får inte ordning på fasen. Har hittat felet jippii :)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johannes

får inte ordning på fasen. Har hittat felet jippii :)

Inläggav Johannes » 2014-01-21 21:36

Har en enkel bioannläggning som betstår av :

hemmabioreciver yamaha rx771

sen preout till minidsp som sköter delning neråt för topparna så dom inte får för mkt bas och oxå självklart sköter delning samt eq till dom slutna isobarik subbarna

från minidsp till topparna via the t.amp e400 :roll: :oops:

fråm minidsp till isobarik subbarna via the t.amp ta2400

man kan justera delay i minidsp för varje utgång . men jag får inte riktigt ordning på det. får ett konstigt ljud där jag tycker basen låter dubbel på nåt sätt.

har försökt att justera men jag undrar om det finns nåt enklare sätt än att justera och lyssna på¨musik och sen justera för att man tycker det låter inte helt 100?

mvh Johannes
Senast redigerad av Johannes 2014-02-08 21:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-21 23:24

Du behöver mätutrustning. Eller så får du chansa. :)

Om du får en frekvenskurva så är det lite lättare att testa sig fram.
HOLMimpulse är enkelt.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-22 10:35

Har en mätutrustning . Den där micken man kunde välja till när jag köpte minidsp samt rew men jag är för okunnig för att använda det tror jag.

Mät avstånd och tolkning samt vad jag skall mäta. .

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-22 19:33

Om basen låter dubbelt så låter det som att det är rätt fel. Du kanske skulle ta och skippa externt steg till toppen, mäta basen och ställa in peq i minidsp och sen köra en kalibrering med receivern o låta den köra delningen tills vidare?
Häpp!

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-22 21:39

Ja smart . Så ska jag banne mej göra. Det är bara trycka bypass på alla filter i minidsp och eq basen eller vad det heter.

Hur bra är yamha s mät mic på att justera faser ?
Hur bra eller dåligt är det inbyggda filtret ?

Oftast när jag kört yamha s mät mick har den trott att mina stativare är large och då stängt av subben eller sänkt den max ?

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-22 22:27

Ja, ta bort delningsfiltret i minidsp. Om du har lyckats göra en bra mätning på basområdet med tex REW, sänk topparna i basen med den parametriska EQn. När du gjort det och du är nöjd så kör du yahmahans mätning, med dspn i kedjan precis som den kommer vara sen när du spelar. Finns säkert massa guider på nätet om hur du får till lyckade mätningar med yamaha, själv har jag ingen erfarenhet av det. Sen skulle jag nog stänga av alla EQs och dylikt som yamahan vill lägga till och nöja mig med minidspn i basområdet.
Häpp!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-22 22:40

Jag tycker det är konstigt att du har sådana problem. Jag har själv delat med miniDSP och det har fungerat mycket bra utan någon extra fördröjning inställd.

Jag har lite frågor:
1. Hur delar? Vilken frekvens och branthet för både LP och HP?
2. Hur har du basar och toppar placerade?
3. Testat olika placeringar?
4. Alla DSP/filter avstänga i Yamahan?
5. Om du lyssnar på basar/toppar separat. Låter dessa bra i sig själva?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-01-22 23:39

Jag hade en Yamaha rxv-106x nånting som jag sålde för något år sedan. Kör man något av alla de dsp-lägena som finns i den så låter mellanregistret och midbas rent av bajs! Det fanns nåt vanligt stereoläge plus pure Direct (osäker men typ nåt sånt) och de var det ända som var bra. Kanske inte alls är ditt problem, men det slog mig nu när jag läste detta, så "om ifall att"...

Det går knappt att beskriva hur dåligt det låter faktiskt, typ som att högtalarna är paj eller ngt...

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-23 00:13

Jag använder bara STRAIGHT på min Yamaha-receiver.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-23 08:02

AndreasArvidsson skrev:Jag tycker det är konstigt att du har sådana problem. Jag har själv delat med miniDSP och det har fungerat mycket bra utan någon extra fördröjning inställd.

Jag har lite frågor:
1. Hur delar? Vilken frekvens och branthet för både LP och HP?
2. Hur har du basar och toppar placerade?
3. Testat olika placeringar?
4. Alla DSP/filter avstänga i Yamahan?
5. Om du lyssnar på basar/toppar separat. Låter dessa bra i sig själva?

1. 24db/oct 70hz på subbbarna 24db/oct 60hz på stativare
2. Stativare står ca 2m ifrån varandra på stativ subbarna ligger ner på rad mellan stativare under tv n

3. nej jag får bara ha dom där eller vid sidorna av soffan där man sitter och lyssnar
4. Nu när jag tänker på det så har jag inte rört inställning och då ät det inställt på olika meter samt ev ett filter på stativare i staright läge m.m.
så där finns massor av felkällor
5. Det låter bra separat

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-23 08:10

Ok det var mig en lite udda delning. Varför olika frekvenser?

Mitt tips är att ställa in den på 80Hz. 30db/okt för basarna och 18dB/okt för topparna.

Men jag tror inte ditt huvudproblem är där.
Du har förmodligen något konstig inställning i förstärkaren.
Ställ in fronarna på large(ingen delning), subwoofer på no/off och slå sedan på pure direct/ingen dsp läget vad nu Yamaha kallar den.

Testa dessa två saker och se om det hjälper.

En bra sak att kolla är så du verkligen har kopplat miniDSPn rätt. Så att den kanal som du tror är bas vänster verkligen är det. Kolla det också.
Annars kanske du delar helt felaktigt.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-01-23 11:55

Jag kollade manualen och det var typ samma lägen som jag hade i min receiver. Det du skall köra är 2 ch (som kan kombineras med STRAIGHT - precis som Elfsberg skrev) eller Pure direct. Du skall definitivt inte ha någon form av "enhancer" på (har för mig det var det läget som pajjade mitt ljud) eller 7 ch stereo (rolig benämning förresten).

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-24 22:44

jag har nu suttit en hel kväll hemma nu och grejat med detta.

började med att ta bort the t.amp e400 steget och kopplade på mina stativare direkt på hemmabiorecivern yamaha rx771

provade lite och upptäckte en större bredd och bättre diskant och klang.
ljudet blev märkbart bättre nu när yamahan står för drivningen. ingen jätte skillnad men ändå märkbar om man lyssnar noga

samtidigt är ju minidsp bortkopplad från stativarna oxå så e400 steget och minidsp kanske delar lite på det lilla försämrade ljudet

hursomhelst så började jag att klicka i bypass på alla filter i minidsp och ta bort eq upptäckte då att mina slutna isoabriksubbar gräver hyffsat djupt ändå

sen tog jag fram yamhas mät mic och satte den i öron nivå i sweet spot i soffan
satte igång den och den gjorde sina tester nivåer och faser. prövade att vända polerna på frontarna och det upptäckte den direkt. så det funkar bra. ändrade tebaka och gjorde om testet med rät polvända frontar.
den ställer in frontar och surround högtalare ganska precis den längden jag kan mäta mej från lyssningsplats sweetspot till högtalarna
därimot ställer den gärna in subbasen ca 1m längre avstånd

men när jag provlyssnar så har den ställt stativarna och surroeunder som large sänkt bort subben samt delat den vid 40hz

går in och ändrar staivarna till small för att få delning på dessa likadant med surrouond högtalaranra.

subben ställer jag upp till 60hz och höjer den så nivån känns rimlig. brukar jämnföra med direct läget på yamahan då spelar enbart staivarna som jag vet spelar med fin frekvensgång då dessa har jämnförts med dynaudios 20000kr stativare

men likförbannat låter det inte bra. kopplar in e400 steget till mina gamla subbar oxå isobarik fast br och med 8´´

kopplar dessa till minidsp n till utgång 2 o dom andra nybyggda slutna isobarik subbarna till utgång 1

så nu kan jag lyssna och jämnföra. och jag får samma konstiga ljud ur dessa oxå prövar att spela en låt som det hörs tydligt och prövar ställa delay för att få bort det men det går inrte.

kopplar jag på direct läget låter det perfekt ur enbart staivarna.
men med staivare ihop med subbasar blir det en slags biljud låter dubbelt på nåt sätt.

nu ger jag upp. får forstätta imon kväll :cry:

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2014-01-25 08:03

Har du kommit igång med mätningar och Room Eq Wizard? Kolla så fall på group delay.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-25 20:08

Ska nog banne mej pröva det är kväll

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-25 20:44

Ska nog banne mej pröva det är kväll

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-25 21:00

Rekommenderar att du delar vid 80hz
Häpp!

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-25 21:14

hur sjutton få man ner kalibreings grejerna till datorn.
när jag skriver in serienr i minidsp.com å kommer det bara upp massa siffror inget klickbart som går att spara ?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-25 21:37

hur får man rew att hitta umik-1 ?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-25 21:58

Är du nykter den här gången? ;D

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-25 22:21

starta om allt dator program då hitta rew micken inga probs där nu.
fick söka bland settings och leta upp där kalibreingsfilen skulle matas in eller hämtas.

kalibreingsfilen sparar man som nån slags text fil och den la jag i en mapp som jag döpte minidsp rew kaliberingsfil umik-1 innan.

så jag hämta den där från rew så det verkar ha funkat

sen ville rew att man skulle göra en kalibering av nivårena
där hade rew föriställt 75db spl och sub signal, men det ändrade jag till fullregister då jag prövar först att mäta upp mina staivare men det var lönlöst att försöka nån den nivån.
sänkte till 55db spl i det fältet och försökte engång till att få mina staivare med seas L18 att nå den nivån det gick men det är as högt typ långt över där jag lyssnar normalt. troligen nära gränsen för L18 oxå .

så där gick det bet

:?

umik-1 stod på en stol ca 40cm från ena högtalaren :?

kabeln som skickades med är max 1,5m lång så den duger inte till att kunna mäta längre ifrån. :?

sådär gick det troligen bet igen

har en bärbar som står för all musjk och film men den är kopplad till stereon via hdmi som inte heller når längre än typ 1m datorn är igentligen inte flyttbar

men jag körde lite med tongereratorn och lyssnade .
faktum är att L18 på direct läget levererar bra vid 30hz och låter riktigt jämnt med har nåt fuffens för sej mellan 45-60hz där sänks nivån. så vid en mätning lär jag se en dipp där annars leverar dom rakt o fint enligt örat :wink:

så igetntligen kan jag inte komma vidare här med några mätningar om inte rew sänker sina db krav tycker ändå att jag har en hyffsat kompitent annläggning som kan leverera ganska rejäla ljudtryck??

har 3st isobarik 12or och nu även 2 isobarik 8or drivs av steg som orkar driva dessa med lätthet i botten.

och L18 med sin scanspeak diskant klarar rejäla ljudtryck då L18 har bland marknadens bättre Xmax för 6,5´´ och d29005 tål en hel del oxå

så nånting är skumt

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-25 22:22

Elfsberg skrev:Är du nykter den här gången? ;D

jess :)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-25 22:28

får ta ledigt från jobbet 1 vecka och försöka igen.

köpa mer högtalare kan nå dessa nivåer. får bli nåt pa mellanregister på 15tum och horn diskant

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-25 22:42

Om mätaren visar 55db och det är aslångt över nivån du brukar spela på så gissar jag att någonting är väldigt fel
Häpp!

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-25 22:58

jup det tror jag med. :wink: få gå lägga mej och hoppas evulutionen fixar problemen under natten

:wink:

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-26 14:46

Ingen som vet vad det kan tänkas vara ?

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2014-01-26 15:47

Jo...

Du får gå in på datorns inspelningsenheter och höja nivån på mikrofonen. Sätt en lyssningsvolym som är hög men inte nära bristningsgränsen för anläggningen för då är det för högt. Justera nivån på mikrofonen tills den ligger mellan -12dB till -24dB som det står i REW att man ska göra.
Att du ska kalibrera med spl-mätare är bara att klicka förbi då du inte har någon.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-27 15:12

Aha gött. Tack så mkt . Guld värt ska kolla detta ikväll

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-01-27 15:30

Johannes skrev:jag har nu suttit en hel kväll hemma nu och grejat med detta.

började med att ta bort the t.amp e400 steget och kopplade på mina stativare direkt på hemmabiorecivern yamaha rx771

provade lite och upptäckte en större bredd och bättre diskant och klang.
ljudet blev märkbart bättre nu när yamahan står för drivningen. ingen jätte skillnad men ändå märkbar om man lyssnar noga

samtidigt är ju minidsp bortkopplad från stativarna oxå så e400 steget och minidsp kanske delar lite på det lilla försämrade ljudet

hursomhelst så började jag att klicka i bypass på alla filter i minidsp och ta bort eq upptäckte då att mina slutna isoabriksubbar gräver hyffsat djupt ändå

sen tog jag fram yamhas mät mic och satte den i öron nivå i sweet spot i soffan
satte igång den och den gjorde sina tester nivåer och faser. prövade att vända polerna på frontarna och det upptäckte den direkt. så det funkar bra. ändrade tebaka och gjorde om testet med rät polvända frontar.
den ställer in frontar och surround högtalare ganska precis den längden jag kan mäta mej från lyssningsplats sweetspot till högtalarna
därimot ställer den gärna in subbasen ca 1m längre avstånd

men när jag provlyssnar så har den ställt stativarna och surroeunder som large sänkt bort subben samt delat den vid 40hz

går in och ändrar staivarna till small för att få delning på dessa likadant med surrouond högtalaranra.

subben ställer jag upp till 60hz och höjer den så nivån känns rimlig. brukar jämnföra med direct läget på yamahan då spelar enbart staivarna som jag vet spelar med fin frekvensgång då dessa har jämnförts med dynaudios 20000kr stativare

men likförbannat låter det inte bra. kopplar in e400 steget till mina gamla subbar oxå isobarik fast br och med 8´´

kopplar dessa till minidsp n till utgång 2 o dom andra nybyggda slutna isobarik subbarna till utgång 1

så nu kan jag lyssna och jämnföra. och jag får samma konstiga ljud ur dessa oxå prövar att spela en låt som det hörs tydligt och prövar ställa delay för att få bort det men det går inrte.

kopplar jag på direct läget låter det perfekt ur enbart staivarna.
men med staivare ihop med subbasar blir det en slags biljud låter dubbelt på nåt sätt.

nu ger jag upp. får forstätta imon kväll :cry:

Det låter dubbelt säger du med basarna inkopplade. Och receivern ställer basarna som 1m längre bort än frontarna. Har du provat att koppla bort minidsp:n och göra även frontarna slutna och göra samma automatkalibrering? Vad blir resultaten då? Ställer du om delningsfrekvensen till 80Hz och sätter frontarna till small, hur låter det då? Blir det skillnad mot när du kör "direct"?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-27 19:13

har nu lyssnat noggrant idag. har hört ibland att det inte låtit dubbelt alltid. men har trott mer att det är jag som inte har lyssnat ordentligt typ.

men nu satt jag och körde test toner från 24.5hz till 70hz och lättast hör man runt 40-55hz NÄR problemet finns.

För att det är slumpartat när det låter konstigt typ dubbelt. :? 8O 8O :?:

lyssnade noggrant och pausa kom tebax och körde sinus tonen igen då kunde det låta homogent igen 8O bytte till en annan sinus ton och ttebax igen helt plötsligt blev det dubbelt igen

drog då slutsatsen att det är mina isobarik subbar som det är fel på :roll: :cry: först blev jag orolig att det berodde på att dom var elektriskt kopplade i serie sen bryggade fick för mej att det blir nån obalans i slutsteget eller nåt.

så jag kopplade bort alla och kopplade in enbart 1 isobarik subb och den lät likadant som jag beskrev innan alltså lite olika ibland bra ibland dåligt
så nu fattar jag ingeting?? kan detta problem ha uppkommit när jag gjorde om dom till slutna? och i såfall varför ?
vad är det som händer?
min teori är att det yttre elementet och det inre inte spelar samma och faller ur fas eller nåt ibland ??

är det nån kunning som kan tänkas ha en ide?
vad är det som sker nnuti en sluten isobarik konstruktion? som kan härleda till denna sitution?
kan detl läcka li mellan kammrarna?

skall nu kolla varje sub var för sej.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-27 20:36

Jag tror det är rummet som spelar dig ett spratt ibland. Rummet bidrar på olika vis beroende på vart du sitter, och ja, det gör stor skillnad att flytta skallen några decimeter fram och tillbaka ibland.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-27 20:55

har nu testat alla 3 isoabrik subbar med samma resultat. samtliga spelar ibland eller nästan alltid dubbelt men ibland kan man få en homogen ren ton.

testar med rena sinus toner varierar från 24,5hz uppåt i fasta lägen.

och vid visa toner så ``hoppar ´´ det rätt och tonen blir ren. och ibkand är det tvärtom.

kör oxå daytona med chris rea som är et typ exempel låt där subbarna ofta fallerar i om dom lät bra innan jag starta låten.?? basgången är tydligen svår.

kör enbart subbarna och har kopplat ur topparna nu för att lättare höra.
och då hör man riktigt tydligt. inga problem att få sambon att höra eller uppmärksamma bi ljudet som uppstår ibland.

switchade om och kopplade in mina gamla isobariksubbar fast dessa är monterande i sk´´´clem shell pushpull och i en br låda

alla element i fråga är peerless swr serien även dom slutna nyare subbasarna fast med 315swr då.

hursomhelst så spela dessa homogent ren ton men kunde faktiskt ibland oxå hamna sk fel och helt plötsligt spela dubbelt eller vad man skall säga ett slags bi ljud som man med lätthet hör utan problem när man lyssnar enbart på subbarna.

lyssnar man på musik och med topparna så är det lite svårare men man uppfattarv att basen låter desamma och blir entonig tråkig att lyssna på på nåt sätt. det läggs liksom till ett biljud på allt som förstör musiken.
men som sagt det kommer och går.

därför har det varit svårt att förstå vad det är. trodde att det var faserna mellan toppar och subbar för ibland när man testat dom var för sej har det låtit bra . och stativarna har alltid låtit bra . och dom har jag haft som referens.

vad är det som gör att det blir såhär? är det läckage mellan kamrnana på samtliga 5 isobarik subbar?

varför kommer det och går? det är precis som att vissa toner triggar igång det eller får det att sluta ?

jätte tacksam för teorier

kommer plocka bort alla subbar idag . och hämta en annan subbas och testa imon. en vanlig peerless bilbas i en 45liter br låda

låter den bra inser jag attt felet ligger i isobarik konstruktionen.
kanske har jag inte fått det helt tätt mellan dom. eller så passar inte peerless swr serien p.g.a talspole ventilationen genom dammkåpan
för den lösningen har alla mmina swr basar

kanske jag hittat felet i det sistnämda jag nämnde :roll: :wink:

vad tror ni?

mina isobarik konstruktionern är ju ändå fortfarande i exprement stadiet.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-27 21:08

Elfsberg skrev:Jag tror det är rummet som spelar dig ett spratt ibland. Rummet bidrar på olika vis beroende på vart du sitter, och ja, det gör stor skillnad att flytta skallen några decimeter fram och tillbaka ibland.

rummet tror jag faktiskt inte . har gått runt och lyssnat. och dom 3 stora isobarik subbarna ligger under tv samt dom midre isobarik subbarna med 8or står på varsin sida om soffan har mina surroeunder på dom.

så placeringarna är helt olika på subbarna när jag testat.

plus att mina stativare med seas L18 alltid låtit bra i samma rum på varsin sida om tv n ?

men jag skall prova en annan subb med annan konstuktion allatså vanlig br låda och lyssna. har jag en ren och homogen ton är felet i isobarik subbarna

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-01-28 01:16

Johannes skrev:testar med rena sinus toner varierar från 24,5hz uppåt i fasta lägen

Har inte lusläst tråden, men gör ett försök ändå. Jag hade gjort såhär:

a) Lyssna på sinussvep, inte fasta toner. T ex "Linjärt sinussvep 0-200 Hz 20 s" på LTS hemsida, http://www.lts.a.se/lts/ljudfiler.
b) Genom ovan hade jag hittat ev problemfrekvenser genom att lyssna på svepet några gånger.
c) Kört repeat många gånger på just den lilla snutten av svepet där jag upplever problem. Samtidigt hade jag gått runt och lyssnat, känt och klämt på högtalare, subwoofrar, möbler, rummets delar, ja allt som kan tänkas ge det upplevda missljudet.
d) Kört repeat-session på grejorna tillsammans, i den/de önskade konfigurationen/-erna, plus separat komponent för komponent om det behövs.

Kul om du provar detta och redovisar här för vidare gemensamt problemlösande.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-28 08:02

Skall pröva detta.

Kan säga såhär . Hade ni varit här och lyssnat ni som har tränade öron . Ni hade undrat vad sjutton händer. Det Riktigt tydligt . Men när det kommer och går på tex fekvens blir det lite svårare.

Jag lyssnar vid väldigt låg volym för att inte störa grannar med jobbiga subbas sinus toner och flr att inte rummet skall skaka.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-01-28 11:08

Skruva loss den inre basen och kör bara med den yttre i slutet och se vad som händer med ljudet. Det kanske är de genomsläppliga dammkåporna ändå som inte fungerar med akustiskt seriekopplade basar.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-28 18:29

ja det är min teori oxå det är en grej alla peerless swr delar

:roll:

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-01-29 00:20

Jag har försökt hitta i tråden men jag hittar inte det jag letar efter. Har du kopplat in stativarna direkt på recievern (ja, det har du) och samtidigt kört från sub out på receivern (ingen minidsp alltså), sedan nollställt alla parametrar i Yamahan och till sist testat med straight-läget ???

Om svaret är nej på någon punkt så hade jag testat det och slutat skruva isär basarna ;)

Av vad du beskriver så tycker jag mig känna igen detta beteende på pricken och jag tror problemet ligger i din receiver och ingen annanstans!

Har du någon annan receiver du kan testa med?

//Björn

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-29 20:55

hade först tagit signal till minidsp från preout front
hade 2 slutsteg 1 till stativare och 1 till subbar.

problemet fanns då och kom o gick trodde det var fel med faserna mellan sub och stativare satt länge och ändrade delay m.m

sen skrev jag denna tråd då problemet kvarstod.

plockade bort minidsp n från preout och kopplade den från subout
tog bort alla filter i minidsp n och lät signalen bara gå igenom den.

kopplade samtidigt staivarna direkt till recivern.
upplevde luftigare och klarare ljud.

körde yamhas egna mätmic som justerar faser nivåer och körde om den 3gg försäkerhets skull

problemet kvarstår . ingenting hjälper .

problemet kommer och går . och det verkar kunnas triggas igång .
allt är mkt skumt.

har inte hunnit testa annan sub ännu men gör nog det imon.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-01-30 00:13

Om du inte har provat helt utan minidsp:n inkopplad och enbart med basen så gör det. Alltså lägg minidsp:n i något köksskåp i andra änden av huset bara för att vara säker på att den inte är på något sätt inkopplad i stereon... :P

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-01-30 00:38

En riktig rysare detta :)

Själv hade jag lite missljud från mina experimenthögtalare vid vissa frekvenser, som försvann när jag spände om elementen i baffeln. Kanske något som läckte eller vibrerade, det lät i alla fall ungefär som en ton. Hittade felet snabbt med metoden jag beskrev i mitt tidigare inlägg. Skulle varit mycket svårare att felsöka det med musik eller fasta sinustoner.

Har du testat att fabriksåterställa recievern, och därefter köra den i Pure direct eller Straight, med miniDSP bortkopplad?

Om det nu verkligen är så att missljudet kommer och går vid exakt samma frekvens, utan att du flyttar/vrider huvudet - kan det vara dålig elektrisk kontakt någonstans, som varierar med vibrationer/ljudtryck/frekvens? Eller dålig mekanisk kontakt någonstans som varierar med dito? Vad är i direkt mekanisk kontakt med högtalarlådorna? Är golvet stabilt eller sviktar det någonstans? Följer missljuden de spelade ljuden, d v s startar och upphör samtidigt med det som spelas upp? Vilken källa använder du? Har du fler källor inkopplade? Har du lyssnat med lurar (med och utan miniDSP)?

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-01-30 00:48

Johannes skrev:nu satt jag och körde test toner från 24.5hz till 70hz och lättast hör man runt 40-55hz NÄR problemet finns.

För att det är slumpartat när det låter konstigt typ dubbelt

Är rummet tyst i sig? Inga dova ljud från ventilation eller värmesystem som kommer och går? Något fluktuerande sus/brus/burrande från högtalare eller subwoofrar när du inte spelar någon signal? Något elektriskt/elektroniskt som bullrar (transformatorer, belysning, tv, etc)?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-02-02 08:32

Inga ljud i rummet. Som kan påverka detta tror jag.

Har nu hämtat en annan subbas med vanlig basreflex och 1 element.

Skall testa den på samma vis. .

Låter den konstigt eller beter sej liknande så är felet i elektronisk.

Då ryker först minidsp n iaf.

Skall testa när folk vaknat först här. Bor i lägenhet ;)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-02-02 08:42

Har inte skruvat isär basarna ännu. Har tagit bort hela bas riggen och ställt subbasarna åt sidan.

Min sambo är jätte glad att bli av med detta. Och i dagsläget har jag inte hittat en b plan för elementen om dom inte går att använda i isobarik ;(

Dom kräver jätte låder :(

Har ju 6 st av dessa 315 swr

På nåt sätt hoppas man ju felet ligger elektronisk nästan

Men jag tror inte det då det kommer och går. Och man verkar kunna trigga igång missljudet med vissa sinus toner och sen består missljudet ett tag . För att helt plötsligt kunna försvinna. Eller så stänger man av och går tillbaka efter en tid så kan missljudet vara borta.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-02-02 13:15

TUR att jag INTE skruvade isär basarna. problemet är exakt likadant med denna peerless bilbas i en vanlig br låda på 45liter

33hz sinus ton verkar kunna trigga igång obalansen som gör att helt plötsligt från att låta rent och homogen ton så börjar nåt självsvängande eller nåt som gör att tonen blir dubbel eller med ett missljud typ brrrrrrrr

om man går upp mot 70hz kan man få den att falla ur felet och man kan få tonen bli ren igen men just vid 33hz verkar problemet uppstå.

kopplade bort minidsp n och prövade men problemet kvarstod :(

så jag börjar fundera på hur det är med spotify på datorn ? kanske går det inte att köra sinus toner på spotify.

problemet kan även höras i viss musik oxå. tex chris rea och låten daytona

nu när jag burit bort isobarik subbarna får jag inte bära tebax dom igen :cry: :cry:

problemen hopar sej och verkar olösbara

vad sjutton är detta ??

nån mer måste ju ha likande problem.

många har väl yamaha och minidsp spotify samt dator ta2400mx ? m.m

så nu kan jag pusta ut med att jag slipper kasta mina isobarik subbar det är iaf en posetiv grej.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-02 13:32

Spelade du bara med bilasen kopplade till recieverns högtalarutgångar?
Hur och med vad kopplar du?
Hur låter det med lurar?

Skriv gärna mer komplett, så blir det lättare att försöka bidra med idéer.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-02-02 14:29

Bilbasen kopplades som vanligt på sub out från Yamaha n och först vidare genom minidsp men bara rakt igenom inga filter m.m

sen tog jag bort minidsp n från signalvägen

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-02-02 14:34

Och självklart ett steg har mest använt t.tamp 2400mx men har 2 st andra som låter lika

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-02 18:18

Har du någon bas med inbyggt lågpassfilter så att du kan koppla den på recieverns högtalarutgångar?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-02-02 20:11

Väldigt OT nu och kanske inte min plats, men jag kan inte låta bli.... Du får inte bära tillbaka dina subbar nu för din sambo, bara för att du burit ut dom för att felsöka?

Då visar man ju ingen respekt för varandra och deras hobbys. Är man SÅ missnöjd så ska man ju ha pratat om det sedan tidigare, inte ställa krav som dessa nu kan jag tycka. Men så tänker jag.... Slut på OT.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-02-03 19:17

Håller med dej. Grejen är att lådorna är fortfarande omålade med rå mdf :roll:

men nu fick jag ha dom igen efter hon läst här :)

jag tackar och bugar.

Men jag får bara ha dom dolda . Så nu hamnar dom bakom soffan vid sidan av.
Inte optimal placering men ändå glad ändå.

Men problemet kvarstår. Så jag söker vidare. .

kan konstatera att det låter alltid bra från receivern s egna slutsteg alltså mina stativare som är kopplade direkt till yamha n låter alltid bra och ger en homogen ren ton oavsett frekvens m.m.

Och felet ligger inte i minidsp.

Skall kolla inställning ar i Spotify m.m

men problemet kan nu bara vara i lågnivå .

Skall nu testa olika steg igen bara för att utesluta mer felkällor

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-03 20:06

Om jag får gissa så så gissar jag på, nu när du har provat att koppla runt med prylarna lite, att du har problem med stående vågor.
Häpp!

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-02-03 20:40

hmm stående vågor? varför blir det inte det med stativarna?
har prövat olika steg men det samma problem.

kollade spotify och det var på högsta kvalite

det låter såpass skit att jag snart slänger ut allt vad subbasar heter med steg o skit.

nu när man har blivit lärd av att lyssna på problemet så hör man inget annat . eller man dekterar det direkt och med lätthet nu även i musik.

det spelar ingen roll vilken volym heller.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-02-03 20:58

Skall ta med 1 av subbarna ut till garaget och lyssna där. Har steg och en anläggning där med

eller dra kanske ännu lättare koppla in subbas en till hemmabiot i sovrummet. Annat rum annan miljö.

Det är nästa steg i mitt felsökande. Utesluta rummet s ev brister

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-02-03 21:11

Jag känner som sagt igen problemet väldigt väl. Våra orsaker till problemet behöver ju inte vara exakt samma men misstänker din receiver. Om högtalarna inte spelar i fas eller om det finns konstig delay eller liknande så blir det ändå inte sådana missljud som du beskriver det som. Ibland kan man ju även fw-uppgradera receivers, det är långsökt, men värt att prova om det är möjligt. Du har ju testat allt annat liksom. Låna hem en annan starkare om du kan...

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-03 22:04

Johannes skrev:hmm stående vågor? varför blir det inte det med stativarna?
har prövat olika steg men det samma problem.

kollade spotify och det var på högsta kvalite

det låter såpass skit att jag snart slänger ut allt vad subbasar heter med steg o skit.

nu när man har blivit lärd av att lyssna på problemet så hör man inget annat . eller man dekterar det direkt och med lätthet nu även i musik.

det spelar ingen roll vilken volym heller.

Kanske för att dina stativare inte klarar av att spela så djupt i frekvens eller för att dom är placerade annorlunda. Eller så har jag fel.

Men om du har provat olika stärkare, olika basar, med och utan dsp så är den gemensamma nämnaren djup bas och ditt rum.
Häpp!

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-02-03 22:19

Du har väl inte Provat annan receiver?

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-04 00:00

kan vara värt ett försök, men jag tror mer på att flytta runt basarna till olika ställen.

Kolla in det här, kanske en knuff i rätt riktning

http://www.sonicdesign.se/subplace.html

http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Innovation/Documents/White%20Papers/multsubs.pdf
Häpp!

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-02-04 00:15

Jag tycker mig bara känna igen felet väldigt väl. Jag hade iofs även felet utan subbar inkopplade, men väl i mina golvare som då körde fullrange. Mitt fel var och andra sidan direkt kopplat till vissa dsp-lägen i receivern så det är ju inte alls säkert att det är samma fel här.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-04 00:41

Kan såklart vara så också
Häpp!

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-02-04 07:38

Jag kopplar ur topparna när jag prövar detta. Så det är enbart subbarna så några fasfel ihop med dom är uteslutet.
Och jag har burit runt subbarna överallt i rummet

Men vad tror ni om att det blir stående vågor inne i lådorna ?

Jag har inte byggt dom med hänsyn till stående vågor inne i lådan

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-02-04 07:40

Man brukar väl ha vinklad baffel m.m
har inte sett att speciellt många här på forumet Heller har tagit hänsyn till detta ?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-02-04 08:11

Okej, koppla in en sub på ditt pa-steg och mata sinus direkt på den, oljud?

Försök utesluta så många saker som möjligt men ta en sak i taget. Om du misstänker att det är dina subbar så testa med att mata dem från två olika steg (men bara ett åt gången :) ) består felet så är det förmodligen inte fel på elektroniken utan på basarna.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-04 09:43

Vilka dimensioner har lådorna och vilken karaktäristik har lågpassfiltret?

Du har testat en bas i taget?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-02-04 14:29

Alla lådorna är ca 35cm innermått i djup

jag skall mata sinus direkt från mobilen direkt in i sub steget

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-04 16:55

Vilka dimensioner ha lådorna och vilken karaktäristik har lågpassfiltret?

Du har testat en bas i taget?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-02-04 17:32

Johannes skrev:Alla lådorna är ca 35cm innermått i djup

DO IT ;-)

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-05 00:43

Johannes skrev:Alla lådorna är ca 35cm innermått i djup

Försiktig med volymen bara, ställ ner potarna på stegen.

Man brukar väl grovt säga att man inte ska få plats med en fjärdedels våglängd i lådan, vid delningsfrekvensen, om man vill undvika stående våg. Så om du t ex delar vid 100 Hz så ska största avståndet mellan lådväggarna vara max 343/100/4=86cm. Så du behöver nog inte vara orolig för stående våg i lådorna. (Men jag är ingen expert på detta, så mina ord är ingen garanti.)

Har du byggt bilbasen själv också? Hur har du tätat baslådorna, kring elementen och kring terminalerna? Säker på att allt är tätt? Lufthastigheten blir ju väldigt hög i små hål/springor jämfört med i basportar - man får liksom en flöjt på köpet, hehe :-)

Är alla lådorna portade? Har du testat att plugga igen portarna med t ex några sockor? Min subwoofer låter bättre med pluggad port tycker jag. Och, åtminstone i nuvarande setup, låter det bättre med subwoofern i omvänd fas.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-02-05 07:34

Dom hade slits men nu är dom slutna. Har pluggat dom seriöst för alltid.

Det här felet gör en galen.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-08 02:47

Hur går det?
Häpp!

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-02-08 10:18

Har tappat lusten för hela anläggningen faktiskt. Det som låter riktigt bra är diy stativarna iaf

började komma störningar i bilden efter bökande med kablar bakom stereon.
Senmen v tydligen datorns hdmi upp.

Är inte nöjd med subbarnas design eller utseende riktigt.

Funderar mkt nu hur jag skall gå vidare.

Skall göra det testet ni prata om . Att köra mobilen direkt in i steget.

Skulle vilja bjuda er på hifi fika tex och så kanske man kan hitta felet om man är några st som tänker mer klart .
Det känns som jag kört fast lite.
:roll: :)

subbas lådorna kanske är lite klumpiga i lght

har lite funderingar på bygga isobarik med slits med långslagiga 10or

och clem shell på så vis få ner volymen . Så det ser bättre ut hemma.. nin anläggningen är lite flr stor för lght .

Detta löser ändå inte mitt problem.

Så jag skall försöka felsöka mer. När det låter bra ur dom slutna isobarik subbarna med peerless 315swr så låter det riktigt riktigt bra. Tajt torr transparenta basåtergivning med djup och kontrollerad tyngd.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-08 11:42

Trist asså... Ta nån dag när du har gott om tid och gå igenom allt du kan komma på.

Den där dubbla basen, du säger att den låter typ brrrrrrr? Är det en tydlig paus mellan det och tonen som det dubblar?
Häpp!

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2014-02-08 17:57

Du har inte gjort som jag lyckats med.... att tro att basen är kopplad på pre out, men är på sub out... i så fall måste delningen bort i minidspn....

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-02-08 21:25

Detta är skumt. Provade nu som ni sagt. Körde mobilen Spotify sinus tonerna rätt in i sub steget.

Problemen borta inga självsvängningar med brrr ljudet .

Ligger problemet i min 3år gamla yamha receiver rx771 ?

Har nu bytt dator. Med fräsch hdmi skall nu starx testa köra igenom den och och på såvis utesluta den förre ddatorn

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-02-08 21:47

Prövade samma sinus toner som kan trigga igång felet i den med fräschfallera

Och nu låter det bra homogen ton :D :) har kört igenom gång på gång men kan bilden men harå basen att fallera och hamna i detta dubbel läte .:)

Så problemet låg i den förra datorn och dess hdmi port som tillslut fallera. Tydligen har den varit små kass länge. Och ibland har jag fått små störningar i bilden och trott att det varit för att det varit ström kablar som stört. Har då rört lite på hdmi kablarna och fått bort störningarna. Men nu så fick jag inte bort dom . Och nu blev bilden röd sen slockna allt ej signal.

Bytte dator och nu är problemen bortblåsta. :)

Skulle prövat annan signal källa från början. Man litar flr mkt på datorer

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-02-08 22:17

när jag skrev med mobilen så verkar den hoppat upp och börjat skriva sönder i redan skriven text :evil:

men som sagt jag har nu en dator med fräsh hdmi och det funkar kanon.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-02-08 23:27

:-) det var roligt att hoppa in i tråden och se alla glada fallera (tjo fallerej).
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-09 00:23

Grattis Johannes! Skumt att problem i hdmi kan orsaka ett sådant fenomen, hade jag inte trott. Nu slipper grannarna höra mystiska dova toner :)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-02-09 10:54

Hehe Jajemän. Känns kul igen. Skall bära tebax subbarna så dom ligger på rad under tv n igen och justera in allt.

sen lyssna och må bra :wink:

tack för att ni funnits där och gett tips m.m

man har inte känts sej ensam.

Mkt skumt att datorns hdmi kan ge göra såhär igentligen.
Nu får man vara vaksam på grejerna

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-10 09:13

Grattis! Skönt att det löste sig för dig!
Häpp!

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-03-02 13:19

har tyvärr upptäckt att problemet uppkommer med den nya datorn oxå. ibland men inte alls lika ofta.

men jag har kommit runt det eftersom det försvinner helt och alltid när jag trycker in pure direct på yamahan det förklarar oxå varför mina stativare alltid låtit bra eftersom när jag testat sinus toner alltid har kört i pure direct för att få dom gå fullregister.

så problemet finns i yamahan men hdmi n har nåt som ställer till det.

så nu går mina diy stativare med seas L18 och scanspeak d2905 fullregister och sen tar subbarna vid där stativarna inte orkar.
tyvärr går ju L18 ganska djupt men jag har försökt att hitta en delningsfrekvens som låter bra på subbarna där det intregerar bra.
men L18 får ju kämpa hårt nu :(

så felet var inte självklart tyvärr. men det är försvinner med pure direct iaf. så hemmabio recivern ligger på topplistan av misstänkt tätt följd av hdmi port

Användarvisningsbild
CSMM

Inläggav CSMM » 2014-03-02 14:43

Men du delar väl i en minidsp om jag inte missminner mig?

Då matar du ju den med "pure-direct signal" så är problemet löst?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-03-02 22:10

ja så har jag oxå kört men hade dessa problem ändå? skall kolla igenom tråden igen så att jag minns rätt. men rätt säker på detta.

nu drivs stativarna av hemmabio recivern direkt. förut hade jag minidsp och slutsteg till dom. men då har ju detta problem uppkommit och då har jag ändrat och ändrat . :cry:

fattar ingenting.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-03-05 21:39

ja detta är så skämmit så att jag fundera på att inte skriva detta :( :roll:

men det finns en knapp som heter ENHANCER på yamaha kontrollen. :roll: :wink:

iaf råka koppla ur den när jag körde sinustoner när jag skulle pröva mellan pure direct och straight tydligen så förstör den djupbas toner sinus

fattar inte varför den knappen har varit intryckt överhuvedtaget . men det är mer än jag som använder hemmabio anläggningen .

så nu hoppas jag att problemet är hittat 8)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-05 22:21

Haha men jösses så dumt det kan bli. Denna är alltså aktiv trots att du har pure direct på? Det är ju genialt korkat imo.

Ja grattis iaf då till att problemet är löst :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-03-05 23:14

Lurigt med hemmabiorecievrar och alla dessa inställningar som är aktiva när de inte ska vara det.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-03-05 23:56

Ja, de är bara skit till annat än film. 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-03-06 01:53

ENHANCED kopplas ur vid PURE DIRECT eller STRAIGHT.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-03-06 18:43

vid pure direct är den inte inkopplad men med vid straigt kan den vara det det.

skit mysko. men detta föklarar en hel del men inte allt.

Jag kör minidsp från front utgångarna sen till ta 2400mx vidare till isobarik subbarna

då lät det bra om man tryckte in pure dircet. men kassa med straight lät det kasst samt överiga dsp lägen.

allt är så rörigt så jag orkar inte sätta in i det nu. ska läsa igenom tråden och försöka hitta en röd tråd.

men nu vet jag iaf att enhacer knappen är en bov i dramat.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-06 19:55

Du kanske svarat på detta tidigare, men varför inte bara köra pure direct alltid?

Det gör jag på min Marantz iaf; jag vill inte riskera att några konstiga effekter förstör mitt ljud.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-03-08 09:08

Kul att det löst sig. Kan nog inte hålla mig från att skriva;
Vad var det jag sa 8)

Återgå till Teknikforum