Moderator: Redaktörer
Svempa skrev:Cervin-Vega hade en modell S-2 som var en basreflexhögtalare fylld med svavelhexafluorid. För att hålla kvar gasen använde man en stor plastpåse som var löst fylld med gasen.
Svempa skrev:Cervin-Vega hade en modell S-2 som var en basreflexhögtalare fylld med svavelhexafluorid. För att hålla kvar gasen använde man en stor plastpåse som var löst fylld med gasen.
Samma gas har även använts i elektrostathögtalalare.
Naqref skrev:Svempa skrev:Cervin-Vega hade en modell S-2 som var en basreflexhögtalare fylld med svavelhexafluorid. För att hålla kvar gasen använde man en stor plastpåse som var löst fylld med gasen.
Samma gas har även använts i elektrostathögtalalare.
Finns väl fler exempel på detta genom historien?
rikkitikkitavi skrev:Du måste mena svavelhexafluorid som det heter med korrekt nomenklatur.
Svante skrev:
Hmm, nu blev det bara 5% skillnad. Jag räknade nog med ett annat cluft igår.
Svante skrev:Är det inte koldioxid i påsarna?
rho0=1,977 kg/m³
c=258 m/s
CavCO2=V/(1,977*258²)=V/131597
rikkitikkitavi skrev:Svante skrev:Är det inte koldioxid i påsarna?
rho0=1,977 kg/m³
c=258 m/s
CavCO2=V/(1,977*258²)=V/131597
c = sqrt(k*P/rho)
(villkoret är att dP är litet, och processen är isentropisk, gasen är ideal och vid hyfsat låga ljuddtryck < 160 dB och rumstemperatur är detta väl uppfyllt)
k = Cp/Cv (kappa, gamma elller andra namn)
CAV= V/(rho*(sqrt(k*P/rho))^2) = V / k *P
P kan antagas vara konstant 101300 Pa...
Då får jag att CAV är endast en konstant / k
k är beroende på molekyl (diatomär, monoatomär etc)
1,4 för de flesta tvåatomära gaser som N2, O2 etc. Starkt polariserade gaser eller med starka intramolekylära bindningar uppvisar såklart avvikande värden även för tvåatomära molekyler.
rikkitikkitavi skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_capacity_ratio
klassisk härledning inom termodynamiken...
jag orkade inte gräva fram läroböckerna.
att resultatet avviker beror nog på att gasen inte är ideal.
rikkitikkitavi skrev:garanterat eftersom ljudhastigheten i rummet också ändras markant.
Densiteten på gasen i en sluten högtalare ändras inte med temperaturen.
Sedan påverkas garanterat högtalarens mekaniska egenskaper av temperaturen , i det spannet du anger säkert katastrofalt.
KarlXII skrev:Fyller man högtalaren med Helium blir rösterna väldigt ljusa...
Svante skrev:KarlXII skrev:Fyller man högtalaren med Helium blir rösterna väldigt ljusa...
Ur det perspektiv vi diskuterar nu vore det dåligt med helium, man skulle behöva en större låda. Men om man tittar på de stående vågor som bildas inuti lådan så skulle det faktiskt vara bra, resonanserna skulle flyttas uppåt i frekvens, många av de problem man har med stora lådor skulle bli mindre.
JM skrev:Svante skrev:KarlXII skrev:Fyller man högtalaren med Helium blir rösterna väldigt ljusa...
Ur det perspektiv vi diskuterar nu vore det dåligt med helium, man skulle behöva en större låda. Men om man tittar på de stående vågor som bildas inuti lådan så skulle det faktiskt vara bra, resonanserna skulle flyttas uppåt i frekvens, många av de problem man har med stora lådor skulle bli mindre.
Ädelgasen Xenon med densitet på 5.9 borde kunna vara miljövänligare alternativ om något dyrt.
JM
darkg skrev:JM skrev:Svante skrev:KarlXII skrev:Fyller man högtalaren med Helium blir rösterna väldigt ljusa...
Ädelgasen Xenon med densitet på 5.9 borde kunna vara miljövänligare alternativ om något dyrt.
JM
Är helium miljöproblematisk?
KarlXII skrev:Fyller man högtalaren med Helium blir rösterna väldigt ljusa...
Oresound skrev:darkg skrev:JM skrev:Svante skrev:KarlXII skrev:Fyller man högtalaren med Helium blir rösterna väldigt ljusa...
JM
Är helium miljöproblematisk?
Wickipedia igen;
Framställning [redigera]
Helium framställs ur heliumrik naturgas som främst finns i USA. Man framställer det genom fraktionerad destillation av naturgasen. Heliumet har troligen bildats genom alfastrålning från jordens kärna, alfastrålningen värmer också upp jordens inre kärna så den håller sig flytande. I takt med naturgasens användning som bränsle, utan något som helst avseende vid dess stora värde som råvara för heliumutvinning, går världens heliumtillgångar i snabb takt förlorade. USA:s heliumreserv beräknas exempelvis ta slut före år 2016.[1]
Vad skulle en heliumballong kosta om man tog hänsyn till bristsituationen?
paa skrev:Gäller inte allmänna gaslagen för alla gaser, så länge man inte komprimerar så mycket att man närmar sig kondensation eller liknande?
Vilket borde betyda att det inte blir någon skillnad alls i praktiken.
paa skrev:Så allmänna gaslagen gäller bara för isotermisk kompression?
Men det är väl som iö skriver att med isotermiserande fyllmaterial så har man nästan inget att vinna med exotiska gaser i lådan?
Svante skrev:paa skrev:Så allmänna gaslagen gäller bara för isotermisk kompression?
Men det är väl som iö skriver att med isotermiserande fyllmaterial så har man nästan inget att vinna med exotiska gaser i lådan?
Nej, allmänna gaslagen beskriver sambandet mellan tryck, volym OCH temperatur, men den beskriver inte hur temperaturen ändras vid adiabatisk kompression.
Svante skrev:paa skrev:Så allmänna gaslagen gäller bara för isotermisk kompression?
Nej, allmänna gaslagen beskriver sambandet mellan tryck, volym OCH temperatur, men den beskriver inte hur temperaturen ändras vid adiabatisk kompression.
JM skrev:Svante skrev:paa skrev:Så allmänna gaslagen gäller bara för isotermisk kompression?
Beranek räknar på adiabatic kompression i slutna högtalare i sin senaste (sista) bok från 2012 Acustics.... sidan 24 och drar slutsatsen att cykelpumpseffekten, värmeutväxlingen, är försumbar vid hörbara frekvenser.
http://www.amazon.com/Acoustics-Transdu ... 0123914213
JM
Menar han, eller menar du, att dämpmaterial i högtalarlådan inte påverkar "värmeutväxlingen", som du kallar det?JM skrev:Svante skrev:paa skrev:Så allmänna gaslagen gäller bara för isotermisk kompression?
Beranek räknar på adiabatic kompression i slutna högtalare i sin senaste (sista) bok från 2012 Acustics.... sidan 24 och drar slutsatsen att cykelpumpseffekten, värmeutväxlingen, är försumbar vid hörbara frekvenser.
JM
paa skrev:Menar han, eller menar du, att dämpmaterial i högtalarlådan inte påverkar "värmeutväxlingen", som du kallar det?JM skrev:Svante skrev:
JM
JM skrev:Misstänker att värmeutvecklingen i elektrodynamiska högtalarspolar har betydligt större inverkan än cykelpumpseffekten.
Är det så att i o runt en sluten högtalare där du höjer temperaturen till det dubbla så ökar du densiteten på luften i högtalaren och därmed sänker du resonansfrekvensen för högtalarelementet?
JM
JM skrev:Svante skrev:paa skrev:Så allmänna gaslagen gäller bara för isotermisk kompression?
Beranek räknar på adiabatic kompression i slutna högtalare i sin senaste (sista) bok från 2012 Acoustics.... sidan 24, till skillnad från sin bok 1954, och drar slutsatsen att cykelpumpseffekten, värmeutväxlingen, är försumbar vid hörbara frekvenser.
JM
Beranek räknar på adiabatic kompression i slutna högtalare i sin senaste (sista) bok från 2012 Acoustics.... sidan 24, till skillnad från sin bok 1954, och drar slutsatsen att cykelpumpseffekten, värmeutväxlingen, är försumbar vid hörbara frekvenser.
JM
Svante skrev:JM skrev:Svante skrev:
JM
Jag försökter titta, men fick inte titta på s 24 (de plockar visst slumpvis bort sidor för att man ska köpa boken. (Vilket jag fö borde göra, Beranek är ju en kändis och han lever trots att han är född 1914 (!).
Hursomhelst så skulle jag tro att det står något i stil med att "The heat exchange is negiglibilible (det där ordet är omöjligt att stava) at audio frequencies", men det gäller då en tom låda. Fylle man den med nåt fluff så blir det värmeutbyte med fluffet.

WhereNextColumbus skrev:Jag inser att detta är ett missbruk av forumet, men jag passar på att kapa lite här när tråden ändå verkar röra sig lite OT. Ber om ursäkt på förväg.
Eftersom det dillas lite böcker och gamla gubbar; någon som har något tips på bra böcker som tar vid där gymnasieskolans fysik slutar, inom området akustik och elektroakustik och sådant som kan vara av intresse om man vill ta ett steg in i djupare förståelse för sånt som faktiskt kretsar runt? Helst något man kan hitta på kårbokhandeln på KTH då jag går tekniskt basar där. Till hösten blir det civ. Ing men det lutar åt datateknik, så då blir det inte mkt fysik öht tyvärr. Kan dock bli elektro också. Nog om det.
petersteindl skrev:Fyller man högtalarna med lustgas så låter allt mycket roligare
Svante skrev:En kvalificerad gissning är 300:-
Svante skrev:Ja, en lätt gas och basreflexrör i botten eller en tung gas och basreflexrör i locket borde gå. Vore kul att se hur knallgas beter sig. När det kommer en gnista. Haha, given youtubefilm.
rikkitikkitavi skrev:1812?
Den brukar ju skicka basmembranet o talspolen ut ur magnetgapet...
Svante, man blåser in så mycket att det kompenserar för vad som rinner ut.
petersteindl skrev:Vänd lådan oppochner.
Svante skrev:rikkitikkitavi skrev:1812?
Ja, jag förstod att du menade så, men jag kan tänka mig att det är svårt att hindra tex svavelhexafluorid att rinna ut genom en vanlig basreflexport längst ner i lådan.
Svante skrev:Jag ser fram emot att få det testet beskrivet. Lyssna. Pysa ur ballongen Pscccchhhh. Pumpa upp ballongen. Pffft.Pffft Pffft. Lyssna igen. Mja nog låter det liiite annorlunda.
Alltså, det är nog typ så här som myter om olika förändringars påverkan uppstår. Man lyssnar och tycker, gärna med en alltför lång tid mellan växlingarna. Har man bara det minsta lilla medveten eller undermedveten preferens för det ena så kommer det att påverka.
rikkitikkitavi skrev:1812?
rikkitikkitavi skrev:Svante skrev:rikkitikkitavi skrev:1812?
Ja, jag förstod att du menade så, men jag kan tänka mig att det är svårt att hindra tex svavelhexafluorid att rinna ut genom en vanlig basreflexport längst ner i lådan.
Då spänner man en damstrumpa över mynningen. Det har du ju gott om så länge du inte har bilproblem
Perfector skrev:rikkitikkitavi skrev:1812?
Ojdå, det har jag aldrig varit med om eftersom jag spelar upp kanonerna lite försiktigt och kollar var basarna gränsar.
Fast det förstås, nå provade en gång och la ut filmen som visade hur det pruttade till och sedan lät hemskt illa med 1812
PappaBas skrev:Perfector skrev:rikkitikkitavi skrev:1812?
Ojdå, det har jag aldrig varit med om eftersom jag spelar upp kanonerna lite försiktigt och kollar var basarna gränsar.
Fast det förstås, nå provade en gång och la ut filmen som visade hur det pruttade till och sedan lät hemskt illa med 1812
Det stycket är känt för att förstöra högtalare (om man inte vet vad man gör). Själva knallen innehåller låga frekvenser med väldigt hög amplitud. De är frekvenskomponenter så ligger under 20Hz har jag för mig. Eftersom de ligger under basreflexavstämmningen på de flesta högtalare så finns det inget som dämpar utan elementet kan röra sig fritt och kommer lätt upp på skadliga konutslag.
Detta är ett stycke som inte skall spelas upp utan varning!
PappaBas skrev:Det stycket är känt för att förstöra högtalare (om man inte vet vad man gör). Själva knallen innehåller låga frekvenser med väldigt hög amplitud. De är frekvenskomponenter så ligger under 20Hz har jag för mig. Eftersom de ligger under basreflexavstämmningen på de flesta högtalare så finns det inget som dämpar utan elementet kan röra sig fritt och kommer lätt upp på skadliga konutslag.
PappaBas skrev:Perfector skrev:rikkitikkitavi skrev:1812?
Det stycket är känt för att förstöra högtalare (om man inte vet vad man gör). Själva knallen innehåller låga frekvenser med väldigt hög amplitud. De är frekvenskomponenter så ligger under 20Hz har jag för mig. Eftersom de ligger under basreflexavstämmningen på de flesta högtalare så finns det inget som dämpar utan elementet kan röra sig fritt och kommer lätt upp på skadliga konutslag.
rikkitikkitavi skrev:hmm, borde man inte kunna blåsa GUT genom lådan ?
(GUT = Gas Under Test)
Är det en basreflex borde det gå att ha ett postivit injektionsflöde som ventilerar ut genom porten, tex genom en kapilärr.
En viss omblandning får man väl men den borde vara begränsad.
Värre med slutna lådor men det borde gå att hålla gasen inne så pass länge att det inte diffunderar genom membranet?
Speciellt om man använder småsignalparametrar (per defintion) för att undersöka.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster