Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Modern svensk High end-högtalare som jämförelse:
http://www.stereophile.com/content/mart ... asurements
chrisss skrev:..Toppen 1300Hz ser skum ut. Syns inte i mid & diskant-kurvorna.
Är det port-skräp?...
chrisss skrev:Martin skrev:Modern svensk High end-högtalare som jämförelse:
Typisk High-end med för mycket high-end.
Med en dämpning av diskanten ca. 4 dB kanske det går
att lyssna på utan att öronen går sönder.
Toppen 1300Hz ser skum ut. Syns inte i mid & diskant-kurvorna.
Är det port-skräp?
Energiresponsen svackar tydligt under delningen.
Inkompetent konstruktion anser jag.
Tyvärr så är det sånt här skräp som säljer och hypas.
Jag föredrar Ino eller mina egna som inte låter högtalare/high-end alls.
Peters ägg har också låtit behagliga.
Så rak frekvensgång som de Snell och Dunlavy som du länkar till
tror jag också låter liten aning ljusa.
Är det port-skräp?
NiklasF skrev:chrisss skrev:Martin skrev:Modern svensk High end-högtalare som jämförelse:
Är det port-skräp?
Att man inte gör egna saker och säljer isf, dom här ligger väl i 500K ligan så det finns ju pengar att göra om man har kompetensen.
Emanuelgbg skrev:Sen är det alltid härligt att såga något man inte hört/ lyssnat på. Även om det kan stämma.
chrisss skrev:Jag är 100% säker på att dom låter som jag tror dom låter.
Detaljerat, högupplöst & analytiskt brukar det beskrivas i tester.
D.v.s onaturligt och jobbigt i längden.
Bill50x skrev:man kan inte bedöma en högtalare efter några kurvor på frekvensgången.
AndersD skrev:Summeringen mellan mid och diskant ser inte heller så kul ut! Undrar i vilken riktning de egentligen summerar?
Almen skrev:Bill50x skrev:man kan inte bedöma en högtalare efter några kurvor på frekvensgången.
Jag kan tänka mig att det finns åtminstone 5-10 personer bara här på faktiskt som kan det.
Almen skrev:Bill50x skrev:man kan inte bedöma en högtalare efter några kurvor på frekvensgången.
Jag kan tänka mig att det finns åtminstone 5-10 personer bara här på faktiskt som kan det.
Bill50x skrev:chrisss skrev:Jag är 100% säker på att dom låter som jag tror dom låter.
Det är alltid svårt att bedöma mätkurvor jämfört med hur det låter i verkligheten. Visst finns korrelationen där men skillnaden mellan var högtalarna är mätta och var man lyssnar kan mycket väl vara hela skillnaden mellan dålig och bra. Och då pratar vi frekvensgång/klang. Men högtalare har ju andra egenskaper också, spridning, dynamik, olinjär dist... för att ta några exempel. Sammantaget: man kan inte bedöma en högtalare efter några kurvor på frekvensgången. Det är som att bedöma matens smak efter innehållsförteckningen....
/ B
jonasp skrev:Bill50x skrev:chrisss skrev:Jag är 100% säker på att dom låter som jag tror dom låter.
Det är alltid svårt att bedöma mätkurvor jämfört med hur det låter i verkligheten. Visst finns korrelationen där men skillnaden mellan var högtalarna är mätta och var man lyssnar kan mycket väl vara hela skillnaden mellan dålig och bra. Och då pratar vi frekvensgång/klang. Men högtalare har ju andra egenskaper också, spridning, dynamik, olinjär dist... för att ta några exempel. Sammantaget: man kan inte bedöma en högtalare efter några kurvor på frekvensgången. Det är som att bedöma matens smak efter innehållsförteckningen....
Bill, jag tycker i all vänlighet att du ska vara lite försiktig med att hävda ovanstående som fakta, och istället hävda det som din åsikt.
Enligt min uppfattning har Almen rätt - det finns flera personer här som kan säga en hel del om hur det låter med ledning av de mätningar som finns i Stereophile. Jag är ganska övertygad om att Chriss är en av dessa.
Jag saknar förvisso en hel del information i mätningarna, men med kunskap om de ingående delarna och deras egenskaper (jag talar nu om högtalarelementen) kan man åtminstone dra en hel del slutsatser.
jonasp skrev:- det finns flera personer här som kan säga en hel del om hur det låter
Bill50x skrev:Almen skrev:Bill50x skrev:.
Kanske det. Och hur många procent (promille) av de som är lite extra intresserade och ska köpa högtalare handlar det om?
Men titta i HiFi-handboken från mitten/slutet av 70-talet. Alla svenska högtalare från "medvetna" konstruktörer mäter helt snörrakt, mätningar gjorda i efterklangsrum. Rum speciellt framtagna för att passa Herr Carlsson... Hur många av dessa högtalare är accepterade idag?
chrisss skrev:Emanuelgbg skrev:Sen är det alltid härligt att såga något man inte hört/ lyssnat på. Även om det kan stämma.
Vad menar du?
Har du konstruerat högtalare och har erfarenhet av korrelation mellan
mätningar och hur det låter?
Jag är 100% säker på att dom låter som jag tror dom låter.
En så starkt kryddad återgivning funkar endast på ett begränsat urval
av inspelningar.
Ett bra exempel på en mycket fin konstruktion. Kanske har de högtalare som säljs i få exemplar för stora begränsningar i sin utvecklingsbudget?Kraniet skrev:ja gamla högtalare mäter fint men även nyare billiga högtalare.
Tex infinity primus 360
http://www.stereophile.com/content/infi ... asurements
Finns ju även andra exempel. Det är tydligt att pris inte har så mycket med saken att göra.

RogerGustavsson skrev:Quad ESL (57) tillhör väl också högtalarna som mäter rätt hyfsat? Även i Stereo-HiFi-handböckerna hade de en "snygg" kurva. Danska High Fidelity mätte dem också och även där såg det bra ut. Jag är åtminstone imponerad av att den konstruktionen med så många år på nacken presterar så pass bra.
DQ-20 skrev:RogerGustavsson skrev:Quad ESL (57) tillhör väl också högtalarna som mäter rätt hyfsat? Även i Stereo-HiFi-handböckerna hade de en "snygg" kurva. Danska High Fidelity mätte dem också och även där såg det bra ut. Jag är åtminstone imponerad av att den konstruktionen med så många år på nacken presterar så pass bra.
Visst är det imponerande men det verkar ju som om teknologin utvecklats väldigt lite vad gäller elektrostater: tunn metalliserad plastfilm, perforerade elektroder, transformatorer och HÖG spänning. Inte mycket har hänt med själva "teknologin". Konstruktionen är ju konceptuellt väldigt enkel. Man kan ju till och med bygga en själv om man har en välutvecklad dödslängtan.
/DQ-2000 (volt alltså)
Bill50x skrev:Har utvecklingen gått i stå? Blir det inte bättre än så här?
Bill50x skrev:Har utvecklingen gått i stå? Blir det inte bättre än så här?
Ja precis! Intressant ifall man kunde identifiera varifrån behovet av ständigt nyutvecklade högtalare kommer ifrån iom att det kan ifrågasättas om de verkligen generellt blir bättre.Bill50x skrev:Egentligen är det ganska spännande med denna diskussion. Bra högtalare (såväl mätmässigt som ljudande) har funnits i decennier, cd-spelare har väl (som många anser) varit "färdigutvecklade" de senaste tio åren, förstärkare likaså.
Har utvecklingen gått i stå? Blir det inte bättre än så här?
/ B
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Har utvecklingen gått i stå? Blir det inte bättre än så här?
Hur många framträdanden har man inte lämnat entusiastisk och köpt på sig några CD-skivor på utvägen? Väl hemma visar det sig att har man fått något "dött" söndermixat/ultrakomprimerat som aldrig tas fram igen...
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Har utvecklingen gått i stå? Blir det inte bättre än så här?
Hur många framträdanden har man inte lämnat entusiastisk och köpt på sig några CD-skivor på utvägen? Väl hemma visar det sig att har man fått något "dött" söndermixat/ultrakomprimerat som aldrig tas fram igen...
Det räcker med att lyssna på "Så mycket bättre". De versioner som läggs upp på Spotify (och som jag misstänker är identiska med de som finns på CD-släppet) är ju hur långt som helst från de versioner man får höra på TV.
jonasp skrev:Jag vill lägga Quad ESL63, B&W Matrix 801 och NHT 3.3 till listan av extremt snyggt låtande och extremt snyggt mätande byggen.
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Har utvecklingen gått i stå? Blir det inte bättre än så här?
Det räcker med att lyssna på "Så mycket bättre". De versioner som läggs upp på Spotify (och som jag misstänker är identiska med de som finns på CD-släppet) är ju hur långt som helst från de versioner man får höra på TV.
De låter bättre på tv, alltså?
dq20 om ino skrev:Oavsett vad man anser om högtalaren och dess konstruktör är objektiva data (distortion, frekvensgång, spridning) mycket goda.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:De låter bättre på tv, alltså?
Ja, absolut. Om man nu talar om artistiskt bättre, inte ljudkvalité. Årets skörd har jag ännu inte jämfört mer än i datorhögtalarna och de är väl kanske inte sådär överdrivet analytiska... Men låtarna framförs definitivt bättre i TV-programmen än vad man kan höra på Spotify.
Har du hört alla dom tillräckligt mycket för att göra ett sådant utlåtande?jonasp skrev:Jag vill lägga Quad ESL63, B&W Matrix 801 och NHT 3.3 till listan av extremt snyggt låtande och extremt snyggt mätande byggen.
paa skrev:Har du hört alla dom tillräckligt mycket för att göra ett sådant utlåtande?jonasp skrev:Jag vill lägga Quad ESL63, B&W Matrix 801 och NHT 3.3 till listan av extremt snyggt låtande och extremt snyggt mätande byggen.
Harryup skrev:Jag har personligen ägt de 2 förstnämda. Och jag är nöjd att jag inte äger dom idag. Tycker nog att det låter mest bara "vackert" ur dom i längden. Beroende på musiksmak kan det låta bra, men inga allround enligt min uppfattning.
Mvh/Harryup
Bill50x skrev:Egentligen är det ganska spännande med denna diskussion. Bra högtalare (såväl mätmässigt som ljudande) har funnits i decennier, cd-spelare har väl (som många anser) varit "färdigutvecklade" de senaste tio åren, förstärkare likaså.
/ B
celef skrev:dq20 om ino skrev:Oavsett vad man anser om högtalaren och dess konstruktör är objektiva data (distortion, frekvensgång, spridning) mycket goda.
det är ju svårt att bedömma då det inte finns några vettiga mätningar att ta del av. och hur bedömmer du föresten datan då dom olika modellerna tycks mäta väldigt olika beroende på just modell
jonasp skrev:Harryup skrev:Jag har personligen ägt de 2 förstnämda. Och jag är nöjd att jag inte äger dom idag. Tycker nog att det låter mest bara "vackert" ur dom i längden. Beroende på musiksmak kan det låta bra, men inga allround enligt min uppfattning.
Mvh/Harryup
Jag får gissa - dina nuvarande högtalare är betydligt mer dynamiskt kapabla och har större riktverkan?
DQ-20 skrev:celef skrev:dq20 om ino skrev:Oavsett vad man anser om högtalaren och dess konstruktör är objektiva data (distortion, frekvensgång, spridning) mycket goda.
det är ju svårt att bedömma då det inte finns några vettiga mätningar att ta del av. och hur bedömmer du föresten datan då dom olika modellerna tycks mäta väldigt olika beroende på just modell
Jag kände på mig att du eller någon annan Ino-skeptiker skulle hugga, trots alla mina brasklappar och att jag explicit endast tog en enda modell som exempel, inte företaget. Men det vore både intressantare och roligare om du hade något att säga om det som mitt inlägg egentligen handlade om, nämligen högtalarutvecklingen. Det verkar ju som om ett och annat element har passerat det celefska hemmet under åren.
/DQ-20
celef skrev:jag är verkligen inte skeptisk till ino, jag har precis som du inoprylar hemma, det jag är skeptiskt till är ditt och dina kompisars många gånger så märkliga kommentarer kring inoprylarna, nu påstår till exempel att de mäter mycket gott, visa det då!
Ja djävlar vilket trist svar. Så om man vill se mätningar på Inohögtalare så insinuerar man att IÖ är inkompetent? Fördjävla tråkigt att reaktionen i princip alltid ska bli som ovan då det efterfrågas mätningar på Ino-högtalare.DQ-20 skrev:celef skrev:jag är verkligen inte skeptisk till ino, jag har precis som du inoprylar hemma, det jag är skeptiskt till är ditt och dina kompisars många gånger så märkliga kommentarer kring inoprylarna, nu påstår till exempel att de mäter mycket gott, visa det då!
Jag är givetvis inte skyldig att "bevisa" något för dig och har när allt kommer omkring inte någon större lust heller. Jag vill inte övertyga dig om någonting alls. Jag skriver endast vad JAG uppfattar som sant. Om du anser det är märkligt att anta att pi60 har låg distortion, god spridning och hög bandbredd får du givetvis anse det. Det vore intressant att höra varför: det förutsätter att IÖ är inkompetent och/eller ljuger samt att köparna lider av svårartad suggestion. Om din position är sådan är det rimligt att du helt enkelt konstaterar att du inte tycker att det är ett giltigt argument för dig istället för att börja jiddra om vad jag har för högtalare och vem jag är kompis med.
Frågan handlade om modern högtalarteknologi. Mitt position var att man kan nå mycket långt med "traditionella" material som polypropylen och tyg. Jag tog pi60 som ETT exempel på detta eftersom jag tidigare använd högtalaren som exempel. Har du något att säga i sakfrågan överhuvud taget eller tycker du bara jag är en godtrogen fanboy vars uppfattning man skall misstro av ren princip?
EDIT: Ändrade i inlägget så att det blev begripligt.
/DQ-20
Personligen är jag intresserad av mätningar från elementen mer än en hel högtalare, frekvensgångsmätningar av pi60 har ju kommit fram några ggr på forumet redan. Distorsionsmätning på en högtalare vore intressant, likaså frekvensgång/spridning samt distorsionsmätning av de ingående elementen..Nattlorden skrev:Jag har några xtzmätningar på pi60s-s i min medlemstråd om något så trivialt kan vara av intresse.
LasseA skrev:Ja djävlar vilket trist svar. Så om man vill se mätningar på Inohögtalare så insinuerar man att IÖ är inkompetent? Fördjävla tråkigt att reaktionen i princip alltid ska bli som ovan då det efterfrågas mätningar på Ino-högtalare.
LasseA skrev:Jag är intresserad av Inos högtalarelement, som får väldigt bra resensioner från alla men jag skulle inte köpa dem utan att se vettiga mätningar på dem först. Jag litar inte ett dugg på den "allmäna uppfattningen" här om jag ska lägga ut rätt mycket pengar.
LasseA skrev:Du har sett att tråden handlar om hur högtalarna mäter, specifikt att gamla mäter bättre än nya?
DQ-20 skrev:celef skrev:jag är verkligen inte skeptisk till ino, jag har precis som du inoprylar hemma, det jag är skeptiskt till är ditt och dina kompisars många gånger så märkliga kommentarer kring inoprylarna, nu påstår till exempel att de mäter mycket gott, visa det då!
Jag är givetvis inte skyldig att "bevisa" något för dig och har när allt kommer omkring inte någon större lust heller. Jag vill inte övertyga dig om någonting alls. Jag skriver endast vad JAG uppfattar som sant. Om du anser det är märkligt att anta att pi60 har låg distortion, god spridning och hög bandbredd får du givetvis anse det. Det vore intressant att höra varför: det förutsätter att IÖ är inkompetent och/eller ljuger samt att köparna lider av svårartad suggestion. Om din position är sådan är det rimligt att du helt enkelt konstaterar att du inte tycker att det är ett giltigt argument för dig istället för att börja jiddra om vad jag har för högtalare och vem jag är kompis med.
Frågan handlade om modern högtalarteknologi. Mitt position var att man kan nå mycket långt med "traditionella" material som polypropylen och tyg. Jag tog pi60 som ETT exempel på detta eftersom jag tidigare använd högtalaren som exempel. Har du något att säga i sakfrågan överhuvud taget eller tycker du bara jag är en godtrogen fanboy vars uppfattning man skall misstro av ren princip?
/DQ-20
celef skrev:Nu får du väl ändå kamma dig, du påstår en massa jävla skit, jag tror inte ens att du vet ett hum om hur högtalaren egentligen mäter
jonasp skrev:Men tråden handlar ju faktiskt om mätningar på högtalare, speciellt gamla, eller hur? Celef kanske skylla tycka det var intressant att se mätningar på pi60? Har du själv tagit del av vad du tidigare kallade objektiva data, eller litar du bara till hörsägen?
(Det jag sett här är frekvensgång och fasgång. Inget mer.)
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Har utvecklingen gått i stå? Blir det inte bättre än så här?
Det blir bättre med mångkanal, inte så mycket sådant som spelas in ännu.
Richard skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Har utvecklingen gått i stå? Blir det inte bättre än så här?
Åjo, tvåkanal kan bli mycket bättre också. Det finns ruggigt bra grejor utanför faktiskt.se sfären.
Största hindret för framåtskridande är att " tro" att det endast är mångkanal som kan bli bättre.
adzer skrev:Richard skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Har utvecklingen gått i stå? Blir det inte bättre än så här?
Åjo, tvåkanal kan bli mycket bättre också. Det finns ruggigt bra grejor utanför faktiskt.se sfären.
Största hindret för framåtskridande är att " tro" att det endast är mångkanal som kan bli bättre.
Jag tror nattlorden syftade på att musik i mångkanal har stor potential, men att det hittills finns väldigt få sådana.
Piotr skrev:Det målet behöver ju iofs. inte nås för att ge en tillfredställande musikalisk upplevelse.
Bill50x skrev:Egentligen är det ganska spännande med denna diskussion. Bra högtalare (såväl mätmässigt som ljudande) har funnits i decennier, cd-spelare har väl (som många anser) varit "färdigutvecklade" de senaste tio åren, förstärkare likaså.
/ B
RogerGustavsson skrev:Jo, det kan bli bättre men det är främst inspelningarna jag tycker brister idag. Det ljudideal som härskar är inte längre det som speglar ett verkligt framträdande i en lämplig lokal. Det är inte bara mastrandet mot hög upplevd ljudnivå som är förhärskande, det gäller även själva inspelningsförfarandet. Hur många framträdanden har man inte lämnat entusiastisk och köpt på sig några CD-skivor på utvägen? Väl hemma visar det sig att har man fått något "dött" söndermixat/ultrakomprimerat som aldrig tas fram igen...
jonasp skrev:Jag vill lägga Quad ESL63, B&W Matrix 801 och NHT 3.3 till listan av extremt snyggt låtande och extremt snyggt mätande byggen.

jonasp skrev:Jag hugger till med en inte så gammal högtalare bara för att ställa till det. Det här är den vanliga skarvade mätningen i ett Stereophiletest:
Högtalaren är en JBL Synthesis 1400. Det där såg väl inte så kul ut?
Vi tittar igen på lyssningsplats:
IngOehman skrev:.....
Jag har sagt det många gånger med säger det gärna igen - om alla hög-
talare vore lika så skulle det inte behövas flera tillverkare utan räcka med
en - Leve skillnaderna! Det är dessa som gör att valfriheten blir verklig,
att man kan ha de till något!![]()
Vh, iö
DQ-20 skrev:Själv skulle jag gärna vilja höra ett par Duntech (Dunlavy). Jag vill minnas att Tom Jung på DMP hade några av dem som monitorer. De verkar dock inte särskilt vanliga. Stora as, med någon form av modifierad D'Appolito-konfiguration.
DQ-20
Laila skrev:Kan inte annat än att hålla helt med . . . typ.
DQ-20 skrev:Laila skrev:Kan inte annat än att hålla helt med . . . typ.
Du menade väl ". . . typer."
/DQ-20
Laila skrev:"Käften", din . . .typ.
Laila skrev:å God Jul . . . typer!
celef skrev:vilken stor fin bild, man får skrolla jättemycket
har du hört dem, eftersom du kallar de för skräp, mätningar säger inte allt.chrisss skrev:Martin skrev:Modern svensk High end-högtalare som jämförelse:
Toppen 1300Hz ser skum ut. Edit:[s]Syns inte i mid & diskant-kurvorna.[/s] Såg fel.
Är det port-skräp?
Johan_Lindroos skrev:Leif, det skulle vara intressant att höra mer av dig om vilken mätutrustning ni använder. Vad jag kan se är det mätsystemet Clio ni använder. Men särskilt mikar ger ju olika respons, men även mikförstärkare, mätförstärkare, rummet, inställningarna i programvaran ger ju olika responser. Nu minns jag dåligt, men är det så att med Clio så ingår det en mikrofonförstärkare? Men då (typ över 10 år sedan)var det med deras "egen" mik, ...eller?
På motsvarande vis vore det intressant att få en redogörelse för Stereophiles mätutrustning och omständigheter, men jhär har jag dålig koll. Eller någon kanske vet något om var det kanske står?
Johan_Lindroos skrev:På motsvarande vis vore det intressant att få en redogörelse för Stereophiles mätutrustning och omständigheter, men jhär har jag dålig koll. Eller någon kanske vet något om var det kanske står?
I used DRA Labs' MLSSA system and a calibrated DPA 4006 microphone to measure the Marten Django XL's frequency response in the farfield, and an Earthworks QTC-40 mike for the nearfield responses. Because the Django XL is a large, heavy speaker, I could not raise it very high off the ground for the acoustic measurements. As a result, the measured responses have less resolution in the midrange than I would have liked.
Marten skrev:Det är nått skumt med Stereophiles mätning då fig 4 och fig 8 inte stämmer överens. I fig 8 så rullar diskanten av ovanför ca 10 KHz men inte på fig 4. Det borde inte vara den skillnaden. Konstigt
Marten skrev:Jag förstår inte hur du kan få vår mätning med tidningens mätning fig. 8 att vara identiska. Det skiljer minst lika mycket som i fig. 4. Stereophile mätning Fig 4 är ett medelvärde horisontellt inom 30 gr som du mycket riktigt säger. Skulle jag göra samma typ av mätning så skulle det skilja ännu mer, speciellt ovanför 6 KHz där det skulle rulla av mer jämfört med vår egen mätning.
Mvh
Naqref skrev:Marten skrev:Det är nått skumt med Stereophiles mätning då fig 4 och fig 8 inte stämmer överens. I fig 8 så rullar diskanten av ovanför ca 10 KHz men inte på fig 4. Det borde inte vara den skillnaden. Konstigt
Jag tycker den stiger upp till peaken vid ca 20kHz. Fig 8 är ju mätt upp till 40k medan fig 4 är mätt upp till 20k.
Naqref skrev:Marten skrev:Det är nått skumt med Stereophiles mätning då fig 4 och fig 8 inte stämmer överens. I fig 8 så rullar diskanten av ovanför ca 10 KHz men inte på fig 4. Det borde inte vara den skillnaden. Konstigt
Jag tycker den stiger upp till peaken vid ca 20kHz. Fig 8 är ju mätt upp till 40k medan fig 4 är mätt upp till 20k.
celef skrev:Marten skrev:Jag förstår inte hur du kan få vår mätning med tidningens mätning fig. 8 att vara identiska. Det skiljer minst lika mycket som i fig. 4. Stereophile mätning Fig 4 är ett medelvärde horisontellt inom 30 gr som du mycket riktigt säger. Skulle jag göra samma typ av mätning så skulle det skilja ännu mer, speciellt ovanför 6 KHz där det skulle rulla av mer jämfört med vår egen mätning.
Mvh
Jag tycker fortfarande att er mätning stämmer väl överens med stereophiles nr 8, möjligen skiljer det lite runt 15khz och över, kan det skyllas på inspelat element? Annan använd mik? Kanske en något slarvig mätuppställning?
celef skrev:Marten skrev:Jag förstår inte hur du kan få vår mätning med tidningens mätning fig. 8 att vara identiska. Det skiljer minst lika mycket som i fig. 4. Stereophile mätning Fig 4 är ett medelvärde horisontellt inom 30 gr som du mycket riktigt säger. Skulle jag göra samma typ av mätning så skulle det skilja ännu mer, speciellt ovanför 6 KHz där det skulle rulla av mer jämfört med vår egen mätning.
Mvh
Jag tycker fortfarande att er mätning stämmer väl överens med stereophiles nr 8, möjligen skiljer det lite runt 15khz och över, kan det skyllas på inspelat element? Annan använd mik? Kanske en något slarvig mätuppställning?
shifts skrev:Kul med lite respons från tillverkaren i denna tråd, det gillar jag. Mer sånt!
Marten skrev:celef skrev:Marten skrev:Jag förstår inte hur du kan få vår mätning med tidningens mätning fig. 8 att vara identiska. Det skiljer minst lika mycket som i fig. 4. Stereophile mätning Fig 4 är ett medelvärde horisontellt inom 30 gr som du mycket riktigt säger. Skulle jag göra samma typ av mätning så skulle det skilja ännu mer, speciellt ovanför 6 KHz där det skulle rulla av mer jämfört med vår egen mätning.
Mvh
Nja, tendenserna finns ju lika de i vår mätning, men fortfarande en hel del oroligare med högre toppar och djupare dalar. Så i mitt tycke väldigt långt från identiska. Däremot fig 4 och fig 8 är nästan identiska.
Edit: fel-skrivet samt tillägg.
Marten skrev:Det är som du säger Johan att det kan skilja väldigt mycket mellan olika mikrofoner, därför använder vi enbart högkvalitativa mickar med erkänt bra specar.
Som mätsystem använder vi Clio 10 FW både på kontoret och i produktion (denna Django XL som vi pratar om är uppmätt på produktionen och är ett serieproduktionsex). På produktionen använder vi Haun MBNM 550 EL http://www.mbho.de/products02_05a.htm , som är en mycket bra mikrofon till ett humant pris. På mitt kontor och utvecklinsavdelningen använder jag ovan nämnda mic och även Erthworks M50 http://www.earthworksaudio.com/micropho ... eries/m50/ som är en ännu bättre mikrofon. De båda mickarna har dock en snarlik frekvensgång. Jag har M50 som referens.
Det är nått skumt med Stereophiles mätning då fig 4 och fig 8 inte stämmer överens. I fig 8 så rullar diskanten av ovanför ca 10 KHz men inte på fig 4. Det borde inte vara den skillnaden. Konstigt
Martin skrev:(...men är fulare)
På riktigt faslinjär högtalare (kolla impulsresponsen och stegsvaret samt hur snabbt nivån sjunker i början på "cumulative spectral-decay plot"):
http://www.stereophile.com/content/dunl ... asurements
Skapligt rak frekvensgång vilket också är en förutsättning för faslinjäritet.
En gammal snell-högtalare med raka frekvensgångar och tydligt ingenjörskonstruerad:
http://www.stereophile.com/content/snel ... asurements
Modern svensk High end-högtalare som jämförelse:
Johan_Lindroos skrev:Nu har jag läst igenom Stereophiles mätrapport på nytt. Ju mer man synar den i sömmarna, desto mer underligheter finner man. Jag kan tycka att det finns ett flertal brister. Det luriga är att det inte är helt helt uppenbart enkelt att se det heller.
Johan_Lindroos skrev:Om man sedan synar mätningarna i Stereophile fig 4, så anger de något i stil med att de kompenserat för mikrofonens (DPA4006) frekvensgång, samt gjort mätningar i ett 30 graders horisontellt fönster. I mitt tycke är denna mätning inte så värdefull egentligen. Hellre skulle jag vilja veta frekvensgången i nollgradersaxeln, och sedan kan man ändå jämföra med den andra kurvan de visar med frekvensgång i olika horisontella ritningar (fig 5).
Johan_Lindroos skrev:Men sedan har vi kurvan i figur 8 som visar vattenfallsdiagrammet. Då ser man som du påpekar att kurvan rullar av däruppe på ett helt annat sätt än i figur 4. Jag gissar att deras mätmetod inte tillåter att frekvensgången kompenseras i denna mätmod, det är ju bara en enda mätpunkt.
Johan_Lindroos skrev:Men se ovan för DPA:s frekvensgång för gallret för diffusa ljudfält och jämför! Jag tycker att kurvan i figur 8 påminner om en tänkbar kurva för miken!
Johan_Lindroos skrev:Åter till deras figur 8: Jag tycker det är inte klart hur högtalaren egentligen mäter eftersom de har kompenserat för miken och samtidigt mätt i olika riktningar. Jag tycker frekvensgången borde tappa lite uppåt i frekvens om man betänker egenskaperna som visas i figur 5. Nu är ju kurvan i princip rak upp till 30 kHz.
Johan_Lindroos skrev:Sedan kan man kanske kommentera också att Sterophile använder Earthworks QTC40 för mätningar som inte heller egentligen är en mätmikrofon. Men det är väl egentligen en petitess då dessa kan antas vara väldigt raka ändå, kanske är Earthworks M-modeller mycket lika QTC-modellerna, bara att de är särskilt uppmätta kanske.
John Atkinson skrev:A suckout at 3kHz develops more than 5° above the tweeter axis—don't listen to this speaker while standing or it will sound hollow.
Marten skrev:Nej det kanske inte är så troligt men det verkar ju som något är fel då det är för stora skillnader mellan våra egna mätningar och tidningens, både frekvensgången och känsligheten samt de andra synpunkterna som Johan påpekade.
Mvh
edit: felstavat
and above that a broad lack of presence-region energy. This will undoubtedly have a negative effect on the estimated sensitivity.
Naqref skrev: Men jag är lite miljöskadad.
Nattlorden skrev:Världens mest ansedda hifi-tidning (?) och bland de mer respekterade mätarna i den svängen - nedgjorda efter en handfull poster på faktiskt.se
Och likfullt ifrågasätts kompetensen här på forumet med jämna mellanrum.
celef skrev:Jag har svårt att tro att det skulle vara något fel på stereophiles mätmik, mätningar på andra högtalare, nu senast både yg och tad visar på nästan snörät linjäritet med samma mätutrustning, skulle dessa högtalare då ha en inbyggd kompensation för den använda mätmiken? inte så jättetroligt, men kanske ändå möjligt, vem vet
celef skrev:DQ-20 skrev:celef skrev:jag är verkligen inte skeptisk till ino, jag har precis som du inoprylar hemma, det jag är skeptiskt till är ditt och dina kompisars många gånger så märkliga kommentarer kring inoprylarna, nu påstår till exempel att de mäter mycket gott, visa det då!
/DQ-20
Nu får du väl ändå kamma dig, du påstår en massa jävla skit, jag tror inte ens att du vet ett hum om hur högtalaren egentligen mäter
Nattlorden skrev:Världens mest ansedda hifi-tidning (?) och bland de mer respekterade mätarna i den svängen - nedgjorda efter en handfull poster på faktiskt.se
Naqref skrev:Nattlorden skrev:Världens mest ansedda hifi-tidning (?) och bland de mer respekterade mätarna i den svängen - nedgjorda efter en handfull poster på faktiskt.se
Det finns mer än en tillverkare som anpassar konstruktionen efter hur tidningar mäter. Det är ju hedersamt om tillverkare inte hänfaller till sådan underdånighet.
Stig Carlsson anpassade sina 80-talskonstruktioner efter hur de testade högtalare i TAS. Dock medförde det inga nackdelar för hur de lät.
Naqref skrev:Johan_Lindroos skrev:Nu har jag läst igenom Stereophiles mätrapport på nytt. Ju mer man synar den i sömmarna, desto mer underligheter finner man. Jag kan tycka att det finns ett flertal brister. Det luriga är att det inte är helt helt uppenbart enkelt att se det heller.
Jag tycker inte det finns en massa underligheter. De var betydligt fler i dina och öhmans mätningar av Larsen 4. För att inte glömma de ytterst förvirrade tolkningarna av mätningarna.
Johan_Lindroos skrev:Om man sedan synar mätningarna i Stereophile fig 4, så anger de något i stil med att de kompenserat för mikrofonens (DPA4006) frekvensgång, samt gjort mätningar i ett 30 graders horisontellt fönster. I mitt tycke är denna mätning inte så värdefull egentligen. Hellre skulle jag vilja veta frekvensgången i nollgradersaxeln, och sedan kan man ändå jämföra med den andra kurvan de visar med frekvensgång i olika horisontella ritningar (fig 5).
Jag tycker den är vettig. Vill man få reda på hur det mäter i nollgradersriktningen så kan man utgår ifrån fig 5 och sedan räkna sig bakåt eller så kan man kolla på fig 8 direkt som är gjord i nollgradersriktningen för diskanten.
Johan_Lindroos skrev:Men sedan har vi kurvan i figur 8 som visar vattenfallsdiagrammet. Då ser man som du påpekar att kurvan rullar av däruppe på ett helt annat sätt än i figur 4. Jag gissar att deras mätmetod inte tillåter att frekvensgången kompenseras i denna mätmod, det är ju bara en enda mätpunkt.
???? Vad spelar det för roll att det bara är en enda mätpunkt? Har de lagt in i clio att mikkompenseringen ska göras så används den för mätningar som görs enskilt eller i flertal. Automatiskt. Fig 8 är mätning on axis på diskanten medan fig 4 är en medelvärdesbildning av olika diskantriktningar. I mätning 8 så ökar diskanten i nivå upp till ca 20kHz medan den i fig 4 är plan. Detta är rimligt när man ser på diskantens spridningsbeteende.
Johan_Lindroos skrev:Men se ovan för DPA:s frekvensgång för gallret för diffusa ljudfält och jämför! Jag tycker att kurvan i figur 8 påminner om en tänkbar kurva för miken!
Ähum, hur tänker du nu? I kurvan för diffust fält så finns det en peak i on axis riktningen vid ca 12-13kHz. I fig 8 så ligger den betydligt högre. Man luras en del av att Clio använder isometrisk projektion. Vi är inte anpassade för det. Själv försöker jag undvika det i möjligaste mån och stänger av den projektionen när jag caddar.
Johan_Lindroos skrev:Åter till deras figur 8: Jag tycker det är inte klart hur högtalaren egentligen mäter eftersom de har kompenserat för miken och samtidigt mätt i olika riktningar. Jag tycker frekvensgången borde tappa lite uppåt i frekvens om man betänker egenskaperna som visas i figur 5. Nu är ju kurvan i princip rak upp till 30 kHz.
Hur ska du ha det? Tidigare så antyder du att de inte kan kompensera för mikrofonen i fig 8 men här fastställer du frank att de har gjort så. Dessutom så är det inte gjort i olika riktningar utan en. On axis för diskanten kan bara vara en riktning om man har en diskant. Det är misstaget du gör när du inte får ihop fig 5 med fig 8.
Johan_Lindroos skrev:Sedan kan man kanske kommentera också att Sterophile använder Earthworks QTC40 för mätningar som inte heller egentligen är en mätmikrofon. Men det är väl egentligen en petitess då dessa kan antas vara väldigt raka ändå, kanske är Earthworks M-modeller mycket lika QTC-modellerna, bara att de är särskilt uppmätta kanske.
Precis så är det. IÖ använder väl en QTC-model för de noggrannaste mätningarna han gör?
Ska jag kommentera mätningarna själv så tycker jag de ser bra ut. Möjligen kan lådan vara lite för liten för baselementen men avstämningen ser annars bra ut. Bra frihet från portresonanser. Knixen vid strax över 1kHz verkar vara en membranresonans i mellanregistret (man ser den som en krusning i impedanskurvan också). Att nivån i fig 4 för diskanten verkar lite hög beror mest på att de mäter närmare diskant och mellanregister än för basarna. Inte mycket att bry sig om. Svackan vid 3kHz över ett större område är inte så dum som den kan verka. Hörselmässigt är den välkommen. Att den inte finns i Martens mätningar men i Stereophiles är troligen beroende på att de senare mäter on axis för diskanten vilket blir för högt för normalt bruk precis som Leif antyder. Det innebär att den inte är märkbar i direktljudet utan mest i energitonkurvan.
Kollar man på fig 5 så har man en midja vid samma frekvens och likaså för väldigt höga frekvenser. Det kan verka dumt men är precis så man vill ha det för att kunna få ett större ljudfält för sweetspotten. När man vinklar in högtalarna mot lyssningspositionen så behövs dessa loober för att man friare ska kunna röra sig. Hade man inte haft midjan så spelar riktningen på högtalarna mindre roll då man inte kan utnyttja TIT (Time Intencity Trading).
Följande:John Atkinson skrev:A suckout at 3kHz develops more than 5° above the tweeter axis—don't listen to this speaker while standing or it will sound hollow.
...håller jag inte med om. Det där är ett bra exempel på hur man gör för att få en frihet i höjdled och där höjdledsprojektionen är frikopplad från högtalarens position. Det ska inte påverka klangen nämnvärt.
Summa summarum; Baserat på de presenterade mätningarna och mina egna subjektiva lyssningsintryck så verkar det vara välkonstruerade högtalare.Om man ska vara petig så var det enda jag störde mig på när jag såg dom i Sthlm förra året att gallerna till basarna satt roterade lite hit och dit. Men jag är lite miljöskadad.
Richard skrev:celef skrev:DQ-20 skrev:celef skrev:jag är verkligen inte skeptisk till ino, jag har precis som du inoprylar hemma, det jag är skeptiskt till är ditt och dina kompisars många gånger så märkliga kommentarer kring inoprylarna, nu påstår till exempel att de mäter mycket gott, visa det då!
/DQ-20
Nu får du väl ändå kamma dig, du påstår en massa jävla skit, jag tror inte ens att du vet ett hum om hur högtalaren egentligen mäter
Sant.
celef skrev:Nattlorden skrev:Det är dock inte många sekunder bort med en sökmotor...
Man kan ju inte påstå att en högtalare mäter mycket gott utifrån en endaste mätning som denna, det är den rådande inställningen på faktiskt
Nattlorden skrev:Sen vet vi ju att den inte är avsedd att vara spikrak, utan att vissa av vindlingarna finns där beroende på att tillverkaren anser att de av psykoakustiska skäl skall finnas där.
Nattlorden skrev:celef skrev:Nattlorden skrev:Det är dock inte många sekunder bort med en sökmotor...
Man kan ju inte påstå att en högtalare mäter mycket gott utifrån en endaste mätning som denna, det är den rådande inställningen på faktiskt
Sant. Denna kommer dock ur ett examensarbete, så man får hoppas att granskningen varit bättre än vanligt.
Sen vet vi ju att den inte är avsedd att vara spikrak, utan att vissa av vindlingarna finns där av psykoakustiska skäl.
MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:Sen vet vi ju att den inte är avsedd att vara spikrak, utan att vissa av vindlingarna finns där beroende på att tillverkaren anser att de av psykoakustiska skäl skall finnas där.
Är det okej för dig att jag kladdade lite i ditt citat?
Bill50x skrev:jonasp skrev:Bill50x skrev:chrisss skrev:Jag är 100% säker på att dom låter som jag tror dom låter.
Bill, jag tycker i all vänlighet att du ska vara lite försiktig med att hävda ovanstående som fakta, och istället hävda det som din åsikt.
Enligt min uppfattning har Almen rätt - det finns flera personer här som kan säga en hel del om hur det låter med ledning av de mätningar som finns i Stereophile. Jag är ganska övertygad om att Chriss är en av dessa.
Jag saknar förvisso en hel del information i mätningarna, men med kunskap om de ingående delarna och deras egenskaper (jag talar nu om högtalarelementen) kan man åtminstone dra en hel del slutsatser.
Sorry, kanske var lite otydlig. Det är rätt, det är min åsikt, inte fakta hugget i sten. Men fråga IÖ vad han tycker om enskilda frekvensgångsmätningar som kvalitetsbedömning.
Bill50x skrev:Dessutom, precis som jag skrev, det finns ett antal andra parametrar än frekvensgång att ta hänsyn till när man bedömer högtalare. DET är däremot ingen åsikt utan kalla fakta. Att bedöma högtalare enbart efter frekvensgång, oavsett hur detta är mätt, är att göra det väl enkelt för sig.
Bill50x skrev:För mig spelar detta dock ingen roll. Folk får välja högtalare på vilka premisser de vill, vikt eller pris eller.... Själv väljer jag efter hur de spelar musik.
/ B
Johan_Lindroos skrev:Naqref skrev:Johan_Lindroos skrev:Nu har jag läst igenom Stereophiles mätrapport på nytt. Ju mer man synar den i sömmarna, desto mer underligheter finner man. Jag kan tycka att det finns ett flertal brister. Det luriga är att det inte är helt helt uppenbart enkelt att se det heller.
Jag tycker inte det finns en massa underligheter. De var betydligt fler i dina och öhmans mätningar av Larsen 4. För att inte glömma de ytterst förvirrade tolkningarna av mätningarna.
1. Tack så mycket för den! Du kunde inte hålla dig, eller? Det känns som att du fortfarande är besviken på testet av den ursprungliga Larsen 4 i MoLt. Kan du förklara för alla läsare vad har testet av Larsen 4 i denna tråd att göra?
(För att kommentera Larsen 4 vidhåller jag jag att mätresultaten överensstämmer väl med den subjektiva lyssningsrapporten. Vill du kommentera mer om Larsen 4, föreslår jag att du gör det i den tråden som handlade om Larsen 4.)Johan_Lindroos skrev:Om man sedan synar mätningarna i Stereophile fig 4, så anger de något i stil med att de kompenserat för mikrofonens (DPA4006) frekvensgång, samt gjort mätningar i ett 30 graders horisontellt fönster. I mitt tycke är denna mätning inte så värdefull egentligen. Hellre skulle jag vilja veta frekvensgången i nollgradersaxeln, och sedan kan man ändå jämföra med den andra kurvan de visar med frekvensgång i olika horisontella ritningar (fig 5).Jag tycker den är vettig. Vill man få reda på hur det mäter i nollgradersriktningen så kan man utgår ifrån fig 5 och sedan räkna sig bakåt eller så kan man kolla på fig 8 direkt som är gjord i nollgradersriktningen för diskanten.
2. Eh-öh, förklara för en vanlig Stereophlieläsare hur denna person ska ta kurvorna och visuellt läsa av och medelvärdesbilda... Jaja, det blir nog bra det! Du kanske kan göra det åt oss allesammans om det är så enkelt?!
3. I figur 8 påstår jag att det kan vara så att den inte är kompenserad för mikrofonens frekvensgång. Se mer längst ned i mitt inlägg och i mitt ursprungliga inlägg.Johan_Lindroos skrev:Men sedan har vi kurvan i figur 8 som visar vattenfallsdiagrammet. Då ser man som du påpekar att kurvan rullar av däruppe på ett helt annat sätt än i figur 4. Jag gissar att deras mätmetod inte tillåter att frekvensgången kompenseras i denna mätmod, det är ju bara en enda mätpunkt.???? Vad spelar det för roll att det bara är en enda mätpunkt? Har de lagt in i clio att mikkompenseringen ska göras så används den för mätningar som görs enskilt eller i flertal. Automatiskt. Fig 8 är mätning on axis på diskanten medan fig 4 är en medelvärdesbildning av olika diskantriktningar. I mätning 8 så ökar diskanten i nivå upp till ca 20kHz medan den i fig 4 är plan. Detta är rimligt när man ser på diskantens spridningsbeteende.
4. Nej, det spelar såklart ingen roll att det bara är en mätpunkt. Jag menar på att det kan vara något med deras mätmetod, att MLSSA möjligen inte hanterar frekvensgångskompensation i mätmoden för vattenfallsmätning. Det ser ut som så.Johan_Lindroos skrev:Men se ovan för DPA:s frekvensgång för gallret för diffusa ljudfält och jämför! Jag tycker att kurvan i figur 8 påminner om en tänkbar kurva för miken!Ähum, hur tänker du nu? I kurvan för diffust fält så finns det en peak i on axis riktningen vid ca 12-13kHz. I fig 8 så ligger den betydligt högre. Man luras en del av att Clio använder isometrisk projektion. Vi är inte anpassade för det. Själv försöker jag undvika det i möjligaste mån och stänger av den projektionen när jag caddar.
5. Ditt påstående är oklart. Jag har inte sett någon mätkruva för diffust fält. Vilken kurva hänvisar du till?
6. Hur som helst tycker jag kurvan i figur 8 har en peak vid de frekvenser du nämner ovan. Hur kan du få den till att ligga betydligt högre? Den är denna peak som jag hypotetiskt hänför till att se värre ut än den kanske egentligen är, då det skulle kunna se sämre ut beroende på att de använt en okorrigerad frekvensgång med en för mätändamål kraftigt olämplig mikrofon. Vad är din kommentar?
7. Det är inte Clio som Stereophile använder. De använder MLSSA.Johan_Lindroos skrev:Åter till deras figur 8: Jag tycker det är inte klart hur högtalaren egentligen mäter eftersom de har kompenserat för miken och samtidigt mätt i olika riktningar. Jag tycker frekvensgången borde tappa lite uppåt i frekvens om man betänker egenskaperna som visas i figur 5. Nu är ju kurvan i princip rak upp till 30 kHz.Hur ska du ha det? Tidigare så antyder du att de inte kan kompensera för mikrofonen i fig 8 men här fastställer du frank att de har gjort så. Dessutom så är det inte gjort i olika riktningar utan en. On axis för diskanten kan bara vara en riktning om man har en diskant. Det är misstaget du gör när du inte får ihop fig 5 med fig 8.
8 .Hoppsan, misstag av mig. Jag hänvisade till fel figur. Jag menade figur 4. Jag kommer att editera mitt ursprungliga inlägg.Johan_Lindroos skrev:Sedan kan man kanske kommentera också att Sterophile använder Earthworks QTC40 för mätningar som inte heller egentligen är en mätmikrofon. Men det är väl egentligen en petitess då dessa kan antas vara väldigt raka ändå, kanske är Earthworks M-modeller mycket lika QTC-modellerna, bara att de är särskilt uppmätta kanske.Precis så är det. IÖ använder väl en QTC-model för de noggrannaste mätningarna han gör?
9. Jag vet inte. Jag vill minnas att den är en speciellt selekterad M-mik av någon modell.Ska jag kommentera mätningarna själv så tycker jag de ser bra ut. Möjligen kan lådan vara lite för liten för baselementen men avstämningen ser annars bra ut. Bra frihet från portresonanser. Knixen vid strax över 1kHz verkar vara en membranresonans i mellanregistret (man ser den som en krusning i impedanskurvan också). Att nivån i fig 4 för diskanten verkar lite hög beror mest på att de mäter närmare diskant och mellanregister än för basarna. Inte mycket att bry sig om. Svackan vid 3kHz över ett större område är inte så dum som den kan verka. Hörselmässigt är den välkommen. Att den inte finns i Martens mätningar men i Stereophiles är troligen beroende på att de senare mäter on axis för diskanten vilket blir för högt för normalt bruk precis som Leif antyder. Det innebär att den inte är märkbar i direktljudet utan mest i energitonkurvan.
Kollar man på fig 5 så har man en midja vid samma frekvens och likaså för väldigt höga frekvenser. Det kan verka dumt men är precis så man vill ha det för att kunna få ett större ljudfält för sweetspotten. När man vinklar in högtalarna mot lyssningspositionen så behövs dessa loober för att man friare ska kunna röra sig. Hade man inte haft midjan så spelar riktningen på högtalarna mindre roll då man inte kan utnyttja TIT (Time Intencity Trading).
Följande:John Atkinson skrev:A suckout at 3kHz develops more than 5° above the tweeter axis—don't listen to this speaker while standing or it will sound hollow.
...håller jag inte med om. Det där är ett bra exempel på hur man gör för att få en frihet i höjdled och där höjdledsprojektionen är frikopplad från högtalarens position. Det ska inte påverka klangen nämnvärt.
Summa summarum; Baserat på de presenterade mätningarna och mina egna subjektiva lyssningsintryck så verkar det vara välkonstruerade högtalare.Om man ska vara petig så var det enda jag störde mig på när jag såg dom i Sthlm förra året att gallerna till basarna satt roterade lite hit och dit. Men jag är lite miljöskadad.
10. Bra att du här skriver om din egen uppfattning av Stereophiles mätningar. Vet du eller någon annan vad Stereophile menar då de skriver att de mätt "on-axis" för diskanten? Eftersom högtalaren lutar en smula bakåt borde väl on-axis tolkas som att de mätt i horisontell höjd från diskantelementet. För de torde väl inte mena att de mätt i själva diskantelementets "on-axis-riktning"? Eller av din tolkning ovan, är det så att du tror att de har mätt så att säga vinkelrätt ut från högtalarens baffel i linje med diskantelementet?
11. Kanske skulle knixen vid drygt 1 kHz kunna tänkas bero på en kavitetsresonans från mellanregisterlådan? Något syns även vid drygt 500 Hz.
12. Men Naqref, tycker du verkligen att det är helt okej att använda en mikrofon som beroende på galler har en frekvensgång som har en 5 dB:s puckel och dessutom har rätt kraftiga riktegenskaper? Jag tycker inte det. Då borde de åtminstone skriva invid varje kurva om den är kompenserad för mikens frekvensgång, vilket de inte har gjort. Då måste man tolka det som att de inte kompenserat kurvan i figur 8. Eller så gissar man, eller... Ja, det blir bara pannkaka med deras mätningar. Det går inte att veta exakt om respektive kurva är kompenserad för mikens frekvensgång eller inte. Om nu deras figur 8 inte är frekvensgångskompenserad så är det i mitt tycke et så kraftigt fel att jag tycker att de å det snaraste bör byta till en mycket mer frekvenslinjär mätmikrofon.
13. Och så till det här med var slutar övre mätfrekvens: Vad ska vi enas om:
- 20 kHz?
- 30 kHz?
- 40 kHz?
Johan_Lindroos skrev:Naqref skrev:Johan_Lindroos skrev:Nu har jag läst igenom Stereophiles mätrapport på nytt. Ju mer man synar den i sömmarna, desto mer underligheter finner man. Jag kan tycka att det finns ett flertal brister. Det luriga är att det inte är helt helt uppenbart enkelt att se det heller.
Tack så mycket för den! Du kunde inte hålla dig, eller? Det känns som att du fortfarande är besviken på testet av den ursprungliga Larsen 4 i MoLt. Kan du förklara för alla läsare vad har testet av Larsen 4 i denna tråd att göra?
(För att kommentera Larsen 4 vidhåller jag jag att mätresultaten överensstämmer väl med den subjektiva lyssningsrapporten. Vill du kommentera mer om Larsen 4, föreslår jag att du gör det i den tråden som handlade om Larsen 4.)
celef skrev:Jag tycker det ser ut som att de flesta tonkurvamätningarna i stereophile går upp till 30khz, ja förutom närstudierna av panelresonanser och basregistret då, till 22khz är det väl bara martens mätning som går?
Marten skrev:Som svar på Naqref's inlägg nr 11 så är det en dome- eller membran resonans. Dämpade den med ett notchfilter men föredrog återgivningen utan faktiskt.
Mvh
Naqref skrev:1. Tråden handlar om mätningar om nya och gamla högtalare och "dina" mätningar av Larsen 4 får väl betraktas som mätning på nya högtalare?
Jag har inga problem fortfarande av de subjektiva lyssningsintryck som Classe presenterade. Det jag var och är kritisk till är fortfarande att ni lät en konkurrent få tillgång till mätningarna innan någon annan och att analysen var så förskräckligt dålig. Du tar fel på baffeleffekt och en orgelpipsresonans. Det är bedrövligt dåligt. Då hade det faktiskt varit bättre att ni lät IÖ göra analysen eftersom han redan var inblandad. Då hade den åtminstone blivit korrekt. Du är bra på många saker men att analysera högtalare får du nog träna på lite mer. Sagt i välmening.
2. Jag gav alternativet att man kollar in fig 8 direkt om man inte kan göra analysen.
3. Du påstår faktiskt både och.
4. Ok, en tolkningsfråga. Jag tolkar det motsatta. Det får vi nog leva med.
5. Jag avser kurvan i 0-gradersriktningen för "On-axis and diffuse-field responses of DPA 4006-TL and 3506 with the Diffuse-field Grid DD0297 fitted". Där har man en topp på ca 7dB i nollgradersriktningen vid ca 12-13kHz.
6. Samma kommentar som tidigare. Du gör en annan tolkning än jag. Jag tycker med anledning av att kolla på denna typ av grafer både från mlssa (som jag använde för en herrans massa år sedan) och clio att peaken ligger runt 20kHz. Det syns lättare när man kan ändra viewpoint. Sedan verkar peaken vara på ungefär 6dB men formen följer verkligen inte den kurvan som jag avser i punkt 5 ovan. Men jag håller för öppet att jag ser lite fel.
7. Jo, jag vet men de har samma typ av projektion och därmed så uppstår samma typ av optiskt fel. Matlab har också sådan projektion. För att ta ett exempel till.
8. Bra, bra.
9. Så var det nog. M50 kanske?
10. Jag tolkar on axis att de har mätt i normalen från diskanplattan. Annars skulle de förhoppningsvis använda andra ord. Som on axis in listening direction eller något liknande. Det är detta som blir fel.
11. Det kan inte uteslutas men jag tror knappast Marten kör med helt odämpad låda. Båda effekterna ger en knix på impedanskurvan vanligen. Det syns i vattenfallsmätningen att det är ett resonant fenomen. Det gör att man inte kan misstänka delningsfilterproblematik. Delningen ligger ju troligen runt 3kHz. Hade det varite en lådresonans så hade den varit likvärdig i alla riktningar man om man kollar i fig 6 så ser man att den ändrar karaktär i olika riktningar så då misstänker jag fortfarande en membranresonans. Fast å andra sidan så borde det synas även då i fig 5 vilket det knappast gör. Man får nog analysera det närmare om man vill ha ett entydigare svar. Det är dock inget jag tänker göra här. Leif kanske kan komma med någon ledtråd?
12. Jo, man kan alltid önska mer men det är inte alltid så lätt. Vilket du vet själv. Nu nämner jag det bara för att det ligger nära till hands och inte för att retas. Var de mätkurvor som användes vid L4-testen korrigerade för mätmikrofonen? Tänker mest då på de diffusa mätningarna där man annars får en sänkning även för så fina saker som en M50 längst upp. Det jag vill komma till är att oavsett hur man gör så finns det alltid saker man kan förbättra och vara tydligare med. Man bör oavsett använda den mikrofon och de kompenseringar som är lämpligast vid mätsituationen. Om John har gjort det eller inte vet vi inte exakt eftersom det saknas information om det. Av mina tolkningar av mätningarna så är jag själv övertygad om att det inte är ett stort problem vid dessa mätningat som vi diskuterar här.
13. Vilket man än väljer så bör man ha samma värde i alla mätningarna. Att köra med om växlande 20 och 40kHz som Stereophile har gjort är inte lämpligt. 20kHz är vanligast så jag tycker nog det är lämpligast att använda precis som det är lämpligast att använda en skala på 50dB. Konventioner underlättar alltid tolkandet. Vid specialanalyser där man avviker så bör det förtydligas om man frångår konventionen. Anser jag.
Marten skrev:Vill kommentera Dunlavy högtalaren som finns länkad till i första inlägget. Ser ut att vara en mycket bra högtalare. Skulle gärna lyssna till den.
Det är en 3-vägare som är helt faskorrekt och tidsoptimerad enl mätningarna i alla fall. Mycket svårt att få till detta med första ordningens filter men det finns stora fördelar om man får till det. Jag vet hur svårt det är för jag håller själv på med ett 5-vägs system (eller 6-vägs om man räknar slavbasarna) som har första ordningens filter (nya Supreme 2), många notchfilter och korrigeringar blir det men är nöjd med resultatet än så länge. Frekvensgång som är +- 1.7 dB mellan 200-20000 Hz (på 2 meters håll). Inte så illa för en 5-vägare med första ordningens filter. Den nya Supreme 2 ska vara klar i höst och premiär visas på CES 2014.
Marten skrev:http://marten.se/blog/wp-content/uploads/2013/07/IMG_6330.jpg
Hej,
har inte sett denna tråden förrän nu och vill klargöra några saker.
Ovanstående mätning är på exakt samma högtalare som är testad i Stereohile. Denna mätning är i mitt tycke mycket bra och har en välbalanserad frekvensgång. Frekvensgången upp till ca 3.5K är mycket rak (inom +-1.5 dB), därefter lite oroligt men inget som är speciellt hörbart eller störande när man lyssnar.
Mätningen är gjord 1 m från baffeln och 95 cm ovan golv som är normal lyssningshöjd.
Den skiljer ju sig en del från Stereophiles mätning. Jag misstänker att de (kanske utav misstag) har satt mätmicken för högt. När jag mäter ca 120 cm ovan golv så får jag en höjning ovan 6 KHz på ca 2 dB och lite andra oroligheter, dock inte en ca 4 dB höjning som på deras mätning. När det gäller känsligheten så har jag mätt den till 88.4 dB som jag kanske felaktigt rundat av uppåt, men Stereophiles mätning till 84 dB är mycket konstig. Andra tidningar som har testat den har alla kommit fram till olika värden mellan 86-89 dB, och det beror på olika mätsätt. Finns mig veterligen ingen satt standard för detta. Tex så har den Tyska tidningen LP mätt känsligheten till 87.7 dB om jag inte minns fel, de har mätt ett medelvärde mellan 500-5000 Hz. Jag mäter mellan 300-3000 Hz som enligt mig stämmer väl med hur man upplever känsligheten.
Vi har påtalat dessa konstigheter för tidningen och de ville göra om mätningen men det har tyvärr inte blivit av pga olika orsaker.
Mvh
Leif Olofsson
Marten
Ändrade den stora bilden till länk.
/K12
grafpro skrev:Saliga äro de saktfärdiga.
För snart ett år sedan, när jag såg denna tråd tänkte jag att jag kanske skulle försöka göra något inlägg med en hel beskrivning av hur jag tycker man bör mäta på högtalare - så att det verkligen syns hur de låter.
Nu är det färdigt. Tyvärr blev det lite långt, så det ligger på min websajt, http://carlssonkult.se/measuring.aspx . Där finns nu också en interaktiv sida som ger bra hjälp om man vill mäta T/S-parametrar på element http://carlssonkult.se/calculate_ts.aspx .
Martin skrev:(...men är fulare)
På riktigt faslinjär högtalare (kolla impulsresponsen och stegsvaret samt hur snabbt nivån sjunker i början på "cumulative spectral-decay plot"):
http://www.stereophile.com/content/dunl ... asurements
Skapligt rak frekvensgång vilket också är en förutsättning för faslinjäritet.
En gammal snell-högtalare med raka frekvensgångar och tydligt ingenjörskonstruerad:
http://www.stereophile.com/content/snel ... asurements
Modern svensk High end-högtalare som jämförelse:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster