Receiver löser ut på infra-bas. Problemet löst!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Receiver löser ut på infra-bas. Problemet löst!

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-31 13:12

Edit: lösningen på mitt problem finns långt ner på sidan två i tråden. Ett tips som kanske kan vara till hjälp för den med liknande bekymmer :) .

Det händer ibland att min Marantz SR5003 löser ut på någon intern skyddskrets vid biotittande. Tidigare har jag trott att det berott på överhettning och jag har lagt frysklampar på ovansidan och öppnat ett fönster för lite extra ventilation.

Igår gjorde jag dock en ny erfarenhet. Tittade på Olympus has fallen; ett terroristdrama i Vita Huset. Spelade inte på särskilt stark ljudvolym. Ca 25 minuter in i filmen löser receivern ut och blinkar i standby-läge. Fram med frysklampar och öppna fönstret. Startar om filmen, snabbspolar fram till strax före stoppsekvensen. Så händer det igen på exakt samma ställe 8O ; en scenväxling som visar ett typ B52 som drar in över Washington på låg höjd. Man hinner knappt se planet förrän receivern tvärnitar. Misstänker infrabas i denna scen.

Det märkliga är att jag inte använder frontkanalernas slutsteg i receivern - allt går via extern DSP och separata slutsteg. Jag kör med FRONT LARGE och NO SUBWOOFER. Delning till subbarna sker sedan i DSP:n. Kan det vara så att receivern löser ut på infrabas genom frontkanalernas försteg, trots att jag inte har några högtalare anslutna? Ser nu att jag har FRONT SPEAKER A aktiva - det går visst att ställa dem i FRONT SPEAKER OFF och fortfarande få ut lågnivåsignalen. Kan det vara detta som spökar? Jag tänker även testa att ställa om till FRONT SMALL och tappa till subbarna via LFE-utgången. Kan det bli någon skillnad?

Tacksam för input - någon som vet hur burken beter sig i de olika lägena? Och hur kan man avgöra om det finns infra-bas på ljudspåret i filmen?
Senast redigerad av Kalejdokom 2014-06-03 13:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Receiver löser ut på infra-bas

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-31 13:30

Detta är ett känt problem på Marantz- och Denonreceivers och har diskuterats i flertalet trådar på faktiskt. Vid för låga frekvenser så stänger förstärkaren av sig. Detta trots att receivern endast används som försteg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-31 13:32

Ok, men gäller det oavsett hur man konfigurerar LARGE/SMALL, SPEAKER A/B/OFF och hur man ställer in BASS MANAGEMENT?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-31 13:36

Kalejdokom skrev:Ok, men gäller det oavsett hur man konfigurerar LARGE/SMALL, SPEAKER A/B/OFF och hur man ställer in BASS MANAGEMENT?

Det kan jag inte säga säkert, men i inga av de trådar jag sett har någon hittat en lösning så vitt jag vet. Olika förstärkare har dessutom olika tillgängliga inställningar. Enklast är nog om du prövar själv.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-31 14:06

Så får det bli - så att vi får veta om/hur inställningarna påverkar - eller om det blir till att klicka på köp-knappen på någon lämplig sajt framöver :) .

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-31 14:14

Kalejdokom skrev:Så får det bli - så att vi får veta om/hur inställningarna påverkar - eller om det blir till att klicka på köp-knappen på någon lämplig sajt framöver :) .

Gör så. På min egen Marantz hittade jag ingen lösning tyvärr. Lycka till med din :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-05-31 18:56

AndreasArvidsson skrev:Detta är ett känt problem på Marantz- och Denonreceivers och har diskuterats i flertalet trådar på faktiskt. Vid för låga frekvenser så stänger förstärkaren av sig. Detta trots att receivern endast används som försteg.

Detta kan inte vara ett generellt problem för Marantz. Jag använder Marantz 1604 både vid musik (Spotify) och bio och har aldrig råkat ut för det. Kör det som försteg och har spelat musik med infra på mycket hög volym. Jag kör med setup:en "Large" på fronterna där pi60s och bs60 är kopplat på separat slutsteg.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-31 19:09

Callisto skrev:
AndreasArvidsson skrev:Detta är ett känt problem på Marantz- och Denonreceivers och har diskuterats i flertalet trådar på faktiskt. Vid för låga frekvenser så stänger förstärkaren av sig. Detta trots att receivern endast används som försteg.

Detta kan inte vara ett generellt problem för Marantz. Jag använder Marantz 1604 både vid musik (Spotify) och bio och har aldrig råkat ut för det. Kör det som försteg och har spelat musik med infra på mycket hög volym. Jag kör med setup:en "Large" på fronterna där pi60s och bs60 är kopplat på separat slutsteg.

Om det är så på alla modeller vet jag ej, men vi är flertalet personer här på faktiskt som har detta problem.
Testa how to train your dragon. Scenen på slutet där den stora draken crashar. Kan du spela den på 0db?
Den scenen är för övrigt enda fallet där min egna receiver sagt ifrån, med undantag från sinuskurvor i infraområdet.

Observera att vi nu inte diskutera lite infra i musik utan mycket låga frekvenser med hög nivå. I HTTYD så är det information ner mot 1Hz.

Vill du verkligen vara säker på att din egna enhet inte lider av detta så spela en 1Hz sinus på max volym och testa själv. Mitt tips är att du har slutsteget avstäng under tiden ;)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-05-31 20:11

AndreasArvidsson skrev:
Callisto skrev:

Om det är så på alla modeller vet jag ej, men vi är flertalet personer här på faktiskt som har detta problem.
Testa how to train your dragon. Scenen på slutet där den stora draken crashar. Kan du spela den på 0db?
Den scenen är för övrigt enda fallet där min egna receiver sagt ifrån, med undantag från sinuskurvor i infraområdet.

Observera att vi nu inte diskutera lite infra i musik utan mycket låga frekvenser med hög nivå. I HTTYD så är det information ner mot 1Hz.

Vill du verkligen vara säker på att din egna enhet inte lider av detta så spela en 1Hz sinus på max volym och testa själv. Mitt tips är att du har slutsteget avstäng under tiden ;)

How to train your dragon tillhör nog inte kategorin filmer jag brukar titta på. Fick uppfattningen att det är en barnfilm men kanske såg fel. Har du andra förslag på filmer med mycket infra.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-05-31 20:22

För mig inträffade fenomenet när jag spelade Mike Oldfields nyutgåva av Tubular Bells, den från 2003.
När låten "Russian" övergår i låten "Finale" stängde min Avr3806 av sig vid flertalet tillfällen. Ska nämnas att det var på hög volym, det inträffade.
Jag använde vid tillfället Denon receivern som 6-kanaligt försteg (till tvåkanalsåtergivning) och 4 av de inbyggda stegen för att driva diskanter.
Så jag tror absolut att bekymmret ligger i försteget.
Senast redigerad av NADifierad 2014-05-31 20:25, redigerad totalt 1 gång.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-31 20:24

Minns en forumtråd där man frågade om det gick att spela Bela Fleck and the Flecktones "Flight of the Cosmic Hippo" på normal nivå. Provade den då via Spotify och vill minnas att den också fick min receiver att lösa ut. Har inte tid att testa just nu, men måste verkligen gå till botten med detta!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-31 21:41

Callisto skrev:How to train your dragon tillhör nog inte kategorin filmer jag brukar titta på. Fick uppfattningen att det är en barnfilm men kanske såg fel. Har du andra förslag på filmer med mycket infra.

Familjefilm skulle jag säga. Jag personligen tycker den är bra, men kanske ingen jag skulle se var dag direkt.

Andra filmer med mycket bas finns det ju, men ingen annan som jag kan få min receiver att slå av på. Vad jag vet om iaf.

Du kan ju alltid testa med en sinus som sagt om du vill veta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-05-31 22:42

Callisto skrev:How to train your dragon tillhör nog inte kategorin filmer jag brukar titta på. Fick uppfattningen att det är en barnfilm men kanske såg fel. Har du andra förslag på filmer med mycket infra.

Vid 0dB (=ref) så är det ingen barnfilm, då är den ett testspår för ljudnördar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-05-31 23:13

"Olympus has fallen" är en av filmerna infrabasdårarna på AVS-forum brukar ha som referens, en annan är Världarnas krig, sekvensen där podarna börjar kravla sig upp ur gatan.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-05-31 23:49

Det här måste väl vara någon slags likspänningsdetektering som slår slint.

Om det är något som händer i de digitala förstegsdelarna så är det nog svårt att göra något åt det, utöver att sätta högpassfilter på analoga insignaler.

Om det däremot är något som händer analogt i slutsteget så måste det väl gå att montera in högpassfilter inne i förstärkren mellan för- och slutsteg. Det borde gå bra utan att påverka ljudkvaliteten både för den som endast använder stärkaren som försteg och borde till och med vara en fördel för den som endast driver diskanter med stärkaren.

I mitt tycke är det en svaghet att hemmabiostärkare så ofta har utgångar från försteget men inte direktingångar till slutsteget. Hade sådana funnits så hade en enkel väl vald seriekondensator mellan förstegets utgång och slutstegets ingång löst problemet, eller för den som inte använder slutsteget alls så hade allra enklast varit att bara stoppa in en kortslutningsplugg i ingången. Nu finns ingen sådan ingång, så man blir väl tvungen att modda stärkarna.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2014-06-01 00:29

Testa även Ratatouille när tanten skjuter med hagelbössan (skott nummer fyra el fe,), då stänger min receiver (Marantz 5005) av vid cirkus -05dB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-01 09:22

Tack för all input och info om filmer! Löder gör jag gärna, men inte inne i receivern... Håller på att rigga om huset/altanen för studentfirande nästa vecka, men så snart allt återgått till vardag ska jag testa vidare och försöka dra lite slutsatser.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-06-01 09:56

Bästa lösningen är nog högtalare med 10 dB högre känslighet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-01 10:05

För tips på fler filmer med mycket bas så rekommenderar jag denna tråd:
viewtopic.php?f=18&t=37467

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-06-01 10:06

AndreasArvidsson skrev:Om det är så på alla modeller vet jag ej, men vi är flertalet personer här på faktiskt som har detta problem.

Har exakt samma erfarenhet med Denon 3312. Inbyggda slutstegen driver endast surroundhögtalarna så min slutsats är att "problemet" ligger i förstegsdelen. Olympus has fallen funkar utan problem här, likaså fullt utstyrda 10Hz-sinus (har inte testat lägre).
Följer tråden med intresse, hade ju varit trevligt om det här går att "bota" med hjälp av receiverns inställningar.

Frågan är kanske om vi basnördar borde ha andra grejor, gemene man ska nog vara tacksamma att anläggningen stänger ner när det kommer en 3Hz-signal på full nivå 8)
.....

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-06-01 10:28

Jag HADE dessa problem med min 5007:a, innan jag hängde på steget så hade jag testat att köra bryggatläge i förstärkaren, då förstärkaren la ner så gick jag igenom inställningarna och hittade detta,tog bort bryggninge och efter det så har det inte hänt igen.
Tycker ju inte att det skall ha någon betydelse men det verkar det visst ha.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-01 13:14

AndersD skrev:Frågan är kanske om vi basnördar borde ha andra grejor, gemene man ska nog vara tacksamma att anläggningen stänger ner när det kommer en 3Hz-signal på full nivå 8)

Om vi hade haft lite mer gain i slutstegen så hade nivån i försteget varit lägre, så då hade det klarat sig. Skall vi börja pusha för en ny standard med 6dB mer gain än THX i slutstegen? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-01 18:04

Det kan ju bli problem med nivåkalibreringen om man har för stor spridning av gain/känslighet i olika signalvägar och (interna/externa) komponenter. Om man t.ex. kör center och surrar via receiverns interna slutsteg och frontar/subbar via externa filter och slutsteg. För mig är det lätt att öka extern gain till frontarnas slutsteg men jag tror inte att det löser problemet. Jag sänkte volymen något, men receivern löste ut ändå (på exakt samma ställe i filmen).

Men som sagt, jag pausar gärna tråden en dryg vecka så tar vi nya tag efter studentfirande.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-06-01 18:55

AndersD skrev:Har exakt samma erfarenhet med Denon 3312. Inbyggda slutstegen driver endast surroundhögtalarna så min slutsats är att "problemet" ligger i förstegsdelen.

Är slutstegen igång men utan anslutna högtalare, eller är de helt avstängda?

Om de är igång men utan att driva högtalare så lär ett för känsligt likströmsskydd lösa ut.

Gissningsvis så fungerar moderna stärkare så att olika felavkännare ger signaler till den digitala styrningen i försteget som i sin tur ser till att stänga av olika saker. På så vis kan alltså en feldetektering i slutsteget stänga av även "pre out"-utgångar.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-01 20:23

Min erfarenhet är att om någon skyddskrets löser ut stannar hela förstärkaren (=stängs av helt och hållet). Att bara lågnivåutgångarna skulle "stängas av" låter osannolikt.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-06-01 20:44

MiaM skrev:
AndersD skrev:Har exakt samma erfarenhet med Denon 3312. Inbyggda slutstegen driver endast surroundhögtalarna så min slutsats är att "problemet" ligger i förstegsdelen.

Är slutstegen igång men utan anslutna högtalare, eller är de helt avstängda?

Om de är igång men utan att driva högtalare så lär ett för känsligt likströmsskydd lösa ut.

Gissningsvis så fungerar moderna stärkare så att olika felavkännare ger signaler till den digitala styrningen i försteget som i sin tur ser till att stänga av olika saker. På så vis kan alltså en feldetektering i slutsteget stänga av även "pre out"-utgångar.

Jag visste inte ens att man kunde "stänga av" ett slutsteg så nej, jag har bara oanslutna högtalarterminaler.

Nu kan jag vara ute och cykla men eftersom det fungerar om man sänker nivån misstänker jag att någon typ av strömmätning är involverad (ev i kombination med låg frekvens) och därmed har jag svårt att tro att slutsteget skulle vara orsaken. Det går ju ingen ström genom slutsteget om det inte finns någon last!
.....

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-06-01 20:48

Kalejdokom skrev:Min erfarenhet är att om någon skyddskrets löser ut stannar hela förstärkaren (=stängs av helt och hållet). Att bara lågnivåutgångarna skulle "stängas av" låter osannolikt.

Ja, här stängs det av med besked, dvs hela receivern stoppar!
En rätt brutal upplevelse när man som jag kör både bild och ljud genom receivern. Det blir väldigt tyst och väääldigt mörkt när det händer! 8)
.....

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-06-01 22:41

Läs gärna en gång till, missa helst inte ordet "även".

Det jag skriver är alltså att allt stängs av, till skillnad från att endast slutsteget stängs av.

Jag hävdar fortfarande bestämt att lågfrekvensljuden felaktigt uppfattas som likspänning av en skyddskrets som mäter spänningen ut från slutstegen, och när den varnar för fel så ser "styrningen" till att hela stärkaren stängs av.

Att det fungerar vid lägre volym beror på att då blir spänningen inte så hög att skyddskretsen reagerar.

Den som är sugen på att laborera kan väl göra en egen dvd med infraljudbuller med olika frekvenser (eller spela infraljudbuller på annat sätt). Med en återgivning som är rak ned till likspänning (d.v.s. t.ex. digitalt in i stärkaren) så torde förstärkaren lättare stänga av ju lägre frekvens infrabullret har (och också ju starkare volymen skruvas på).

Från ett schema så kan man antagligen se vilken lågpassfiltrering som sker i likströmsdetekteringen, gissningsvis ett enkelt filter om 6dB/oktav.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-01 23:36

Jag har gjort tester med min Marantz SR5005 och sinustoner. Den slår av sig av kombinationen låg frekvens OCH hög signalnivå. Ju lägre frekvens desto lägre behöver nivån vara för att problemet skall uppstå.

Att det är någon form av likströmsskyddskrets skulle jag med gissa på.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-01 23:58

MiaM skrev:Läs gärna en gång till, missa helst inte ordet "även".

Det jag skriver är alltså att allt stängs av, till skillnad från att endast slutsteget stängs av.

Du skrev att du "gissar" att den "digitala styrningen i försteget" kan stänga av olika saker. I nästa mening att den även kan stänga av pre-out utgångar. För mig låter det inte som att du menar att hela apparaten stängs av. Spelar iofs inte så stor roll. Det intressanta är ju om vi kan konstatera varför det sker och om det går att göra något åt det (utan att behöva byta ut burken).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-02 00:01

AndersD skrev:En rätt brutal upplevelse när man som jag kör både bild och ljud genom receivern. Det blir väldigt tyst och väääldigt mörkt när det händer! 8)

Ja, samma här, fast jag får en stor blue screen (proj utan insignal). Jag slavar alla mina apparater på receiverns spänningsmatning (inte projen dock) så man hör bara ett kort reläklick - sen blir det bara tyst... :cry:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-06-02 08:06

AndreasArvidsson skrev:
Callisto skrev:

Min Onkyo 708 spelar på utan problem. Även i Olympus has fallen och War of the worlds. Även över 0db...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-02 09:16

steveo1234 skrev:Min Onkyo 708 spelar på utan problem. Även i Olympus has fallen och War of the worlds. Även över 0db...

De två kan jag också spela. Är som sagt endast HTTYD jag haft problem med. Det är därför jag fortfarande har kvar min Marantz; en scen i en film som inte går att spela kan jag leva med.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-06-02 09:28

AndreasArvidsson skrev:
steveo1234 skrev:Min Onkyo 708 spelar på utan problem. Även i Olympus has fallen och War of the worlds. Även över 0db...

De två kan jag också spela. Är som sagt endast HTTYD jag haft problem med. Det är därför jag fortfarande har kvar min Marantz; en scen i en film som inte går att spela kan jag leva med.

Den gickbra den med :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-02 09:29

steveo1234 skrev:
AndreasArvidsson skrev:De två kan jag också spela. Är som sagt endast HTTYD jag haft problem med. Det är därför jag fortfarande har kvar min Marantz; en scen i en film som inte går att spela kan jag leva med.

Den gickbra den med :)

Då är det bara att gratulera :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-06-02 09:48

Callisto skrev:

How to train your dragon tillhör nog inte kategorin filmer jag brukar titta på. Fick uppfattningen att det är en barnfilm men kanske såg fel. Har du andra förslag på filmer med mycket infra.

Tycker att du ska titta på den. Det är en riktigt mysig film. :)

Scenen i Skyfall, när tåget kraschar ner genom taket, är den scenen som har fått min basrigg att bottna hårdast i alla fall. Då blev det nästan brunt i fillingarna. :D
Vet dock inte om det är några enorma mängder infra. Men kul är den! :D

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-06-02 09:51

Min Denon avr3313 har inte protesterat mot något alls. Rekommenderas.

@Baker: Skyfall... Tur att vår soffa är brun. Trodde lägenheten skulle ramla ned ett par våningar. Inget är i närheten. Httyd är en avundsjuk fjärt i jämförelse.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-02 09:54

Komorok skrev:Min Denon avr3313 har inte protesterat mot något alls. Rekommenderas.

@Baker: Skyfall... Tur att vår soffa är brun. Trodde lägenheten skulle ramla ned ett par våningar. Inget är i närheten. Httyd är en avundsjuk fjärt i jämförelse.

HTTYD har inte mycket bas. Den har ett tämligen dåligt gjort ljudspår med en massa skäp nere i 1-3Hz regionen i en enda scen. Inte mycket till hörbar bas där. Det är inte mycket bas i någon annan scen heller i resten av filmen.

Så vill man höra/uppleva bas så testa något annat. Vill du kolla om din förstärkare tycker om signaler ner mot DC så funger HTTYD bra.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-06-02 10:55

Vill man testa skön bas, så tycker jag att Skidouchen i Kung Fu Panda är en höjdare. Vill man kolla receiverns infraproblem så finns det en Spotify-spellista med mycket Infragodis: Best of <20Hz.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-02 10:56

Komorok skrev:Vill man testa skön bas, så tycker jag att Skidouchen i Kung Fu Panda är en höjdare. Vill man kolla receiverns infraproblem så finns det en Spotify-spellista med mycket Infragodis: Best of <20Hz.

Skidouchen är bra. Min personliga favorit för skön inframassage är .50 cal scenen från hurt locker.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2014-06-02 13:16

Har aldrig lyckats få min Denon 4310 att stänga ner, inte ens när jag provocerade den med Ratatouille för att se om den ville släcka ner. Vore kul att veta specifikt vilka modeller som är extra känsliga.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-06-02 13:35

Min Marantz SR5005 har stora problem med How to train your dragon.

Den stänger av sig. Jag vill minnas att det sker oavsett volympådrag, och oavsett om man använder de inbyggda slutstegen eller inte.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-02 13:41

Johan_Lindroos skrev:Min Marantz SR5005 har stora problem med How to train your dragon.

Den stänger av sig. Jag vill minnas att det sker oavsett volympådrag, och oavsett om man använder de inbyggda slutstegen eller inte.

Min klarar av den om jag sänker en hel del. Kommer inte ihåg just nu med tror jag måste ner närmare -20dB för att den skall gå genom. Inga högtalare kopplade utan används bara som försteg.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-06-02 15:39

Komorok skrev:Min Denon avr3313 har inte protesterat mot något alls. Rekommenderas.

Jaha jag får väl titta på den filmen snart då, frugan är allergisk mot den typen av rullar men jag får väl göra slag i saken själv då :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-06-02 15:41

-Palle- skrev:Har aldrig lyckats få min Denon 4310 att stänga ner, inte ens när jag provocerade den med Ratatouille för att se om den ville släcka ner. Vore kul att veta specifikt vilka modeller som är extra känsliga.

Fast det är väl ingen superinfra i den?
Bejz yesboxsirman, men vröldjupt äre väl inte?

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2014-06-02 15:51

Denon AVR-2809 stänger av sig på +2 eller om det var på +4 (det var iaf. 2 mer än vad Adzers förstärkare klarade av (mycket viktig notis)) utan högtalare inkopplade på How to train your dragon.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2014-06-02 15:53

NiklasF skrev:
-Palle- skrev:Har aldrig lyckats få min Denon 4310 att stänga ner, inte ens när jag provocerade den med Ratatouille för att se om den ville släcka ner. Vore kul att veta specifikt vilka modeller som är extra känsliga.

Fast det är väl ingen superinfra i den?
Bejz yesboxsirman, men vröldjupt äre väl inte?

Nej ingen superinfra kanske, men den där draktränaren måste provas hemma! :mrgreen:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-02 16:03

Empa skrev:Denon AVR-2809 stänger av sig på +2 eller om det var på +4 (det var iaf. 2 mer än vad Adzers förstärkare klarade av (mycket viktig notis)) utan högtalare inkopplade på How to train your dragon.

Behöver ni verkligen så mycket? Har själv svårt att tro att jag skulle orka med en hel film högre än -10.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-02 16:11

Nattlorden skrev:
Empa skrev:Denon AVR-2809 stänger av sig på +2 eller om det var på +4 (det var iaf. 2 mer än vad Adzers förstärkare klarade av (mycket viktig notis)) utan högtalare inkopplade på How to train your dragon.

Behöver ni verkligen så mycket? Har själv svårt att tro att jag skulle orka med en hel film högre än -10.

Nej jag har nog aldrig sett en hel film starkare än - 10dB.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2014-06-02 16:15

Nattlorden skrev:Behöver ni verkligen så mycket? Har själv svårt att tro att jag skulle orka med en hel film högre än -10.

Nej, men frågan kom upp så jag tänkte att jag svarar på den.

Behöver du 8st NHT basar till 2-kanalslyssning?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-02 16:23

Empa skrev:Behöver du 8st NHT basar till 2-kanalslyssning?

Dem eller motsvarande, ja. ( Men inte beroende på teoretisk maxoutput. ) Hade gärna kunnat flytta några liter ytterligare med ännu lägre dist och fler strålningspunkter...

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-06-02 16:50

Nattlorden skrev:

Dem eller motsvarande, ja. ( Men inte beroende på teoretisk maxoutput. ) Hade gärna kunnat flytta några liter ytterligare med ännu lägre dist och fler strålningspunkter...

Vanligt misstag det där. Folk tror det blir mer bas ju fler basar man har. Det handlar om att dela på "all bas" och ju mindre varje enskild bas måste leverera, desto mer linjär rörelse och mindre distorsion. På köpet får man ju även större maxnivå som inte heller är helt fel :P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-02 16:56

Callisto skrev:
Nattlorden skrev:

Vanligt misstag det där. Folk tror det blir mer bas ju fler basar man har. Det handlar om att dela på "all bas" och ju mindre varje enskild bas måste leverera, desto mer linjär rörelse och mindre distorsion. På köpet får man ju även större maxnivå som inte heller är helt fel :P

Fast existerande nivå räcker nog till att både skapa radiatorläckage och riva ned innertaket. För att inte tala om toalettdörren, vilken det fortfarande pratas om efter förra Feelgood-träffen. :mrgreen:

De nivåerna har jag dock inte själv spelat på de två åren sedan dess... Om frugan gjort det när jag varit hemifrån vågar jag dock inte sia om.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-06-02 18:44

Har också det här problemet med min Denon 2808 och The incredible hulk. Ca 1:33 in i filmen och Hulken blir kastad av the abomination och gräver upp asfalten med sin kropp :). Har för mig jag hade volymen någon stans under eller lika med -6db. Har inte forskat vidare på det faktiskt, skall göra det men ser oftast inte film högre än -8db, men det är inte så ofta. Det brukar mer bli -10 - -12db.

Min tråd i ämnet:
viewtopic.php?f=9&t=58348
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-06-02 19:28

AndreasArvidsson skrev:
Komorok skrev:Vill man testa skön bas, så tycker jag att Skidouchen i Kung Fu Panda är en höjdare. Vill man kolla receiverns infraproblem så finns det en Spotify-spellista med mycket Infragodis: Best of <20Hz.

Skidouchen är bra. Min personliga favorit för skön inframassage är .50 cal scenen från hurt locker.

Den är skön! :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=kC_nO4bEvG8

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-06-03 09:20

bakerman22 skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Den är skön! :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=kC_nO4bEvG8

Den har jag som standard demo för tvivlare som inte tror att infra är "hörbart". Sätter volymen på 0 och basarna på +10 och sen fnissar jag lite när folk får panik över "det där som inte går att höra" :)

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-03 12:17

Nattlorden skrev:

Samma här, ligger sällan över -20 här på min 2808 vid filmtittande. I sällsynta fall kommer jag upp på -18db. Men mer än så och det blir jobbigt att lyssna på dialogen.
(Vid musikspelande kan jag komma upp till runt -5 ibland, vid låga inspelningsnivåer, annars runt -10 som mest)
Men mitt rum är bara fem meter djupt och fyra meter brett...

Och kanske det är anledningen till att förstärkaren aldrig har slagit av här. (Inte ens när jag testat stordrakskraschscenen i How to train your dragon.)
__
/ony

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Receiver löser ut på infra-bas. Problemet löst!

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-03 13:01

Ok, jag fick några timmar "över", ensam hemma. Kunde inte hålla mig från att testa mina teorier. Och det ser ut som att jag löst problemet (hos mig i alla fall, det kanske inte funkar lika på alla modeller).

Att välja FRONT SPEAKER OFF (istället för A eller B) funkade inte för då tystnade även sido- och bakkanalerna.

Däremot hade jag framgång genom att välja FRONT SPEAKER SMALL och istället tappa ut basen till subbarna via LFE-utgången. Jag kör med 120Hz delning i receivern p.g.a. små bakhögtalare, som inte gillar att drivas under 100Hz (har tyvärr inte möjlighet att välja olika delning för de olika kanalerna på min modell). Jag fick till en bra setup genom att använda min DCX fullt ut. Nu kör jag alltså FRONT L/R in på två ingångar i DCX:en (precis som tidigare). Sen kopplar jag LFE-signalen till ingång 3 på DCX:en. På så vis har jag fortfarande full koll på all Base Management, med separata utgångar till front-subbarna respektive bak-subbarna.

Och det bästa med detta är att jag inte lyckats lösa ut receivern igen! Jag har kört hela första halvtimman på "Olympus has fallen" flera gånger nu med volymen på 0dB! Jag skulle aldrig stå ut med att se/höra en hel film med den ljudvolymen! Men tidigare löste alltså receivern ut vid ca -20dB nivå på exakt ett och samma ställe i filmen. Jag slipper sålunda byta receiver nu - hurra!

Hoppas detta kanske kan hjälpa någon med liknande problem. Lösningen bestod alltså i att välja FRONT SPEAKER SMALL och SUBWOOFER ON.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-03 13:03

Jag hade en misstanke om att LFE kanalen kanske inte hade samma filtrering som frontkanalerna. Jag har dock inte orkat dra en LFE kabel från min receiver till delningsfiltret så jag har inte testat detta på min egna receiver.
Bra jobbat Kalejdokom :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-06-03 13:05

Bra jobbat där :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-03 13:05

Aha, så kör jag med. Kanske det är därför jag inte har stött på problemet.
Men jag antar det inte funkar att göra så för de som kör med externa delningsfilter (på pre-out) för bas och frontar?
__
/ony

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-06-03 13:07

Tony skrev:
Nattlorden skrev:

Samma här, ligger sällan över -20 här på min 2808 vid filmtittande. I sällsynta fall kommer jag upp på -18db. Men mer än så och det blir jobbigt att lyssna på dialogen.
(Vid musikspelande kan jag komma upp till runt -5 ibland, vid låga inspelningsnivåer, annars runt -10 som mest)
Men mitt rum är bara fem meter djupt och fyra meter brett...

Och kanske det är anledningen till att förstärkaren aldrig har slagit av här. (Inte ens när jag testat stordrakskraschscenen i How to train your dragon.)

Det där upplever jag som en funktion av utrustning och rum. Att lyssna på ref.nivå är inte (ska inte) upplevas som för högt om distorsion hålls i schack och efterklangstiden är rimligt låg. Det kräver dock ganska mycket av både rum och utrustning och är inte helt enkelt att klara.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-03 13:08

Tony skrev:Aha, så kör jag med. Kanske det är därför jag inte har stött på problemet.
Men jag antar det inte funkar att göra så för de som kör med externa delningsfilter (på pre-out) för bas och frontar?

Om du har ett externt delningsfilter så måste detta ha stöd för en .1 signal in. Alla har nog inte detta, men det finns. Mitt Ino filter klarar det tex, men jag har aldrig testat själv.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-03 13:22

För mig funkar det bra med ett Behringer DCX2496 som ju har 3xIN och 6xUT, så jag kan dela topparna aktivt i stereo och köra två separata subbas-kanaler. Jag har ju fyra subbar; två fram och två bak.

Sen det där med -XdB på volymkontrollen är ju förstås beroende av hur man kalibrerat nivåerna på kanalerna, men vi får väl utgå från att det är gjort enligt regelboken, när vi diskuterar nivån :) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-03 13:28

Här är förresten en bra pdf från Dolby, som bl.a. behandlar Bass Management och nivåkalibrering:

http://educypedia.karadimov.info/librar ... Mixing.pdf

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-03 13:30

AndreasArvidsson skrev:
Tony skrev:Aha, så kör jag med. Kanske det är därför jag inte har stött på problemet.

Om du har ett externt delningsfilter så måste detta ha stöd för en .1 signal in. Alla har nog inte detta, men det finns. Mitt Ino filter klarar det tex, men jag har aldrig testat själv.

OK, det visste jag inte. Bra att veta. Men hur funkar det då, om du först delar frontarna i receivern / försteget och sen igen i CR80S? Speciellt om de har olika branthet...
Kan tänka mig att det ger en del oönskade effekter att göra så. (Frekvensberoende nivåskillnader runt delningsfrekvensen (-erna) som den mest uppenbara.)
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-03 13:35

Kalejdokom skrev:Sen det där med -XdB på volymkontrollen är ju förstås beroende av hur man kalibrerat nivåerna på kanalerna, men vi får väl utgå från att det är gjort enligt regelboken, när vi diskuterar nivån :) .

Lite OT, men jag har inte fördjupat mig i ämnet nivåkalibrering speciellt mycket. Jag har bara låtit receivern själv köra en test med kalibrering av nivåerna. Sen har jag gått in och slagit av Audyssey-funktionen och ställt in frontarna till samma avstånd för höger och vänster. Antog att det gett mig rätt referensnivåer. Men kanske inte?
__
/ony

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-03 13:36

Tony skrev:OK, det visste jag inte. Bra att veta. Men hur funkar det då, om du först delar frontarna i receivern / försteget och sen igen i CR80S? Speciellt om de har olika branthet...
Kan tänka mig att det ger en del oönskade effekter att göra så. (Frekvensberoende nivåskillnader runt delningsfrekvensen (-erna) som den mest uppenbara.)

Det blir nog inte så bra. Du bör isf köra frontarna som fullregister(large) och med subwoofer på(on). Så drar du 3st signalkablar mellan receiver och filter, L, R, LFE. LFE och L resp LFE och R slås ihop och delas i filtret för att sedan gå till sub och toppar.

Att dela både i receiver och externt rekommenderar jag inte.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-03 13:44

AndreasArvidsson skrev:
Tony skrev:OK, det visste jag inte. Bra att veta. Men hur funkar det då, om du först delar frontarna i receivern / försteget och sen igen i CR80S? Speciellt om de har olika branthet...

Det blir nog inte så bra. Du bör isf köra frontarna som fullregister(large) och med subwoofer på(on). Så drar du 3st signalkablar mellan receiver och filter, L, R, LFE. LFE och L resp LFE och R slås ihop och delas i filtret för att sedan gå till sub och toppar.

Att dela både i receiver och externt rekommenderar jag inte.

Ja, det var ju just det som var min poäng. Att man inte kan använda sig av lösningen som Kalejdokom (skrev nästan Kalle Kondom där!) hittat, om man kör med externt delningsfilter. :-(
__
/ony

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-06-03 13:45

Kalejdokom skrev:... Lösningen bestod alltså i att välja FRONT SPEAKER SMALL och SUBWOOFER ON.

Det gick alltså inte att köra med Front Large + Sub ON ?

Isåfall slipper man ju inte från det (i receivern) interna högpassfiltret på fronthögtalarna!

edit: Oj vad jag var långsam!
.....

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-03 13:47

Tony skrev:Ja, det var ju just det som var min poäng. Att man inte kan använda sig av lösningen som Kalejdokom (skrev nästan Kalle Kondom där!) hittat, om man kör med externt delningsfilter. :-(

Jag tvivlar starkt på att det ligger mycket infra i frontkanalerna (på film) så att köra frontarna på large tror jag inte är ett problem. Problemet är när du stänger av subben för då får frontkanalerna LFE-kanalens infrabas.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-03 13:54

AndersD skrev:
Kalejdokom skrev:edit: Oj vad jag var långsam!

Det är för att du tänker innan du skriver kanske? Det gör aldrig jag. ;-)
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-03 13:57

AndreasArvidsson skrev:
Tony skrev:Ja, det var ju just det som var min poäng. Att man inte kan använda sig av lösningen som Kalejdokom (skrev nästan Kalle Kondom där!) hittat, om man kör med externt delningsfilter. :-(

Jag tvivlar starkt på att det ligger mycket infra i frontkanalerna (på film) så att köra frontarna på large tror jag inte är ett problem. Problemet är när du stänger av subben för då får frontkanalerna LFE-kanalens infrabas.

Så förstod inte jag det... Och så kör jag ju inte här, där det funkar. Utan jag kör front small och LFE + main på sub.
__
/ony

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-06-03 14:01

AndreasArvidsson skrev:

Har bestämt för mig att Stevo visat mätningar på megainfra i samtliga kanaler på någon nyare rulle, dumt att chansa mao :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-03 14:05

Tony skrev:Så förstod inte jag det... Och så kör jag ju inte här, där det funkar. Utan jag kör front small och LFE + main på sub.

Läs en gång till det jag skrev. Det viktiga (tror jag) är inte är om man kör frontarna som large eller small. Det viktiga är om man har subutgången aktivt eller inte. Du skickar din infra på SW-utgången därför fungerar det. Om du ställer dina frontar på large så får du fortfarande större delen av infra på SW-utgången och det kommer fortfarande fungera.

Det är min spekulation. Inte Kalejdokoms.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-06-03 14:21, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-03 14:07

NiklasF skrev:Har bestämt för mig att Stevo visat mätningar på megainfra i samtliga kanaler på någon nyare rulle, dumt att chansa mao :)

Ja det finns säkert filmer med en del infra i frontkanalerna, men inte lika mycket som LFE och det är ju bara det extremaste fallen som får förstärkarna att slå av. Lagom med infra klarar ju frontkanalerna utan problem.

Jag chansar mycket hellre än att dela i förstärkaren är en sak som är säker.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-03 14:08

Som jag skrev alldeles nyss: Jag tänker inte innan jag skriver. ;-)
Men vi får snällt vänta på Kalejdokoms svar.
__
/ony

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-03 14:50

...och här kommer det! Men hur löd frågan :oops: ?

Ni har förstås rätt i att det inte är FRONT SMALL som är avgörande utan SUBWOOFER ON. Detta har jag dock inte testat ännu, men funkar det så blir det ju bättre kontroll på delningen i det externa filtret. Alltså ytterligare en cliffhanger - kommer det att funka med FRONT LARGE om jag tappar ut LFE-kanalen den "rätta" vägen 8) ?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-03 14:53

AndersD skrev:Det gick alltså inte att köra med Front Large + Sub ON ?

Det vi alltså ännu inte - jag tänkte inte ens tanken - men det skall naturligtvis provas så snart jag får möjlighet.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-03 15:39

Kalejdokom skrev:

Det vi alltså ännu inte - jag tänkte inte ens tanken - men det skall naturligtvis provas så snart jag får möjlighet.

Det tackar vi för!

Jag kan skapa en hel testmatris om du vill? ;- ) (Sitter och skriver teststrategier här just nu mellan mötena, så jag har farten uppe!)
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-03 15:39

Tony skrev:
Kalejdokom skrev:

Det tackar vi för!

Jag kan skapa en hel testmatris om du vill? ;-) (Sitter och skriver teststrategier här just nu mellan mötena, så jag har farten uppe!)
__
/ony

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-06-03 17:33

Kudos!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-06-03 21:06

Okej, är alla NU överens om att min tanke om att en likspänningsskyddskrets som mäter på frontutgångarna är den egentliga boven? :wink:

Det vore intressant att testa detta med någon slags känd provsignal.

Antingen nån färdig provskiva med specade frekvenssvep i olika (kombinationer av) kanaler, eller helt enkelt generera ett ljudspår som spelas upp på lämpligt vis. (Numera är väl alla "hemliga" ljudformat knäckta så att var och en kan skapa filer med önskat innehåll).

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-06-03 22:25

MiaM skrev:Okej, är alla NU överens om att min tanke om att en likspänningsskyddskrets som mäter på frontutgångarna är den egentliga boven? :wink:
...

Alltså, jag förstår hur du menar och jag vill inte jävlas men vad är det som motsäger att det kontrolleras från försteget tycker du?
Det här kan ju kontrolleras i den digitala domänen tillsammans med logik för hur receivern är konfigurerad, eller hur? :wink:
.....

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-06-04 02:11

Visst, det skulle kunna kontrolleras i försteget också, men huvudanledningen till att ett sånthär skydd finns är för att inte paja högtalarna om slutsteget går sönder så att det läcker ut likström. Det torde också vara skälet till varför det inte händer något när basen leds ut på LFE/sub-utgången (som inte är kopplad till något inbyggt slutsteg).

Likspänningsskyddskretsar kom väl i princip strax efteråt förstärkare började ha direktkopplade utgångar. Äldre förstärkare hade utgångskondensatorer och de hindrar givetvis varje form av likspänning från att läcka ut (förutom ifall det blir kortis i en konding förstås).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-18 21:05

Kalejdokom skrev:

Det vet vi alltså ännu inte - jag tänkte inte ens tanken - men det skall naturligtvis provas så snart jag får möjlighet.

Nu har jag provat och det är inga problem att köra Front Large + Sub On. Med andra ord uppstår problemet bara om jag kör LFE-kanalen via Front-högtalarna, så det här är verkligen inget bekymmer längre.

Däremot har jag ägnat mig åt lite intressant forskning genom att ansluta lågnivåutgångarna från min BD-spelare direkt till en DEQ med RTA, som visar signalnivåerna från 20Hz-20kHz i 1/3 okt upplösning. Jag kopplade LFE-kanalen till ena kanalen på DEQ och en av FRONT-kanalerna till den andra. På så vis får jag en bild av hur Front- respektive LFE-spåren ser ut på en BD-skiva. Mycket intressant! Även mycket intressant att jämföra DTS- och DD-spår på de skivor som har båda varianterna. Det kan skilja rätt mycket i dynamik och nivå mellan FRONT/LFE och även mellan DTS/DD på samma skiva! Dessutom intressant att se hur högt i frekvens LFE-spåret går på olika filmer.

Frågan som kvarstår är förstås - vad händer under 20Hz??? Min DEQ går ju inte längre ner. Finns det apparater som kan visa lägre frekvenser, helst ner till DC? Det vore ju superintressant att kunna "analysera" varje film så att man vet vad den innehåller för nivåer på respektive spår. Någon som vet? Eller kan man kanske ansluta signalen till ljudkortet på datorn och använda något program? Tacksam för tips! Observera att det här endast handlar om "line level" signaler. Vi pratar inte om att mäta akustiskt med mikrofon.

PS - för den intresserade så toppar nivån på frontkanalerna på Olympus has fallen exakt -20dB medans LFE-spåret toppar på exakt -10dB. Det verkar ju stämma med uppgiften om att man vill ha 10dB headroom på LFE-spåret för att inte överstyra signalen vid de starkaste ljudeffekterna.

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2014-06-18 22:33

Kollade du detta på front respektive LFE line out på bd spelaren?
Då får du isåfall tänka på att LFE körst 10dB högre än front/övriga kanaler.
Den nivåjusteringen sköts i recievern/gain på basslutstegen då alla digitala kanaler har 0dBFS som max, med skillnaden att på referensnivå skall 0dBFS motsvara 115dB för LFE men 105dB för övriga fullregisterkanaler...

Så toppar LFE spåret ut på -10dB medan frontarna toppar ut på -20dB så har LFE spåret 20dB högre ljudtryck/signalstyrka än frontarna, ifall man använder rätt nivåjustering av LFE.
Så skall du få rätt nivåer bör du nog kolla nivåerna ut ur recievern istället...

EDIT: Så ifall recievern behandlade LFE kanalen rätt när du mixade den till frontarna tidigare med NO SUB alternativet så hade du i den scenen 20dB högre signal ut på frontarna gentemot ifall du hade hade mixat in LFE...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-18 23:04

Ja, det här med nivåhantering i olika delar av signalkedjan är inte helt enkelt. Dock tror jag att DSP'n i BD-spelaren bör justera LFE-signalen +10dB innan den går ut på line-utgångarna så jag tror inte att det blir ytterligare +10dB i receivern. Signalen dit går ju via HDMI utan att först processas i BD-spelaren. Men visst kan man även mäta på lågnivåutgångarna på receivern, men då måste man ju först nollställa all nivåkalibrering som gjorts för att matcha högtalarnas känslighet så att man verkligen bara mäter efter receiverns DSP.

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2014-06-19 00:01

Mjo, det är lite lurigt att mäta, det är nog inte helt självklart hur bd spelaren hanterar det...

Iaf, enligt data-bass skall Olympus Has Fallen ligga på max 112,3dB i basen (kombinerat, LFE+ övriga kanaler indelat).
Alltså väldigt nära 115dB som är max på LFE, men jag tror inte att LFE är utstyrd till -3dBFS utan antagligen lägre och så är det basinfo i övriga kanaler som lyfter upp nivån.
Snubbarna som mäter där gör det på det digitala ljudspåret med korrekta nivåjusteringar och indelning av basinfo från övriga kanaler, så de mätningarna skall stämma bra med vad som finns i filmerna...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-19 01:00

Ja data-bass är bra. För er som inte sett tråden tidigare:
http://data-bass.ipbhost.com/index.php? ... music-etc/

Kollade precis på vad de skriver om How to train your dragon. Den enda filmen som jag haft problem med.
Yes, that graph is correct. The signal asks your speakers to play back a 2Hz tone at 117.8dB at one point.

118dB vid 2Hz kan väl alla system återge :twisted:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-19 08:22

Var inte speciellt många filmer på nedanstående lista som skulle locka mig till filmtittande.... Men jag är varken fan av (som det verkar huvusakligen amerikanska) actionfilmer eller basmangel.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-19 10:35

Kalejdokom skrev:
Kalejdokom skrev:

Det vet vi alltså ännu inte - jag tänkte inte ens tanken - men det skall naturligtvis provas så snart jag får möjlighet.

Nu har jag provat och det är inga problem att köra Front Large + Sub On. Med andra ord uppstår problemet bara om jag kör LFE-kanalen via Front-högtalarna, så det här är verkligen inget bekymmer längre.

Kanonbra jobbat! Tack för infon! The power of Faktiskt.se. :D
(Är extra intresserad eftersom jag just håller på och planerar inför en "utbyggnad" med lite mer utrustning här. Och precis som för dig så är det inga problem här då jag aldrig mixat in LFE i fronthögtalarna nånstans i signalvägen och inte kommer att göra så efter utbyggnad heller.)
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-19 10:41

AndreasArvidsson skrev:Ja data-bass är bra. För er som inte sett tråden tidigare:

Kollade precis på vad de skriver om How to train your dragon. Den enda filmen som jag haft problem med.
Yes, that graph is correct. The signal asks your speakers to play back a 2Hz tone at 117.8dB at one point.

118dB vid 2Hz kan väl alla system återge :twisted:

:mrgreen:
Nej, inte enligt THX normen va? ;-)
Kanske ett bra exempel på nyttan med ett HP filter som tar bort de toner högtalarsystemet inte klarar? (Men i ditt fall så hjälper det väl inte då det är i förstegsdelen det slår av. Du behöver en avancerad hårdvaruuppgradering: En till signalkabel. 8) )
__
/ony

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-19 11:12

Tony skrev: :mrgreen:
Nej, inte enligt THX normen va? ;-)
Kanske ett bra exempel på nyttan med ett HP filter som tar bort de toner högtalarsystemet inte klarar? (Men i ditt fall så hjälper det väl inte då det är i förstegsdelen det slår av. Du behöver en avancerad hårdvaruuppgradering: En till signalkabel. 8) )

Precis. Det är snarare väldigt få system som klarar av det.

Jupp hos mig så är det försteget som säger från så ett HP på basarna hade inte hjälpt där. Det är dock en bra lösning för folk med mindre(läs normal) baskapacitet för att skydda högtalarna.
Hehe ja den där extra signalkabeln hade löst det för mig, men då jag aldrig ser på film på ref och det endast är en film som har detta extrema problem så fortsätter jag köra så som det är nu.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-19 11:27

AndreasArvidsson skrev:
Precis. Det är snarare väldigt få system som klarar av det.

Jupp hos mig så är det försteget som säger från så ett HP på basarna hade inte hjälpt där. Det är dock en bra lösning för folk med mindre(läs normal) baskapacitet för att skydda högtalarna.
Hehe ja den där extra signalkabeln hade löst det för mig, men då jag aldrig ser på film på ref och det endast är en film som har detta extrema problem så fortsätter jag köra så som det är nu.

Ja det är nog väldigt få system även här på Faktiskt som klarar det. (Även om några kanske _påstår_ sig klara det... ;) )
Och jag håller med, den skyddskretsen "makes sense" som vi säger här. Att mata in 2 Hz på full nivå in i fronthögtalare (oavsett modell och kapacitet) är nog inte en bra ide. Att du har ett externt delningsfilter vet ju inte förstärkaren om.
Så för dig kan vi kategorisera det här som ett icke-problem av i-landskaraktär? ;)
Och för mig i skrivande stund ett icke existerande framtidsproblem av i-landskaraktär. Eller en designmedvetenhet. (Lite som putsen i taket i vardagsrummet. Den kommer att bli den största begränsande faktorn när det gäller hur högt jag kan spela.)
__
/ony

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-19 11:31

Tony skrev:(Lite som putsen i taket i vardagsrummet. Den kommer att bli den största begränsande faktorn när det gäller hur högt jag kan spela.)

Konstaterade liknande under min Feelgood-träff på lite Krumelur... det är hur kåken vrider och vänder sig i smärtor... trappräckets skakande etc som sätter gränsen - inte vad stereon klarar av. :mrgreen:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-19 11:37

Tony skrev:Ja det är nog väldigt få system även här på Faktiskt som klarar det. (Även om några kanske _påstår_ sig klara det... ;) )
Och jag håller med, den skyddskretsen "makes sense" som vi säger här. Att mata in 2 Hz på full nivå in i fronthögtalare (oavsett modell och kapacitet) är nog inte en bra ide. Att du har ett externt delningsfilter vet ju inte förstärkaren om.
Så för dig kan vi kategorisera det här som ett icke-problem av i-landskaraktär? ;)
Och för mig i skrivande stund ett icke existerande framtidsproblem av i-landskaraktär. Eller en designmedvetenhet. (Lite som putsen i taket i vardagsrummet. Den kommer att bli den största begränsande faktorn när det gäller hur högt jag kan spela.)

Ja även här så är det nog personer som man kan räkna på fingrarna som har den kapaciteten.

Precis skyddet finns ju där av en anledning. För 99,9% av befolkningen så är den nog bara av godo. Jag skulle dock hellre sett en lösning där man faktiskt kan lägga ett ställbart HP på signalen istället för att stänga av förstärkaren, men nu är det som det är.

Ja för mig är det ett teoretiskt problem, men inte ett praktiskt.

Haha att spela så putsen ramlar från taket har jag faktiskt gjort hemma(inte nuvarande boende dock). Ett trumset och min ENGL-halvstack gjorde jobbet. En kompis fick en stor "kaka" i huvudet :D

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-19 11:44

Nattlorden skrev:Konstaterade liknande under min Feelgood-träff på lite Krumelur... det är hur kåken vrider och vänder sig i smärtor... trappräckets skakande etc som sätter gränsen - inte vad stereon klarar av. :mrgreen:

Ja, den finns alltid en svagaste länk hur mycket man än försöker. Det är lite kul när det inte är ljudanläggningen. :)
Fast du håller ju på att lösa det problemet med ditt bygge. Här får jag bara acceptera att engelska tegelhus inte är så starka som svenska trähus. Lite kul tankeexperiment egentligen... Man (jag iallafall) tänker sig ju att trähus inte håller lika länge som ett av tegel eller står sig lika bra i naturkatastrofer. Men halveringstiden för murbruk är väl inte alls lika lång som för trä. Det finns väl trähus som är tusen år gamla. Och vibrationshållfastheten är bättre för trä, tack vara ett det är lite elastiskt. Ett litet jordskalv och tegelhusen rasar sönder, medans trähusen bara ruskar lite på sig...
__
/ony

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-19 11:49

Jag har fyra XLS-10 (snart med slavbas i alla) och är mycket nöjd med basprestandan. Jag har branta HP-filter på 25Hz för att inte basarna skall hoppa omkring i vardagsrummet. Jag har aldrig hört ett bassystem med infrakapacitet, men tror inte att det är något jag saknar :) .

Just nu planerar jag för lite uppgradering och ommöblering i min setup (se separata byggtrådar) så det lär dröja över sommaren innan det är dags att kalibrera systemet igen, men då kanske jag väcker liv i denna eller en ny tråd.

Önskar alla en skön midsommar!

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-19 14:56

AndreasArvidsson skrev:Haha att spela så putsen ramlar från taket har jag faktiskt gjort hemma(inte nuvarande boende dock). Ett trumset och min ENGL-halvstack gjorde jobbet. En kompis fick en stor "kaka" i huvudet :D

Underbart! Snacka om "ljudeffekter". Men jag vill nog helst undvika det här hemma. Har nog med spänning i livet utan det. 8O
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-19 15:14

Kalejdokom skrev:Jag har fyra XLS-10 (snart med slavbas i alla) och är mycket nöjd med basprestandan. Jag har branta HP-filter på 25Hz för att inte basarna skall hoppa omkring i vardagsrummet. Jag har aldrig hört ett bassystem med infrakapacitet, men tror inte att det är något jag saknar :) .

Just nu planerar jag för lite uppgradering och ommöblering i min setup (se separata byggtrådar) så det lär dröja över sommaren innan det är dags att kalibrera systemet igen, men då kanske jag väcker liv i denna eller en ny tråd.

Önskar alla en skön midsommar!

Tack detsamma!
__
/ony

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-06-19 19:58

Kalejdokom skrev:Jag har aldrig hört ett bassystem med infrakapacitet, men tror inte att det är något jag saknar :) .

Jag kan räkna upp massor av saker som jag inte upplevt som jag inte saknar. Det är ju dock ganska svårt att avfärda t.ex fallskärmshoppning innan jag ens testat det.
Jag tycker att det verkar otäckt som fan, men det skulle kanske ge mej världens kick så jag blev biten för livet. :wink:

25 Hz är ju liksom....midbas... :D :wink:

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-06-19 20:14

Hoppning är ju bara skojj! :-)
\\Sky

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-19 20:55

Jag har på äldre dar börjat med orientering. Det var inget jag visste att jag saknade tidigare i livet, men nu har jag svårt att låta bli :) . Fast det är ju inte så särskilt extremt :oops: .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-19 21:05

bakerman22 skrev:
Kalejdokom skrev:Jag har aldrig hört ett bassystem med infrakapacitet, men tror inte att det är något jag saknar :) .

Jag kan räkna upp massor av saker som jag inte upplevt som jag inte saknar.

Precis... Jag saknade inte mer bas när jag bara körde piP på "låg normalvolym"... Sen hörde man bra bas och att det faktiskt gick att spela riktigt högt med bibehållen kvalité.... Sen räckte det inte längre....

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-06-19 21:58

Kalejdokom skrev:Jag har på äldre dar börjat med orientering. Det var inget jag visste att jag saknade tidigare i livet, men nu har jag svårt att låta bli :) . Fast det är ju inte så särskilt extremt :oops: .

Det samma gäller kanske för infra. :wink:
Jag bor i Motala. Vet inte var du bor, men om du har vägarna förbi så får du gärna komma hit och lyssna lite.
Jag har väl kanske inte dom värsta grejerna i stan, men lite infra finns det allt. :wink:

EDIT: Inte helt omöjligt att jag har dom värsta grejerna i den här stan förresten. :D
Fast i förhållande till vad extrema har så har jag...inget... :D
Senast redigerad av bakerman22 2014-06-19 22:03, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-06-19 21:58

Nattlorden skrev:
bakerman22 skrev:

Jag kan räkna upp massor av saker som jag inte upplevt som jag inte saknar.

Precis... Jag saknade inte mer bas när jag bara körde piP på "låg normalvolym"... Sen hörde man bra bas och att det faktiskt gick att spela riktigt högt med bibehållen kvalité.... Sen räckte det inte längre....

Ändå kan du bara återge mellanregister? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-19 23:46

bakerman22 skrev:Ändå kan du bara återge mellanregister? :mrgreen:

8 slutna LTS B-1 med infrakortlyft återger bra mycket mer än mellanregister... Faktum är att rumslyftet är så pass rejält att det snarast var svårt att ställa infakortet lågt nog. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-06-20 10:42

Lägg ner tuppfäktningen killar. Var och en blir salig på sin bas :) .

Nu är det viktigare saker på G. Först Smågrodorna, sen ska jag bemanna fiskdammen på orienteringsklubbens midsommarfirande 8) .

PS Tack för inbjudan till Motala. Jag bor i Göteborg och har ingen resa inbokad, men noterar den generösa inviten!

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-06-21 04:59

Kalejdokom skrev:Frågan som kvarstår är förstås - vad händer under 20Hz??? Min DEQ går ju inte längre ner. Finns det apparater som kan visa lägre frekvenser, helst ner till DC? Det vore ju superintressant att kunna "analysera" varje film så att man vet vad den innehåller för nivåer på respektive spår. Någon som vet?

Självklart existerar det mätutrustning för signaler utanför ljudfrekvensområdet. En variant är att titta på signalen med ett oscilloskop. En annan variant är att använda ett aktivt delningsfilter av "fungerar ner till DC"-typ och ställa lågpassfiltret på 20Hz, och mäta AC volt på utgången.

Om signalerna är tillräckligt lågfrekventa så kan de synas som en vibration på nålen på en analog voltmeter ställd att mäta likspänning.

Kalejdokom skrev:Eller kan man kanske ansluta signalen till ljudkortet på datorn och använda något program? Tacksam för tips! Observera att det här endast handlar om "line level" signaler. Vi pratar inte om att mäta akustiskt med mikrofon.

Ja, fast här är frågan var nedre gränsfrekvensen går för olika ljudkort. Med största sannolikhet har alla ljudkort ett litet högpassfilter för att skära bort rena likspänningar, så risken är att ljudkortet inte registrerar riktigt lågfrekventa signaler.

Återgå till Teknikforum