten är det allt annat än en plan cylindrisk utbredning.
JM skrev:I Don Keeles väldokumenterade simuleringar och mätningar av bla raka linjehögtalare i rummet uppträder betydande problem med inhomogen spridning i de högre frekvenserna mer än i de lägre frekvenserna.
JM skrev:Visserligen är spridningsmönstret inte sämre än för en punktformig ljudkälla.
JM skrev:Kolla valda delar av Keeles artikel 38 i länken http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/papers.htm.
I Keeles simuleringar o mätningar påvisas inhomogeniteter ffa för de högre frekvenserna tvärtemot teorin.
JM skrev:Keeles linjehögtalare är kort, 1.25 cm?, men borde fungera som en ideal linjehögtalare för de högre frekvenserna. Men där finns störningar av fysikalisk natur som jag inte förstår.
JM skrev:I min naivitet trodde jag tidigare att en linjekälla har en konstant cylindrisk vågutbredning med konstant radie för varje tidpunkt. Vidare borde linjekällan upphöra att vara linjekälla och övergå till en sfärisk vågutbredning först för de lägre frekvenserna och till sist de högsta frekvenserna med ökat avstånd eller ju kortare linjekällan är.
I verkligheten i rummet ser det lite annorlunda ut. I verkligheten är det allt annat än en plan cylindrisk utbredning.
I Don Keeles väldokumenterade simuleringar och mätningar av bla raka linjehögtalare i rummet uppträder betydande problem med inhomogen spridning i de högre frekvenserna mer än i de lägre frekvenserna. Visserligen är spridningsmönstret inte sämre än för en punktformig ljudkälla.
Kolla valda delar av Keeles artikel 38 i länken http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/papers.htm.
I Keeles simuleringar o mätningar påvisas inhomogeniteter ffa för de högre frekvenserna tvärtemot teorin.
Keeles linjehögtalare är kort, 1.25 cm?, men borde fungera som en ideal linjehögtalare för de högre frekvenserna. Men där finns störningar av fysikalisk natur som jag inte förstår.
JM
petersteindl skrev:Konstant radie? Radien är ju ljudvågens avstånd från ljudkällan i horisontalled d v s radien ökar hela tiden med vågens fortplantning. Ovanifrån sett blir det som en cirkel med ökad radie ju längre ljudvågen fortplantar sig (i dipolens fall ser det inte ut så).
Användare som besöker denna kategori: Bill50x och 3 gäster