Känslighet hos element (PA kontra hifi)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv
 
Inlägg: 1811
Blev medlem: 2004-07-06

Känslighet hos element (PA kontra hifi)

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-07 17:43

Hejsan tekniknördar (sagt positivt)!

Känslighet på högtalare är ett intressant område. Toleranser, motorstyrka, spolens storlek, moving mass med flera parametrar lär spela stor roll här. För att inte tala om "förluster" i upphängningar, mm.

En fördom jag har är att hög känslighet oftast kommer på bekostnad av slaglängd, dvs man koncentrerar mangetfältet till en kortare sträcka. Började söka lite. Kolla här. Visst - en 12'a med "bara" 5.5 mm's slaglängd och ett relativt högt Fs...men ändå - 98.5dB's känslighet! Hifikit tar knappa 2500kr per element.

Vad gör PA-elementen som inte hifielementen gör? Vad är det prutat på?

Upplys mig. :wink: 8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2005-03-07 19:30

Du har ju redan skrivit vad det är prutat på, det krävs som sagt en del volym för att pumpa 20Hz med 100dB så kollar man på de flesta 12" och 15" som har en känslighet på närmare eller över 100dB så ligger fs alltid rätt högt och man måste sätta dom i ett riktigt stort horn för att de ska spela någorlunda rakt ner emot 30Hz om man inte vill pusha upp dom elektriskt.
Misstänker att det kan vara Beyma 12K200 som du tittat på, jag kör den från 60-300Hz i min center å tycker att den gör sin plikt riktigt bra :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-03-07 21:36

Formeln för verkningsgrad säger att

n=rho0/(2*pi*c) * (Bl)^2/Re * (Sd/Mms)^2

Så om man vill att n (verkningsgraden) ska vara stor så måste Sd vara stor och Mms liten. En kraftig magnet (B) hjälper, men inte för kraftig för då sjunker Qts, Minskar man Re så får man kortare l i gapet, så de tar ut varann.

Liten Mms ger hög fs om inte Cms och lådvolymen tillsammans ger en väldigt mjuk fjädring. Detta betyder att lådan måste vara stor om inte fs ska vara alltför hög.

Har man lång slaglängd så måste* man ha mycket överhäng och då hamnar mycket av tråden utanför gapet, vilket är dåligt för verkningsgraden.

*Man kan iofs ha en underhängd konstruktion, vilket ger dyra magnetsystem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Maarten
 
Inlägg: 4352
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Känslighet hos element (PA kontra hifi)

Inläggav Maarten » 2005-03-08 00:05

EngelholmAudio skrev:Hejsan tekniknördar (sagt positivt)!

....
Vad gör PA-elementen som inte hifielementen gör? Vad är det prutat på?

Upplys mig. :wink: 8)


Jag vet inte men jag funderade på detta får några år sedan. Tyckte att man generellt sett får mycket mer för pengarna vid köp av bättre pa-element än ett 'HiFi-dito' för samma kostnad (typ 3000:-).

Kanske har de större upplagor än renodlade HiFi-element? De bättre tillverkarna (JBL och RCF, men kanske även Beyma) har antagligen också mycket know-how och ingenjörsmässighet. Framförallt JBL är väl historiskt sett outstanding i detta avseende?

Vad de prutar på kan väl vara konuppbrytningar, men så länge de körs vid lägre frekvenser är nog riktigt schyssta. Dist-siffrorna för vissa JBL och Beyma är ju verkligt låga, typ bråkdelar av procent vid 20w in, om jag inte minns fel?

En nackdel är väl att slaglängden sällan är riktigt imponerande. JBL och RCF har några element med +-9mm, men annars brukar de ligga på +- 4-5mm. Dessutom brukar parametrarna vara sådana att de är svåra att få riktig djupbas ur utan EQ (dock ej 2235 eller 2242)
sb17nbac till alla!

EngelholmAudio_inaktiv
 
Inlägg: 1811
Blev medlem: 2004-07-06

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-08 14:28

Tack för input! Fast gladare blev jag ju egentligen inte. Det var ju ganska precis så som jag trodde...

8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-03-08 14:34

Elementen har ofta sina tilltänkta användningsområden där de
arbetar mycket optimalt ! :wink:
NN

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-03-08 16:16

Håller med marikh. Det enda större straffet med PA grejor är väl konuppförande och uppbrytningar.

Har hitintills inte hört något som tillfredställer mina öron vad det gäller naturligt ljud. Kanske nå´n dag..

/Peter

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-03-08 16:37

Vad är det som har konuppbrytningar?
De flesta är ju gjort utav papper, finns det nått bättre än
papper generelt? 8O

Papper tillsammans med andra blandningar torde vara ganska sjysst !
NN

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-03-08 19:13

NNord skrev:Vad är det som har konuppbrytningar?
De flesta är ju gjort utav papper, finns det nått bättre än
papper generelt? 8O

Papper tillsammans med andra blandningar torde vara ganska sjysst !


Ja inte har pappkoner rekordlåg distortion om man säger så. Visst kan man armera papper och få hyggligt resultat för lägre (relativt) frekvenser men jag har inte hört nå´t med papp som imponerat i mellanregister direkt. I mitt tycke så är PP eller styvare material (metall eller keramik) att föredra om låg distortin och neutralitet är målet.

De flesta PA element är specade (och används) allt för långt upp i frekvenser de inte klarar av med "hög fidelitet" i min mening. Har lyssnat på JBL ett par gånger och det har låtit hopplöst färgat. Möjligen har jag haft oturen att stöta på äldre system eller instegsmodeller.. vet ej. Scan Speak och PHL har ju också problem med dist och färgningar i mellanregister.

/Peter

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-03-08 19:53

hmm jag är inte så säker på det dära, att papper skulle vara dåligt.
har du någon erfarenhet av detta? dvs har du kunskaper i material-
lära eller nått, för du uttalar dig rätt sjävlsäkert.

"Ja inte har pappkoner rekordlåg distortion om man säger så."

underligt uttalande tycker jag !

Nästan allt papper är ju armerat på något sätt, i olika sorts
bemärkelser, dock finns det rena pappersmembran också.

Här råder ju samma sak, at man använder detta till vad det är
tilltänkt, rätt frekvensområde och rätt applikation.

Att papper skulle vara dåligt, det låter jag dom lärde tvista om,
själv saknar jag kunskaperna för att dissa det sådär rakt av.
NN

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2005-03-08 20:03

finns nog både bra å dåliga pappkonskonstruktioner....samma med keramik å andra estoeriska material ....

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-03-08 20:23

Jag tror..

att papper är kanon om det görs och används på rätt sätt..

att det i regel betyder användning relativt lågt i frekvens..

att uppbrytningar (som ofta syns på impedans mätning) annars färgar återgivningen..

att kolvformig rörelse (så långt som möjligt) är att föredra i passbandet..

att om ett element brytet upp i passbandet och används i och ovan dess uppbrytning från "kolvformig rörelse"skall det göra det med god dämpning och en jämn kurva utan uppenbart rippel med tillhörande impedans "avvikelser"...

att det ovanstående pekar på användatet av komposit/plast med goda egenskaper eller metall/ceramic..

att en perfekt kolvformig kon inte har någon distortion..

att en kaotiskt flexande kon har komplicerade distortionsfenomen..

att en mjuk övergång från kolv till uppbrytning ger snällare distortionsfenomen än alternativet direkt ovan..


Jag vet inte ett skvatt men tror en himla massa.. hoppas det är ok?

:)

/Peter

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-03-08 21:00

ganska farligt med spekulationer

kan säga som så, att en papperskon kan vara mycket styv.
om vi till exempel tar nått vanligt PP, så är konen inte det
minsta styv om man trycker med fingret någonstans, det gäller
de flesta material, det är ju hela sammanhanget som skall
samarbeta tillsammans.

inte bara en kon ger upphov till vad du skriver "distorsion".
du kanske menar uppbrytningar..

papper har utmärka egenskaper när det gäller den då gällande
egendämpningen i materialet.

papperskoner kommer i hundratals olika utföranden beroende på
anvädningsområde.

NN tror att papper skulle kunna användas i de flesta högtarkoner,
men att det pågrund av tillverkningsekonomiska skäl, tillvärkningsmässiga skäl, praktiska
skäl, samt marknadsföringsmässiga skäl går bort när det kommer
till hifiindustrin.
NN

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2005-03-08 21:01

Piotr skrev:
Jag vet inte ett skvatt men tror en himla massa.. hoppas det är ok?


När man uttrycker sig så ordentligt så tror jag nog ingen opponerar sig!

Dessutom så håller jag med dig lite på vissa punkter :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2005-03-08 21:15

knappast vettigt att generalisera om konmaterial.. allt hänger ju på vad det är och hur man gjort..
papper går knappast att prata om som ett material. när det kommer till högtalarkoner är det allt som oftast tal om pappersmassa blandat med olika plaster och lim som ger konen olika egenskaper. ett slags kompositmaterial med pappersmassa som grund mao.
detsamma gäller för polyprop material. finns mjuka och tunna sådana och tjocka och hårda. olika härdare och fillers ger olika egenskaper och gör att poly-koner är ett väldigt brett begrepp likaså.

görandet av koner är nog rätt så svårt och innehåller väldigt många parametrar. problem med papper som framförts på andra hål är att det utmattas under hård drift. Men då handlar ju det om rena papperskoner med inget eller fel plastbehandling.

sen ska man nog komma ihåg också att papper är det material som används längst och förmodligen (i fallet JBL) det man lagt ner mest tid på att perfektionera.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-03-08 21:45

NN,

ganska farligt med spekulationer


I vissasammanhang, absolut. På ett hifi forum.. knappast. ;)

kan säga som så, att en papperskon kan vara mycket styv.


Yup!



om vi till exempel tar nått vanligt PP, så är konen inte det
minsta styv


Nä precis, och det är det som kan vara en fördel med en modern PP kon då den har ett mer kontrollerat beteende än ett styvare material... dock med vissa nackdelar.

inte bara en kon ger upphov till vad du skriver "distorsion".
du kanske menar uppbrytningar..


Jag är medveten om distortionskkällor i ett element och konens mekaniska beteende är en av dessa. Menar inte uppbrytning när jag skriver distortion.

papper har utmärka egenskaper när det gäller den då gällande
egendämpningen i materialet.


Ja är det verkligen så, finns det något bra exempel?

Tittar vi på pappers element från Seas, Scan Speak samt PHL (ansedda att vara bland det bästa) så har inga utav dem prestanda i topp. Kan inte mycket om JBL dock men är mycket skeptisk till stora papperskoner högt upp i frekvens och de jag hört har varit färgade. Papper verkar ge en livlig färgning som många upplever dynamisk eller korrekt, själv har jag hört färgning i de fall jag hört pappers högtalare i mellanregister.

/Peter

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2005-03-08 21:50


Tittar vi på pappers element från Seas, Scan Speak samt PHL (ansedda att vara bland det bästa) så har inga utav dem prestanda i topp. Kan inte mycket om JBL dock men är mycket skeptisk till stora papperskoner högt upp i frekvens och de jag hört har varit färgade. Papper verkar ge en livlig färgning som många upplever dynamisk eller korrekt, själv har jag hört färgning i de fall jag hört pappers högtalare i mellanregister.

/Peter


jag håller med om detta och jag misstänker att NN gillar papper för att hans idoler gillar papper 8)

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-03-08 22:04

Piotr,
vad menar du med "höga frekvenser" ? klart man försöker undvika
höga frekvenser för stora element, men hallå... 800hz som då
tillexempel en 15" kan arbeta upp till, borde väl ändå inte vara
någon fara !

8O

Masken,
"jag håller med om detta och jag misstänker att NN gillar papper för att hans idoler gillar papper"

-Så är det absolut inte !


Jag tycker att Kraniets inlägg va det mest vettiga hittils !!
man kan inte generalisera papper ! samlingsnamn för en rad
olika typer av blandningar och pressningar osv etc etc..
NN

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-03-08 22:17

Klart att det är "vettigt" att generalisera om material och hur det funkar i praktiken på marknaden förekommande produkter. Generallt sett kan man ju faktiskt se vissa mönster. Se´n e det ju självklart (för tusan :) ) att det förekommer varianter och sämre/bättre lösningar.

Den här tråden får mig att känna mig "farlig" och "ovettig" :cry: ;)

15" till 800Hz är inget jag jublar över. Möjligtvis en 10" dit upp. 800Hz är 5"-8" territory i mina ögon/öron eftersom jag föredrar ett så ofärgat ljud som möjligt.

/Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15372
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2005-03-09 03:30

Piotr skrev:15" till 800Hz är inget jag jublar över. Möjligtvis en 10" dit upp. 800Hz är 5"-8" territory i mina ögon/öron eftersom jag föredrar ett så ofärgat ljud som möjligt.

/Peter


Klart är att det inte är vettigt att generalisera allt så, det beror ju helt på att vilka element man pratar om.

matson
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2003-06-15

Inläggav matson » 2005-03-09 08:59

Alltså, jag kan alldeles för lite, men är det inte så att man använder papper till stora membran för att hålla nere vikten på konen, samtidigt som det är tillräckligt styvt för att bete sig kolvformigt hyfsat länge.

Vad finns det för alternativ om vi pratar 15-tummare som skall bete sig som en kolv? Är aluminium vettigt eller blir konen för tung? PP, kan det bli för sladdrigt?

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-03-09 13:36

Harryup skrev:
Piotr skrev:15" till 800Hz är inget jag jublar över. Möjligtvis en 10" dit upp. 800Hz är 5"-8" territory i mina ögon/öron eftersom jag föredrar ett så ofärgat ljud som möjligt.

/Peter


Klart är att det inte är vettigt att generalisera allt så, det beror ju helt på att vilka element man pratar om.


Vänligen ge exempel på 15" som har bra prestanda vid 800Hz. Dvs. inget betydande rippel, inga plötsliga ökningar i harmonisk distorsion, ingen plötsligt ökande energilagring, inga "okontrollerade" uppbrytningar.

Att man använder stora koner till PA är ju en kompromiss för att få upp spl. Färgningar från konen är en ofrånkommligt faktum i dessa fall så långt jag förstått. Kanske jag missat nå´t..

Jämför frekvensgång och impedans på dessa element;

ScanSpeak21W/8555, SS22W/8551, SS25W/8567, 23W/4557

Seas W22, Seas CA21REX, Seas P21

Uppenbarligen så får dessa problem vid 600-800Hz i denna storlek på 8"-10". De som klarar sig bäst är... metallkonerna. Det är väl bara en slump antar jag.. Kan man tillverka papkoner med lika bra eller bättre prestanda som PP och framförallt metall/keramik?.. kanske.. har du sett några exempel så berätta gärna för mig då jag alltid vill lära mer.

Jag ska vara lite ovettig igen här och påstå att typiska mellanregister gjorda av PP/komposit eller metall/keramik låter OCH mäter bättre än pappers diton. Förmodligen är jag helt ute och cyklar men jag är övertygad att jag får hjälp att komma på rätt spår igen ;)

/Peter

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8205
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2005-03-09 14:12

Jämför även med FlexUnits 8" eller C-Quence 8" innan ni säger att frekvensgången måste vara dålig över 1 kHz för en åtta... inte alls sämre än W22EX!

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2005-03-09 14:36

fast spridningen på de elementen är ju inte direkt i klass med en vettig 5"are över 1kHz.
men det är ju alltid ett givande och tagande :(

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2005-03-09 14:37

problemet med metallkoner är att de blir lite väl tunga vid storlekar över 8 tum.
den höga ljudhastigheten i de hårda membranena är nog bra men knappast speciellt vettigt för mellanregister då de sprider ljud på ett knasigt sätt vid högre frekvenser.
men för basar upp till 8tum är det väl inte så tokigt med hårda material. även om de flesta kon-formade koner beteer sig som kolvar vid låga frekvenser oavsett material..

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2005-03-09 14:42

Piotr skrev:
Harryup skrev:
Piotr skrev:15" till 800Hz är inget jag jublar över. Möjligtvis en 10" dit upp. 800Hz är 5"-8" territory i mina ögon/öron eftersom jag föredrar ett så ofärgat ljud som möjligt.

/Peter


Klart är att det inte är vettigt att generalisera allt så, det beror ju helt på att vilka element man pratar om.


Vänligen ge exempel på 15" som har bra prestanda vid 800Hz. Dvs. inget betydande rippel, inga plötsliga ökningar i harmonisk distorsion, ingen plötsligt ökande energilagring, inga "okontrollerade" uppbrytningar.

Att man använder stora koner till PA är ju en kompromiss för att få upp spl. Färgningar från konen är en ofrånkommligt faktum i dessa fall så långt jag förstått. Kanske jag missat nå´t..

Jämför frekvensgång och impedans på dessa element;

ScanSpeak21W/8555, SS22W/8551, SS25W/8567, 23W/4557

Seas W22, Seas CA21REX, Seas P21

Uppenbarligen så får dessa problem vid 600-800Hz i denna storlek på 8"-10". De som klarar sig bäst är... metallkonerna. Det är väl bara en slump antar jag.. Kan man tillverka papkoner med lika bra eller bättre prestanda som PP och framförallt metall/keramik?.. kanske.. har du sett några exempel så berätta gärna för mig då jag alltid vill lära mer.

Jag ska vara lite ovettig igen här och påstå att typiska mellanregister gjorda av PP/komposit eller metall/keramik låter OCH mäter bättre än pappers diton. Förmodligen är jag helt ute och cyklar men jag är övertygad att jag får hjälp att komma på rätt spår igen ;)

/Peter


de angivna scan-speak elementen är ju kolfiber/papp och inte rent coatat/dopat papper.
deras mindre element med slicad kon verkar inte låta så tokigt..

själv håller jag nog dock på poly-basrerade material då dessa går att formspruta etc och på så vis forma till bra, homogena former på ett enklare (antar jag) sätt.
men jag har aldrig byggt högtalarelement så vad vet jag annat än att det är en fruktansvärt svår konst..

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2005-03-09 14:45

dessa ska enligt vad jag hört låta riktigt bra.

http://www.visaton.com/english/artikel/ ... _2_19.html

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-03-09 15:57

jonasp skrev:Jämför även med FlexUnits 8" eller C-Quence 8" innan ni säger att frekvensgången måste vara dålig över 1 kHz för en åtta... inte alls sämre än W22EX!

/J.


Jonas, det var nog ingen som sa det heller, inte jag iaf. :)

Snarare så menar jag att vissa 8"are får problem redan vid 600Hz eller så men att det finns de som klarar det bra. Skaaning och Öhmans PP 8"are är i min mening exempel på BRA 8" och det finns även metall/keramik diton som är bra i min mening. I min mening (blah blah) så verkar det svårt att få till stora pappkoner därav min "kritik" till ex. ScanSpeak och Seas pappkoner som har klart sämre prestanda än andra varianter.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-03-09 16:07

Kraniet;

de angivna scan-speak elementen är ju kolfiber/papp och inte rent coatat/dopat papper.
deras mindre element med slicad kon verkar inte låta så tokigt..



Imponerar inte på mina öron och inte slår de nå rekord i mätningar heller. Både de gamla kolfiber och nya "slicade" har ju liknande problem med uppbrytningar i mellanregistret som syns på impedansmätningar. De ger sig också till känna som peakar i distorsionskurvan och detta hörs helt klart som färgningar.

själv håller jag nog dock på poly-basrerade material då dessa går att formspruta etc och på så vis forma till bra, homogena former på ett enklare (antar jag) sätt.
men jag har aldrig byggt högtalarelement så vad vet jag annat än att det är en fruktansvärt svår konst..


Håller med att GENERELLT ( :) ) så är detta ett bättre alternativ än papper. Dock så föredrar jag GENERELLT metall eller keramik som konmaterial då detta ger mindre distorsion.

Tycker fortfarande man kan generalisera en hel del så länge som man fattar att det alltid är en fråga om "ge å ta" och en fråga om applikation och systemdesign.



/Peter
Senast redigerad av Piotr 2005-03-09 16:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8205
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2005-03-09 16:14

Piotr skrev:
jonasp skrev:Jämför även med FlexUnits 8" eller C-Quence 8" innan ni säger att frekvensgången måste vara dålig över 1 kHz för en åtta... inte alls sämre än W22EX!

/J.


Jonas, det var nog ingen som sa det heller, inte jag iaf. :)

Snarare så menar jag att vissa 8"are får problem redan vid 600Hz eller så men att det finns de som klarar det bra. Skaaning och Öhmans PP 8"are är i min mening exempel på BRA 8" och det finns även metall/keramik diton som är bra i min mening. I min mening (blah blah) så verkar det svårt att få till stora pappkoner därav min "kritik" till ex. ScanSpeak och Seas pappkoner som har klart sämre prestanda än andra varianter.

/Peter


Ok, jag förstår. Jag fick intrycket att du menade att en metallåtta för det mesta är bäst vid höga frekvenser, vilket jag alltså inte alls håller med om, men jag ser att vi i praktiken är överens!

Enligt min mening iallafall, blah blah :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-03-09 16:15

Kraniet skrev:dessa ska enligt vad jag hört låta riktigt bra.

http://www.visaton.com/english/artikel/ ... _2_19.html


Ser ju ut att prestera riktigt bra upp till 500Hz. Mätmässigt imponerar den helt klart speciellt med tanke på storlek och om man jämför med tex. SS.

/Peter

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-03-09 16:19

metall för högfrekvens 8O
blandar vi ihop saker nu ?

mycket hellre pappersmaterial till höga frekvenser,
och metall under 300hz !!
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-03-09 16:22

Hur högt upp i frekvens tror ni man kan använda JBL 2242 18"?
Dvs hifibruk och så att spridningen inte blir lidande...

Borde väl funka upp till 300hz alla gånger !!
NN

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-03-09 16:28

NNord skrev:metall för högfrekvens 8O
blandar vi ihop saker nu ?

mycket hellre pappersmaterial till höga frekvenser,
och metall under 300hz !!


Eller små metallkoner för höga frekvenser... ;)

Jag skulle med andra ord kunna tänka mig en trevägare med papper i basen, metall till mellan och... tja nå´n trevlig diskant på det. Typ Scan Speak 8"-10", Excel 5" och lite skrik på det.. ge mig en Accuton. Följande kombo skulle jag tacka nej till; Excel 8"-10", Scan Speak 5". Jag har lyssnat på ett gäng Scan men även om de låter bra, så är de på tok för färgade för att hålla i längden.

Jag är alltid öppen och villig att prova mina gamla insnöade ideér men än så länge har jag aldrig hört ett pappelement som låter klart och ofärgat.

Jag tror också att papper är det materialet (generellt) som har störst risk att braka ihop med "lavin distorsion". Vilket jag återigen tror, att man hör.

/Peter

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-03-09 16:32

EN METALLKON SOM MELLANREGISTER 8O 8O 8O 8O
är det ditt förstahandsval ?

:?

hallå va !
NN

Användarvisningsbild
GrodanB
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2003-11-06
Ort: Göteborg

Inläggav GrodanB » 2005-03-09 17:14

NNord skrev:EN METALLKON SOM MELLANREGISTER 8O 8O 8O 8O
är det ditt förstahandsval ?

:?

hallå va !


Nu blev jag intresserad...

Utveckla detta lite till... tex.: Varför skulle detta vara så otänkbart?
Senast redigerad av GrodanB 2005-03-09 18:08, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2005-03-09 17:25

i nyaste molten kan man läsa om ett ex-jobb som behandlar Öhmans idé om hur element beteer sig. rätt intressant även om jag missat första delen och inte riktigt har hela sammanhanget..

i vilket fall kommer fram till att mjuka mebran (där ljudet går sagtigare än ljudvågorna) så blir spridningen konvext och jämn. ett hårt membran strålar dock konkavt och oregelbundet vid höga frekvenser. detta är ett väldigt stor nackdel med hårda membran.

antar att detta har att göra med att ett mjukt mebran strålar ljud från mitten först och sedan när ljudvågen gått genom konen till kanten så strålar det där. ett hårtmebran strålar ut ljud över hela ytan och borde i så fall sprida efter konens form (kanten och mitten strålar samtidigt). vid högre frekvenser så interfererar antagligen ljudet från kanterna med ljudet som strålar från de inre delarna och strålningsmönstret blir därefter..
men som sagt jag vet inget om sådana ting..

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Känslighet hos element (PA kontra hifi)

Inläggav Kraniet » 2005-03-09 17:28

EngelholmAudio skrev:Hejsan tekniknördar (sagt positivt)!

Känslighet på högtalare är ett intressant område. Toleranser, motorstyrka, spolens storlek, moving mass med flera parametrar lär spela stor roll här. För att inte tala om "förluster" i upphängningar, mm.

En fördom jag har är att hög känslighet oftast kommer på bekostnad av slaglängd, dvs man koncentrerar mangetfältet till en kortare sträcka. Började söka lite. Kolla här. Visst - en 12'a med "bara" 5.5 mm's slaglängd och ett relativt högt Fs...men ändå - 98.5dB's känslighet! Hifikit tar knappa 2500kr per element.

Vad gör PA-elementen som inte hifielementen gör? Vad är det prutat på?

Upplys mig. :wink: 8)


kanske är idé att slänga in originalfrågan.. känns som vi glidigt iväg lite väl off-topic.. :wink:

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-03-09 17:59

Kraniet,

det stämmer nog som du säger men i praktiken så är det högtalarens fas och frekvensgång samt dess spridning som är intressant. Används ett styvt element inom det område den presterar bra så är det tvärlugnt.

Självklart så funkar det inte med en 8" alu-kon upp till 3k som i Ino audio burkarna.. men det är ju inte det enda sättet att bygga högtalare (även fast jag håller dom som bland det bästa på marknaden).

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-03-09 18:05

NNord skrev:EN METALLKON SOM MELLANREGISTER 8O 8O 8O 8O
är det ditt förstahandsval ?

:?

hallå va !


Talking to me!? ;)

Nix, om jag får välja så plockar jag en diamant kon till melllan i första hand. Eftersom det kostar som en Volvo så får jag nöja mig med en keramisk kon till mellan. Annars skulle jag välja en magnesiumkon som mellan... annars aluminium... annars blidde det kanske en Eton eller nå´n bra PP kon, kanske från gubbarna Skaaning.

Jag tycker om ljud utan färgningar och endast en kon som är under "kolvformig" rörelse kan vara utan distorsion. Enkel fysik som mina öron verkar skriva under på.

/Peter

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2005-03-09 18:15

Piotr skrev:[

Jag tycker om ljud utan färgningar och endast en kon som är under "kolvformig" rörelse kan vara utan distorsion. Enkel fysik som mina öron verkar skriva under på.

/Peter


är du säker på att det är så? det är intressanta saker det tycker jag men jag har inte sett några studier i ämnet som stödjer nåt speciellt material.
att det ska vara homogent och rätt utformat är det enda som jag har klart för mig. detta för att konen inte ska ha lokala områden där materialet är mjukare än omgivande. tex är kolfiber/papp(och liknande mixer av olika hårda material) blandningar kassa pga detta. detta är ju också en av nackdelarna med papper antar jag då det är svårt att få den helt homogen över hela konen. plast är ju som sagt enklare men där blir det problem med formandet av konen som oftast sprutas i en form. men materialet som sådant är väl enkelt att få homogent.

här står lite om högtalarelement förresten..

http://www.lts.a.se/artiklar/dynamisksi ... tering.pdf

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2005-03-09 18:19

värt att komma ihåg i allt detta är väl att konen bara är en del av elementet.. T/P element må ha hårda koner men jag är ytterst tveksam till magnetrealiseringar mm.. de högtalare från Mårten Design(Mingus, Monk, Coltrane), jag hört har inte imponerat heller i nån utsträckning. Då finns det en hel del andra konstruktioner (med papper och poly i konerna) som jag föredrar. Å andra sidan har Dynaudio polykoner och det låter inte bra för det..
En högtalare är så mycket mer..

Intressant i detta vore ju att ha lyssnat på B&W Nautilus med dess fyrvägs alu-variant..

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-03-09 18:33

Yup!

Men alla är inte överens. Om en kon är pefekt oändligt styv (omöjligt såklart då det alltid finns en viss fexibilitet) så följer den talspolens rörelse linjärt och perfekt.

Jag hade en diskussion med Linkwitz och dlr om detta för ett par år sedan och jag var förvånad över att SL inte såg någa tecken eller bevis på att det skulle vara som jag påstår. Martin Colloms samt designers på B&W, Seas, Focal och Accuton verkar tycka annorlunda. Ändå så övergick ju SL till ett mer styvt element i sin senaste konstruktion Orion, och hävdar att det är hans mest transparanta design. Jag håller med.

Om en kon (i högre grad) är flexibel och "böjlig" så är den ju i mångt och mycket en fjäder och med förluster såklart. Dessa egenskaper kan aldrig vara linjära.. det är enkel och solklar fysik som jag ser det.

Tänk dig en PP kon. Klipp ur en bit PP ur en saft dunk, böj å känn lite så förstår du. Ju mer du böjer ju styvare blir konen. Tack vare att en kon/dome inte är symmetrisk så bidrar detta faktum också till distorsion. Plaster har ju också en hysteresis/minnes effekt som är närvarande i en eller annan grad. Lätt att testa genom att böja en saft dunk.

Vissa material har ett mjukare förlopp (PP) än andra (papper) när fjädern tightas åt. Sker detta abrubt uppstår (som jag förstått det) det som IÖ kallar lavin distorsion. En oändligt styv kon har ju inga hyss för sig whatsoever. Den följer basra talspolen (så när som på olinjäriteter införda utav surround, men det är ju inte konens fel).

Precis som en surround och spider har distorsion så har en flexande kon distorsion. Detta ger färgningar då de flexande egenskaperna inte är linjära över frekvensbandet eller i amplitud.

/Peter

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-03-09 18:44

B&W nautilus (snäckan) tror jag är en skithögtalare :wink:

Man ser ju inte många högtalare med hårda koner i mellanregister,
hårda koner till höga frekvenser har ju aldrig passat bra ihop.
Uppbrytningar och ingen innre dämpning.

Detta med perfekt kolvformiga rörelser, är det verkligen vad man
vill ha? B&W har väl i sina nyaste högtalare koner som arbetar
lite så själva konen minimerar egenrörelser med just egenrörelser.
..eller nått !

till lågbas, så styva material som möjligt, gärna hårda.
mellanregister, icke helt styva material, gärna mycket egendämpning i materialet..
NN

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2005-03-09 18:49

b&w påstår ju att deras mellanregister i matrix högtalarna beteer sig kolvformigt. tittar man på deras laserbilder så ser man klart att hela konen exiteras lika mycket. kan dock inget om att tyda såna bilder men som jag förstått det så man ska tyda dem.
till bas ville man ha hårda koner men avstod då de tydligen inte stod emot lådans tryck. nu har man ju gått via en kolfiberpapp till nått nytt material som är nått blandmaterial med pulp, kevlar och kolfiber om jag förstår saken rätt. styvare än alu men samma dämpande egenskaper som deras tidigare kolfiberpapper.

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-03-09 19:19

på mässan pratade dom om nått grejs med mellanregisrerna,
jag uppfattade det som om det va nån vågformig rörelse i dessa
... men det va taskig danska
och jag förstod inte vad han sa direkt..
NN

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10118
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Nykvarn

Inläggav Martin » 2005-03-09 19:33

Vad innebär det rent tekniskt att en kon är styvare? Hållfasthet, eftergivelighet/böjbarhet eller högre ljudhastighet i membranet? Är det inte frekvensberoende hur styv en kon är tex. Vissa hårda koner (som kolfiber tex) flexar ju vid ganska låga frekvenser 500Hz -2kHz även om de kanske är mer hållfasta än aluminium, som börjar bryta upp först vid flera kHz, 4-5kHz vanligen för bas/mellanregister.

Fördelen med "hårda" membran (typ aluminium) som jag ser det är mindre lavindist (enl öhman, verkar stämma eftersom det går att få extremt avslappnat/oansträngt/beskedligt ljud med bra alu-membran), rakare frekvensgång i passbandet och mer jämnt kontrollerad spridning. För mjukare och halvhårda membran så blir spridningegenskaperna ofta lite mer komplexa (och mer frekvens- resp vinkelberoende), men går att få bredare än för hårda koner och väldigt jämn (bra PP-membran).

mike34
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: 2004-10-22

Inläggav mike34 » 2005-03-09 21:09

Svante skrev:Formeln för verkningsgrad säger att

n=rho0/(2*pi*c) * (Bl)^2/Re * (Sd/Mms)^2

Så om man vill att n (verkningsgraden) ska vara stor så måste Sd vara stor och Mms liten. En kraftig magnet (B) hjälper, men inte för kraftig för då sjunker Qts, Minskar man Re så får man kortare l i gapet, så de tar ut varann.

Liten Mms ger hög fs om inte Cms och lådvolymen tillsammans ger en väldigt mjuk fjädring. Detta betyder att lådan måste vara stor om inte fs ska vara alltför hög.

Har man lång slaglängd så måste* man ha mycket överhäng och då hamnar mycket av tråden utanför gapet, vilket är dåligt för verkningsgraden.

*Man kan iofs ha en underhängd konstruktion, vilket ger dyra magnetsystem.


Det här är intressant. låg Qts, har varit inne å frågat om detta tidigare undrar om det inte är dags å rota upp det hela igen :)
Vad är nackdelen med låg Qts ? Vad påverkas av Qts, och undras om det är till fördel i hornkonstruktioner.
Eller är det bara så att alla PA hornkonstruktioner är gjorda av högverkningsgrads element som i allmänhet har lågre qts.

Om ingen fattar frågorna så är det väl min influensa feber som brusar i huvet.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-03-09 21:38

NN,

B&W nautilus (snäckan) tror jag är en skithögtalare


Jag tror det är en extremt finolino högtalare.

Man ser ju inte många högtalare med hårda koner i mellanregister,


Que!?

Eidolon
Orion
Amphion
NHT
B&W
Kharma
Mårten Design
AP Avanti
Burmeister
Usher
Lumen White
Venture
Tidal

Ska jag fortsätta? :)



hårda koner till höga frekvenser har ju aldrig passat bra ihop.


ehrr! Näe, det är ju därför B&W, Accuton och Focal strävar efter hårdare diskanter... Suck, bäst vi ringer dom och berättar hur fel ute dom är ;)

Uppbrytningar och ingen innre dämpning.


Alla membran har uppbrytningar.. kan man säga, frågan är om man vill ha dom inom passbandet eller väl utanför.. Huruvida den interna dämpnngen är bra eller dålig och huruvida det är betydelsefullt för det specifika fallet beror helt på hur långt ovan passbandet resonansen sker.



Detta med perfekt kolvformiga rörelser, är det verkligen vad man
vill ha?


"JAAAAA!"... säger jag, "neeej" säger nå´n annan och "beror på" säger den tredje.

B&W har väl i sina nyaste högtalare koner som arbetar
lite så själva konen minimerar egenrörelser med just egenrörelser.
..eller nått !


Diskanterna är styvare än någonsin och låter därmed bättre. Mellan är samma som förut såvitt jag vet och arbetar med en fixerad ytterkant och flexande kon (i toppmodellerna). Vänta ett par år ska du se att "kolvar" används i mellan också. Nya basarna är ju också styvare.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-03-09 21:58

mike34 skrev: Vad påverkas av Qts


Så här blir skillnaden i oändlig baffel.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2005-03-09 22:26

är det speciellt vettigt att prata om qts? jag menar detta är ju bara en kombination av qes och qms alltså elektrisk och mekanisk svängingsbenägenhet. man kan ju få låg qts antingen genom liten talspole (låg qes) eller styv upphängning (låg qms).
liten stalspole ger lägre rörlig massa men samtidigt sämre strömtålighet medan styv upphängning ger högre resonansfrekvens bla (är väl massa mer som påverkas också..)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-03-09 22:35

Kraniet skrev:är det speciellt vettigt att prata om qts? jag menar detta är ju bara en kombination av qes och qms alltså elektrisk och mekanisk svängingsbenägenhet. man kan ju få låg qts antingen genom liten talspole (låg qes) eller styv upphängning (låg qms).
liten stalspole ger lägre rörlig massa men samtidigt sämre strömtålighet medan styv upphängning ger högre resonansfrekvens bla (är väl massa mer som påverkas också..)


Nuskavise: Qts är mycket riktigt den samlade effekten av Qes och Qms. Qts=1/(1/Qes+1/Qms) för den formeltokige. Givet att konens massa och fjädringsstyvhet är konstant gäller att: Qes blir låg om (Bl)^2/Re är stor. Qms blir låg om de resistiva förlusterna (inte fjädringsstyvheten) är stora.

Det är skillnad på fjädring och dämpning. En bil har båda delarna, dels en spiralfjäder (oftast) och dessutom stötdämpare. Där har vi C och R. Trycker man ihop en fjäder så vill den trycka tillbaka handen till ursprungsläget. En resistans (dämpning) däremot gör motstånd mot ihoptryckningen, men den vill inte trycka tillbaka handen. R omvandlar alltså energing till värme, C lagrar den en stund.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: 2004-10-22

Inläggav mike34 » 2005-03-09 22:54

Kraniet skrev:är det speciellt vettigt att prata om qts? jag menar detta är ju bara en kombination av qes och qms alltså elektrisk och mekanisk svängingsbenägenhet. man kan ju få låg qts antingen genom liten talspole (låg qes) eller styv upphängning (låg qms).
liten stalspole ger lägre rörlig massa men samtidigt sämre strömtålighet medan styv upphängning ger högre resonansfrekvens bla (är väl massa mer som påverkas också..)


Oj ! får inte bli så arg 8O
Kanske va en riktigt klumipgt ställd fråga då jag redan visste svaret.
Tack ändå till Svante som gjort sig besväret att återigen göra en simulering.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

mike34
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: 2004-10-22

Inläggav mike34 » 2005-03-09 23:00

Svante skrev:
Kraniet skrev:är det speciellt vettigt att prata om qts? jag menar detta är ju bara en kombination av qes och qms alltså elektrisk och mekanisk svängingsbenägenhet. man kan ju få låg qts antingen genom liten talspole (låg qes) eller styv upphängning (låg qms).
liten stalspole ger lägre rörlig massa men samtidigt sämre strömtålighet medan styv upphängning ger högre resonansfrekvens bla (är väl massa mer som påverkas också..)


Nuskavise: Qts är mycket riktigt den samlade effekten av Qes och Qms. Qts=1/(1/Qes+1/Qms) för den formeltokige. Givet att konens massa och fjädringsstyvhet är konstant gäller att: Qes blir låg om (Bl)^2/Re är stor. Qms blir låg om de resistiva förlusterna (inte fjädringsstyvheten) är stora.

Det är skillnad på fjädring och dämpning. En bil har båda delarna, dels en spiralfjäder (oftast) och dessutom stötdämpare. Där har vi C och R. Trycker man ihop en fjäder så vill den trycka tillbaka handen till ursprungsläget. En resistans (dämpning) däremot gör motstånd mot ihoptryckningen, men den vill inte trycka tillbaka handen. R omvandlar alltså energing till värme, C lagrar den en stund.


Tack återigen, du förklarar ju så man fattar.
Hur ser fjädringen respektive dämpningen ut om man jämför en basreflex låda och ett horn.
Kan man fråga så ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-03-09 23:18

mike34 skrev:Tack ändå till Svante som gjort sig besväret att återigen göra en simulering.

Hehe, återanvändning. Den där hade jag gjort förut. 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-03-09 23:19

mike34 skrev:Tack återigen, du förklarar ju så man fattar.
Hur ser fjädringen respektive dämpningen ut om man jämför en basreflex låda och ett horn.
Kan man fråga så ?


Ehh, njae, jag vet inte om jag förstår den frågan, faktiskt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: 2004-10-22

Inläggav mike34 » 2005-03-09 23:20

Svante skrev:
mike34 skrev:Tack återigen, du förklarar ju så man fattar.
Hur ser fjädringen respektive dämpningen ut om man jämför en basreflex låda och ett horn.
Kan man fråga så ?


Ehh, njae, jag vet inte om jag förstår den frågan, faktiskt.


Ok så här då, Belastar hornet elementet på nått liknande sätt som resonatorn (helmholtz) gör.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-03-09 23:40

mike34 skrev:
Svante skrev:
mike34 skrev:Tack återigen, du förklarar ju så man fattar.
Hur ser fjädringen respektive dämpningen ut om man jämför en basreflex låda och ett horn.
Kan man fråga så ?


Ehh, njae, jag vet inte om jag förstår den frågan, faktiskt.


Ok så här då, Belastar hornet elementet på nått liknande sätt som resonatorn (helmholtz) gör.


Ah, ja, det gör det, fast över ett rätt stort frekvensområde. Ett exponentialhorn har en halsimpedans som är en stor fet resistans (som ger ljud) och en negativ fjädring. Om man ser till att den negativa fjädringen blir lika stor som elementets fjädring så spelar elementet rakt in i en stor resistans och då blir det mycket ljud.

Basreflexen ger ju också en stor impedans, men bara vid en enda frekvens. Vid den rör sig konen extremt ogärna, men ändå blir det mycket ljud (från porten (som rör sig mycket)).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: 2004-10-22

Inläggav mike34 » 2005-03-09 23:49

Svante skrev:
mike34 skrev:
Svante skrev:
mike34 skrev:Tack återigen, du förklarar ju så man fattar.
Hur ser fjädringen respektive dämpningen ut om man jämför en basreflex låda och ett horn.
Kan man fråga så ?


Ehh, njae, jag vet inte om jag förstår den frågan, faktiskt.


Ok så här då, Belastar hornet elementet på nått liknande sätt som resonatorn (helmholtz) gör.


Ah, ja, det gör det, fast över ett rätt stort frekvensområde. Ett exponentialhorn har en halsimpedans som är en stor fet resistans (som ger ljud) och en negativ fjädring. Om man ser till att den negativa fjädringen blir lika stor som elementets fjädring så spelar elementet rakt in i en stor resistans och då blir det mycket ljud.

Basreflexen ger ju också en stor impedans, men bara vid en enda frekvens. Vid den rör sig konen extremt ogärna, men ändå blir det mycket ljud (från porten (som rör sig mycket)).


Ok men då är det så som jag trodde att stora feta bas element med mycket verkningsgrad i allmänhet har stora magnet system och låg qes.
De är sällan bra på att flytta mycket luft men är väl lämpade för horn där de belastas hårt.
Både över och under fs ???
Jag kan förstå anledningen till att man vill ha låg Qts då svägningsbenägenheten inte kontrolleras vid fs (konstruktions fs).
Eller är jag nu ute å trampar nu igen?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-03-10 00:00

mike34 skrev:Ok men då är det så som jag trodde att stora feta bas element med mycket verkningsgrad i allmänhet har stora magnet system och låg qes.
De är sällan bra på att flytta mycket luft men är väl lämpade för horn där de belastas hårt.
Både över och under fs ???
Jag kan förstå anledningen till att man vill ha låg Qts då svägningsbenägenheten inte kontrolleras vid fs (konstruktions fs).
Eller är jag nu ute å trampar nu igen?


fs har lite spelat ut sin roll i ett hornsystem eftersom fjädringen tas ut av hornet. Däremot så har själva hornet en undre gränsfrekvens som bestäms av dess geometri, och under den kommer det inte mycket ur hornet.

Formeln för verkningsgrad för hornet ser ut såhär:

n=(Bl)^2 / [(Bl)^2+Re*rho0*c*Sm^2/Sh]

där Sm är membranarean och Sh är halsarean. Man kan se att om (Bl)^2/Re är stort så blir verkningsgraden hög. Och just den kvoten bestämde ju Qes. Så det verkar ju stämma!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: 2004-10-22

Inläggav mike34 » 2005-03-10 00:13

Svante skrev:
mike34 skrev:Ok men då är det så som jag trodde att stora feta bas element med mycket verkningsgrad i allmänhet har stora magnet system och låg qes.
De är sällan bra på att flytta mycket luft men är väl lämpade för horn där de belastas hårt.
Både över och under fs ???
Jag kan förstå anledningen till att man vill ha låg Qts då svägningsbenägenheten inte kontrolleras vid fs (konstruktions fs).
Eller är jag nu ute å trampar nu igen?


fs har lite spelat ut sin roll i ett hornsystem eftersom fjädringen tas ut av hornet. Däremot så har själva hornet en undre gränsfrekvens som bestäms av dess geometri, och under den kommer det inte mycket ur hornet.

Formeln för verkningsgrad för hornet ser ut såhär:

n=(Bl)^2 / [(Bl)^2+Re*rho0*c*Sm^2/Sh]

där Sm är membranarean och Sh är halsarean. Man kan se att om (Bl)^2/Re är stort så blir verkningsgraden hög. Och just den kvoten bestämde ju Qes. Så det verkar ju stämma!


Tackar tackar. en novis börjar förstå lite här å där.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15372
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2005-03-10 10:47

Svante skrev:
fs har lite spelat ut sin roll i ett hornsystem eftersom fjädringen tas ut av hornet. Däremot så har själva hornet en undre gränsfrekvens som bestäms av dess geometri, och under den kommer det inte mycket ur hornet.


Ja, fast nej också.
Många horn är ju laddade åt båda håll. Om man tittar på Tannoy eller Lowther modeller så finns den en hornlast i båda riktningarna. Tittar man på JBL, ALTEC så finns det ofta en hornlast fram och basreflex bakåt.
Och en del med slutna lådor bakåt och horn framåt blir ju en sluten låda där hornet inte lastar längre och även om det faller brant så blir det ju inte tyst.
Så visst kommer det ljud under undre gränsfrekvensen för hornet beroende på konstruktion.

Användarvisningsbild
Rapid
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 2004-05-14
Ort: Malmö

Inläggav Rapid » 2005-03-10 14:53

Svante - Intressant :)

Mike34 - Ett svar på din fråga varför lågt qts är trevligt i horn tror jag beror på att hornets övre gränsfrekvens (power response?) Fhm bestäms av qts och fs:

http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=hug&n=46331

Å andra sidan kommer man ofta högre upp i frekvens än så och det har nog att göra med detta: (se 2:a stycket)
http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=hug&n=53159

LAB12 hornet har ju en högtalare med qts på 0,38 så för subbashorn vet jag inte om lågt Qts är ett måste. Det var väl så att Tom Danley (Servodrive.com) ritade LAB12 hornet och fick Eminence att specialtillverka ett element som passar hornet:

http://editweb.iglou.com/eminence/eminence/pages/products02/lab12/lab12.htm
http://www.prosoundweb.com/lsp/


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster