Ett stereoslutsteg har en dämpfaktor på 200 vid 8 ohms belastning.
Om man nu bryggkopplar det, och belastar det med 16 ohm !!!
Hur stor blir dämpfaktorn
Moderator: Redaktörer
nadifierad skrev:Ponera följande!![]()
Ett stereoslutsteg har en dämpfaktor på 200 vid 8 ohms belastning.
Om man nu bryggkopplar det, och belastar det med 16 ohm !!!
Hur stor blir dämpfaktorn
nadifierad skrev:Ponera följande!![]()
Ett stereoslutsteg har en dämpfaktor på 200 vid 8 ohms belastning.
Om man nu bryggkopplar det, och belastar det med 16 ohm !!!
Hur stor blir dämpfaktorn
faulhund skrev:Fantastiskt!
Svante och IngOehman är överens!!!
När hände det sist?
Svante skrev: Fast det finns ju förstärkare med en frekvensberoende utimpedans
perstromgren skrev:Svante skrev: Fast det finns ju förstärkare med en frekvensberoende utimpedans
... och hur kan den variationen se ut? Finns det något typiskt utseende, rentav?
ollebolle skrev:Generellt för många klassD-förstärkare är att dämpfaktorn är riktigt bra vid låga frekvenser, men att den sticker iväg och blir för hög i övre registren...
Det är väl en av anledningarna till att många här kör klassD mest till basmoduler tror jag
Det var klass D det, vet inte hör det är i övrigt...
Edit: Svante var före...
MagnusÖstberg skrev:Tror inte vi skall gå den svängen igen
Svante ville bara poängtera att ni är överrens om mycket, låt det stanna vid det utan att utveckla det.
MagnusÖstberg skrev:Ibland får det räcka med att vara överrens om att man inte är överrens, och liksom låta andra (tredjepart/lyssnare/läsare) göra sin bedömning fritt.
Hum skrev:Är nog inget linjärt förhållande.
Svante skrev:Ingvar: Starta en ny tråd om statistiken om du nu verkligen vill dra upp det igen. Jag bara nämnde det som ett exempel på något vi är oense om och hade inte för avsikt att ta debatten igen...
Hum skrev:Hum skrev:Är nog inget linjärt förhållande.
Se på farfar jag hade rätt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hum skrev:Jaha så Obj... har en dämpfaktor på 5, jag tycker vi alla samlas för en gemensam förbön eftersom Vi kan se det som en nödvändighet i fallet dämpfaktor 5.
Mennnn vi har ännu ett alternativ och det är ett gäng öl, 15st/skalle och den låga dämpfaktorn är som bortblåst.![]()
![]()
Hum skrev:Vid nyktert tillstånd så är väl en Drömlåda eller exponentialhorn att rekommendera eftersom dom verkar nedtranformerande på basmembranet, vi kan nu utan större skrynklande av pannan sätta oss in i hur det låter då man har en dämpfaktor över 100.
nadifierad skrev:Ponera följande!![]()
Ett stereoslutsteg har en dämpfaktor på 200 vid 8 ohms belastning.
Om man nu bryggkopplar det, och belastar det med 16 ohm !!!
Hur stor blir dämpfaktorn
Hum skrev:Är nog inget linjärt förhållande.
Hum skrev:Än om frågan var något inlindad i bomull så kvarstår, skall vi har en förbön för våran "Dämpfatktor 5" eller han nöjer sig med ett antal öl?
faulhund skrev:Definitionen är olämplig, precis som både Hum och Ing_Oehman säger: Den är inte linjär i Rut utan omvänt linjär! För det som varierar är Rut;
faulhund skrev:
Nu finns det ju även negativa utgångsresistanser. (Det tycks bli min "käpphäst" i detta forum ...) På vägen dit passerar den traditionella dämpfaktorn singularieteten "oändligheten" för att via "minus oändligheten" hamna på ett negativt ändligt värde. Trots att dämpningen är positiv, reell och större än med Rut=0l!!!
Objektivisten skrev:Hum skrev:Än om frågan var något inlindad i bomull så kvarstår, skall vi har en förbön för våran "Dämpfatktor 5" eller han nöjer sig med ett antal öl?
Med den nya Stingray iTube har man lyckats pressa ner dämpfaktorn till 2.4 http://www.manleylabs.com/containerpages/stingrayitube.html. Behövs det starkare grejer än pilsner då?
paa skrev:Man kan väl i alla fall inte prata om linjärt förhållande, i detta fallet heller?
paa skrev:Jo, men min kommentar handlade om förstärkare utan negativ återkoppling.
Skillnaden i praktiken mellan t.ex dämpfaktor 50 och dämpfaktor 500 blir väl inte särskilt stor om man räknar med högtalarens inre resistans i det hela?
...
paa skrev:paa skrev:Jo, men min kommentar handlade om förstärkare utan negativ återkoppling.
Skillnaden i praktiken mellan t.ex dämpfaktor 50 och dämpfaktor 500 blir väl inte särskilt stor om man räknar med högtalarens inre resistans i det hela?
...
Ingen som vill kommentera detta?
W201 skrev:Jag håller faktiskt inte med dig IÖ om att utgångsimpedansen inte är ett "kvalitativt" värde...
I alla fall så tillvida att om inte slutsteg generellt konstruerades för att ha en låg (idealiskt noll) utimpedans skulle vi snart ha en djungel av olika impedansnivåer och anpassningsproblem. Plötsligt skulle man tvingas ta hänsyn även till impedanssamspel mellan slutsteg och högtalare.![]()
Jag är i alla fall glad över att vi "solid state:are" slipper rörförstärkarkrånglet med transformatorer och tappningar.![]()
/Alexander
Svante skrev:Men, och det är det du är inne på, noll ohms utimpedans är en standard som nästan alla har som mål, och det är ofta mycket värt att ha en sådan standard. Kanske tom mer värt än den extra friheten som högtalarkonstruktören får om han får bestämma utimpedansen. Standarden gör ju att man någorlunda fritt kan kombinera förstärkare och högtalare från olika tillverkare vilket ökar kombinationsmöjligheterna.
perstromgren skrev:Föreslog inte Ingvar i en artikel i MoLT att standarden för utimpedans skulle vara några hundra milliohm i stället,
Svante skrev:paa skrev:paa skrev:Jo, men min kommentar handlade om förstärkare utan negativ återkoppling.
Skillnaden i praktiken mellan t.ex dämpfaktor 50 och dämpfaktor 500 blir väl inte särskilt stor om man räknar med högtalarens inre resistans i det hela?
...
Ingen som vill kommentera detta?
Joo, det kan jag väl: Du har rätt.
Svante skrev:Ja, ska vi försöka avliva dämpfaktorn i ett enda inlägg då, så vi kan prata om annat sen.
Dämpfaktorn är inget annat än ett dumt sätt att ange förstärkarens utimpedans. Den är förhållandet mellan utimpedansen och lastimpedansen. Lastimpedansen brukar nästan alltid vara 8 ohm när man anger dämpfaktor, så utimpedansen är alltså
<utimpedans> = <8 ohm> / <dämpfaktor>
Med det i ryggmärgen förstår man ganska enkelt att skillnaden mellan dämpfaktorn 4000 och 200 är ganska liten. Utimpedanserna blir ju 0,002 ohm respektive 0,04 ohm.
Vill man veta hur mycket tonkurvepåverkan en viss utimpedans ger, så kan man anta "worst-case", tex en högtalare vars impedans varierar mellan 3 ohm och massor. Eftersom utimpedansen ligger i serie med högtalaren, tillsammans med ev kablar osv, så blir det vanlig spänningsdelning. För spänningsdelning gäller formeln
Uut = Uin * Zlast/(Zlast+Zut) =Uin * 1/ (1+ (Zut/Zlast))
I fallet när högtalarimpedansen är massor blir Uut = Uin
I fallet med Zlast=3 ohm så blir Uut = Uin * 1/ (1+(Zut/<3 ohm>))
Kvoten mellan de två blir (1+(Zut/<3 ohm>))
Uttryckt i dB:
20*log10(1+Zut/<3 ohm>)
0,04 ohm ger en tonkurvepåverkan på 0,12 dB, 0,002 ohm ger 0,006 dB. Allt givet en elak högtalare.
-------------------------------------------------------------------
Mer än så är det inte.
Man kan förstås se det som påverkan på dämpningen av tex baselementets resonans, men det är precis samma sak som det ovanstående. Det är bara det att det är enklare att förstå att 0,12 dB är lite och att mycket mindre än så knappast är meningsfullt.
Det är däremot lätt att tänka att en dämpning på 4000 är mycket bättre än 200 (kanske tom 20 ggr bättre??). Så är det alltså inte.
Så, nu behöver ingen någonsin skriva om dämpfaktor något mer
KarlXII skrev:Hur många ohm blir dämpfaktor 4000?
Tydligen är mina steg specade till det.
Svante skrev:KarlXII skrev:Hur många ohm blir dämpfaktor 4000?
Tydligen är mina steg specade till det.
Ja, vad blir det...? Prova att räkna! Antag lastresistans 8 ohm.
(Ursäkta att lärarreflexen sitter i. Det är bättre för din förståelse om du kommer fram till det själv.)
KarlXII skrev:Svante skrev:KarlXII skrev:Hur många ohm blir dämpfaktor 4000?
Tydligen är mina steg specade till det.
Ja, vad blir det...? Prova att räkna! Antag lastresistans 8 ohm.
(Ursäkta att lärarreflexen sitter i. Det är bättre för din förståelse om du kommer fram till det själv.)
0,002?
KarlXII skrev:Svante skrev:KarlXII skrev:Hur många ohm blir dämpfaktor 4000?
Tydligen är mina steg specade till det.
Ja, vad blir det...? Prova att räkna! Antag lastresistans 8 ohm.
(Ursäkta att lärarreflexen sitter i. Det är bättre för din förståelse om du kommer fram till det själv.)
0,002?
Svante skrev:KarlXII skrev:Svante skrev:KarlXII skrev:Hur många ohm blir dämpfaktor 4000?
Tydligen är mina steg specade till det.
Ja, vad blir det...? Prova att räkna! Antag lastresistans 8 ohm.
(Ursäkta att lärarreflexen sitter i. Det är bättre för din förståelse om du kommer fram till det själv.)
0,002?
Ja, dvs ungefär resistansen hos 15 cm av 2,5 kvadratmillimeters högtalarkabel.
IngOehman skrev:Ja, 0,1 ohm (dämpfaktor 80 ggr) och därtill en kabelresistans om 0,1 ohm, inräknar jag in i alla Ino Audios konstruktioner
faulhund skrev:Kanske man skulle ta sig en titt på Inos produkter.Jag går i köpartankar, men vet inte alls vad jag bör lyssna på.
Jo, en sak: Något annat än aktiva boxar med aktiva delningsfilter blir det inte ... och då slipper jag ifrån hela den här diskussionen om dämpfaktor, den är en gång (eller tre gånger?) för alla löst av konstruktören!
IngOehman skrev:Tips: Kortslut inte förstärkarens utgång.
Vh, iö
Hum skrev:Och fortfarande....är det mindre viktigt för en rörförstärkare med låg dämpfaktor?
Man kan ju antaga det eftersom vissa sådana låter bra trots en i förhållande till transistor usel dämpfaktor.
Svante skrev:faulhund skrev:Kanske man skulle ta sig en titt på Inos produkter.Jag går i köpartankar, men vet inte alls vad jag bör lyssna på.
Jo, en sak: Något annat än aktiva boxar med aktiva delningsfilter blir det inte ... och då slipper jag ifrån hela den här diskussionen om dämpfaktor, den är en gång (eller tre gånger?) för alla löst av konstruktören!
Hehe, du skulle ta en diskusion med Ingvar om det där så kommer du på andra tankar.
Ingvar Öhman skrev:Nackdelen med 0,1 ohm är förstås att det blir 0,2 ohm om man bryggar för-
stärkaren... Men jag har aldrig gillat idén med att brygga förstärkare. För
att det skall vara någon vits med det hela så måste den ju då redan från
början ha varit dimensionerade för laster på halva impedansen, och då är
de ju inte optimerade för att användas UTAN bryggning.
Morello skrev:Ingvar Öhman skrev:Nackdelen med 0,1 ohm är förstås att det blir 0,2 ohm om man bryggar för-
stärkaren... Men jag har aldrig gillat idén med att brygga förstärkare. För
att det skall vara någon vits med det hela så måste den ju då redan från
början ha varit dimensionerade för laster på halva impedansen, och då är
de ju inte optimerade för att användas UTAN bryggning.
Mja, men det där går ju att fixa hur lätt som helst genom att implementera seriemoståndet(100 mohm) för ena kanelen i serie med utgångens jord("-") och på den andra kanalen i serie med utgången("+").
Morello skrev:Ingvar Öhman skrev:Nackdelen med 0,1 ohm är förstås att det blir 0,2 ohm om man bryggar för-
stärkaren... Men jag har aldrig gillat idén med att brygga förstärkare. För
att det skall vara någon vits med det hela så måste den ju då redan från
början ha varit dimensionerade för laster på halva impedansen, och då är
de ju inte optimerade för att användas UTAN bryggning.
Mja, men det där går ju att fixa hur lätt som helst genom att implementera seriemoståndet(100 mohm) för ena kanelen i serie med utgångens jord("-") och på den andra kanalen i serie med utgången("+").
Lazyworm skrev:IngOehman skrev:Nackdelen med 0,1 ohm är förstås att det blir 0,2 ohm om man bryggar för-
stärkaren... Men jag har aldrig gillat idén med att brygga förstärkare. För
att det skall vara någon vits med det hela så måste den ju då redan från
början ha varit dimensionerade för laster på halva impedansen, och då är
de ju inte optimerade för att användas UTAN bryggning.
Bäst att bygga som att det blir rätt från början. Förstärkare som är internt
bryggkopplade kan i vissa fall bli mycket bra dock, men då är de ju också
optimerade för just det, och kan ges en utimpedans om 0,1 ohm dessutom,
om man vill ha det så.
Jag håller inte riktigt med, det är ju många steg som fått väldigt bra kritik, bl.a Rotel 1090 och Brystonsteg där båda har en utgångsresistans om mycket mindre än 0.1ohm.
Bägge dessa förstärkare har också en standardskyddskrets som inte är speciellt svår att implementera som ser till att en kortslutning inte bränner förstärkaren.
Lazyworm skrev:Ser man på Rotel 1090 så byggde Morello ett kort till dessa åt Classe som gjorde att han kunde bryggkoppla sina 1090 och det fungerar ju bra, så då skulle man ju kunna säga att Rotel 1090 skulle kunna klara sig med halva antal sluttrissor och halva nätdelen i stereoläge, men halva antalet trissor skulle medföra något förhöjd distortion och halva nätdelen skulle medföra att den skulle sacka dubbelt så mycket vid samma last.
Lazyworm skrev:Båda dessa saker handlar om avvägning tycker jag.
Lazyworm skrev:Och en bra stereoförstärkare (även om den är bryggkopplingsbar) som ska till en massindustri tycker jag ska klara att driva 3ohm i stereoläge men kanske inte nödvändigtvis 3ohm i bryggat läge (den kommer ju inte klippa ifrån utan kanske bara leverera något mer effekt i 3ohm än i 8ohm) beroende på hur mycket effekt förstärkaren ger.
Lazyworm skrev:Eller om vi vänder på det, om man har en riktigt schysst internt bryggat steg, är det då egentligen inte dumt att inte ha en knapp för att kunna köra detta i stereoläge om man vill för det kommer ju kunna hantera stereoläget ypperligt?
Lazyworm skrev:Ha en fortsatt skön dag, hoppas att du är ute å åker lite hoj nu i det fina vädret.
Hälsningar
Jonas
Svante skrev:Morello skrev:Ingvar Öhman skrev:Nackdelen med 0,1 ohm är förstås att det blir 0,2 ohm om man bryggar för-
stärkaren... Men jag har aldrig gillat idén med att brygga förstärkare. För
att det skall vara någon vits med det hela så måste den ju då redan från
början ha varit dimensionerade för laster på halva impedansen, och då är
de ju inte optimerade för att användas UTAN bryggning.
Mja, men det där går ju att fixa hur lätt som helst genom att implementera seriemoståndet(100 mohm) för ena kanelen i serie med utgångens jord("-") och på den andra kanalen i serie med utgången("+").
Eller mer realistiskt kanske är 50 mohm på båda ställena i båda kanalerna.
.
Morello skrev:Fyra motstånd kostar dubbelt så mycket som två.Typsikt ingenjörer att inte tänka på sådant.
IngOehman skrev:Det lutar åt en kollektiv MC-date verkar det, där även 4-hjulings-
manövrörer är välkomna!
Brostugan 12/8 klockan 18:30 är mitt förslag. Förslag 2 är röda
cafét dagen efter, samma tid. Eller varför inte båda dagarna?
IngOehman skrev:Jag menar inte att det låter bättre med 0,1 ohm, bara att det är bra att
ha en standard som är implementerbar. Tycker därför att det är bättre
att sätta en standard till 0,1 ohm, än att sätta den till 0 ohm.
Detta även om alla utimpedanser om 0 - 0,2 ohm är rätt svåra att både
höra och skilja mellan.
Sätter man standarden till 0,1 ohm, så är det väldigt enkelt att optimera
varenda lågohmsförtärkare som finns så att den blir exakt rätt. Och gör
man det så kan man ju som högtalarkonstruktör även optimera högtalarna
för det!![]()
Hum skrev:Hur beräknar man fel% på motstånd är det vid en specifik temp. då motståndet inte varit igång någon tid så det hunnit bli varmt eller?
Är det inte så att motståndet ökar vis högre temp?
Kollade med gossen, det finns både och.
Svante skrev:Ahaja... Det är alltså högtalarna som ska dimensioneras för 0,1 ohms serieresistans och det är användaren som får ansvaret att välja rätt kabeldimensioner för att komma exakt på 0,1 ohm totalt.
Ok.
Då blir det ju mao precis lika lätt för användaren att räkna in den ökade utimpedansen som det där bryggade slutsteget ger. Det är bara att ta lite grövre kablar.
Hum skrev:Som du vet så är jag ingen höjdare inom elektronik men.... det är väl när spolen i högtalaren framkallar effekt som det behövs en bra dämpfaktor i förstärkaren för att inte påverkas av den "motstående" effekten som bildas vid detta fenomen.
Så vi kan skita högaktiningsfullt i vilken impedans som högtalaren har eller?![]()
![]()
Hum skrev:Hum skrev:Som du vet så är jag ingen höjdare inom elektronik men.... det är väl när spolen i högtalaren framkallar effekt som det behövs en bra dämpfaktor i förstärkaren för att inte påverkas av den "motstående" effekten som bildas vid detta fenomen.
Så vi kan skita högaktiningsfullt i vilken impedans som högtalaren har eller?![]()
![]()
Och plötsligt var vi utanför just det området som har någon betydelse.
Snacka en massa blaha som är "värdelöst" verkar vara poppis, ju längre ifrån det som är vitalt ju bättre är det.
Har man inte tummen mitt i gumpen så förstår man att en bildar effekt från högtalaren måste ha en negativ påverkan på förstärkaren om dess motstånd mot detta är litet.
Hur skulle det vara om herrarna koncentrerade sig på vitaliteter och inte flummade ut i stratosfärer av oegentligheter.
IngOehman skrev:Ok?
Piotr skrev:Hum skrev:Hum skrev:Som du vet så är jag ingen höjdare inom elektronik men.... det är väl när spolen i högtalaren framkallar effekt som det behövs en bra dämpfaktor i förstärkaren för att inte påverkas av den "motstående" effekten som bildas vid detta fenomen.
Så vi kan skita högaktiningsfullt i vilken impedans som högtalaren har eller?![]()
![]()
Och plötsligt var vi utanför just det området som har någon betydelse.
Snacka en massa blaha som är "värdelöst" verkar vara poppis, ju längre ifrån det som är vitalt ju bättre är det.
Har man inte tummen mitt i gumpen så förstår man att en bildar effekt från högtalaren måste ha en negativ påverkan på förstärkaren om dess motstånd mot detta är litet.
Hur skulle det vara om herrarna koncentrerade sig på vitaliteter och inte flummade ut i stratosfärer av oegentligheter.
Tjenare humpen-gumpen.. det där var väl inget vidare snyggt inlägg efter att IÖ tar sig tid att förklara hur det ligger till??
/Peter
Hum skrev:Nu kommer jag med antagande i kvadrat.
Har inte en rörare en utgångstrafo som jag tänker mig har svårare att påverkas ( längre in i förstärkaren) av störande effekt om sådan skulle alstras av högtalare.
Än utgången på en transistorförstärkare. I stora drag???
Ja eller nej.
Svante skrev:(Nu ska man inte tro alltför mycket på mig, jag har aldrig byggt en rörförstärkare men jag tror iaf att det är så.)
IngOehman skrev:5. Tills det att så sker, […]
Hum skrev:Kan mycket väl vara så men... eftersom du är ett steg "vetenskapligare" än Svante så gick det över mitt förstånd.
Dessutom är jag en hien typ, gitter inte läsa hur långa hardanger som hälst. Så kontentan är att jag inte behöver hur mycket grundsnack som hälst, fast nu är det väl inte bara för mig du skriver, jag känner mig hedrad likväl.![]()
Men jag vet också att är man en hejare på någonting så öser man ur sig självklarheter utan hejd. Dock blir dessa självklarheter lätt kryptiska om omgivningen inte har dom rätta förkunskaperna och i det stadiet är jag.
Har heller ingen större ambition att bli någon hejare, bara lite löst som man undrar över ibland.
Jag anser att du IÖ är för bra och dessutom har du ett så snabbgående skrivbord... phu!!!!!!!
Jag är en isolerad företeelse!!!
IngOehman skrev:Vad betyder: Tillsvidare?
("Tills vidare", för dem som ogillar hopskrivning av etablerade begrepp.)
IngOehman skrev:Fick du inga svar av mig menar du?![]()
Vh, iö
Hum skrev:Jag tycker Svante har bättre ...
Hum skrev:Jajaja jaha då får jag analysera mig själv.... och det tog inte lång tid.
Anledning till undran... varför kan det upplevas som om rörare låter bättre? Ett antagande: att den på något vis kan trolla.
Och då med dämpfaktorn eftersom den i regel är skit i förhållande till transistor.
Klarare än så här kan jag inte precisera vad som är ?
För att det inte skall blir för långa hardanger så frågar jag kan den trolla?
Ja eller nej, något annat svar blir nog för långrandigt i mina ögon men det kan ju finnas någon mer.
Enl . min gosse så är allt utom transistor AB skit i förhållande men han överdriver väl på sitt vis.
Svante skrev:Hum skrev:Jag tycker Svante har bättre ...
Mja, fast det är väl inte särskilt mycket vits att göra den jämförelsen så där. Det är ju inte speciellt uppmuntrande, vare sig för Ingvar eller andra att försöka förklara något när du klagar för att du inte tycker att förpackningen duger. Se det i stället som bra att flera faktiskt försöker svara på dina frågor och att du är fri att välja att läsa det som du tycker förklarar bäst för dig.
E skrev:IngOehman skrev:Vad betyder: Tillsvidare?
("Tills vidare", för dem som ogillar hopskrivning av etablerade begrepp.)
En tillsvidare är ju något som svider till!
Det är en bra fråga, i synnerhet för att den sätter ljus på min osäkerhet
kring just det här med tills. Att det ursprungligen är en ellips för ”till dess”
är jag rätt säker på, samt att det i slarvigt talspråk har blivit vanligt att
blanda ihop till och tills – exempelvis säger nog många ”vi väntar tills i mor-
gon”, vilket ju är helknasigt (väntar till dess i morgon); för de flesta som
försöker att prata ordentligt, eller skriva, blir det emellertid: ”vi väntar till
i morgon” – det känns liksom bra när man smakar på det.
Kanske ringer jag Språkrådet i morgon, eller om det passar någon annans
tider bättre: 08-442 42 10 (mån–fre 9–12).
Men tills vidare (till dess vidare kunskap erhållits!) tror jag att svaret på
din fråga är att det är en språklig ellips – en dubbel till och med – för det
jag skrev inom parentes, givetvis något modifierat beroende på samman-
hang.
Mvh E*
IngOehman skrev:Hum skrev:Jajaja jaha då får jag analysera mig själv.... och det tog inte lång tid.
Anledning till undran... varför kan det upplevas som om rörare låter bättre? Ett antagande: att den på något vis kan trolla.
Och då med dämpfaktorn eftersom den i regel är skit i förhållande till transistor.
Klarare än så här kan jag inte precisera vad som är ?
För att det inte skall blir för långa hardanger så frågar jag kan den trolla?
Ja eller nej, något annat svar blir nog för långrandigt i mina ögon men det kan ju finnas någon mer.
Enl . min gosse så är allt utom transistor AB skit i förhållande men han överdriver väl på sitt vis.
Nej, de kan inte trolla.
Skälet till att (om) de låter "bättre", är nog ingenting entydligt.
Snarare behöver man tala pluralis (det finns olika skäl) och dessutom hålla
i hågen att det inte bara kan finnas flera olika skäl, utan att det dessutom
kan vara olika skäl från fall till fall.
Och - att det ibland faktiskt är mera relevant att börja med att fråga sig
vilka skälen är, till att det låter sämre.![]()
Jag skulle vilja bena ut saken på följande vis:
1. En förstärkare (rör?) som ersätter en perfekt återgivande förstärkare i
en perfekt kedja, kan få det att låta "bättre" än en "perfekt återgivning".
Tycker man att det är så, så är det son subjektiva upplevelse som man
åsyftar med sitt bruk av ordet "bättre". Då är det inte en synonym till en
mera ursprungstrogen återgivning.
2. En förstärkare (rör?) kan PASSA bättre i en given kedja, t ex om den
hög-talare som den driver är anpassad till en sådan drivning, eller om det
finns något fel någon annanstans, som kompenseras av det som .
3. En förstärkare (rör?) kan vara "bättre" helt enkelt på grund av att jäm-
förelseobjektet är sämre.
Kort sagt: Bättre kan betyda både "snygga färgningar", "bättre anpass-
ning", eller "mindre dåligt än alternativet".
Men någon magi finns inte inblandat.![]()
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster